Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram

Om nog niet, ik wacht nog effe op de 9inch versie met 16 GB. Hopelijk is die resolutie dan net ietsje beter, vrees echter van niet. Formaat en energieverbruik vind ik vooral de reden om hem te kopen.
Ik heb echter 1 programma wat ik vaak gebruik en dat 1024x768 resolutie eist (al dan niet gemanipuleerd/virtueel) Als ze dat met een programmatje mogelijk is, ben ik verkocht.

Een compartimentje voor wat geheugenkaartjes zou ook wel fijn zijn, een klein (uitschuifbaar/openklabbaar) vakje? Weinig zin om er zelf een houder op te lijmen. die waarschijnlijk niet heel lekker beschermt
Removed

Wordt die Air in recenties niet de grond in geboord? Veel te duur voor wat je ervoor krijgt? Vorm boven Functie? Is hoe dan ook niet te vergelijken met de EEE.
Die EEE is plezierig klein en licht, heel goedkoop, en schijnt het heel goed te doen. Maar hij is ook niet àl te sterk gebouwd, dus of hij het overleefd in je tas?

En dan komen er ook weer EEE's op Windhoos uit, en met groter 9# scherm, en met meer geheugen, betere processor..... Allemaal erg aantrekkelijk, maar niet goed voor die mini-prijs. En dan te zwijgen over de concurrenten, die ook met dat soort sub-notebooks uitkomen. Naja, wordt wellicht een interessant jaar!

Heb laatst op de Duitse TV een test van de Asus gezien. Met name de beperkingen in opslgcapaciteit maakte het notebook vrijwel alleen geschikt voor het schrijven van korte tksten en het versturen van mails.

De laatste jaren heb ik vanuit mijn werk veel te doen met notebooks. Ik heb er veel gezien, zowel Mac, Wndows en Linux based). Ik ben en blijf groot fan van de IBM ThinkPads / Lenovo ThinkPads. Met name de X en T serie zijn erg robuust en werken enorm stabiel.

Heb zelf bijvoorbeeld een 12.1 inch notebook met alle functionaliteiten, krachtig genoeg voor vista, etc. Deze notebook zijn sinds jaar en dag de keuze van bijvoorbeeld de ESA en NASA voor ruimtereizen. Dit vanwege de robuustheid.

Linux is een goed alternatief voor Windows. Blijft dat als je jaren gewend bent met bepaalde software te werken je met Linux opnieuw moet beginnen. Deze overstap is groter dan van Windows naar Mac. Op dit moment doen de besturingssystemen niet echt onder voor elkaar, heeft windows de meeste applicaties, is Linux (misschien0 iets staboeler en ziet Mac er grafisch erg leuk uit.

In dit geval zou ik een oud 12.1 inch windows notebook op de kop tikken waar ik minstens XP op kan draaien. Open office erop en wat foto software en klaar ben je.

Als er iemand persoonlijk advies nodig heeft laat het even weten. Ik heb toegang tot de producenten (IBM, Lenovo, Microsoft, Novell, etc).

gr

Sander

Sander Kuik schreef:
De laatste jaren heb ik vanuit mijn werk veel te doen met notebooks. Ik heb er veel gezien, zowel Mac, Wndows en Linux based). Ik ben en blijf groot fan van de IBM ThinkPads / Lenovo ThinkPads. Met name de X en T serie zijn erg robuust en werken enorm stabiel.
Ik heb even gewogen: Alleen de accu van zo'n thinkpad weegt al 523 gram...

Maar dat is typisch het WF forum, allemaal van die KOGA kopers! Wil iemand een fiets dan moet het direkt een Rohloff/Magura/SON/Tubus/Schwalbe/Brooks/ChrisKing/TA wezen, wil iemand een instapcamera dan is het budget van de Nasa nog niet genoeg, en een computertje zonder toeters en bellen mag ook al niet.... ;)

Removed

Voor de ultieme fietsvakantie kan een blocnote en een potlood ook.
Blocnote E 0,50. Potlood E 0,25.
Kijk naar het gewicht, prijs en ruimte.

m-gineering schreef:
Sander Kuik schreef:
De laatste jaren heb ik vanuit mijn werk veel te doen met notebooks. Ik heb er veel gezien, zowel Mac, Wndows en Linux based). Ik ben en blijf groot fan van de IBM ThinkPads / Lenovo ThinkPads. Met name de X en T serie zijn erg robuust en werken enorm stabiel.
Ik heb even gewogen: Alleen de accu van zo'n thinkpad weegt al 523 gram...

