Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alteveer, Alteveer, Alteveer - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alteveer, Alteveer, Alteveer

DaVinci schreef:
wo 09 jun, 2021 21:17
Van Egypte (bij Tegelen) via Siberië (bij Maasbree) naar America (bekend van Rowwen Hèze) is het een kleine 25 km fietsen.
of Siberië aan de grens met DL tussen Haaksbergen en Buurse.
Siberië tussen Sevenum en Maasbree is nog geen 10 km van Rowwen-hèze town America. Dan 5km linksaf en je bent meteen ook in Califonië. Dan maar weer verder want daar is ook niks anders te beleven dan agro-industrie.
Het witte dorp, het witte dorp, het witte dorp. Veelal gesloopt of op het punt van gesloopt te worden ( :( ). Misschien tijd om er eens een themaronde van te maken.

Sommige weet ik van (Dordt, Delfshaven, Eindhoven), maar veelal heet zo'n typisch wijkje in de volksmond 'het witte dorp'.

Welke zijn er nog?
Alteveer (3x) was een tocht vol verassingen.
Op de eerste camping werd ik 's morgens wakker gemaakt met een ontbijtje voor m'n tent.
20210606_0853_DSC_4031_J9110.JPG
Van Alteveer naar Alteveer zag ik de mooie lanen rond Stuifzand, de Boerenveense Plassen bij Pesse, het Dwingeler veld, de radiotelescoop, het Drents-Friese Wold en kwam door Appelscha, het plaatsje waar ik al de keren dat ik er geweest ben nog nooit de zon heb zien schijnen.
20210606_1249_DSC_4040_J9110.JPG
Het Fochteloër Veen was stil en verlaten.
Een fietstocht langs het Oostervoortse Diep, via Alteveer, het Lieversche Diep en het Peizer Diep kan ik iedereen aanbevelen.
Wat een mooi landschap, wat een vogels. Langs het Peizer Diep fietste ik een heel stuk gelijk op met een Bruine Kiekendief.
Bij Hoogkerk langs het Hoendiep, langs de Suikerunie (noem ze nu iets Engels met Beet) de oude weg naar Groningen.
20210606_1701_DSC01717_HX90V (Medium).JPG
Zowaar nog een wat vervallen stroocartonfabriek aan het water.
Over Stad niets dan goeds. Daar moet je niet doorheen fietsen, daar moet je een paar dagen blijven.
De volgende dag een van mijn oude uitvalswegen uit de stad gefietst, Middelbert, Engelbert, Westerbroek en bij de scheepswerven van Foxhol een uurtje dom staan kijken naar de bedrijvigheid aldaar.
20210607_1122_DSC01741_HX90V (Medium).JPG
20210607_1125_DSC01745_HX90V (Medium).JPG
Toen ik in Groningen woonde nam ik altijd buitenlanders mee naar Foxhol. De scheepswerven en een kanaal dat hoger ligt dan de polder, daarna Hoogezand Sappemeer met verschillende oude herenhuizen en dan via het Zuidlaardermeer , het brinkdorp Zuidlaren en dan de Hondsrug bekijken bij Midlaren en Noordlaren. Vervolgens de oude Hereweg terug naar Stad waar de Hondsrug eindigt in de Herestraat.
En daarna genieten van de stad Groningen.

Maar ik dwaal af.
Van Foxhol door het mooie Hoogezand Sappemeer (als je het wilt zien) naar Alteveer.
Wat mij opviel is dat in oost Groningen zo veel huizen van die mooie geglazuurde dakpannen hebben.
Op weg naar Alteveer heb ik op 2 plekken stil gestaan om te kijken naar een Visdief die langs het kanaal vloog en zo terloops hier en daar een visje uit het water oppikte terwijl hoog boven in de lucht een paar Buizerds hun rondjes draaiden.
20210607_1400_DSC01771_HX90V (Medium).JPG
20210607_1404_DSC01777_HX90V (Medium).JPG
De paarden trokken zich nergens wat van aan.
20210607_1403_DSC01773_HX90V (Medium).JPG
En de Bruine Kiekendief van gisteren.
20210606_1639_DSC01711_HX90V (Medium).JPG
Verwacht van mij geen mooie foto's. Ik geniet ervan om de fiets even neer te zetten en rustig om me heen te kijken. Terloops probeer ik wat vogels vast te leggen, als herinnering.
Voor de mooie plaatjes moet je bij de natuurfotografen zijn.
20210606_1042_DSC01705_HX90V (Medium).JPG
Ooievaars zijn beter in het stilzitten, vooral op 1 poot.
Waar was ik ook al weer, uiteraard Alteveer.
Ditmaal bij Nieuwe Pekela.
Het landschap verandert van het Groninger veengebied naar de hoger gelegen zandgronden.
Het ritje van Alteveer naar Onstwedde is een feest zoals het landschap stilaan verandert.
20210607_1416_DSC_4065_J9110.JPG
20210607_1440_DSC_4071_J9110.JPG
Uitzicht vanaf een bankje bij Onstwedde.
Als ik de fietstocht overnieuw zou doen zou ik niet vanaf Onstwedde gelijk het veengebied weer induiken naar Musselkanaal maar de weg kiezen naar Wessinghuizen en dan langs de Ruiten AA naar het zuiden fietsen. Ik zou langs Jipsinghuizen en Sellingen gaan en tenslotte doorsteken naar Jipsingboermussel om daarbij gelijk in Zandberg terecht te komen.
20210607_1547_DSC_4075_J9110.JPG
De een vindt er niks aan en de ander vindt het prachtig; een fietstocht dwars door het Mondengebied.
Ik heb de weg ten zuiden van Valthermond gekozen.
Bij het oversteken van de Mondenweg zag ik deze herdenkingsplek en even verderop nog een. Verdriet van de naasten vastgelegd in stenen, grind en een paar foto's.
20210607_1613_DSC_4084_J9110.JPG
Zo'n stille weg wordt gebruikt om te racen, om samen te scholen en om rotzooi achter te laten.
Redbull ontbreekt nooit.
20210607_1620_DSC_4089_J9110.JPG
Even verderop moet er iets harder getrapt worden.
Bij Valtherbrug, tussen de Mondenweg en de Valtherblokken begint de weg al licht te stijgen. Een eerste aankondiging van de Hondsrug die bereikt wordt bij Valthe.
De Hondrug is hier breder en hoger dan in het Noorden.
Bij 't Haantje heb ik heerlijk op mijn rug liggen kijken naar de zwaluwen boven mijn hoofd.
Noord Sleen en Sleen zijn verstilde dorpjes die door de toeristen vaak over het hoofd worden gezien.
Dubbel

