Zweden in de herfst

keesswart schreef:
wo 24 nov, 2021 21:35
Onze voorbereiding was niet anders dan gebruikelijk. Een maand voordat we in Zweden waren, hadden we nog geen idee dat we daar zouden gaan fietsen.
OK, dank je voor deze informatie.
keesswart schreef:
wo 24 nov, 2021 21:35
....de Leidse Treinreiswinkel ligt helaas nog altijd in een coronacoma....
https://www.fiets-mee.nl/
Ik heb bij Fietsmee afgelopen zomer een treinreis geboekt van Baflo naar Halle (B) en terug van Lille (F). Was mooi en makkelijk geregeld. Helaas werd ik op de heenreis niet lekker, in Amersfoort uitgestapt en terug naar huis. Gelukkig geen corona.

Verder gebruik ik nooit booking.com, maar rechtstreeks boeken bij de jeugdherbergen. Dat gaat extra boekingskosten betekenen. De medewerkers daar zijn beter op de hoogte van de faciliteiten en inrichting van het pand.
Voor Zweden is dit: https://www.svenskaturistforeningen.se/ ... andrarhem/
We boekten ook wel eens rechtstreeks, als dat kon, maar beperkten ons niet tot jeugdherbergen. Dan hadden we deze tocht niet kunnen maken, omdat in veel plaatsen simpelweg geen jeugdherbergen zijn. Het voordeel van Booking.com (en Google Maps voor de rest) is dat je snel een overzicht krijgt van zo'n beetje alles wat er online te boeken is: hostels, B&B's, huisjes, hotels, (trekkers)hutten, appartementen etc. En soms is Booking.com goedkoper dan rechtstreeks boeken.
Donderdag 7 oktober 2021 's ochtends; bezoek aan het slot van Kalmar

Afbeelding

Wat je niet mag missen als je toch in Kalmar bent, is het slot. Kalmar Slott is het best behouden kasteel in renaissance-stijl van Noord-Europa. Er wordt vandaag veel zon voorspeld, maar nu is het nog kil en mistig. Dus een perfecte ochtend om ons nog even vol te gieten met koffie en cultuur, voordat we de Zweedse binnenlanden gaan ontdekken.

Afbeelding

In de middeleeuwen speelde de voorganger van dit slot al een prominente rol. In 1397 werd hier de Unie van Kalmar gesloten, die inhield dat de drie Scandinavische koninkrijken bestuurd werden door één monarch. Het ging om een enorm gebied: niet alleen Zweden, Denemarken en Noorwegen, maar ook IJsland, Groenland, de Faeröer, de Orkneyeilanden, de Shetlandeilanden, Sleeswijk, Holstein en een deel van Finland hoorden erbij. Een rijk waar de zon 's zomers nooit onder ging, al kwam die in de winter amper op.
Erg stabiel zou deze unie niet worden. Zweden had geen belang bij een aantal door Denemarken gevoerde oorlogen, die de export van Zweedse producten bemoeilijkten. Ook de concentratie van alle macht in Denemarken stuitte op weerstand.
In 1523 trok een Zweedse regent, Gustav Eriksson Vasa, de stekker uit de unie. Vier jaar eerder was hij ontsnapt van een Deens eiland, waar hij als krijgsgevangene werd vastgehouden. Vervolgens hield hij zich acht maanden schuil in het huis van de burgemeester van Lübeck. In 1520 maakte hij de overtocht naar Zweden, waar hij onderdak vond in het kasteel van Kalmar. In hetzelfde jaar vond het Bloedbad van Stockholm plaats, een massale executie van Zweedse edellieden, waarmee de Deense koning Christiaan II, die aan het hoofd van de Unie van Kalmar stond, een eind aan de Zweedse rebellie wilde maken. Onder de geëxecuteerden bevonden zich de vader en een zwager van Gustav. In 1505 was een vergelijkbaar bloedbad in Kalmar aangericht, toen op bevel van de Deense koning Johan de burgemeester en gemeenteraad werden geëxecuteerd.
Vanaf 1521 scharrelde Gustav een leger bij elkaar om de strijd aan te gaan met de Deense koning. Hij verklaarde Zweden onafhankelijk en vergeleek zichzelf graag met Mozes, die ook een volk aan een staat had geholpen. Hij zou echter niet alleen als een bevrijder de geschiedenis ingaan, maar ook als een tirannieke autocraat. Gustav maakte goedschiks of kwaadschiks een eind aan alles wat de vorming van een Zweedse eenheidsstaat in de weg stond - zoals de pausgezinde bisschoppen, de autonomie van de provincies en het ontbreken van een eenheidstaal.

In het slot laat een maquette zien hoe het kasteel er destijds uitzag. In de 16e eeuw werd het middeleeuwse fort omgebouwd en uitgebreid tot een voor die tijd modern Europees renaissancepaleis.