Maar dat is typisch het WF forum, allemaal van die KOGA kopers! Wil iemand een fiets dan moet het direkt een Rohloff/Magura/SON/Tubus/Schwalbe/Brooks/ChrisKing/TA wezen, wil iemand een instapcamera dan is het budget van de Nasa nog niet genoeg, en een computertje zonder toeters en bellen mag ook al niet.... ;)
Eindelijk een zinvolle opmerking. Had wat mij betreft ook wel in grote letters gemogen!

Leopard schreef:
Sander Kuik schreef:Heb laatst op de Duitse TV een test van de Asus gezien. Met name de beperkingen in opslgcapaciteit maakte het notebook vrijwel alleen geschikt voor het schrijven van korte tksten en het versturen van mails.

De laatste jaren heb ik vanuit mijn werk veel te doen met notebooks. Ik heb er veel gezien, zowel Mac, Wndows en Linux based). Ik ben en blijf groot fan van de IBM ThinkPads / Lenovo ThinkPads. Met name de X en T serie zijn erg robuust en werken enorm stabiel.

Heb zelf bijvoorbeeld een 12.1 inch notebook met alle functionaliteiten, krachtig genoeg voor vista, etc. Deze notebook zijn sinds jaar en dag de keuze van bijvoorbeeld de ESA en NASA voor ruimtereizen. Dit vanwege de robuustheid.

Linux is een goed alternatief voor Windows. Blijft dat als je jaren gewend bent met bepaalde software te werken je met Linux opnieuw moet beginnen. Deze overstap is groter dan van Windows naar Mac. Op dit moment doen de besturingssystemen niet echt onder voor elkaar, heeft windows de meeste applicaties, is Linux (misschien0 iets staboeler en ziet Mac er grafisch erg leuk uit.

In dit geval zou ik een oud 12.1 inch windows notebook op de kop tikken waar ik minstens XP op kan draaien. Open office erop en wat foto software en klaar ben je.

Als er iemand persoonlijk advies nodig heeft laat het even weten. Ik heb toegang tot de producenten (IBM, Lenovo, Microsoft, Novell, etc).

gr

Sander
Sander toch zou ik vlug even 2 zaken willen opmerken. Als je echt naar robust wil gaan moet je de panasonic roughbook kopen! Dell komt nu ook met een gelijkaardig systeem uit.

Zeggen dat Mac OS X er grafish leuk uit ziet zegt al genoeg over u kennis van besturingssystemen. OS X is veel krachtiger, veel sneller en veel logischer dan vista. Om dan nog maar te zwijgen over stabiliteit.
Nu, het is hier geen computer forum maar uw gedachtengang gaat helemaal niet op. Trouwens vista is verkozen tot het slechtste tech product van 2007. Het is zelf zo slecht dat de mensen de vista op de nieuwe pc vervangen door XP.
Fanboys blijven fanboys.

De raad om een oudere 12inch laptop aan te schaffen is een wijze raad :). Ik heb ook zo'n oudere p3 850. Hij draait redelijk windows xp en vrij goed Arch Linux. Een gemiddelde linux distro draait er wel slomer op dan XP. Je hebt het voordeel dat je veel kan/moet tweaken in Linux. Over Max OS X ga ik niets zeggen want dan zijn de fanboys boos :).

Removed

Heren,
Ieder besturingssysteem heeft zijn voordelen en nadelen. Zo kun je nooit stellen wat beter is. Was anders lekker makkelijk geweest.

De Asus eee wordt hier besproken omdat hij veel lichter is, zuiniger is en daarom makkelijker mee kan op de fiets. En natuurlijk kun je er allemaal alternatieven tegen over zetten die sneller en krachtiger zijn. Hoewel advies te geven om met een oude 12" op stap te gaan volkomen onzinnig is. Bovendien is de kans groot dat de accu ook zijn beste tijd heeft gehad bij zo'n oudje. Naast dat ze al snel het dubbele van de Asus eee wegen en groter zijn, draaien ze vaak op een grafisch platform, wat nu juist weer teveel energie verbruikt. En dan kom je gewoon niet aan die drie uur die je met de Asus eee wel haalt.

en waar doen we nou eigenlijk zo moeilijk over?
De Asus eee kost maar €300,-! En da's toch meer dan zat om mee te nemen op de fiets?

