Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FotoTip 36: snel fotograferen - Forum Wereldfietser

FotoTip 36: snel fotograferen

Alle fototips staan op mijn fotowebsiteje:
https://www.marcomeijerink.com/single-p ... ielershirt.
Alle tips gaan over het fotografen tijdens het maken van fietstochten in welke vorm dan ook. Veel plezier met het maken van leuke platen. Mis je een tip? Mail me maar even en dan maak ik daar een stukje over. post@marcomeijerink.com. en natuurlijk kan je dat ook in deze post zetten.


Fototip 36, snel fotograferen

Afbeelding

Er zijn van die gebieden die gemaakt lijken te zijn voor fietsers. Mallorca is zo’n gebied.
In het voorseizoen zijn de wegen bevolkt met kleurrijke racers. Van heel jong tot heel oud. Van toerders tot regelrechte weghelden. Alles fietst door elkaar heen en dat gaat verrassend goed.
Hier geen toeterende automobilisten maar lokale bewoners die fietsers ruim baan geven. Diepe buiging voor de locals want het zijn er nogal wat, de fietsers.
Zowel in het noordelijk berggebied als in het laagland lijken alle wegen fietspaden te zijn en ik kan mij voorstellen dat het voor niet-fietsers even slikken is.
Toch merk je daar niet veel van.
De kroegjes in de dorpjes doen goede zaken in het smeren van kelen en het voeden van magen van uitgeputte renners. Langs de kust bij Porte Pollensa worden de fietsers aangevuld met runners en zwemmers. Triatlon country.
Walhalla voor ons.
En dan gaat uiteraard de camera mee.
Maar niet de grote spiegelreflex maar de compact. Een Sony rx100. Dat dan weer wel. Maar of het nu een grote camera is of een kleine. De essentie is hetzelfde.
Kijken, zien, richten en klikken.

Op weg naar Col de Sa Bataila, met het gelijknamige wielercafé, is het een komen en gaan van racers. Strakke lichamen in lycra. Kleurrijke omhulsels op dito fietsen.
De zon prikt felle lichtbundels door het bos. Moeilijk om te fotograferen. Weinig licht. En als er licht is, is het verschil met het donkere bos erg groot. Hoewel ik het liever niet doe, gaat de camera nu op volledig automatisch. Tenslotte moet er tussen het fotograferen door ook nog gesport worden. Intensief fietsen en fotograferen is altijd een lastige combinatie.
Hoewel veel automatisch wordt gedaan zorg ik er wel voor dat de belichting en de scherpte precies op de renners is. En omdat er weinig licht is, schiet ik de foto als de renners omhoog komen. Dat gaat lekker langzaam zodat er geen bewegingsonscherpte in komt.
Cameraatje weer in het zakje van mijn wielershirt en afdalen maar. Op naar het volgende wielercafé.
Marco Meijerink schreef:
do 24 mei, 2018 07:02
Kijken, zien, richten en klikken.
Ik doe niet anders ;)

Met de Nikon P900 zijn er ook weinig andere mogelijkheden (ik denk ook niet dat bij mij daar de interesse ligt). Ik merk wel dat de camera "traag" is: snelle bewegingen (het "bevriezen" van een beweging) zijn moeilijk vast te leggen ondanks snelle sluitertijd. Zou dat met een DSLR beter gaan (dan ook op automatische stand) of komt het door andere factoren (kleinere sensor e.d.?
Als je met traag bedoeld dat er een vertraging zit tussen het indrukken van de ontspanknop en het maken van de daadwerkelijke foto (oudere compact camera's hadden dar nogal eens last van) dan kan een nieuwe camera je zeker helpen. Hoeft geen DSLR te zijn.
Als je met traag bedoeld dat je bewegend beeld niet scherp is maar de rest wel, dan ligt het aan de sluitertijd. Die zou dan nog sneller moeten zijn. Dat kan je oplossen door of een veel hogere ISO waarde te geven (let op, dan wel meer ruis maar moderne camera's gaan daar goed mee om) of de foto te nemen als er meer licht is. Dus niet in de schaduw maar meer in de zon. Een duurdere camera gaat je helaas niet helpen om dat op te lossen.