Afbeelding

In 1611 kwamen de Denen nog een keer terug tijdens de Oorlog van Kalmar. Dit was de laatste oorlog waarin Denemarken zich als grootste macht in Noord-Europa wist te handhaven. Daar kwam in 1645, na de Deens-Zweedse oorlog, een einde aan. Denemarken moest hierna enkele gebieden, waaronder Gotland, afstaan aan Zweden. Dertien jaar later raakte Denemarken ook Halland, Skåne en Blekinge definitief kwijt aan Zweden. Het had weinig gescheeld, of Zweden had heel Denemarken bezet. Dat is uiteindelijk belet door een Nederlandse interventie tijdens de Slag in de Sont, waarbij de vlootvoogd Witte de With sneuvelde.

Nu was Zweden de dominante macht van de Oostzee geworden. Door het verdwijnen van de landgrens met Denemarken had Kalmar als vesting niet veel meer te betekenen. Het kasteel fungeerde nog een tijd als gevangenis, graanpakhuis en koninklijke jeneverstokerij, maar raakte uiteindelijk in verval. Er werd al voorgesteld om het af te breken, maar in de 19e eeuw kreeg men oog voor de cultuurhistorische waarde van het slot. Vanaf 1850 volgde de ene restauratie na de andere. Nu is het slot voor een deel weer zo ingericht als men denkt dat het er in de bloeitijd uit moet hebben gezien, zoals de eetzaal hieronder.

Afbeelding

In een andere zaal loont het de moeite om even omhoog te kijken.

Afbeelding

In een van de zalen is een expositieruimte. Volledig onvoorbereid betreden we de surrealistische wereld van fotograaf-illusionist-photoshopgenie Erik Johansson. Na een galeriebezoek ben ik soms hard toe aan sterke koffie - zeker wanneer het getoonde erg conceptueel is en het met iets teveel 'kunstgelul' gepaard gaat - maar van deze beelden worden we blij.
Na de expositie is er nog een ruimte waar we zelf een Johanssontje kunnen doen rond het thema 'full moon service'.

Afbeelding



Het is al middag als we weer buiten staan. De zon prikt nu overtuigend door de mist heen. Hoog tijd om weer te gaan fietsen, want we hebben nog een dikke 60 km voor de boeg en het wordt hier al aardig vroeg donker.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Interessante geschiedenis en ik wist al dat Denemarken vroeger erg machtig was, maar Zweden was in een bepaalde periode zelf ook machtig: die had Polen zelfs geannexeerd.
Ik was er een paar jaar geleden ook en het slot is in werkelijkheid veel groter dan de foto doet vermoeden.
DSC_7360 - Copy.JPG
keesswart schreef:
do 25 nov, 2021 17:15

Na de expositie is er nog een ruimte waar we zelf een Johanssontje kunnen doen rond het thema 'full moon service'.

Afbeelding


Zo mooi dit!
Donderdag 7 oktober 2021 's middags; fietsen van Kalmar naar Orrefors (62 km)

Afbeelding

Tussen Kalmar en Ljungbyholm fietsen we 8 km over een kaarsrechte 'voie verte' die de loop van de voormalige spoorlijn tussen Kalmar en Karlskrona verraadt.

Afbeelding

Niet alleen de herfsttinten, maar ook de knalrode schuren (Falu rödfärg, zie dit topic) geven kleur aan het Zweedse landschap.

Afbeelding

Bij Trekanten wekt een verkeersbord de indruk dat de Zweedse wildernis hier niet zo ver meer vandaan is.

Afbeelding

Toch ziet het er langs onze route nog redelijk aangeharkt uit. Mensen komen we amper tegen, maar hun sporen zijn alom aanwezig.

Afbeelding

Ook wordt het fraaie loofbos nog niet verdrongen door eindeloze naaldwouden. Waar even geen bomen staan, liggen brede keienwallen tussen weg en weide.

Afbeelding

Bij Flerohopp vliegen de zwammen nu de grond uit.

Afbeelding

In Flemmingeland stuiten we op een reusachtige klokkenstoel...

Afbeelding

...en in Orrefors wacht ons een knusse kamer boven een Thais restaurant. Het beddengoed staart ons indringend aan.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Orrefors , bekend van de beroemde glasfabriek.

Fraaie foto's ook weer. Dank voor het plaatsen, erg leuk.
Heerlijk om weer een reisverhaal te lezen en weg te dromen bij die prachtige foto's. Ik merk dat ik daar extra van geniet in deze toch wel vervelende tijd met corona en vele beperkingen.

Een dergelijk forum lijkt mij vooral een plek om elkaar te inspireren en elkaars kennis te delen.

Bedankt voor de tijd die je daar hebt ingestoken!
Leuk!

Waar dienen die keienwallen naast de weg voor? In slaap gevallen automobilisten oid?

Groet!
Spinnetje schreef:
za 27 nov, 2021 00:21
Leuk!

Waar dienen die keienwallen naast de weg voor? In slaap gevallen automobilisten oid?

