Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram

Ik heb er eentje met standaard XP. Typen is even wennen, maar ik tik nu blind zonder probleem een half uur achter elkaar een tekst. 32Gb geheugenkaartjes zijn er ook al, evt. geheugenprobleem is dus ook opgelost. Zonder wifi doet m'n accu het drie uur, opladen van de accu gaat redelijk snel. (niet geheel onbelanrijk als je op fiets/kampeervakantie bent).

Het bijwerken van een reisverslag kan inderdaad ook met pen en papier, maar moet dan achteraf altijd nog een keer getikt worden tbv de website, terwijl ik met de eee de tekst rechtstreeks in de websiteformat kan zetten.

Verder vind ik het apparaatje er heel leuk uitzien, het is geen volwaardige computer waar je foto of videobewerking op doet, maar voor het typewerk of evt. surfen voldoet deze machine prima. (dit zijn toch de taken die ik en een groot deel van de mensheid het meeste op de pc uitvoert). Het afspelen van films of muziek gaat ook prima.
Bovenal is het apparaat (en de oplader) niet groot, dus goed mee te nemen in de fietstas.

Ik vind het een ideaal apparaat. Een apple airbook zal misschien meer mogelijkheden hebben maar kost ook 4x zoveel.... (lees trouwens een boel negatieve recenties over dit apparaat, maar dat is een andere discussie)

Volgens mij is de Cloudbook gewoon de Packard Bell Easynote. Atlhans zo ziet hij er uit.

Deze Easynote heb ik geprobeerd in Chili (hij koste daar 400 dollar.)
Erik heeft laatst zijn Asus laten zien, die zag er veel degelijker uit en het scherm zag er ook beter uit.
Maar niet beter dan onze Acer, maar ja die was vier keer zo duur en weegt drie keer zo veel :lol:

reichbus schreef:Ik wacht even totdat de cloudbooks in Europa arriveren.
HDD i.p.v. SSD..... :wink:

pinkbike schreef:32Gb geheugenkaartjes zijn er ook al, evt. geheugenprobleem is dus ook opgelost.
Interessant. Zijn die er later ingebouwd, of al gemonteerd verkrijgbaar? Enig zicht op de prijzen?
pinkbike schreef:Een apple airbook zal misschien meer mogelijkheden hebben maar kost ook 4x zoveel.... (lees trouwens een boel negatieve recenties over dit apparaat, maar dat is een andere discussie)
De negatieve reacties over de MacBook Air ontgaan me. Zijn waarschijnlijk van mensen die niet beseffen dat er concessies zijn gedaan.
Wel is 'ie helaas een stuk duurder. Anders was de keuzen een stuk makkelijker :wink:! (Tenzij Apple Benelux nu ineens wel mag sponsoren :roll:.)

Het gaat hier om 16 of 32 Gb SDHC-geheugenkaartjes, die kan je gewoon in de winkel kopen en in je fototoestel of je Eee stoppen.

Wat betreft die Air: het zijn niet alleen de mensen die er niets van weten, ook professionele reviewers/"fanboys", kijk maar hier b.v.: http://www.trustedreviews.com/editorial ... rything/p1

Eric Schuijt schreef:Volgens mij is de Cloudbook gewoon de Packard Bell Easynote. Atlhans zo ziet hij er uit.

Deze Easynote heb ik geprobeerd in Chili (hij koste daar 400 dollar.)
Erik heeft laatst zijn Asus laten zien, die zag er veel degelijker uit en het scherm zag er ook beter uit.
Maar niet beter dan onze Acer, maar ja die was vier keer zo duur en weegt drie keer zo veel :lol:
Zo heb ik het nog niet bekeken, maar je kon wel gelijk hebben, getuige dit draadje hier (ik heb alleen de laatste pagina gelezen.

Mijn Chinese vriendin stuurde me deze link.

Hmm, Vista op zo'n HP? Dat wordt geen 299 euro.
Van een nrc-weblog gejat (via de weblog ook youtube filmpje):

27-03-2008
Touchscreen en GPS voor Asus EEE PC

Oorspronkelijk was de ASUS EEE PC een eenvoudige draagbare computer met zo min mogelijk ballast en een vederlicht Linux besturingssysteem. Dat leverde al enthousiaste reacties op bij computerminnaars. De nieuwe versie, de EEE 900, krijgt behalve Windows XP besturingssysteem ook een touch-screen (aanraakscherm). Volgens de Digitimes zou er zelfs een ingebouwde GPS-ontvanger in de subnotebook kunnen zitten, zodat je de EEE als luxe navigatiesysteem kunt gebruiken.