Bijlagen

Het laatste stukje naar Alteveer, Alteveer 1 voor de tweede keer om het rondje, het driehoekje rond te maken.
De camping was de aanlegsteiger bij Geesbrug.
Kosten: € 1 voor de douche en een paar euro in de fooienpot voor de vrijwillige bijdrage voor het schoonhouden door vrijwilligers.
20210607_2003_DSC01805_HX90V (Medium).JPG
Vanaf Alteveer werd het stuur weer gericht naar het zuiden, naar Twente.
Het laatste stukje Regge bij Ommen had ik nog nooit gefietst en ik zag op mijn kaart een mooi wandelpad.
20210608_1335_DSC_4102_J9110.JPG
Mooi niet, na dit bruggetje stuitte het op van die plankjes om over een draad te klimmen en dat werd me toch iets te gortig.
Voornemen: De Regge tussen Hancate en de Vecht verkennen, het enige stukje dat ik nog niet ken.

Tot slot:
Ik heb de Mio in de wilgen gehangen en gebruik voor het plannen van mijn route foto's van knooppuntenkaarten, Windy maps en Maps.me.
Routeplannen doe ik in grote lijnen, de weg kies ik altijd ter plekke.
Dankzij deze manier van plannen rijd ik nooit 'verkeerd' en kom elke dag weer op plaatsen die ik niet van te voren bedacht heb.
Vrijheid op de fiets!
Poppink schreef:
do 10 jun, 2021 01:01
Waar was ik ook al weer, uiteraard Alteveer.

Na Alteveer

Onderweg naar Alteveer
😕 Voor de overzichtelijkheid van het reisverslag begin ik toch een nadeeltje te zien aan het concept.

Maar hartelijk dank dat je ons in woord en beeld meenam naar Alteveer, Alteveer en uh… Was genieten!

Groetjes,

Carl
Leuk verslag met foto’s, dank je dat je ons hierin meeneemt.
Er zijn vast meer plaatjes geschoten, die we vast nog wel eens als een Raad plaatje zullen gaan zien :wink:
Edwin* schreef:
do 10 jun, 2021 10:34
Er zijn vast meer plaatjes geschoten, die we vast nog wel eens als een Raad plaatje zullen gaan zien :wink:
Ik heb me ' heilig' voorgenomen voor een tijdje niet mee te doen met raadplaatje.
Dat zoeken naar windmolens, torenspitsen, bruggetjes en sluizen kost me veel te veel tijd.
Ik heb wel vaak aan raadplaatje gedacht en er zelfs een paar geschoten maar probeer er weg te blijven, tenzij ik het gewoon weet en niemand anders het binnen pak-em-beet 24 uur gevonden heeft.
In de Weerribben tref je een aantal gekke plaatsnamen. Zie; https://www.visitweerribbenwieden.com/w ... ijk-ontst/
Ik heb er nog een voor jullie.
Wat dacht je van Hengelo (Gld), Delden (Gld), Hengelo (Ov), Delden (Ov), Hengelo (Gld) volgens Google 108 km.
Of Laren (Gld), Laren (NH), Noordlaren (Gr), Midlaren (Gr), Zuidlaren (Dr), Laren (Gld) volgens Google 380 km
Hoeveel Bergen's liggen er aan fietsroutes?
Bergen aan de Kustroute.
Bergen aan de Internationale Maasroute.
Bergen aan de fietsroute 1 van Noorwegen.
Van Meerhout naar Minderhout en dan Houthalen is ook een leuke.
Hallo,
Ik heb al eens Haren-Haren-Haren gefietst (Haren in Duitsland over de grens bij Emmen en Haren Brabant).
De grootste tocht van 7 dagen was de Elsentocht, langs Elsloo (L), Elsendorp, Elshout, Elst 2x, Elspeet en Elsloo (Fr) met onderweg nog wat gehuchtjes die met Els beginnen. Ook erg leuk om te doen.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
vr 11 jun, 2021 12:06
Elst 2x,
Twee keer maar? https://nl.wikipedia.org/wiki/Elst

:)

Carl
De 'berg' van Onstwedde.
screen08.jpg
Ha, plaatsnamen! :D
Zo staat Buren (gld, betuwe) - Buren (Ameland) al 5 jaar te wachten op mij als dagtocht.
Ook Huizen (1 t/m 10, helaas geen zeshuizen) is er eentje die ik nog wil fietsen.
jwkeij schreef:
di 29 jun, 2021 09:44
(...) helaas geen zeshuizen (...)
Even naar de locatie van het voormalig Delftzicht ziekenhuis in Delfzijl
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeshuizen
Locatie op Maps: https://www.google.nl/maps/place/9934+J ... 5833?hl=nl