Demy schreef:Heren,
Ieder besturingssysteem heeft zijn voordelen en nadelen. Zo kun je nooit stellen wat beter is. Was anders lekker makkelijk geweest.

De Asus eee wordt hier besproken omdat hij veel lichter is, zuiniger is en daarom makkelijker mee kan op de fiets. En natuurlijk kun je er allemaal alternatieven tegen over zetten die sneller en krachtiger zijn. Hoewel advies te geven om met een oude 12" op stap te gaan volkomen onzinnig is. Bovendien is de kans groot dat de accu ook zijn beste tijd heeft gehad bij zo'n oudje. Naast dat ze al snel het dubbele van de Asus eee wegen en groter zijn, draaien ze vaak op een grafisch platform, wat nu juist weer teveel energie verbruikt. En dan kom je gewoon niet aan die drie uur die je met de Asus eee wel haalt.

en waar doen we nou eigenlijk zo moeilijk over?
De Asus eee kost maar €300,-! En da's toch meer dan zat om mee te nemen op de fiets?
Mijn Compaq Evo n400c heeft me (inclusief nieuwe batterij) 300 euro gekost. P3 850Mhz, 256Mb RAM en 20GB HDD. Hij weegt 1.6kg en heeft zonder docking station geen cd drive bij. Ik draai er Arch linux op en hij doet tot 2u met de batterij. Als je kiest om geen grafische omgeving te gebruiken, kan je nog langer werken met de batterij. Maar ik vraag me eigenlijk af waarom je een laptop nodig hebt op fietsreis. Tenzij je echt gaat surfen en wil mailen met een eigen computer, is een blocknote en pen toch veel handiger om dagboek en dergelijke bij te houden.
Ik heb ze op diverse plaatsen in Phantip Plaza in Bangkok zien staan. Leuk dingetje maar vond het scherm wel een beetje aan de kleine kant. Zeker omdat de behuizing een groter scherm toelaat.
Prijs aldaar was ongeveer 250 euro.
Overigen zijn er al diverse sites waar verteld hoe je de resolutie van het scherm kunt vergroten en heb ik al een 'how to' gezien waarbij de webcam, werkt via usb, vervangen werd door een gewone usb-stick. Extra geheugen dus mooi weggewerkt in de behuizing. Of waar bluetooth hadden ingebouwd.
Had al genoeg kosten en heb dit speeltje even aan me voorbij laten gaan, maar wel even getwijfeld.
Overigens zie ik in Azie ook af en toe leuke kleine Sony Vaio varianten die ik hier nog nooit gezien heb. Wel veel duurder.

Stond vandaag een heel stuk in Trouw over de ASUS. zal morgen de tekst integraal publiceren :D

mijn voorkeur:

koop op ebay een tweedehands powerbook 12 inch, kost niet veel en is idiot proof.

Ik wil echt niets anders meer dan apple, het is idd een enorme verbetering tov windows.

de asus is anders ook een leuk idee en ik heb er eerlijk gezegd ook even over gedacht :P

groetjes,

Thomas

Nou, dankzij deze topic heb ik hem aangeschaft (de 4 GB) en tik nu in Duitsland dit berichtje. Het gaat allemaal net op dit maschientje. Ik draai er Windows XP op (een gestripte versie) die ik erbij gekregen heb. Photoshop 7 draai er wel aardig op, zo lijkt het. Als ik de webcam wil gebruiken, dan crasht hij steeds. at schijnt altijd zo te zijn onder XP. Typen kost meer tijd omdat ik om de haverklap me vertik.

Voor mij is het een testje. Geen idee of het me bevalt om een laptop op reis bij me te hebben, maar ik ga het uitvinden. Ben wel blij dat ikniet met de Macbook op stap ben. Dit is qua gewicht en volume toch echt wel wat aantrekkelijker.

Ik laat nog wel eens van me horen hoe het bevalt.

1e aanvulling: ik heb een zwarte gekocht maar volgens mij is een witte handiger als je in het schijnsel van het scherm wilt typen, in je tentje of zo. Nu kan het wel, maar erg krap aan, ik moet het scherm nogal naar beneden klappen om genoeg licht te hebben. Het scherm is dan nog net leesbaar.