De internationale prijs is vastgesteld op 500 dollar, maar wat de nieuwe EEE in Nederland gaat kosten blijft even afwachten. Als ie al te krijgen is, trouwens. Want Asus mag het apparaat dan in mei/juniop de markt brengen, de mininotebook heeft nu al te kampen met leveringsproblemen.

Inmiddels de EEE 900 een maand in het bezit en het voldoet aan alle verwachtingen! De uitvoering die ik gekozcen heb is standaard voorzien van Xandros (Linux), maar ik heb inmiddels ook een light versie van Windows XP er op geïnstalleerd. (Na met beide gewerkt te hebben gaat het waarschijnlijk een multi-boot worden zodat ik van beide besturingssystemen de vruchten pluk 8) )

De laptop gaat ieder geval ook mee in de fietstas, ideaal om onderweg het reisverslag bij te houden en via Wifi en/of UMTS contact te houden met het thuisfront. Het is toch wel lekker om daarvoor niet afhankelijk te zijn van internetcafe's etc.

Wifi vraagt wel extra accucapaciteit, maar aangezien ik geen zwaardere accu (en dus gewicht) wil mee sjouwen, zet ik de Wifi uit als ik deze niet nodig heb.

Fotobewerkingheb ik nog niet geprobeerd, maar de schermresolutie is niet echt geschikt om zeer nauwkeurig foto's te kunnen bewerken. Maar om een website etc. bij te houden is het prima genoeg.

Nessie,

Is een UMTS verbinding vanuit het buitenland niet erg duur? En zijn er makkelijk wifi spots te vinden of ben je afhankelijk van free hotspots.

Of blijf je in nederland?

UMTS is in het buitenland inderdaad erg duur en gebruik ik normaal ook alleen om emails te versturen in platte tekst formaat (zo weinig mogelijk data dus en zeker geen bestanden mee sturen.) (En dan ook alleen als er geen hotspot in de buurt is.)

In het buitenland zijn er verschillende opties;

1. Wifi via gratis hotspots (vaak via google wel te vinden). Maar het aanbod is meestal niet groot.

2. Wifi via betaalde hotspots, per land is het verschillend. Vooraf kijk ik meestal welke aanbieders er zijn zodat ik een lijst kan opstellen op welke lokaties ik gebruik kan maken van de hotspots en wat de abonnementstructuur is van de verschillende providers. (Betalen per minuut/data etc.)

3. Wifi via de camping/jeugdherberg, dit zie je ook steeds vaker aangeboden worden.

Inmiddels ben ik ook in het bezit van een Asus eee 701. Was weer goedkoper te krijgen en voor onderweg ruim voldoende mogelijkheden. Voor opslag heb ik er een 4 GB usb-stickje erbij gekocht.

Verder kan ik voor opslag gebruik maken van m'n externe Hdd (500 GB) en thuis netwerkverbindingen delen met mijn andere computers.

Het besturingssysteem (Xandros) is kinderlijk eenvoudig te bedienen en door iedereen makkelijk aan te leren. De software onder Xandros is voldoende om filmpjes en foto's te bekijken en alles start in no-time op. Internet via wifi of een vaste aansluiting gaat via het bijgeleverde Mozilla Firefox, dat prima draait onder Xandros. Films bekijken onder Divx kwaliteit gaat prima vanaf usb-stick en mits aangesloten op internet heerlijk in de tuin t.v. kijken of filmpjes op Youtube.

Wel heb ik in Xandros de advanced modus geinstalleerd omdat Xandros er dan gelikter uit gaat zien en er meer functies tot je beschikking komen. Het lijkt nu veel meer op Vista en lijkt veel meer op de bediening die je ook onder Windows systemen gewend bent.

Om foto's te bewerken zal ik vanavond nog even een programma installeren. Dit is geen Photoshop maar meer om foto's te verkleinen en eenvoudig even op te peppen.

De kracht in deze mini-laptop zit 'm echt in het super lichte besturings systeem Xandros. Juist daardoor is er echt snel te werken ondanks de minimale systeem componenenten. Al met al een leuk lief, licht, klein handig dingetje en met zijn gewicht onder de kilo makkelijk mee te nemen op de fiets. Ik zie het dan ook meer als aanvulling op mijn andere computers en puur voor onderweg. Voor die €249,- kon ik 'm echt niet laten staan.

