Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Asus Eee PC, € 299,-, 920 gram

De tovenaar schreef:Misschien is de Varta Digitale USB Lader wat? Naast oplader kan je die ook als stroombron voor telefoon, pda of GPS gebruiken.
Die kende ik nog niet en klinkt inderdaad handig. Maar is wel veel groter en lomper dan dat kleine nokia dingetje. Bovendien ook wel duurder denk ik en moet je weer een losse nokia usb laadkabel er bij kopen.

Twee weken geleden heb ik zo'n mini notebook van iemand geleend om even m'n foto's te bekijken. Dit ging tergend langzaam, het draaien van een foto kostte bijna een minuut. Dus wil je met foto's in serieuze formaten (getest met 14MP) aan de slag dan is dit dus geen goede keuze.

Gewoon dan wachten op de volgende serie; die met Atom-CPU en 80 GB HD die is vast sneller dan mijn 6 jaar oud P@1.8GHz van Asus en zelfs die bevalt mijn nog prima en kan ik uitstekend fotos op jpeg maar ook raw formaat bekijken...

Het gat met de normale laptops (de onderkant) wordt steeds kleiner.. en die onderkant is echt veel sneller dan de betere laptops (>> 1500 euro..) in 2001 toen XP uitkwam..

Ik vraag me nog steed af of ik zo'n ding echt wel nodig heb tijdends de vakantie? :?

Door mijn beroep zit ik de hele dag al met die dingen te klooien. :lol:

Vind het eigenlijk wel lekker eens zonder te moeten doen. :roll:

Kan iemand mij eens overtuigen waarom ik zo'n ding mee zou moeten sjouwen?

LeoFietser schreef: Kan iemand mij eens overtuigen waarom ik zo'n ding mee zou moeten sjouwen?
Is toch duidelijk?
Stel je zit in Frankrijk op een wifi-camping, dan kun je de vraag die jij nu stelt dus gewoon op dat moment stellen via je EEE, zittend voor je tentje, zonder dat je eerst een internetcomputer hoeft te zoeken... 8)

LeoFietser schreef:Kan iemand mij eens overtuigen waarom ik zo'n ding mee zou moeten sjouwen?
Nee, dat kan ik in jouw geval denk ik niet. Jij wilt juist geen gebruik maken van deze mogelijkheid. Dan moet je het vooral niet doen :-). Het is volgens mij een keuz die iemand voor zichzelf moet maken. Er zijn genoeg fietsers die nu al onderweg digitaal een verslag bijhouden. Ik denk dat dat een goede doelgroep is. En zij die zoiets overwegen.

Ik maak mijn verslag altijd met een notitieblok. :P

Maar ik kan me voorstellen dat er nog meer toepassingen zijn voor een laptop. Zoals het lezen van je email, internetten . . .

Ben gewoon benieuwd welke toepassingen mensen handig vinden om te gebruiken.

en je kunt onderweg wat eenvoudiger (?) op dit forum komen als je een wifi puntje in de buurt hebt.... als je dat zou willen.... (pech? reisadvies? etc...?)
Goed nieuws voor de EEE gebruikers die onder Xandros werken. Sinds enkele weken kun je via een update Picasa installeren onder Xandros. Hiermee kun je op een vriendelijke en eenvoudige manier foto's bewerken en eventueel verkleinen of online zetten. Je hebt standaard 1 Gb met een gratis account bij Picasa. Via je Google account krijg je standaard een linkverwijzing naar Picasa net zoals GoogleMaps waar je je eigen routes kunt samen stellen. Bovendien kun je bij iedere foto een locatie-map aanmaken zodat je precies kunt laten zien waar je een foto hebt genomen.

Om Picasa onder Xandros te krijgen, ga je naar; Instellingen/software/spelen en kiest vervolgens voor installeren.

In de Advanced modus gebruik je Synaptic-pakketbeheer.

