Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje om de Picos (Spanje) in 12 beelden - Forum Wereldfietser

Rondje om de Picos (Spanje) in 12 beelden

Afgelopen juni heb ik met Rudi twee weken in Noord-Spanje gefietst. Voor het eerst met de mountainbike en zonder tent, slaapzak, kookgerei of fatsoenlijke camera's op vakantie - wel wennen hoor! Achteraf gezien hebben we teveel asfalt gezien, maar daardoor konden we wel op veel mooie plekken komen.

Een uitgebreid reisverslag vind je op themeeg.nl, het fotoalbum met de route en veel fietsfoto's vind je op Google Photos en de track kun je hier downloaden.

Hieronder als teaser een selectie van 12 van onze foto's:

1. Lekker 'fietsen' op dag 1... Bijna boven op de Monte Santiago
Afbeelding

2. Vanaf de Puerto de la Matalena klimmen we over een bergkam met vele windmolens
Afbeelding

3. In Parque Natural de Saja-Besaya blokkeren hooligans de weg
Afbeelding

4. In het Parque Natural Fuentes Carrionas y Bla-di-bla staat de heide overal in bloei
Afbeelding

5. Maar goed dat we geen Mio bij ons hadden; dan hadden we hier nog steeds verdwaald rondgereden 8)
Afbeelding

6. Vanaf Puebla de Lilo klimmen we westwaarts door een rustig dal
Afbeelding

7. Na dit sneeuwveld boven op het zadelpunt bij Lago de Valle begint een ietwat blubberige afdaling
Afbeelding

8. Jedi cycling next to a Star Wars AT-AT Walker - Feel the Force!
Afbeelding

9. We rijden kilometers lang over een prachtig hooggelegen gravelweg die op de steilste stukken met ribbels verhard is
Afbeelding

10. Vanaf Fuente De gaan we met de kabelbaan naar het hart van de Picos, waar het prachtig fietsen is
Afbeelding

11. We dalen door het langgerekte Picos-dal duizend hoogtemeters af
Afbeelding

12. Vanaf Tresviso zigzaggen we over het beroemde wandelpad naar Urdon
Afbeelding

(c) Rudi: 3, 5, 6, 7, 8, 12 | Willem: 1, 2, 4, 9, 10, 11
Heel fraai! Vooral de omgeving van die laatste foto is prachtig.

Wat voor schoenen gebruik je, omdat je hier veel "hike a bike" doet? Trekkingsschoenen of stijve mtb-schoenen?
Super gaaf! Mooie route, mooie beelden.
Fedor schreef:
do 16 aug, 2018 21:57
Wat voor schoenen gebruik je, omdat je hier veel "hike a bike" doet? Trekkingsschoenen of stijve mtb-schoenen?
We fietsen de laatste jaren allebei op Keen fietssandalen met stijve zolen. Ze zijn voor ons perfect in warme (lekker luchtig) en natte omstandigheden (ze drogen supersnel). Ze zijn geschikt voor eenvoudig wandelwerk (al zitten ze wat los), en fietsen uitstekend. Te combineren met gewone dan wel Sealskinzsokken al naar gelang de omstandigheden. Uit het oogpunt van gewichtsbesparing hadden we geen andere schoenen of slippers mee, en dat ging eigenlijk prima - na de rit even afspoelen en je kunt ze weer gewoon aan (mits je niet van suiker bent).

P.S.
Veel hike & bike deden we niet hoor. Heel af en toe lopen op supersteile stukken, en soms op een wandelpad. Maar meestal fietsten we op asfalt en jeep tracks.

Afbeelding
Goed om te horen dat die Keen sandalen bevallen, ik zit daar ook aan te denken. Ik heb ze al eens gepast, maar ik vond dat touwtje wat je strak moet trekken toch wat minder, maar ze zijn niet uit m'n gedachten.

Anyway, weer even wegdromen bij mooie foto's van fietsvakanties. Zijn er nog meer mensen die daar van genieten? Laat je horen zou ik zeggen... dat verdienen deze topics namelijk.
Storm schreef:
vr 17 aug, 2018 19:33
Goed om te horen dat die Keen sandalen bevallen, ik zit daar ook aan te denken. Ik heb ze al eens gepast, maar ik vond dat touwtje wat je strak moet trekken toch wat minder, maar ze zijn niet uit m'n gedachten.
Die touwtjes functioneren inderdaad niet. Of liever gezegd: de klemmetjes, want die klemmen niet goed. Ik heb ze gelijk vervangen door old-school veters.

