Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram

Het gaat nu erg hard met de ontwikkeling van deze netbooks. De medion is zeer aantrekkelijk met zijn Atom CPU, 80 GB. De acus gaat maar ca 2.5 uur mee, misschien dat Medion na de zomer met een zwaardere komt (is ie er al?). Het is een kloon van de MSI Wind U100, die net uit is (?).
Asus komt straks ook met zijn 10 serie en 80 GB schijf. Het is mi eerlijker om hem daarmee te vergelijken dan met de 7 en 9 serie.
Het gat met de normale laptops wordt hiermee wel erg klein...
Meer info: p34-37 c't magazine nr 9 2008

Klinkt allemaal erg leuk! Maar op mijn Averatec (3 x de prijs van een Asus, al 2 jaar oud) kan ik erg goed met Photoshop werken. Hoe zit dat met de nieuwere noteboekjes?

Afgelopen half jaar hebben we door Zuid-Amerika gereisd. We hadden zelf geen asus EEE, maar een jongen waar we een tijdje mee hebben opgetrokken had er 1 meegenomen. Allereerst wil ik zeggen dat ik het een fantastisch apperaat vind. Klein, en snel genoeg voor alles wat je nodig hebt.

Photoshop is er opzich prima op te draaien, je zal echter wel de windows variant moeten nemen :( en dat is toch eigenlijk wel jammer. Juist met de Linux distributie start hij extreem snel op en eigenlijk zit er alles in wat je kan wensen. Ook kost het opstarten van photoshop wat meer tijd. Ik kan me echter niet voorstellen dat het erg veel langzamer is dan een laptop die al 3 jaar oud is.

Het nieuwe model eee901 heeft overigens een 6 cells batterij waarmee je zonder wifi 6 uur kan werken en met wifi aan 4,5.

Natuurlijk is een 80gb harddisk fijn, het is echter wel een normale ouderwetse hdd met Mechanische onderdelen :( De kleinere HDD 2, 4, 12, of 20 GB zijn solid state, die zijn sneller en ook wat duurzamer, zeker als je er veel mee gaat reizen.

Met Windows erop heb je bovendien te maken met.... Windows... (En alle kuren die daarbij horen.)

Maar voor veel Windows software is ook een (gratis) Linux variant te vinden, bijvoorbeeld voor Frontpage is NVU een alternatief. Er zal dus vast ook een alternatief voor Photoshop te vinden zijn.

Het grote voordeel van de Asus is dat er inderdaad geen mechanische hardware in zit. En met de steeds groter wordende mobiele data opslag, zowel kaarjes als usb sticks, ben ik ook niet bang dat ik te weinig dataopslag heb voor onderweg.

Nessie schreef:Maar voor veel Windows software is ook een (gratis) Linux variant te vinden, bijvoorbeeld voor Frontpage is NVU een alternatief. Er zal dus vast ook een alternatief voor Photoshop te vinden zijn.

Het grote voordeel van de Asus is dat er inderdaad geen mechanische hardware in zit. En met de steeds groter wordende mobiele data opslag, zowel kaarjes als usb sticks, ben ik ook niet bang dat ik te weinig dataopslag heb voor onderweg.
alternatief kan GIMP zijn

Als je natuurlijk extra geheugen onderweg nodig hebt, kan je natuurlijk een externe harde schijf mee nemen.

Voorbeeldje: 250 GB, 155 gram, geen externe voeding nodig

Afbeelding

Wel interesant om extra kaartmateriaal, info etc. mee te nemen. En je kan natuurlijk al je foto's backuppen.

En om nog een stap verder te gaan. Je kan ook een externe dvd brander meenemen.

Afbeelding

Bij deze van Plextor, geen externe voeding nodig.

Dit openent ook de deur om dvd's mee te nemen, die natuurlijk niks wegen.

LeoFietser schreef:Als je natuurlijk extra geheugen onderweg nodig hebt, kan je natuurlijk een externe harde schijf mee nemen.

Voorbeeldje: 250 GB, 155 gram, geen externe voeding nodig

...............

Wel interesant om extra kaartmateriaal, info etc. mee te nemen. En je kan natuurlijk al je foto's backuppen.
moet je wel zorgen dat het een FAT32 partitie is... want Linux van EEE kan niet goed genoeg met NTFS overweg, geen 100% ondersteuning.

Status Linux-NTFS:
http://www.linux-ntfs.org/doku.php?id=status

PS: tenzij je een externe NAS-harde schijf gebruikt, die werkt via het TCP/IP protocol en dat werkt platform onafhankelijk...... (die NAS-schijf heeft een mini-pc in zich waar een webserver op draait...)

