Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen inrijden Brooks zadels - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen inrijden Brooks zadels

Ik ben een beetje dom geweest (waar heb ik dit eerser gehoord). IK heb ook een tijdje geleden een brooks b17 gekocht ingevet en ingereden. IK fietste er probleemloos tussen de 80 en 175 km mee. Ik heb mijn fiets laten reviseren, en nu ben ik al een tijd bezig om dit heerlijk rij gevoel weer terug te krijgen.

IK had beter alles kunnen op schrijven, zodat ik alles weer makkelijk op de juiste maten had kunnen afstellen. Nu heb er ik veel moeite mee.

mario

Goed te horen dat het steeds beter gaat. Tegen piepen en kraken helpt siliconenspray op bewegende delen.
Wim

Yep, WD40 helpt, kraken is inderdaad al een behoorlijk stuk minder geworden.
Nog een keertje inspuiten en en dan is het waarschijnlijk helemaal over.
Tx!
Paul

TisPjotr schreef:Yep, WD40 helpt, kraken is inderdaad al een behoorlijk stuk minder geworden.
Nog een keertje inspuiten en en dan is het waarschijnlijk helemaal over.
Tx!
Paul
Bedenk wel dat WD40 vrijwel helemaal verdampt, dus de kraakjes komen terug. Wellicht helpt olie langer, en af en toe checken of de moeren nog wel aangedraaid zitten, ze willen nog wel eens losgaan.

Die twee potjes op één zadel vond ik wel apart :shock:
Ik verslijt zo'n beetje een heel brookszadel met één potje vet.
Het idee van de deegroller lijkt me zo slecht nog niet, als je precies op de zere plek kunt meppen, en alleen daar.
Groet,
Leon

:oops: Heb nog geen uitgelezen inrij ervaring met mijn Brooks (ik geloof B67s). Net 80 km erop zitten, maar geen centje pijn. Eerlijk gezegd heb ik nooit last gehad van zadelpijn, maar ik fietste de laatste tijd erg weinig en was dus wel voorbereid op zadelpijn. Betekend niet dat zadelpijn niet komen kan :( als ik straks dagen achter elkaar in het zadel moet. Ik hoop alleen dat hij dan zo ingereden is dat ik er helemaal geen last meer van krijg. :P Heb wel getwijfeld over een Brooks op mijn fiets hoor, ze zijn toch wel prijzig en stel dat ze dan voor geen meter rijden. Maar nu ben ik blij dat ik het toch gedaan heb. Voor degene die willen weten wat voor zadel het precies is, hij staat bij materiaal: Dit is em dan :D .

Uhuh, dat wil ik wel geloven! En na nog eens een paar duizend kilometer is het zadel totaal doorgezakt... Maar:
Dus het zadel ademt ook voor geen meter, noch neemt het een greintje zweet meer op. Erg oncomfortabel!
Leuk voor in het rijtje "how to kill a Brooks" Laughing Doorgehangen van het vet maar wel water afstotend

Ik ben het oneens met jullie reacties, hoewel ik deze reacties uiteraard wel had verwacht. Hoewel ik nog niet met flink warm weer langere tijd heb gefietst, heb ik niets gemerkt van afname van ademvermogen van het leer. En doorhangen vanwege teveel behandelen is naar mijn mening onzin, ik merk dat het leer juist minder snel slap hangt na deze behandelingen. Vroeger moest ik na een flinke regenbui het zadel weer bijspannen, tegenwoordig hoeft dat niet meer als hij een dag in de regen heeft gestaan.

Hallo,

vanmiddag heb ik alvast voorbereidingen voor mijn aanstaande fietsvakantie gedaan, ook mijn zadel kon nog wat WD40 gebruiken. Bij deze een aantal foto's van mijn destructieve werkzaamheden: :D

voor behandeling:

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding


Na 2 uurtjes in zon liggen is de WD40 volledig in het leer getrokken.

En verder controleer ik de spanning van het leer door een papiertje tussen het framestangetje en leerdek te plaatsen waarna ik ga zitten op het zadel. Als ik het papiertje niet weg kan trekken, zit het leer op het frame en moet er gespannen worden. Omdat ik persoonlijk een zo klein mogelijke spanning het meest comfortabel vind, zorg ik er altijd voor dat het leer het frame net niet raakt.

Ik denk dat een hoop van die WD 40 door de Zon verdampt wordt, en niet in jouw leren zadel terecht komt.

Mis ik hier wat?

WD40 gebruiken voor de metalen delen van het zadel zoals de veren om het kraken tegen te gaan snap ik. Het leer behandel je toch met leervet?