Tokkelaar schreef:Voor de ultieme fietsvakantie kan een blocnote en een potlood ook.
Dat herinnert natuurlijk aan het oude verhaal dat de NASA in de jaren zestig miljoenen uitgaf aan de ontwikkeling van een pen voor in de ruimte. Probleem was natuurlijk dat inkt kon gaan lekken. Het schijnt te hebben geduurd totdat iemand een potlood naar de Nasa zond. :lol:
Leon

Leon schreef:
Tokkelaar schreef:Voor de ultieme fietsvakantie kan een blocnote en een potlood ook.
Dat herinnert natuurlijk aan het oude verhaal dat de NASA in de jaren zestig miljoenen uitgaf aan de ontwikkeling van een pen voor in de ruimte. Probleem was natuurlijk dat inkt kon gaan lekken. Het schijnt te hebben geduurd totdat iemand een potlood naar de Nasa zond. :lol:
Leon
snopes :D

Hierbij de tekst aangaande de Asus EEE uit Trouw:

Trouw, donderdag 13 maart 2008, de donderdag gids.

Kleine laptop is praktisch, licht, snel en goedkoop

Het is even wennen, dat kleie toetsenbord, en met acht gigabyte is het geheugen aan de kleine kant. Maar verder is de 'halve' laptop erg handig
door: George Marlet

In gezelschap levert de Asus EEE PC701 in eerste instantie meewarige reacties op, in de trant van 'Ach, wat een schattig computertje heb je daar'.
Maar al gauw maakt de meewarigheid plaats voor onverholen hebzucht. Want de Asus EEE mag dan de helft zo klein zijn als een gewone laptop, nog geen kilo zwaar en de helft goedkoper, hij kan alles wat een gemiddelde computer moet kunnen.

Experts voorspellen dat de Asus EEE (de 'e' staat voor easy: makkelijk om mee te werken, te leren en te spelen) tot een kleien revolutie in computerland zal leiden. Door de betrekkelijk bescheiden prijs (350 Euro) en dito afmetingen komt deze laptop binne het bereik van ene groot publiek. Vooral voor ontwikkelingslanden kan de EEE interessant zijn.

Asus heeft de laptop zo klein kunnen maken door in plaats van een harde schijf een zogeheten Flash-geheugen te gebruiken. Dat neemt veel minder ruimte in, maar stelt ook beperkingen aan het geheugen: maximaal 8 gigabyte, terwijl een gewone laptop al gauw he tienvoudige kan herbergen. Voorlijvige documenten of het opslaan van foto's en video beelden is de EEE zelf niet geshcikt. De laptop heeft wel usb-aansluitingen voor een externe usb-stick of een externe harde schijf.

Om ruimte en gewicht te bespraren, heeft Asus ook geen cd/dvd-speler ingebouwd. Dat is te ondervangen door muziek, foto's of filmbeelden eerst over te zetten op een usb-stick of een SD-geheugenkaart, die ook in de laptop kan.

Het gebruiken van Flash-geheugen heeft als voordeel dat de EEE ongekend snel opstart en ook vlot toegang biedt tot de werk-, leer-, of speelpagina. Vanaf daar is het een kwestie van een muisklik (via het ingebouwde touch pad of een extern aan te sluiten muis) om een document te maken, een e-mailbericht op te halen of op internet te surfen. Het toetsenbord is uiteraard klein, maar na enige oefening goed te bedienen. Het beeldscherm (7 inch)is voldoende scherp, maar vraagt voor lange documenten en internetpagina's wel meer muisbewegingen. Het Linux-besturingssysteem is gebruiksvriendelijk. Asus werkt inmiddels aan een versie met Windows XP.

Met de ingebouwde netwerkkaart of aansluiting op een ethernet-kabel is de EEE verbonden met het internet. Dat maakt de laptop ook interessant als mobiele middenweg tussen de smart phone (telefoon waarmee je kunt mailen en surfen) en de grote laptop. De smart phones, zoals Blackberry en HTC, hebben als nadeel dat het toetsenbord wel erg klein is. In de praktijk blijft het gebruik daardoor beperkt tot - korte - e-mails. Met de EEE is het makkelijker om een langer stuk te tikken, maar draadloze netwerken voor aansluiting op internet zijn nog lang niet overal beschikbaar of toegankelijk. Juist omdat de EEE wordt aangeprezen voor mobiel gebruik, is dat nog een beperking.

Ik wacht even totdat de cloudbooks in Europa arriveren.