Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fotoverslag Kirgizië - Forum Wereldfietser

Fotoverslag Kirgizië

Fotoverslag Kirgizië

In de tijd van de Sovjet Unie was Kirgizië het Alpenland van Oost Europa. En niet geheel onterecht. Van het vlakke land van het buurland Kachastan gaat het landschap in Kirgizië over in de bergen van de Himalaya en de Pamirs. En die overgang levert een interessante mix van landschap en bevolkingsgroepen op. In de dalen wordt landbouw bedreven maar eenmaal in de bergen kom je in aanraking met paard rijdende nomaden die in het harde klimaat overleven op paardenmelk en geitenvlees. Dit is het land waar je niet vreemd moet opkijken op een voorgeschoteld schaaltje schapenhersens of paardenmelkkaas.
Het land lijkt op de overgang tussen Europa en Asie te zitten. Maar misschien nog wel beter gezegd: op de overgang tussen de oude Sovjet Unie en de nieuwe wereld. Een sinds lange tijd is de nieuwe wereld niet Amerika of Europa maar het oprukkende Asie. Hoewel nieuwe auto's nog uit Europa komen vindt steeds meer handel plaats met de meer naar het oosten gelegen landen. Net zoals in de tijd van Alexander de Grote, de tijd van de kolonisatiedrift van Europa, zit ook nu Kirgizië midden in een smeltkroes van culturen, spanningen en belangen. Of zoals de beambte ons in het eerste dorpje over de grens vertelde: Welcome in Kirgizstan, gateway to the east.
http://www.marcomeijerink.nl/-portfolio ... n-kirgizie

Lees ook het verslag van over Kazarman, vergane Sovjet Glorie
http://www.marcomeijerink.nl/-portfolio-/kazarman.

Veel plezier ermee......

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Prachtige foto's, Marco!
tanks...
ik zou ze zelf liever op dit forum 700 px breed willen hebben ipv 600. dat is ook de standaard van veel andere fora.
Maar goed, de rest kan je natuurlijk altijd op de site zien.
grt
Marco
De sterksten vind ik:
* de landschapsfoto met de "kleine" Marco rechts
* landschapsfoto met de 2 ruiters rechts in beeld
* het jongetje wat scheef op het paard zit
* de bocht in het onverharde pad, met Lisette op de fiets

:D
Hmmm, volgens mij moet ik nog veel oefenen om zulke foto's te kunnen schieten... :wink:
Het blijft me trekken die lege landschappen... Prachtig. Mijn vrriendin trekken de lege landschappen minder. Ze fietst liever in het groen. Gelukkig is op je foto's behoorlijk wat groen te zien dus er is nog hoop voor me. ;)

Zelf ben ik trouwens wel gecharmeerd van de lay-out van de twee foto's van de drinkebroers. Omdat ik het leuk vind wanneer fotografie over gaat in toegepaste fotografie.
Marco Meijerink schreef:ik zou ze zelf liever op dit forum 700 px breed willen hebben ipv 600. dat is ook de standaard van veel andere fora.
Nog even geduld, dan wordt ook hier de weg verbreed naar 700 pixels. Wanneer dat is staat nog niet vast maar het duurt nog zeker enkele weken.

En een verzoek aan iedereen die afbeeldingen opneemt in zijn/haar bericht om niet naar van die "enorme" afbeeldingen (> 150 kB en > 800 pixels breed) te verwijzen. Die worden weliswaar verkleind weergegeven maar wel eerst helemaal geladen. Dit vertraagt het opbouwen van het beeld. Je kunt dit als bezoeker omzeilen door eerst in te loggen en bij je voorkeuren aan te geven dat je geen plaatjes in de forumberichten wilt zien maar het is prettiger als dit wordt voorkomen door degene die de afbeeldingen plaatst.
Mooie foto's en mooie landschappen.
De portretten zijn ook bijzonder. Wilden de mensen zich graag laten fotograferen? Of moest je eerst een 'band' opbouwen?
Hoi Hans,

Ik hou er zelf wel van om eerste een band op te bouwen (hoe klein die band dan ook is) omdat dat de lol van het fotograferen van mensen vergroot. Dat hoeft echt geen complete theesessies of urenlange gesprekken te zijn. Als dat gebeurt is dat natuurlijk wel des te leuker.
Maar in zijn algemeenheid gezegd is het fotograferen van mensen in Kirgizie niet heel erg lastig.
Hebben jullie dat zelf anders ondervonden?
Maarten W schreef:Het blijft me trekken die lege landschappen... Prachtig. Mijn vrriendin trekken de lege landschappen minder. Ze fietst liever in het groen. Gelukkig is op je foto's behoorlijk wat groen te zien dus er is nog hoop voor me. ;)

Zelf ben ik trouwens wel gecharmeerd van de lay-out van de twee foto's van de drinkebroers. Omdat ik het leuk vind wanneer fotografie over gaat in toegepaste fotografie.
In Kirgizie is redelijk veel "groen landschap" terug te vinden. Wanneer je de hoogte in gaat wordt het natuurlijk wel wat leger.
Ik hou zelf ook inderdaad erg van dit soort fotografie maar omdat dit een fietsvakantie-site is probeer ik me te beperken tot "fietsfoto's". Dat lukt natuurlijk niet altijd :lol:
Ha die Marco,

Toch heel herkenbaar, ondanks dat 17 jaar jaar wel een hele tijd geleden was met andere tijden daar zonder Internet, zonder GSM en zelfs geen vaste telefoonverbinding (met uitzondering van Bishkek, dat kort daarvoor nog Frunze heette) en lege schappen in de winkels.

Is man op de tweede foto met dat hoedje de broer van Cok Oostveen?
Ik weet het niet.....misschien deze wel?

Afbeelding