Anyway, dit is allemaal meer voor een fietsschoentopic.
Prachtige beelden van spectaculaire landschappen. Dit deel van Spanje staat hoog op ons verlanglijstje, ook omdat de Spaanse grens redelijk snel per trein te bereiken is zodra je eenmaal in Parijs bent. Hopelijk zijn hier ook genoeg autoluwe routes die nog met een bepakte fiets met iets dunnere banden (55-559) haalbaar zijn ;-)
keesswart schreef:
zo 19 aug, 2018 12:10
Prachtige beelden van spectaculaire landschappen. Dit deel van Spanje staat hoog op ons verlanglijstje, ook omdat de Spaanse grens redelijk snel per trein te bereiken is zodra je eenmaal in Parijs bent. Hopelijk zijn hier ook genoeg autoluwe routes die nog met een bepakte fiets met iets dunnere banden (55-559) haalbaar zijn ;-)
We gaan een vergelijkbaar rondje Bilbao doen maar dan vnl over verharde wegen dus hou mijn site maar in de gaten :wink:
Ik heb al een paar keer in NW-Spanje gefietst, vooral in Asturias en omgeving Léon. Inderdaad vanuit een van de Franse stadjes met een tgv-station. Het gebied is mij een aantal jaren geleden afgeraden vanwege de steile hellingen en slecht weer (lees: heel stuk minder warm dan de rest van Spanje en er valt wat meer regen dan in Nederland), maar dat vind ik juist aanbevelingen. De kust heet niet voor niets Costa Verde.
Ik vind het een van de mooiste gebieden van Europa.

Wat ik prettig vond aan dit gebied, is dat er fors geïnvesteerd is in de infrastructuur. Meestal is dat slecht nieuws voor fietsers, maar in dit geval betekent de ‘nieuwe’ snelweg A8 langs de kust en de A-66 door de bergen dat de onderliggende wegenstructuur een stuk aangenamer is geworden. De eerste keer dat ik dit deel van Spanje bezocht, was de A8 nog in aanbouw en stond het verkeer in vissersstadjes als Ribadesella muurvast bij de brug.
Baskenland is een stuk drukker, ook de secundaire wegen, maar de andere regio’s bieden voldoende autoluwe routes.
In de Picos de Europa is er trouwens geen geasfalteerde oost-west route.

Automobilisten gedragen zich hier ook netjes. Ze halen pas in als er ruimte is en ze wijken ze helemaal uit naar de andere weghelft. Misschien omdat ze denken dat fietsers pelgrims zijn, misschien omdat ze zowiezo nogal fietsminded zijn (de koninginnerit van de Vuelta is meestal in deze omgeving), misschien omdat ze achter elke bocht een politieagent vermoeden. Spanje is het enige land waar ik ooit ben aangehouden omdat ik allerlei veiligheidsmaatregelen overtrad (oordopjes in, geen fluoriserend hesje, geen licht, wel een helm! Ik kwam ervan af omdat ik op de fiets en op de tassen voldoende reflectoren kon aanwijzen).

Van deze foto’s krijg ik zin om terug te gaan, maar dan met een mtb.
In reactie op het voorgaande:
- Wij hebben stiekem best veel over asfalt gefietst. De asfaltwegen zijn over het algemeen in goede staat. (Heel wat anders dan die in Zuid-Italie bijvoorbeeld.)
- Lokale wegen zijn soms erg steil; voor degenen die met voor- en achtertassen fietsen en toch op mooie plekjes willen komen, is een bergverzet handig.
- Toen wij er in juni waren, was het absoluut niet druk met auto's, al zal dit in het hoogseizoen anders zijn. Ook hield men goed rekening met ons (in Nederland en zeker Belgie vind ik het een stuk onveiliger op de weg!)
- Als ik nog een keer ga, zal ik in een kleiner gebied gaan fietsen, aan de hand van het thema mijnbouw. Er zijn zoveel mijnen en oude spoorlijnen. Zowel historisch als landschappelijk een goudmijn voor een fietsvakantie.
Erik v S schreef:
zo 19 aug, 2018 13:00
Automobilisten gedragen zich hier ook netjes. Ze halen pas in als er ruimte is en ze wijken ze helemaal uit naar de andere weghelft. Misschien omdat ze denken dat fietsers pelgrims zijn, misschien omdat ze zowiezo nogal fietsminded zijn (de koninginnerit van de Vuelta is meestal in deze omgeving), misschien omdat ze achter elke bocht een politieagent vermoeden. Spanje is het enige land waar ik ooit ben aangehouden omdat ik allerlei veiligheidsmaatregelen overtrad (oordopjes in, geen fluoriserend hesje, geen licht, wel een helm! Ik kwam ervan af omdat ik op de fiets en op de tassen voldoende reflectoren kon aanwijzen).
In Spanje moet je als automobilist maar liefst 1,5 meter tussenruimte aanhouden als je een fietser inhaalt, en vrijwel iedereen houdt zich daar eigenlijk ook wel aan. Afgelopen juni ondervonden we op smalle wegen in West-Spanje wel dat dat ook tot lastige situaties kan leiden omdat de auto een tijdlang achter je blijft hangen terwijl je als Nederlandse fietser, gewend om rakelings gepasseerd te worden, meent dat hij er gemakkelijk langs kan.