Haike,

ongetwijveld zal er veel verdampen, misschien had ik er nog een plastic zak om moeten doen. Maar toch trekt er wel veel WD40 in het leer want het leer is nu heerlijk soepel en waterafstotend. Een kameraad had nog het idee, dat de WD40 wellicht de reeds aanwezige Brooks Proofide beter verspreidt in het leer.

Ik heb nu zo'n 8500 km gefietst met dit zadel, ik zal eens kijken hoeveel km's hij het uithoudt, maar zelf heb ik daar wel vertrouwen in.

Heb inmiddels 2000km op een Brooks (B67S) er op zitten. De afgelopen dagen rondje Zuiderzee gefietst en op de laatste dag weer de conclusie getrokken dat ik en mijn zadel (ondanks slapper zetten/aanspannen, hoger/lager, kantelen etc.) nog steeds geen vriendjes zijn (en dat waarschijnlijk ook nooit zullen worden). Maar ja: het is wel een zadel waar ik tijdens een dagtocht het langst op kan zitten!

Vreemd dat men wd40 als vervanging van proofide gebruikt. Zelf heb ik nog maar 1 keer mijn zadel moeten bijspannen (na pakweg 5000km). Het kraakt soms ook wat, maar dat doet het juist leven.

s0lar schreef:Vreemd dat men wd40 als vervanging van proofide gebruikt.
Hoi!

'Men' gebruikt zeker geen WD 40 :shock:
Alleen Jeroenp doet dat omdat hij graag op een doorgezakte brooks fietst:
Jeroenp schreef:Omdat ik persoonlijk een zo klein mogelijke spanning het meest comfortabel vind
Het merendeel gebruikt gewoon Brooks Proofide.

Whisky

En doorhangen vanwege teveel behandelen is naar mijn mening onzin, ik merk dat het leer juist minder snel slap hangt na deze behandelingen. Vroeger moest ik na een flinke regenbui het zadel weer bijspannen, tegenwoordig hoeft dat niet meer als hij een dag in de regen heeft gestaan.
Je kan wel degelijk je leer bederven door er teveel vet op te smeren, het wordt dan veel te slap. Beter is het dan om middelen op wasbasis te nemen, daarbij blijft het leer steviger. Vraag anders maar eens een schoenmaker, of iemand van een goede buitensportzaak van de schoenenafdeling.

Inderdaad is er ongeveer één ding erger dan teveel vet smeren: op een doornat zadel fietsen. Dan zal het zadel inderdaad erg oprekken en uitzakken.
Dat moet je zien te voorkomen: het zadel niet in de regen laten staan (plastic zak erover?).
Maar om dus te zeggen dat het minste van twee kwaden "goed" is, klopt niet. "Goed" is zo nu en dan smeren met vet (of dus iets op wasbasis, als Proofide), en het zadel niet nat laten worden.

Oh ja, dat WD40 heeft nauwelijks iets met vet te maken. Zaten er niet voornamelijk wat oplosmiddelen in? Van dat WD40 zal je zadel in elk geval niet snel te vet worden.
Mijn twijfel erover kwam voort uit het niet weten wat er nog meer in zit en wat dat eventueel doet met je leer. Ik kan me namelijk voorstellen dat er stofjes in zitten die het leer wel aan tasten. Het is per slot van rekening gemaakt voor een heel ander doel dan leer-onderhoud (oplossen van roest en vuil, beetje smering enzo?).

Spironski schreef:Oh ja, dat WD40 heeft nauwelijks iets met vet te maken. Zaten er niet voornamelijk wat oplosmiddelen in?
googelen op MSDS*) en productnaam doet vaak wonderen


*) material safety data sheet

m-gineering schreef:googelen op MSDS*) en productnaam doet vaak wonderen *) material safety data sheet
Moet je maar net even weten :roll:

Bedankt voor de tip :-) Als ik het zo lees is het op een oliebasis (nafta): http://www.wd40company.com/partners/msds/usa

Whisky

Uhuh, als iemand me nu nog even kan vertellen wat "Aliphatic Hydrocarbon" is ben ik al een stuk verder! :D

volledig gebonden kool-waterstoffen? (naft dus)

dus doordat er geen losse verbindinkjes zijn zal een dergelijke stof niet snel reageren met een andere "vrije"stof. CnH2n+2

Afbeelding

Bas

Hi!

Voor de organische (petro) chemie: :roll: :wink:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/HB ... hatic.html
Geen benzeenringen en minder dubbele koolstof bindingen of zo, het is in ieder geval geen vet en al helemaal geen was :P

Fiets de wereld,
Whisky