Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaap comfort - Forum Wereldfietser

slaap comfort

Beste fietsers,

Ik ga binnen kort fietsen, maar sta nog in dubio over mijn nacht rust.

Moet ik nu een slaap mat kopen of toch maar een opblaasbaar geval.

Waar slapen jullie op, wat is zijn jullie ervaringen?

Mario

Wij slapen op een term-a-rest mat, zijn we gewoon tevreden over.

Je hebt ook nog die donzen gevallen, lijken me ook erg lekker liggen overigens, maar zolang deze meegaat, blijf ik hier op liggen. Isoleert ook verder goed.

ik durf het bijna niet te zeggen... ZOEKfunctie ?

volgens mij is er op het forum globaal de volgende verdeling:
- 40% therm-a-rest
- 40% exped (down)
- 20% goedkopere matjes (cheap self inflating, luchtbed, hardschuim... etc)

Wij slapen ook op Therm-a-rest. Hebben goedkopere geprobeerd maar dat was dus duurkoop! 's Morgens gebroken wakker worden en dat hadden we met de Prolite dus niet.

Sinds vorig jaar heb ik een thermarest, ProLite 3 geloof ik, slaapt heerlijk. heb getwijfeld over een small, maar uiteindelijk de regular gekozen, zodat de beentjes er ook op liggen. Daarbij een thermarest compressible pillow, omdat ik zonder kussen last van m'n nek krijg.

Daarvoor jaren op een goedkoop lichtgewicht Perry Sport luchtbedje geslapen. Ging nooit lek, in tegenstelling tot die van m'n vriendin, die elk jaar een nieuwe kon kopen. Uiteindelijk heb ik dat moeten bezuren met een vakantie waar ik op het laatst nog maar op 2 van de 6 luchtbanen sliep (ze zijn niet echt te plakken, die dingen).

De Thermarest is uiteindelijk compacter, sneller, beter te repareren en toch wel iets comfortabeler.

Roef

Ik slaap al sinds jaar en dag naar tevredenheid op een Nomad zelfopblazende mat. Ik ben niet zo te spreken over de pakmaat maar zolang deze meegaat vervang ik 'm niet.

Thermarest van 5 cm dik, maar erg comfortabel vind ik dat niet (heeft alles met de leeftijd te maken), en warm evenmin. Kortom, hoewel bij mij eigenlijk alles versleten moet zijn voor het vervangen wordt, staat een Exped downmat nu toch wel erg hoog op mijn lijstje. Voor ongeveer hetzelfde geld en gewicht als een thermarest zowel meer ligcomfort als meer isolatie.
Wim

Zijn er ook niet handige matjes zonder lucht die licht zijn en ingepakt niet veel ruimte innemen? Zelf wel nieuwsgierig omdat ik nog wat moet kopen. Vanmiddag een nieuwe Nomad Aztec slaapzak gekregen. Nu moet er nog wat onder.

Zat even te lkijken in een boek van bever zelfsport, maar die matten waar jullie het over hebbenkosten voor een werkeloze als ik, veel geld.

Exped Downmat 9 DLX 175 euro

Therm-a-rest prolite van af 90 euro tot 120 euro

Mario

Demy schreef:Zijn er ook niet handige matjes zonder lucht die licht zijn en ingepakt niet veel ruimte innemen? Zelf wel nieuwsgierig omdat ik nog wat moet kopen. Vanmiddag een nieuwe Nomad Aztec slaapzak gekregen. Nu moet er nog wat onder.
wat ik ken is niet echt comfortabel:
- heel licht er vrij klein: zilver/zilver isolatiematje
- redelijk licht, redelijk klein en met enige demping: foammatje

** als je handig bent kan je zelf ook vast wel wat knutselen: isolatiematje + foamstukken bij je heupen en schouders... beste van 2 werelden.

Ik houdt echter van een goede nachtrust en neem mijn therm-a-rest (womans design = extra isolerend) matje van 5cm dik mee, warm en comfortabel.