Andere oplossing is: meetrekken met het onderwerp. Oftewel: als een fietser voorbij fietst een horizontale trekkende beweging maken waarbij de camera mee beweegt met de fietser. Moet je wel even oefenen.
Hieronder is met een kleine contactcamera gemaakt en laat zien dat je prima een scherpe foto kunt maken van de fietser. Achtergrond wordt dan wel onscherp omdat daar nu de beweging zit als je mee beweegt met de fietser. de fietser staat nu stil voor de camera.
201608 Krimpen-Driebergen 032.jpg
Marco Meijerink schreef:
do 24 mei, 2018 07:40
Als je met traag bedoeld dat er een vertraging zit tussen het indrukken van de ontspanknop en het maken van de daadwerkelijke foto (oudere compact camera's hadden dar nogal eens last van) dan kan een nieuwe camera je zeker helpen. Hoeft geen DSLR te zijn.
Dit is idd ook wel een issue, dacht dat DSLR's sneller reageerden maar dat hoeft niet zo te zijn dus.
Als je met traag bedoeld dat je bewegend beeld niet scherp is maar de rest wel, dan ligt het aan de sluitertijd. Die zou dan nog sneller moeten zijn. Dat kan je oplossen door of een veel hogere ISO waarde te geven (let op, dan wel meer ruis maar moderne camera's gaan daar goed mee om) of de foto te nemen als er meer licht is. Dus niet in de schaduw maar meer in de zon. Een duurdere camera gaat je helaas niet helpen om dat op te lossen.
Hmmm toch maar eens neuzen hoe ik de sluitertijd zelf kan instellen (wordt dan één van de extra standen), waarbij de camera de rest nog wel zelf instelt. Dan maar wat meer ruis.
Fedor schreef:
do 24 mei, 2018 07:55
Dit is idd ook wel een issue, dacht dat DSLR's sneller reageerden maar dat hoeft niet zo te zijn dus.
Bijna goed :D .....met DSLR gaat dat wel goed. Die reageren snel. Maar wat ik bedoelde dat nu het meerendeel van de compacts het nu ook prima snel doen. Je hoeft dus geen DSLR te hebben om dit probleem op te lossen.
Fedor schreef:
do 24 mei, 2018 07:55
Hmmm toch maar eens neuzen hoe ik de sluitertijd zelf kan instellen (wordt dan één van de extra standen), waarbij de camera de rest nog wel zelf instelt. Dan maar wat meer ruis.
Hangt natuurlijk van het toestel af, maar ook veel compactcamera's hebben wel een stand die sluitertijdvoorkeuze heet, aangegeven met S of Ss of Tv (van Time value) op de draaiknop bovenop. Je selecteert dan zelf de sluitertijd en het toestel kiest daar een diafragma bij. Of misschien heb je een volautomatische sportstand? Ook die is afgestemd op een korte sluitertijd.

Succes ermee!

Carl

(P.S. Marco, 'Snel fotografen'? Zeker snel typen ook? ;))
Carl schreef:
do 24 mei, 2018 09:56
Fedor schreef:
do 24 mei, 2018 07:55
Hmmm toch maar eens neuzen hoe ik de sluitertijd zelf kan instellen (wordt dan één van de extra standen), waarbij de camera de rest nog wel zelf instelt. Dan maar wat meer ruis.
Hangt natuurlijk van het toestel af, maar ook veel compactcamera's hebben wel een stand die sluitertijdvoorkeuze heet, aangegeven met S of Ss of Tv (van Time value) op de draaiknop bovenop. Je selecteert dan zelf de sluitertijd en het toestel kiest daar een diafragma bij. Of misschien heb je een volautomatische sportstand? Ook die is afgestemd op een korte sluitertijd.
Ik heb idd een S-stand waarmee de sluiterijd kan worden ingesteld (nooit eerder gebruikt... net zoals de meeste andere standen :oops: ). Maar eens mee gaan experimenteren :)
Hou dan wel rekening met de relatie van zoomafstand tot sluitertijd. Verder inzoomen betekent vaak een kortere sluitertijd om bewegingsonscherpte te voorkomen (ook met beeldstabilisatie). Vuistregel: 1/brandpuntsafstand in mm is je maximum sluitertijd. Dus met een brandpuntsafstand van 200mm geen langere sluitertijd dan 1/200 kiezen.
Marco Meijerink schreef:
do 24 mei, 2018 07:02
Afbeelding
En omdat er weinig licht is, schiet ik de foto als de renners omhoog komen. Dat gaat lekker langzaam zodat er geen bewegingsonscherpte in komt.
Als ik de foto eens bekijk meen ik toch duidelijk te ontwaren dat de lichte delen direct beschenen worden door de felle middagzon. Dan kan vanalles, maar weinig licht is bij mij toch iets anders. In zo'n geval is fotograferen niet erg kritisch qua belichtingstjid en diafragma. Omdat op de foto toch alles verder is dan tien meter is het niet erg relevant waarop je scheprstelt, zeker bij een camera met een vrij kleine (1") sensor. De belichtingsautomaat kiest bij zulk licht vanzelf een belichtingstijd die de renners niet snel onscherp zal laten zijn, de vibratiereductie houd je trillende pols onder controle.