Sinds deze week heb ik naast de EEE 701 ook de nieuwe 1000h in mijn bezit. Dit is een iets grotere netbook en bijna drie keer het gewicht van de 701. Niet zo handig om mee te nemen op de fiets. Daarvoor is de 701 echt ruim voldoende en te prefereren boven dit nieuwe model. (en veel goedkoper!) Wel is dit nieuwe model veel krachtiger en nagenoeg een volwaardige notebook in handzaam formaat. Bovendien zit er in de nederlandse versie een snelle 80 GB harddisk ( de 40 GB SSD met Linux is nog niet in nederland te krijgen) en naast de Wifi is er ook Blue-tooth aanwezig. Met de nieuwe 6-cells accu kun je zo'n 5 uur zonder netstroom werken.

Vaak lukt het ook via
http://www.google.nl/search?hl=nl&clien ... eken&meta=

oa met wget commando, eerste hit, anders kijk even verderop.

PS: 1000h die is erg interessant. Mijn P4@1.8 is nog te goed met 6j ouderdom en een kleintje heb ik nu.. nog niet nodig....
Interessante opvolgers voor de toekomst wellicht..

Ben er achter gekomen, dat een SSD schijf flink lichter is als een 'oude' HDD.
As far as weight goes, the drive is very light. We held the Team SSD in one hand and a Seagate 320GB SATA drive in the other, and found that it is like comparing a large rock and a pebble. The Team SSD comes in at just a few grams and you can imagine that if you had the option of carrying around a notebook equipped with an SSD versus a regular hard drive you would start to appreciate the lighter load.
Alhoewel SSD schijven veel kleiner zijn, kan het lagere gewicht toch een doorslagpunt zijn!

jrutjes schreef:Ik gebruik nu ook al een tijdje de EEE pc 900, thuis heeft deze mijn desktop al vervangen en ik zit te overwegen of ik deze mee wil gaan nemen tijdens het fietsen.

Helaas zie ik nergens picassa in mijn update lijst staan, ben wel benieuwd welke repositories jij in je lijstje hebt staan, ik heb zelf de 900 standaard repositories en daar staat de update niet bij.

Picassa klinkt inderdaad zeer interessant voor mij, onderweg eventjes je foto's bijwerken
Hoi jrutjes,

Ik kwam Picasa tegen in de standaardmodus als update. Omdat ik Xandros nu in de advanced modus draai, moest ik zelf nog even een icoontje aanmaken.

Verder las ik dat op sommige EEE pc's (900) de update niet binnen kwam. Ik heb zelf een 701 en heb hier geen last van gehad. Wat ik lees zouden de 701 en 900 niet helemaal precies het zelfde Xandros hebben. Uiterst vaag, maar ik ben nog geen oplossing hiervoor tegen gekomen. Als ik iets tegen kom, laat ik je het even weten.

LeoFietser,

Helemaal gelijk.
Helaas zijn de huidige SSD-geheugens nog vrij prijzig en nog niet in grote volumes te krijgen.Ook moet het nog iets sneller worden. Het zal nog wel een poosje duren maar over een paar jaar is het waarschijnlijk allemaal SSD.

Momenteel zijn er meerdere netbooks. Zelf heb ik een MSI Wind.
Specificaties van de windows xp versie: Atom 1.6ghz, 1GB DDR2, 80GB Sata HDD, 10" scherm, wifi, bluetooth.
De linux versie heeft geen bluetooth en 512MB DDR2.
Batterij is 3cell en gaat jammer genoeg maar een goeie 2u mee. Voordeel is dat de laptop ook Vista kan draaien en dan gaat ie ietsje langer mee met de batterij. Hij weegt 1.1kg en is net iets groter dan de eee met een handiger klavier. Er komt een versie met een grotere batterij (6cell), gaat wel ietsje zwaarder en dikker zijn, zodat de laptop een 5tal uur kan werken zonder stekker. Ik heb 'm niet gekocht om mee te nemen op fietsreizen, maar het is een mogelijkheid, als je 'm goed inpakt. Kostprijs was 419 euro.

