Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BROOKS FLYER SPECIAL (small) - Forum Wereldfietser

BROOKS FLYER SPECIAL (small)

Zijn er mensen die ervaring hebben met het BROOKS FLYER SPECIAL (SMALL) zadel.

Ik wil namelijk een nieuw zadel aanschaffen en zit te twijfelen tussen de BROOKS FLYER SPECIAL SMALL en de BROOKS FLYER SPECIAL .
Als ik kijk naar de maten van BROOKS FLYER SPECIAL Breedte: 170 mm.
Lengte: 280mm en de BROOKS FLYER SPECIAL Small Breedte: 177 mm.
Lengte: 245 mm weet ik niet wat verstandig is.

Naar mijn idee kan ik als man beter de special nemen welke in lengte 280mm is.
Klopt het dat een langer zadel beter is voor een man?

Hoor graag jullie reactie.

Groet Marco

De S is een damesmodel: korter en breder. Als man zou ik echt altijd de gewone kiezen. Wel kun je dan nog kiezen uit een luxe of een goedkopere versie. Ziee bijvoorbeeld http://www.wallbike.com/brooks/singlera ... ddles.html voor een overzicht. De pre aged versie zou ik maar niet nemen (zakt ook weer eerder uit model).
Wim

Wim,

Dank voor de snelle reaktie

Volgens mij als ik deze bestel heb ik de juiste (zie link).
http://www.vlerickfietsen.be/randonneur ... ecial.html

Is het beter om met of zonder vering te nemen.
Komende zomer ben ik een maand door frankrijk op de fiets en moet ook een deel door de pyreneeen. Ben bang dat ik met vering iets aan kracht moet inboete door de vering?

Marco


[moderated, link werkt nu wel.]

Die link werkt niet. De special is de luxe versie. Er is overigens ook een versie zonder vering, en die heet B17.
En dan nu de hamvraag: wil je vering? Zelf zou ik op een vakantiefiets zeker een geveerd zadel willen. Het haalt net de scherpte af van de grote hobbels, en iets van de vibraties. Niet veel, maar wel iets. Samen met brede banden is het een mooie combinatie: de veren van het zadel vooral voor de heel lage frequenties (de grote klappen), en de lucht van de banden vooral voor de wat hogere frequenties. Tja, en het contact met je fiets is inderdaad iets minder. Maar dat geldt ook voor dikke banden. Op een vakantiefiets vind ik het een goede keus, maar op een snelle brevet fiets waarop ik met weinig bagage met hoge snelheid over vooral asfalt rijd zou ik het denk ik niet willen (ik heb mijn geveerde 160 mm zadel - een Conquest - weer van die fiets afgehaald, en vervangen door een oud ongeveerd smal zadel van 150 mm).
Resteert daarmee nog de keuze voor de breedte. Voor de meeste mensen is de Flyer met 170 mm de goede breedte voor een vakantiefiets. Als je een racestuur gebruikt en je zitbotjes zoals bij mij ook nog eens dicht bijeen staan, dan was de Conquest met 160 mm altijd een goede keus. Helaas wordt die niet meer gemaakt.
Kortom, ik zou voor een vakantiefiets altijd voor de vering in het zadel gaan.
Wim

Recent schafte ik me een Brooks B17 aan. Geen vering dus. Het zadeldek van de B17 geeft zelf ook al wat mee. Ik trap met een vrij hoge cadans, en had schrik voor wiebelen met die veren. Ik rijd wel vooral op asfalt. Tot dusver ben ik tevreden met mijn keuze. Ik kan wel niet vergelijken met een geveerd zadel. Daar heb ik geen ervaring mee.
Vlerickfietsen raadt een zadel zonder veren aan (link: http://www.vlerickfietsen.be/randonneur/afmontage.html zoek naar 'vering')
Groeten,
Luc.

nee

Ik heb de BROOKS FLYER SPECIAL (bruin) besteld.
Ik ga het dan maar eens uitproberen.

Begrijp wel dat je een kilometer of 500 nodig heb om hem in te rijden.

Groet,
Marco

nee

Zelf heb ik sinds een tijdje een B17 pre-aged (licht bruin). Inrijden hoeft niet, ik zit er erg goed op, heb nog een tijdje lopen klooien met de juiste zadelstand. Ik heb nu nagenoeg geen zadelpijn meer!

gr. wijnand