Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagekar advies low budget - Forum Wereldfietser

Bagagekar advies low budget

Hallo wereldfietsers,

Ook wij gaan volgende zomer op fietsvakantie, waarschijnlijk door de Alpen naar Italië, op een Trek T900 tandem. Het liefst willen we daar een bagagekar bij gebruiken om de tandem niet verder te belasten. De karren zijn helaas over het algemeen behoorlijk prijzig voor 2 studenten, de tandem zelf was al een flinke aankoop.

Wat we wel via ouders beschikbaar hebben is een Doggyride (hondenkar dus) maar deze weegt 13 kg en is misschien niet optimaal. Heeft iemand ervaring met een Doggyride als bagagekar?

Van dezelfde makers is er de Easyride (voorheen Carico). Hetzelfde idee maar dan bedoeld voor bagage i.p.v. een hond. Deze kost slechts 100 euro en is daardoor misschien wel aantrekkelijk.

Heeft iemand misschien tips voor een goedkope kar? Of is het 'best te doen' met de enigzins lompe doggyride? :D

Heel erg bedankt!

Zoek op eens op ebay.de op artikelnummer 200258870354

Bij een tandem zou ik in elk geval de voorkeur geven aan een tweewieler. Dat belast je frame minder.
Wim

Jullie gaan volgende zomer? Dan is er nog tijd. Kijk eens naar deze aanhanger, die je helemaal kunt zelf bouwen. Ik ben van plan om zo eentje deze winter te bouwen. Voor de boodschap, waar ik mijn Bob Yak te opvallend vind...

Voordeel van deze vind ik niet zo zeer de vering (ofwel dat zeker leuk is) maar meer dat je het maat wielen (en daarmee banden) kunt afstemmen op die van je fiets/tandem.

Afbeelding

Wim schreef:Bij een tandem zou ik in elk geval de voorkeur geven aan een tweewieler. Dat belast je frame minder.
Wim
Waarom zou een tweewieler het frame minder belasten dan een eenwieler zoals de Bob Yak? Dat wil zeggen: ik begrijp wel dat een Bob Yak een 'wringende' kracht uitoefent op de achteras maar of dat nou een serieus te nemen belasting op je frame betekent waag ik te betwijfelen. Ik ruil echter mijn "geïnteresseerde leken"-mening graag in voor een betere.

Ik fiets zelf niet met een bagagekar, maar als ik zou besluiten om met een aanhanger te gaan fietsen zou ik deze: extra wheel zeker overwegen. Een tassenset met drager waar je 80 liter mee kunt vervoeren kost snel meer dan de prijs van deze aanhanger. Ik weet niet of er binnen het forum ook al mensen ervaring hebben met deze aanhanger, maar van het scherm ziet het er goed uit.

Een nadeel van 2-wielige aanhangers (ik heb mijn kinderen in een kar) vind ik dat je eigenlijk veel 'breder' moet kijken. Vaak moet je kiezen, laat ik de kar door het gat gaan of ga ik met de fiets.... Ook zijn onverharde paadjes geen pretje om te fietsen.
Met een aanhanger met 1 wiel, ook nog in de maat van je eigen fiets heb je dat probleem m.i. veel minder.
Het enige lastige is volgens mij dat je als je stilstaat minder balans hebt, maar ja je zoekt een kar niet uit om er mee stil te staan.

Succes en veel plezier met uitzoeken!

Gr
Eric

Aanvullend op mijn posting boven wil ik nog even aangeven, dat ik deze zomer heel blij was om een aanhanger met maar één wiel achter mijn fiets te hebben. Ik realiseerde toch meerdere keer dat ik op die smalle wegentjes waar ik onderweg was, het toch moeilijk zou hebben gehad met een tweewieler. En dat denk ik soms ook op gewone fietspaden hier in de omgeving. Ga je met je fiets helemaal aan de kant fietsen, zit je aanhanger al met één helft in de berm...

Ik ben zomaar over de diy-aanhanger begonnen omdat de vraag ging om een alternatief voor een Doggyride of Easyride. En dat zijn tweewielers. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een éénwieler.

je kunt natuurlijk ook voor 1 vakantie een bob huren om te kijken of dat eht wat is....

Marktplaats.nl ? , misschien kan je een leuk 2de hands iets vinden?

En toevalig heb ik mijn bob daar op staan maar ik weet niet of het binnin jullie buget past....

Heel erg bedankt voor alle adviezen, ik kan er wat mee!