Ik gebruik voor dagtochten en fietsvakantie mijn telefoon, een Nokia N95 8GB, in combinatie met een iGo opklapbaar bluetooth toetsenbord.

Hiermee kan je veel wat ook op een laptop kan. Internetten, emailen, muziek luisteren, filmpjes kijken etc etc. Het toetsenbord weegt 160 gram, maar heeft wel "normale" toetsen. productinfo

Verder een battery extender welke op AAtjes werkt en je bent klaar. Is vele malen handzamer en economischer dan een mini laptop denk ik.

Asus heeft een nieuw model uit, de 'EEE 1000'.

Nadelen:
- 100 euro duurder
- 300 gram zwaarder

Maarrrr, voordelen:
- 2 keer zo snel
- 40 gig solid state harddisk
- ingebouwde camera
- 2 maal zo lange batterijduur

http://www.laptopsdirect.ie/Asus_Eee_PC ... ersion.asp

Gelukkig heeft asus inmiddels ook concurentie van anderen gekregen. Maar het blijft een mooi dingetje. 8)

LeoFietser schreef:Asus heeft een nieuw model uit, de 'EEE 1000'.

Nadelen:
- 100 euro duurder
- 300 gram zwaarder

Maarrrr, voordelen:
- 2 keer zo snel
- 40 gig solid state harddisk
- ingebouwde camera
- 2 maal zo lange batterijduur
Ik weet niet met welke laptop je hem vergelijkt, maar de 901 heeft dezelfde snelheid en dezelfde batterijduur maar is nog steeds kleiner en lichter dan deze laptop. Ook is hij nog een behoorlijk stuk goedkoper.

Ik vergeleek hem met de 900. De 901 is idd beter.

Maar die is niet meer te koop in Linux. :cry:

De linux versie is nog nooit te koop geweest:) Over een paar dagen tot enkele weken is de 901 ook met linux te koop!

Kijk, deze is ook interessant, vooral als de 120 HDD met 1 Gig ram beschikbaar komt. Vooral dat toetsenbord is een stuk fijner dan de Eee, en de prijs is ook nog lager: http://www.trustedreviews.com/notebooks ... Netbook/p1

Het gaat nu gewoon heel hard, iedereen wil in dat segment zijn/haar deel..... in no time is zo het gat qua prestatie (afgezien schermgrootte) tussen de 14/15 inch laptops en deze netbooks dicht. Als je hem nu niet meteen nodig hebt.... even wachten.
Je ziet het al bij de EEE 7 inch versus de 10 inch EE van Asus die binnenkort uitkomt: circa een jaar en je krijgt er echt heel veel meer voor... (wel iets duurder).

Asus vind ik toch een betrouwbaarder merk dan Acer...

JesseL schreef:Verder een battery extender welke op AAtjes werkt en je bent klaar. Is vele malen handzamer en economischer dan een mini laptop denk ik.
Welke batterij extender heb je in gebruik? Ik ben nog steeds aan het rondkijken en heb nog niet de knoop durven doorhakken.

Ik heb ook flink gekeken en getwijfeld en toen voor de Orginele Nokia DC-8 Power Pack gekozen. Deze kan je gebruiken met AAtjes en heeft een ingebouwd accutje. die je ook met de oplader kan opladen. Afhankelijk van je gebruik moet je wel wat opgelade oplaadbare AAtjes meenemen, of onderweg gewoon af en toen een pakje kopen. Maar toch wel ideaal. Om nou als het er al is, stroom af te nemen op ene camping, alleen om je telefoon op te laden gaat ook wat ver. :)

De orginele Nokia was uiteindelijk ook niet veel duurder dan verschillende no-name oplossingen: link

Dank JesseL. Vreemde shop trouwens voor een Nokia onderdeel. Zou eerder verwachten dat ze inkt verkopen. Maar het lijkt wel de goedkoopste :-)

Jarno schreef:
JesseL schreef:Verder een battery extender welke op AAtjes werkt en je bent klaar. Is vele malen handzamer en economischer dan een mini laptop denk ik.
Welke batterij extender heb je in gebruik? Ik ben nog steeds aan het rondkijken en heb nog niet de knoop durven doorhakken.
Misschien is de Varta Digitale USB Lader wat? Naast oplader kan je die ook als stroombron voor telefoon, pda of GPS gebruiken.

Ik heb via marktplaats een HTC s710 met mini toetsenbord op de kop getikt, goed genoeg om ermee te kunnen bellen, mailen, notities maken, internetten via wifi en inderdaad veel compacter en lichter dan zo'n Eee notebook maar photoshoppen kan je er natuurlijk niet mee.
Afbeelding