Groet!
Het gaat om de provincie Småland, welke is berucht vanwege de vele keien in de grond. Daar hadden veel boeren last van (bijv. bij het ploegen) zodat ze die keien op een smal strook terrein terzijde hadden neergelegd. Of anders erfscheidingsmuren bouwen zoals in het Engelse Yorkshire Dales. Maar wel erg frustrerend. De vele Zweedse emigranten naar Amerika om daar een nieuw bestaan te beginnen waren dan ook meestal uit Småland afkomstig.
Het “grappige” van dergelijke akkers (ook in Nederland, maar dan met een kleiner formaat keien) is dat je zou denken “twee of drie seizoenen ploegen en rapen en je bent er vanaf”, maar zo werkt dat niet; het lijkt alsof die dingen naar boven blíjven komen.
By the way, een boer met een dergelijk stukkie land wordt voor de gein wel “steenrijk” genoemd.
Vrijdag 8 oktober 2021, eerste helft; fietsen van Orrefors naar Kosta (31 km)

Afbeelding

Vandaag is er geen ochtendmist. Om 9 uur is het al zonovergoten, maar nog wel fris - zeker waar de zon zich nog achter de bomen verschuilt. Handschoenen houden we aan tot de koffie. Die koffie gaan we zelf zetten, omdat we de eerste 30 km geen bakkers of horeca gaan vinden. Koffiebroodjes hebben we al gehaald bij de Tempo in Orrefors.

Tegen half elf gaan we op zoek naar een comfortabele koffiedrinkplek. Picknickbanken of goedzittende zwerfkeien zijn hier niet. Dan maar op een zacht plukje hei langs de weg?

Afbeelding

Of met een boom als rugleuning?

Afbeelding

Uiteindelijk wordt het een uitkijkpost waar we met z'n tweeën nog inpassen.

Afbeelding

Afbeelding

Een dik half uur genieten we hier van de koffie, de pecanbroodjes en het uitzicht

Afbeelding

Afbeelding

Aan het begin van de middag bereiken we Kosta, dat tot ver buiten Zweden bekend is om de glasblazerijen die hier al enkele eeuwen zijn.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
Vrijdag 8 oktober 2021, tweede helft; fietsen van Kosta naar Ingelstad(43 km)

Afbeelding

Na 33 km - nog geen 10 minuten fietsen van Kosta - lijkt het eerder alsof we op weg zijn naar Omsk dan dat we over een paar dagen al weer thuis zijn.

Afbeelding

Na 35 km bereiken we de Älgasjön, het eerste grote water van vandaag.

Afbeelding

Na 42 km denderen we door Äsperås.

Afbeelding

Na 44 km zien we in Koppremala zowaar een rendier .

Afbeelding

Na 46 km passeren we het spiegelende water van Lövås.

Afbeelding

Na 64 km zien we een glimp van het grote meer Rottnen, bezaaid met rotsen en keien...

Afbeelding

...en na 74 km bereiken we Ingelstad aan de oever van de Torsjön.

Afbeelding

(wordt vervolgd)
keesswart schreef:
zo 28 nov, 2021 16:11
Na 44 km zien we in Koppremala zowaar een rendier .

Afbeelding
Jammer dat het rendier niet op de foto staat; er loopt net een eland voor. ;)

Dank je voor weer een nieuwe aflevering, Kees. Altijd fijn, jouw verslagen met veel mooie foto's.

Groetjes,

Carl
keesswart schreef:
zo 28 nov, 2021 16:11
Afbeelding
Mooie foto!
Carl schreef:
zo 28 nov, 2021 19:09
keesswart schreef:
zo 28 nov, 2021 16:11
Na 44 km zien we in Koppremala zowaar een rendier .
Jammer dat het rendier niet op de foto staat; er loopt net een eland voor. ;)
Weer wat geleerd (zie hier)! ;-)
Zoooo, wat fijn! Prachtige reis, heerlijk even wegdromen hier. Stukjes bekend Zweden en onbekend. ik sla zelf het meest aan bij het laatste deel, beetje peddelen door de natuur. Dank voor plaatsen, fietsgroet
Zaterdag 9 oktober 2021; fietsen van Ingelstad naar Växjö (20 km), per trein van Växjö naar Malmö (200 km) en een rondje in Malmö (15 km) tot aan de veerhaven van de nachtboot naar Travemünde

Afbeelding

's Ochtends is de Torsjön nog in nevelen gehuld. We fietsen ons warm op de voormalige spoorlijn naar Växjö, waar nu een 'voie verte' ligt.

Afbeelding

Na 20 km staan we voor de domkerk van Växjö. Nog steeds is het kil en grijs, dus hoeven we niet lang te treuren dat we hier weer op de trein moeten stappen.

Afbeelding

Op het station staat al een trein van het Krösatåg-netwerk, met een fietssticker op een van de deuren.

Afbeelding

Wij wachten op een mooiere trein van de Deens-Zweedse maatschappij Øresundståg, die ons naar Malmö brengt. In Malmö keert de nazomer nog even terug. We dineren op een terras met uitzicht op The Bridge.



Afbeelding

Later op de avond nemen we afscheid van Zweden op de nachtboot naar Travemünde. Corrie is al vaak in Zweden geweest, voor mij was dit het tweede bezoek. Tien jaar geleden was ik voor het eerst in Zweden voor een wintervakantie. De herfst was nu een bijzonder aangename verrassing. Nu hoop ik hier ook in de lente en de zomer nog eens terug te komen.