Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tweemaal door de Alpen (2) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Tweemaal door de Alpen (2)

Dag 31, 23 oktober 2016: van Trento met de trein naar Brenner, dan fietsend van de Brennerpas naar Innsbruck (45 km; 130 m klimmen, 900 m dalen) en per trein verder naar München.

In Trento lopen we nog even langs het Belfort.

Afbeelding

Het is zondagochtend en een groepje Trentenaren loopt in klederdracht over het Domplein.

Afbeelding

Helaas komt ook aan deze tocht een eind. We zijn nog lang niet uitgefietst, maar het mooie weer begint op te raken en vandaag moeten we de nachttrein naar huis halen. We hadden bij de Treinreiswinkel al plekken gereserveerd in de Eurocity van Innsbruck naar München. Eerder op de dag stopt die ook hier in Trento. In Trento kun je echter niet een dag van tevoren (en - gezien de stelligheid van de man achter het stationsloket - misschien wel nooit) fietsplekken in de Eurocity reserveren. Hier hadden we al op gerekend; we gaan met een stoptrein, die ruim voorzien is van fietsplekken, naar Bolzano en daarvandaan met een andere stoptrein naar de Brennerpas.

Afbeelding

We hebben nog een hele middag om van de Brennerpas naar Innsbruck te fietsen. De Brenner is zo'n beetje de lulligste pas in de Alpen: slechts 1370 m hoog - heel wat Alpendalen zijn hoger. Bovenop de pas ligt een spoorlijn, een snelweg en het grote bedrijventerrein van Brenner. De oude weg van Brenner naar Innsbruck is best wel druk, maar als we bergafwaarts fietsen, blijven de auto's netjes achter ons. Aan de Italiaanse kant van de Brennerpas ligt een mooi fietspad, dat niet is doorgetrokken in Oostenrijk. In anderhalf uur scheuren we naar Innsbruck, waar we nog een paar uur op onze Eurocity moeten wachten.

Afbeelding

's Avonds laat vertrekt de nachttrein van München naar Amsterdam. Dit is waarschijnlijk de laatste keer dat we met een nachttrein zonder overstap naar Nederland kunnen reizen. De volgende ochtend krijgen we in de buurt van Emmerich ons ontbijt. Voor het eerst sinds jaren hebben we geen vertraging in deze trein!
Zoals gezegd, zijn we met de Alpen nog lang niet klaar. De volgende keer zullen we daar op een andere manier moeten zien te komen...

Afbeelding

Het begin van deze serie is hier te vinden. Een andere Alpentocht, die we in 2011 hebben gemaakt, vind je hier.
Kees, het was mooi. Nogmaals bedankt.
Heel mooie serie Kees! En ook zeker een compliment voor de mooie Corrie en haar vrolijke rode fiets. 8)
Graag sluit ik me bij de vorige sprekers aan; hartelijk dank voor de leuke serie Kees! Een vraagje uit nieuwsgierigheid: heb je een tilt-shiftobjectief gebruikt?

Nogmaals bedankt,

Carl
Nee hoor, ik schiet alles met een niet al te zware zoomlens (18-140 mm), die met mijn camera nog in de stuurtas past. Vroeger heb ik wel eens met verschillende losse objectieven in een van de achtertassen gefietst, maar dat werkt bij mij niet. Ik maakte dan toch alleen maar foto's met dat ene objectief dat ik in de stuurtas had liggen.
Aangezien ik alles in raw-formaat schiet, kan ik nog heel veel knoeien met pixels. Lensfouten corrigeer ik in Lightroom, scheefgezakte gebouwen zet ik rechtop, tinten warm ik wat op en contrasten werk ik ook nog bij (in Photoshop).
De foto van het belfort in Trento zag er aanvankelijk zo uit:

Afbeelding

Als ik het uiterste uit mijn 24 megapixel camera zou willen halen, zou ik een tilt-shiftobjectief en een statief mee kunnen zeulen. Enkele foto's zouden daardoor mooier zijn geworden, maar ik zou dan ook veel minder foto's hebben gemaakt. Ik vrees ook dat ik met al die spullen niet over de Mahlknechtjoch was gekomen...
Kees, ik heb met volle teugen genoten van je prachtige fotoverslag. Heel erg leuk dat je ons dagelijks trakteerde op een portie geluk.

Ik keek iedere dag uit naar je nieuwe bericht, om me te verlekkeren op jullie schitterende fietsavonturen.
keesswart schreef:Aangezien ik alles in raw-formaat schiet, kan ik nog heel veel knoeien met pixels. Lensfouten corrigeer ik in Lightroom, scheefgezakte gebouwen zet ik rechtop,
Dat was inderdaad wat mij opviel, dat je verticale lijnen zo keurig rechtop staan. Inderdaad ook bij het door jou aangehaalde belfort in Trento. :)
Ik vrees ook dat ik met al die spullen niet over de Mahlknechtjoch was gekomen...
Volgens mij was de tocht hier en daar al zwaar genoeg! Nogmaals hartelijk dank voor de leuke serie, en voor je antwoord op mijn vraag.

Groetjes,

Carl
Een inspirerend verhaal over een mooie fietstocht met ook nog ns hele mooie foto's! Ik kijk uit naar meer :)
Kees, welke kaart gebruik je onderweg om je geplande fietstocht te veranderen? Stel je de gps track beschikbaar?
Onderweg gebruiken we meestal overzichtskaarten (schaal 1:200.000 - 1:300.000), zoals Michelin, Freytag & Berndt etc. Wanneer we een onverharde Alpenpas zoeken, kopen we ter plekke een kaart met een grotere schaal (1:50.000) voor het overzicht en proberen we m.b.v. de gps (Openfietsmap) in te schatten of de geplande route voor ons nog enigszins fiets- of duwbaar is (de Mahlknechtjoch zat op het randje: veel los grind en hellingpercentages die soms boven de 15% kwamen. Met minder goed weer hadden we hier een veel saaier - en ook nog druk - asfaltalternatief door de Dolomieten moeten nemen).