Ik ben druk bezig met het bieden op goedkope (nieuwe) karretjes via Ebay. Het budget hangt af van het aanbod, we moeten toch iets kopen tenslotte. Een echte goede kar mag iets meer kosten maar een Bob is echt ver boven ons budget.
We hebben nog meer dan een half jaar dus ik moet tegen die tijd wel iets tegen komen denk ik.
Het wordt waarschijnlijk wel een tweewieler, ook omdat daar meestal net iets meer in kan en we geen grote zware tassen op de tandem zelf hoeven te plaatsen.

Het breder zijn neem ik maar voor lief, als ik daarvoor een goedkope kar heb waar genoeg in kan. We zullen altijd wel iets moeten opofferen.

Ik laat binnenkort nog wel even weten wat de opties zijn die we hadden en wat het uiteindelijk geworden is. Op die manier kan een andere fietser die hetzelfde probleem heeft misschien geholpen worden bij zijn keuze.

Voor €225 heb ik een vrijwel nieuwe BOB-Yak gekocht op Marktplaats. Je kunt wel een goedkopere nieuwe kar kopen, maar ik kies liever voor kwaliteit.

Er is al eens een discussie geweest over een imitatie van de BOB en bij Rose vind je ook zo'n imitatie voor €249. Ik zou het niet doen, maar als je persé een goedkope éénwieler wilt:

Afbeelding

Hoi!

Kijk ook eens naar de Extrawheel aanhanger.
Afbeelding
http://www.extrawheel.com Stukken goedkoper dan de BOB, lichter in gewicht, compact en met een 26 of 28'' wiel. Zo heb je lekker veel onderruimte en nog betere offroad eigenschappen. En het achterwiel is gelijk nog je reserve ook :-) Andreas en Waltraud (2 Duitse expeditie-fiets vrienden) hebben ze op hun laatste expeditie in Tibet (25 dagen 100% offroad, dus echt dwars over de
Ttibetaanse hoogvlakte) met elkaar vergeleken en vonden de offroad eigenschappen van de Extrawheel door het grotere wiel veel beter, vooral op zachte ondergrond of bij grote hobbels. http://www.mountainbike-expedition-team.de

Vanaf november heb ik ook een Extrawheel en die test ik dan hier in de Beierse sneeuw en blubber uit.

Fiets de wereld,
Whisky

Onze definitie van "low-budget" verschilt ook nog al, maar ik begrijp dat kwaliteit soms belangrijker is. Sommige karren gaan voor onder de 30 euro weg op Ebay. Voor dat geld is het volgens mij wel 'te proberen'.

trinakria schreef:Voor dat geld is het volgens mij wel 'te proberen'.

Afbeelding
Tuurlijk. Hoeveel karren neem je mee... :wink:

trinakria schreef:maar ik begrijp dat kwaliteit soms belangrijker is.
Nee hoor, is nooit belangrijk. Eigenlijk moet je uitrusting zo wrak mogelijk zijn. Avontuur verzekerd...
Hi,

Wellicht is de namaakversie van de YAK een idee??
Nog opvouwbaar ook. €100,00 NIEUWprijs!
Persoonlijk geen ervaring mee maar lijkt me het proberen waard
wanneer ik met een aanhanger zou gaan rijden.
Die BOBS vindt ik persoonlijk VEEEEEEEEEEEEEEL te duur voor
zo'n eenvoudig karretje. Mi alleen interessant als je Off Road gaat
waar ze oorspronkelijk ook voor bedoeld zijn.
Even googlen op 'Fietskarstunter'..
Suc6

Espavo, Yohta




____________________
'Spring in het onbegrensde en maak het tot je thuis'
Lao Tse
Zo een namaakversie van de Bob heb ik hier nog in de doos staan. Die heb ik voor 70 EUR via ebay uit Duitsland laten komen. Ik heb de doos geopend, besloten, dat ik bij mij echte Bob blijf en de doos weer dicht gedaan. Die staat nu al bijna een half jaar in de schuur. Mocht je hem willen kopen, zeg het dan maar...
Groeten - andreas
Hallo trinakria

Zelf heb ik goede ervaring met de Radical.

http://www.radicaldesign.nl/nl/producte ... yclone.php

zag op marktplaats een ouder type maar hij vraagt er veel te veel voor.

http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
veel succes.
mijn extra-wheel ga ik verkopen, voor 200 € mag hij van eigenaar verwisselen,
Hoezo is die extra wheel dan zoveel goedkoper dan de BOB YAK? Ik heb die nagelnieuw voor 200 of 220euro(weet ik niet meer exact) gekocht in een grote fietswinkel aan het station van Maastricht.
Dat was waarschijnlijk een buitenkansje. De tas (XL Ortlieb) heb ik ergens anders op de kop getikt, voor 63euro dacht ik.
Ik kan er wel aan toevoegen dat ik er al heel veel plezier mee heb beleefd.

Maar idd in de AS Adventure in Gent kost ie wel een slordige 400 euros denk ik...