Enige waar je misschien rekening mee wilt houden is dat therm-a-rest matjes niet zo goed tegen grote hoogte kunnen schijnbaar (boven de 4000 meter).. lees wat verhalen van whiskey.
heeft volgens mij met de ijle lucht te maken en ik denk dat als je ze niet helemaal laat volzuigen, maar het ventiel (eerder) dicht doet -> als ze dik genoeg zijn. dat ze het dan wel overleven.

De kleine maat in 7 cm is wat ik aannam dat je zou kiezen. Die is 120 euro, en veel lichter en compacter.
Wim

Deimor schreef:
Demy schreef:Zijn er ook niet handige matjes zonder lucht die licht zijn en ingepakt niet veel ruimte innemen? Zelf wel nieuwsgierig omdat ik nog wat moet kopen. Vanmiddag een nieuwe Nomad Aztec slaapzak gekregen. Nu moet er nog wat onder.
wat ik ken is niet echt comfortabel:
- heel licht er vrij klein: zilver/zilver isolatiematje
- redelijk licht, redelijk klein en met enige demping: foammatje

** als je handig bent kan je zelf ook vast wel wat knutselen: isolatiematje + foamstukken bij je heupen en schouders... beste van 2 werelden.

Ik houdt echter van een goede nachtrust en neem mijn therm-a-rest (womans design = extra isolerend) matje van 5cm dik mee, warm en comfortabel.

Enige waar je misschien rekening mee wilt houden is dat therm-a-rest matjes niet zo goed tegen grote hoogte kunnen schijnbaar (boven de 4000 meter).. lees wat verhalen van whiskey.
heeft volgens mij met de ijle lucht te maken en ik denk dat als je ze niet helemaal laat volzuigen, maar het ventiel (eerder) dicht doet -> als ze dik genoeg zijn. dat ze het dan wel overleven.
Dankje Deimor.

Zat ook nog even te denken aan een veldbedje. Zodat je van de grond komt te liggen. Maar dat zal wel helemaal niet licht zijn.

Willem Jongman schreef:Thermarest van 5 cm dik, maar erg comfortabel vind ik dat niet (heeft alles met de leeftijd te maken), en warm evenmin. Kortom, hoewel bij mij eigenlijk alles versleten moet zijn voor het vervangen wordt, staat een Exped downmat nu toch wel erg hoog op mijn lijstje. Voor ongeveer hetzelfde geld en gewicht als een thermarest zowel meer ligcomfort als meer isolatie.
Wim
Zelfde uitgangspunt hier, maar m'n rugoperatie heeft mij hardhandig duidelijk gemaakt dat ook ruggen verslijten (onzichtbaar en geniepig, die erosie achter je rug), en bovendien niet voor vervanging in aanmerking komen :? ...
Daarom heb ik me een goeie maand geleden, mede onder impuls van wat ik hier las over exped, een downmat 7 aangeschaft, en ben ik er meteen een weekje mee gaan camperen (Cassis en Lubéron).
Het was een echte revelatie. Amper 120 gram meer voor de Downmat in vergelijking met m'n Trail 3 (dat model bestaat niet meer), maar daarvoor heb ik wel
- een R-waarde (warmteweerstand) van 5,9 ipv 4,2
- een dikte van 7cm ipv 3cm

PS : exped downmats zijn in België enkel te verkrijgen bij Kariboe (Leuven) en K2 (A'pen). Prijs voor de downmat 7 was 129€.

Jansenuis,
Ik ben bang dat ik ook zo langzamerhand wat comfortabelers nodig heb.
Ik slaap nu nog op een thermarest van 2.5 cm maar begin toch zo langzamerhand te kraken( BJ 1941)
Vraagje wat zijn de afmetingen van je mat en welke lengte heb je zelf?
Ik heb ook gehoord dat die matten nogal lawaaierig zijn als je je omdraait, valt dat mee?

Biijvoorbaat dank

Opa Leen

googlen op de prijs voor expad levert geld op......ik was voor de negen bij sportief in tilburg 75 euro minder kwijt als de gangbare prijs bij andere winkels...................