Schlauch schreef: Alle beeldschermen veroorzaken direkte schade door straling, ten koste van de gebruiker, of ze nu TCO gecertificeerd zijn of niet, 'en of je dat nu ziet of niet'. Wat de TCO-norm betreft zou je kunnen zeggen dat de bedenkers ervan onbedoeld het effect van straling verbloemen.
Als je bang bent voor de straling van het gemiddelde laptop scherm zou ik als ik jou was nog veel banger worden van de TL op kantoor. De achtergrond verlichting is nml meestal een mini tl-buisje, waarvan de straling vrijwel te verwaarlozen is. Wel is het zo dat LED achtergrondverlichting je laptop een stuk robuuster maakt doordat er geen superdun glazen buisje meer in zit, maar solid-state ledjes.

Schlauch schreef:Hi,
Het antwoord is ondubbelzinnig en onweerlegbaar ja. Hier zijn onder andere talloze berichten van te vinden op het net. Die norm is er niet voor niets, en ontbreekt bij laptops niet voor niets.
Jac
Toch wel vreemd dan dat vrijwel ieder lcd/tft scherm aan de tco'03 norm voldoet, maar uitgerekend de schermen in laptops dan weer niet.. Fyi het feit dat laptops vaak niet voldoen aan de TCO-norm heeft geen biet te maken met het scherm dat erin zit, maar alles met de rest van de apparatuur die in de behuizing zit. Het grote nadeel van vrijwel alle laptops is namelijk dat er een plastic behuizing omheen zit die de straling van componenten als de CPU, GPU en chipset nauwelijks tegenhoud. Dat zijn de echte boosdoeners in een laptop.

Maar goed, om even een punt te maken, hierbij de afdeling straling van de TCO '03 normering die geldt voor beeldschermen:
Alternating electrical fields must be a maximum of:
- Band I: 5 Hz to 2 kHz, <= 10 V/m, measured at 30 cm and 50 cm in front of the display.
- Band II: 2 kHz to 400 kHz, <= 1.0 V/m, measured at 50 cm around and 30 cm in front of the display.

Alternating magnetic fields must be a maximum of:
- Band I: 5 Hz to 2 kHz, <= 200 nT, measured at 30 cm in front of and 50 cm around the display.
- Band II: 2 kHz to 400 kHz, <= 25 nT measured at 50 cm around the display.
Voor beide kan ik kort zijn, met een werkspanning van 7volt en een schakelfrequentie van rond de 60HZ voor mijn eee-pc zou ik het knap als je een hoeveelheid elektrische straling die die norm overschrijd überhaupt zou kunnen produceren.
Kwa magneetveld is het nog grappiger, want de afgegeven straling op dat vlak is vrijwel alleen mogelijk met een ingebouwde net-transformator.

En ja mijn eee-pc geeft idd wel wat electrische straling af, zeker als mijn wlan aanstaat, of nog erger nog, met het mobieltje dat ik op vakantie als modem voor mijn lappie gebruik...

Schlauch schreef:
hwhaan schreef:Als je bang bent voor de straling van het gemiddelde laptop scherm.
Hi,
Het antwoord is ondubbelzinnig en onweerlegbaar ja. Hier zijn onder andere talloze berichten van te vinden op het net. Die norm is er niet voor niets, en ontbreekt bij laptops niet voor niets.
Jac
Op internet staan wel veel meer berichtjes: de aarde vergaat minstens 1 keer per dag en de nieuwe wereldorde is al vrij vaak voorspelt. Ik bedoel hier alleen mee dat er altijd mensen zijn die denken dat iets extreem schadelijk is.

Volgens mij kom je op andere manieren al zo vaak in aanraking met veeeeel meer straling dat de invloed van zo'n mini laptop zeer gering is. Bovendien werk je op dat soort laptopjes meestal heel kort!

