Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen spiegeltje - Forum Wereldfietser

Gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen spiegeltje

Inmiddels iets ouder en "gemakkelijker" geworden in het achteromkijken voor van achteren naderend verkeer. Veel op gevoel en gehoor probeer ik te analyseren wat verkeer me van achteren nadert als ik een fietstocht houd. Let wel tijdens afslaan kijk ik goed achterom! In de auto ben ik een spiegelkijker, alsmede links over `de schouderkijker(blinde hoek).

Nu zoek ik een klein spiegeltje die ik tijdens de lange en soms op het eind vermoeiende fietstochten eenvoudig op m'n stuur kan monteren en er gemakkelijk zonder gereedschap weer af kan halen. Heeft iemand tips voor een dergelijk spiegeltje of zijn er andere oplossingen.

Let wel: het gaat met name op het moment dat je al wat moe bent en meer op gevoel en gehoor het verkeer achteropkomend in de gaten houdt!

Hallo Dries,

het hangt er een beetje vanaf wat voor soort stuur je hebt, plat of race, welk spiegeltje het best past. Ik ben heel tevreden met mijn Busch Müller Cyclestar spiegel, die kun je met één inbusboutje vastzetten, als je een mtb-stuur hebt. Maar ik haal hem er niet af, ik vind het wel prettig om het verkeer achter me in de gaten te kunnen houden, zonder steeds achterom te moeten kijken, wat ik uiteraard wel doe als ik bijv. ga inhalen. Ik mis het spiegeltje als ik op mijn boodschappenfiets, met vlinderstuur, rij.

Groetjes,
Frank

Er is een Cat-Eye spiegeltje van 10 euro. Ik meen dat hij de mirricycle heette. Die werkt met een soort van rubber bandje die je in een beweging los kan halene. De kwaliteit van de spiegel (want gepolijst kunststof) is minder dan het B&M spiegeltje van Frank.

Ik heb heel veel plezier van de:

Zefal Multi position spiegel.

Op mijn vlinderstuur heb ik een Zefal Multiposition spiegel(tje) bevestigd. Werkt uitstekend en kost 10 Euro by http://www.bike4travel.nl.
Kan zonder gereedschap op buizen van 22-60 mm worden gemonteerd.
Ik denk dat het hetzelfde spiegeltje is, waar Eric Schuijt het over heeft.
Groetjes,
J. Ellenberger

Je hebt gelijk, die bedoel ik :lol:

Ik heb ook die B&M spiegel op mijn stuur, die kun je ook gewoon inklappen naar binnen zodat ze niet kwetsbaar is om eraf getrokken te worden bij smal passeer werk met tegenliggers.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Hier kan ik zeker iets mee.

Inmiddels een Zefal multipostion gekocht. De eerste prognoses zijn gunstig. Wel veel geld voor een spiegeltje(totaal met verzendkosten zo´n 17 euro).

Schlauch schreef:Spiegeltje spiegeltje aan de.......
Minder voor m´n tronie, meer voor de veiligheid i.v.m. een stijvere nek vanwege m´n leeftijd. En er op gokken wat er vanachteren nadert en dan risico´s nemen daar voel ik me nog te jong voor.

Als ik 120 jaar oud ben dan wordt m´n slogan bij het plotseling afslaan, `Ze weten ja wel dat ik hier woon´. :wink:

Zefal Spy te duur ? Ik heb em hier in de fietswinkel gekocht voor amper 8.5 €, zeg nou zelf, das toch geen geld ? en hij is super elegant en past perfect op mijn vlinderstuur :D

amateurke schreef:Zefal Spy te duur ? Ik heb em hier in de fietswinkel gekocht voor amper 8.5 €, zeg nou zelf, das toch geen geld ? en hij is super elegant en past perfect op mijn vlinderstuur :D
Waar? Hélás te laat. Ik heb het spiegeltje nu een week en ben er best content mee.
Kocht vandaag(6 dagen later dan het zefalspiegeltje) een dode hoekspiegeltje met nagenoeg hetzelfde effect bij Wibra voor 0,69 euro(cent).
Het Zefaltje is wel stukken mooier en functioneler. Geen spijt.

Een nadeel is dat het spiegeltje aan de richtingstand van het stuur vast is verbonden. Ik draag een zelf gefabriceerd spiegeltje op de poot van mijn bril, zo kan ik makkelijker met mijn hoofd het spiegelbeeld links en rechts draaien. Bijvoorbeeld als een auto uit een bocht achter mij komt.

paul.p schreef:Voor de helmdragers: Ik passeerde deze week(met de auto) een soort vliegende banaan. Deze gele ligfietser had een spiegeltje gemonteerd aan de rand van zijn helm.
Dit was met een soort flexibel stangetje gemaakt wat je ook wel bij dashbordlampjes ( die dingen die je in je aanstekeraansluiting steekt)in de auto ziet.Of dit goed werkt betwijfel ik want met elke hoofdbeweging beweegt dus ook je spiegeltje.
Werkt prima, met een hoofdbeweging scan je alles wat er achter je aan komt. En het is ook een uitstekend gespreksonderwerp voor iedereen die je tegenkomt ;)