(Even de de bestandsinformatie erbijgetoverd: f=14,5mm, f(eff)=40 mm, ISO125, t=1/200, F=4)
Ik vermoed dat je de schaduwen stevig opgelicht hebt.

Ik zelf zou de titel van dit onderwerp aan de hand van deze foto juist Traag Fotograferen noemen.
Je maakt zo'n foto namelijk het best door de tijd te nemen om de juiste plek te zoeken en het juiste beeld te kiezen. Op het moment dat de renners langskomen ben je al lang klaar met de camera, heb je al een tweede espresso op en is het alleen een kwestie van op het juiste moment op het knopje duwen. Zo snel dat er iets speciaals aan de techniek nodig is zijn de renners nu ook weer niet.

Henri Cartier-Bresson, een best wel beroemd fotograaf, deed het ook al:
Afbeelding
Leon schreef:
do 24 mei, 2018 16:23

Henri Cartier-Bresson, een best wel beroemd fotograaf, deed het ook al:
Afbeelding
En bij weinig licht wordt nu net die bewegingsonscherpte (van de fietser) zo boeiend.
Snel fotograferen gaat niet over het fotograferen van de snelheid van de fietsers maar over het snel fotograferen terwijl je aan het wielrennen bent.....had wellicht andere titel kunnen zijn....nu aanpassen doe ik niet meer omdat anders de berichten in het forum niet meer kloppen maar bij deze de verklaring. Hoopt dat dat helpt.
Oh ja, omdat ik op de racefiets zat heb ik uiteraard de keuze gemaakt om niet lang langs de kant van de weg te zitten met een espresso. Ik vermoed dat veel fietsers daar ook niet de tijd voor nemen. Voor mijn andere fotografie lust ik graag een espresso :lol:

Leon, als je goed kijkt dan is de totale lichtopbrengst laag. Natuurlijk zijn er heldere delen maar het bos zelf is donker. Vroegere compact camera's zouden hier een donkere foto van maken met wat lichte plekken. Nieuwe exemplaren halen dat erg op. Kortom: het dynamisch bereik is een stuk groter. daarnaast haalt de software in de camera de boel nog flink op als je in JPG schiet. Oplichten hoeft dan ook niet. Ideaal voor consumenten die niet veel tijd willen besteden om achter de PC te zitten om de boel aan te passen. Met mijn DSLR in RAW moet dat uiteraard wel maar dat verschil zul je ongetwijfeld weten.
Waar het hier onder andere ook om gaat dat je als fotograaf een keuze kunt maken of je de fietsers onscherp wilt hebben, de achtergrond onscherp of alles scherp. Bij het bespreken van foto's gaat het naast de techniek vooral ook om mensen op ideeën te brengen. heb al leuke ideeën voorbij zien komen dus dat gaat goed.
Lekker schieten zou ik zeggen.
Travelmaster schreef:
do 24 mei, 2018 14:25
Dus met een brandpuntsafstand van 200mm geen langere sluitertijd dan 1/200 kiezen.
Het ging Fedor juist om het instellen van korte sluitertijden, dus dat komt wel goed.
Fedor schreef:Ik heb idd een S-stand waarmee de sluiterijd kan worden ingesteld (nooit eerder gebruikt... net zoals de meeste andere standen :oops: ). Maar eens mee gaan experimenteren :)
Hoe kort je sluitertijd moet zijn, hangt natuurlijk af van de snelheid van je onderwerp en de bewegingsrichting. Experimenteren is een goed idee. Maar pas je wel op? Voor je het weet, blijkt de materie interessant en heb je er een (tijdrovende) hobby bij. 't Is net fietsreizen. ;)

Fotografeer ze,

Carl
Travelmaster schreef:
do 24 mei, 2018 14:25
Verder inzoomen betekent vaak een kortere sluitertijd om bewegingsonscherpte te voorkomen (ook met beeldstabilisatie). Vuistregel: 1/brandpuntsafstand in mm is je maximum sluitertijd. Dus met een brandpuntsafstand van 200mm geen langere sluitertijd dan 1/200 kiezen.
Sinds vrijwel elke camera en/of elke telelens optische beeldstabilisatie heeft is deze regel niet erg zinvol meer. Voor compacts zonder beeldstabilisatie gold hij overigens niet omdat een compact veel meer wiebelt dat een spiegelreflex, waarvoor deze regel het meest zinvol was.
De regel is nog steeds zinvol, of in ieder geval de gedachte erachter. Hoe langer de brandpuntsafstand, hoe korter de sluitertijd om beweg8ngsonscherpte te voorkomen - beeldstabilisatie is ook niet zaligmakend, maar het kan wel een stopje of twee schelen.