Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga miyata randonneur uit 1985 - Forum Wereldfietser

koga miyata randonneur uit 1985

deze wil ik jullie graag laten zien; het eerste model randonneur.
ik kwam deze fiets tegen op marktplaats en heb hem gekocht in beuningen, eigelijk wilde ik hem laten staan ivm de slechte staat maar iets trok mij aan in deze fiets.
nieuw zadel, nieuwe handvaten, kabels, banden, bidonhouders, stuur/pen, wielen richten en ziedaar wat een beauty.
alles boven het frame is niet meer orgineel maar de rest wel, volledig shimano 600 incl balhoofd en naven.
en vorige week als slagroom op het ijsje de wit/chromen silca pomp uit de 80er jaren hagel nieuw, het zelvde model dat er in 1985 ook opzat :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Een schoonheid. En dat mooie pompklemmetje.... Het water loopt me in de mond. Rijdt ook vast erg lekker met die slanke buis (zolang je er niet veel op laadt).
Wim
Prachtig :D
Doe de fiets eer aan en gebruik hem waarvoor hij bedoeld is: heel veel fijne kilometers!
Leon
Het heerst!. Donderdag kwam er iemand bij me langs met een net zo oude Gentleman Racer, ook als nieuw!
Als die dynamo onder zit, hoe oud is die fiets dan. Ik zag namelijk bij mijn fietsenmaker ook een koga met zo een dynamo. Het was een koga traveler. Hij vroeg er 450 euro voor.

Mario
hij is precies 25 jaar oud en een echte toevalstreffer, orgineel heeft hij een wielrenstuur en pedalen met riempjes. de randonneurs die na deze kwamen hebben de dynamo bediening op de achterkant van de zadelbuis en nog latere modellen kregen triggers op het stuur.
Ja met dat racestuur zou hij nog mooier geweest zijn.
Wim
Wat een schoonheid met nostalgie. Ik heb een vergelijkbaar model, maar dan van Giant. Hij staat in ons 2e huis in Zweden.
oeh wat een mooie fiets. echte klassieker
ik heb nog wat dingetjes aangepast en naar mijn mening is ie af.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
maximus288 schreef:ik heb nog wat dingetjes aangepast en naar mijn mening is ie af.
Als nieuw ;-)
Doet die dynamo het ook nog goed ?
Trap deze fiets niet zwaar met die dynamo er onder. Het zadel vind ik mooi.

is het een brooks B66?

Mario
het is een brooks b67 en de dynamo werkt prima maar heb er nog niet in het donker mee gefietst volgens mij gaat het niet bijzonder zwaar
Mooie fiets. Zo staat-ie in de catalogus van 1985:

Afbeelding

En de originele specs:

Afbeelding

Zo'n roldynamo werkt prima, was een mooie opvolger van de traditionele "fles"dynamo, voordat de naafdynamo's op de markt kwamen. De lagers hebben op die plek wel flink wat te verduren, maar de dynamo onder mijn Randonneur uit 1994 doet 't nog prima.

.tsooJ
Hopeloos verouderde en achterhaalde techniek. Daar haal je Frankrijk niet meer mee. Tegen een kleine vergoeding wil ik hem wel van je overnemen! :wink:
nu ik de orginele fiets goed bekijk realiseer ik mij dat ik de orginele zadelpen ook in mijn bezit heb. hij heeft wolber w25 banden eens kijken of ik die nog ergens kan vinden.
Dat lusje op de achtervork, onder de ketting, staat ook op mijn (tweedehandse) globetraveller. Waarvoor diende dit?

De ketting erdoor laten lopen lijkt me geen goed plan?
Volgens mij is dat om het lakwerk te beschermen bij een klapperende ketting oid...
eric190173 schreef:Volgens mij is dat om het lakwerk te beschermen bij een klapperende ketting oid...
Juist, dat was het :) ... mijn Koga Randonneur uit 1990 heeft dit ook nog.
Mijn '94-er ook. Eigenlijk moet ik zeggen: had het ook, want het is intussen gesneuveld. Een typische Koga-vinding waar ze nogal trots op zijn? In de specs die ik hierboven postte staat het zelfs apart vermeld: "speciaal aangesoldeerde kettinggeleider op rechter liggende achtervork." Een hele mond vol voor zo'n miniem stukje Miyata Hardlite FM-2 mangaanstaal…

.tsooJ