Schlauch schreef:Samsung bijvoorbeeld schrijft in zijn bijsluiter (niet de technische handleiding) dat als je met een van hun beeldschermen werkt je vermoeide ogen zou kunnen krijgen. Dit is een verkapte vorm van juridische ontkenning van claims.
Beeldscherm werken is gewoon niet al te best voor je ogen, je kijkt urenlang direct in een lichtbron. Ook al is die lichtbron TCO'03 gecertificeerd (zoals alle samsung schermen zijn) Ik wordt net zo doodmoe van het kijken in mijn lichtbak
Mijn bijdrage is dat als je voor een mini gaat, overweeg er dan een met een andere achtergrondverlichting.
Jac
iirc bestaan die nog niet. en zoals ik al zei, het is niet de beeldscherm-straling dat laptops diskwalificeert voor TCO. (Veel laptops maken gewoon teveel herrie, of zoals bij de eee-pc niet genoeg verticale pixels en ik geloof niet genoeg backlight)

Als je trouwens meer wilt weten over de TCO normen van laptops kijk dan hier eens:
TCO05_Notebook_computers_version_2.0.pdf

hwhaan schreef:Beeldscherm werken is gewoon niet al te best voor je ogen, je kijkt urenlang direct in een lichtbron.
Komkom,
Ik meet met mijn fotocamera op mijn beeldscherm een lichtintensiteit die 16x zo laag ligt als de lichtintensiteit van de zwaar bewolkte buitenlucht op dit moment.
Ik denk dat als alle beeldschermwerkers even veel uren met hun gezicht in de zon gingen zitten als dat ze nu met het beeldscherm werken dat ze dan wel een echt probleem hadden, ofwel hun nabestaanden.
Leon
Omdat die ASUS mij va, performance nooit zal kunnen bekoren kijk ik uit naar de apple Macbook Air. De lijkt mij de perfecte balans tussen gewicht en bruikbaarheid op reis te hebben.

Eeen laptop moet voor mij op zijn minst:
- een degelijk scherm hebben om foto's op te bewerken en selecteren
- Altijd foutloos werken zonder software perikelen (wat ik bij ingewikkelde toepassingen altijd heb op eender welke windows PC)
- Ja, ik ben as digitaal designer nogal een mac-adept, maar dat betekend niet dat de Air voor jullie niet super zou zijn.
- standaard toepassingen op een mac gaan altijd eenvoudiger dan de windows variant, zonder verlies van functionaliteit
- De air weegt ongeveer 1,2kg. Als je naar andere laptops kijkt in deze gewichtsklasse, heb je altijd dikkere zaken met een kleiner scherm.
- De macbook air heeft veel zaken niet, maar die dingen heb ik heus niet nodig als ik op fietsreis ben.
- Op reis wil je nogal vaak toegang krijgen tot nogal exotische draadloze netwerken. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik bijna overal een stuk gemakkelijker online kom dan mijn vrienden met een windows systeem.
- als fotograaf vind ik het led-scherm van de macbook air van top kwaliteit, en nog vrij groot ook, wat het werken alleen maar aangenamer maakt.
- de erg dure SSD varriant van de macbook air is goed bestand tegen schokken, omdat de Harddisk geen bewegende onderdelen bevat.

Ik heb al 5 jaar ervaring met een apple powerbook 12inch. Nu is die wat verouderd, maar ik kan wel zeggen dat dit toetel me de degelijkheid van de mac design ruimschoots heeft bewezen. Die laptop staat vol butsen, maar doet nog altijd dienst voor lichte taken als e-mail, en algemene laptop voor op verplaatsing.

Op fietsreis gaat hij wel niet mee omdat ik niet op reis ga om aan een stopcontact te hangen...

Ik versta wel de behoefte van er één mee te nemen. Ik denk dat ik er ook erieus zou over nadenken als ik echt voor het leven van wereldfietser zou kiezen. (wat er wel ziet aan te komen :) )