Hoi!

Ze hebben nu (of al een tijdje) ook de asus eee pc900 met 20gb..
Helaas zijn deze natuurlijk ook direct 100,- euro duurder...Heeft iemand hier al ervaringen mee?

Ik ben namelijk aan het overwegen om deze te kopen en hiernaast een muziekspeler cq. hardeschijf van 20gb mee te nemen voor foto opslag ipv een imagetank van 80gb..

Groeten,

Friso

Even een kort vervolg op mijn laatste reactie.

Ik heb de ASUS EEE laten schieten. Vond 'em toch iets te weinig geheugen hebben, aangezien ik ook mijn foto's tijdens de reis zou willen opslaan op een klein laptopje.

Momenteel ben ik de nieuwe eigenaar van een andere notebook, namelijk de Medion Akoya Mini E1210 (jaja! die van de Gamma / Aldi). Hij weegt net iets meer dan 1kg (met volle accu :wink: ) en beschikt over een grote harde schijf (80gb) waarop je dus heel veel foto's kan opslaan.

Ook zit er een cardreader in die (onverwachts!) mijn SDHC kaarten van 4gb leest. Scheelt ook weer een snoertje meenemen op reis.

Het toetsenbord is iets kleiner dan normaal, maar indien je een typcursus hebt gevolgd kan je al snel blindelings een heel verhaal typen.

Mochten mensen geinterreseerd zijn in de laptop: volgens mij is hij al op veel plaatsen uitverkocht. Wel komt er eind augustus / begin september een precies exact model op de markt: MRS Wind 100.

*het hele verhaal is geschreven op de minï*

Het gaat nu erg hard met de ontwikkeling van deze netbooks. De medion is zeer aantrekkelijk met zijn Atom CPU, 80 GB. De acus gaat maar ca 2.5 uur mee, misschien dat Medion na de zomer met een zwaardere komt (is ie er al?). Het is een kloon van de MSI Wind U100, die net uit is (?).
Asus komt straks ook met zijn 10 serie en 80 GB schijf. Het is mi eerlijker om hem daarmee te vergelijken dan met de 7 en 9 serie.
Het gat met de normale laptops wordt hiermee wel erg klein...
Meer info: p34-37 c't magazine nr 9 2008

Klinkt allemaal erg leuk! Maar op mijn Averatec (3 x de prijs van een Asus, al 2 jaar oud) kan ik erg goed met Photoshop werken. Hoe zit dat met de nieuwere noteboekjes?

Afgelopen half jaar hebben we door Zuid-Amerika gereisd. We hadden zelf geen asus EEE, maar een jongen waar we een tijdje mee hebben opgetrokken had er 1 meegenomen. Allereerst wil ik zeggen dat ik het een fantastisch apperaat vind. Klein, en snel genoeg voor alles wat je nodig hebt.

Photoshop is er opzich prima op te draaien, je zal echter wel de windows variant moeten nemen :( en dat is toch eigenlijk wel jammer. Juist met de Linux distributie start hij extreem snel op en eigenlijk zit er alles in wat je kan wensen. Ook kost het opstarten van photoshop wat meer tijd. Ik kan me echter niet voorstellen dat het erg veel langzamer is dan een laptop die al 3 jaar oud is.

Het nieuwe model eee901 heeft overigens een 6 cells batterij waarmee je zonder wifi 6 uur kan werken en met wifi aan 4,5.

Natuurlijk is een 80gb harddisk fijn, het is echter wel een normale ouderwetse hdd met Mechanische onderdelen :( De kleinere HDD 2, 4, 12, of 20 GB zijn solid state, die zijn sneller en ook wat duurzamer, zeker als je er veel mee gaat reizen.

Met Windows erop heb je bovendien te maken met.... Windows... (En alle kuren die daarbij horen.)

Maar voor veel Windows software is ook een (gratis) Linux variant te vinden, bijvoorbeeld voor Frontpage is NVU een alternatief. Er zal dus vast ook een alternatief voor Photoshop te vinden zijn.

Het grote voordeel van de Asus is dat er inderdaad geen mechanische hardware in zit. En met de steeds groter wordende mobiele data opslag, zowel kaarjes als usb sticks, ben ik ook niet bang dat ik te weinig dataopslag heb voor onderweg.