Demy schreef:
Deimor schreef:
Demy schreef:Zijn er ook niet handige matjes zonder lucht die licht zijn en ingepakt niet veel ruimte innemen? Zelf wel nieuwsgierig omdat ik nog wat moet kopen. Vanmiddag een nieuwe Nomad Aztec slaapzak gekregen. Nu moet er nog wat onder.
wat ik ken is niet echt comfortabel:
- heel licht er vrij klein: zilver/zilver isolatiematje
- redelijk licht, redelijk klein en met enige demping: foammatje

** als je handig bent kan je zelf ook vast wel wat knutselen: isolatiematje + foamstukken bij je heupen en schouders... beste van 2 werelden.
Dankje Deimor.

Zat ook nog even te denken aan een veldbedje. Zodat je van de grond komt te liggen. Maar dat zal wel helemaal niet licht zijn.
Kijk, ja kan natuurlijk een veldbedje + tarp + slaapzak gebruiken. dan heb je geen tent en matje nodig... en volgens mij kan je best nog wel aardig compacte veldbedjes krijgen.

Mr. Leen,

Over het kraken van de exped en over het comfort zijn al enkele mededelingen gedaan op onderstaande lokatie:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... aken+exped

Verder kan ik uit ervaring zeggen dat de combinatie van matje, slaapzak en tent die ik heb geen bijgeluiden geeft. Het is vaak het kraken van de exped op het tentzeil wat storend is. Ik heb mensen gehoord dit dit verhelpen door er shirt of doek onder te leggen. Een andere oorzaak is de zithoes waarmee je een stoel kunt maken. Als je deze laat zitten kraakt kan deze ook gaan kraken.

Maar zoals gezegd ik heb nergens last van en moet nu op een camping zelfs oppassen dat ik mij niet verslaap met dit comfort.

Wouter

Leen Verkerk schreef:Jansenuis,
Ik ben bang dat ik ook zo langzamerhand wat comfortabelers nodig heb.
Ik slaap nu nog op een thermarest van 2.5 cm maar begin toch zo langzamerhand te kraken( BJ 1941)
Vraagje wat zijn de afmetingen van je mat en welke lengte heb je zelf?
Ik heb ook gehoord dat die matten nogal lawaaierig zijn als je je omdraait, valt dat mee?

Biijvoorbaat dank

Opa Leen
Wel Opa Leen, als je met dat bouwjaar al altijd op een 2,5cm thermarest hebt geslapen, dan ben je een granieten getuigeheuvel in een voor de rest waarschijnlijk reeds sterk geërodeerde bevolkingslaag :lol: . Prijs jezelf gelukkig !

Maar goed, om op je vraag te antwoorden : mijn downmat 7 meet 178cm op 52cm. Zelf heb ik een nominale lengte van 175cm (maar daar zal na dat lumbale snijwerk wel een cm of 2 krimp op zitten nu).
Wat dat 'lawaai' betreft. Ik heb ook 20 jaar thermarest achter de kiezen (om eens niet achter de rug te zeggen) en dat vermeende lawaai van die downmats is mij hoegenaamd niet opgevallen. Het comfort daarentegen...

Donzige groet van nonkel jansenius (BJ 1962).

Wat zijn hier trouwens de meningen over 3/4 matjes vs. gewoon matje? Is dat een goeie manier om gewicht te besparen? Ik heb er zelf eentje (een Therm-a-rest Ultralite 3/4 van 450 gram)) en ben d'r wel tevreden over. Dwz ik slaap er prima op.

Ik vond trouwens zojuist deze, voor pak 'm beet, 20 euro: http://www.campmania.co.uk/Item--0-cat- ... tress.aspx

Peter Rodenburg schreef: Ik vond trouwens zojuist deze, voor pak 'm beet, 20 euro: http://www.campmania.co.uk/Item--0-cat- ... tress.aspx
Daar hebben we hier al over gehad :
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=