Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ervaringen slijtage en lekbest. Schwalbe marathon supreme?

121 berichten

Spinnetje schreef:'t is echt een schandaal dat met die Supreme!

Ik stel voor dat Blanche naar Tros Radar gaat en samen met Antoinette Herzenberg Schwalbe finaal aan het kruis nagelt! Of misschien het programma Opgelicht!.

Beetje geld over onze ruggen verdienen,ggrrr.

Komt Hollandsch waar en steunt elkaar!

Dus: Vredestein!

:D Marieke!!

Spinnetje schreef: Komt Hollandsch waar en steunt elkaar!

Dus: Vredestein!
Die banden worden al een aantal jaar niet meer in ons land gemaakt maar door kinderhandjes (?) in het Verre Oosten...
Begin jaren negentig trekt zich de overheid uit het concern terug en gaat Vredestein als particuliere, inmiddels beursgenoteerde onderneming verder. In deze tijd krijgt Vredestein Fietsbanden BV het moeilijk. De "Perfect" antilekband scheurt regelmatig en beschadigd de goede naam van Vredestein. Ook bij de binnenbanden zijn er kwaliteitsproblemen. De concurrentie uit ondermeer het Verre Oosten neemt toe. Tussen 1990 en 1995 halveert de afzet van Vredestein Fietsbanden.

De traditioneel stevige positie van Vredestein binnen de Nederlandse fietsenvakhandel begint af te brokkelen. Vredestein maakt de duurste banden, terwijl de kwaliteit van de producten de vroegere rol als onaangevochten marktleider niet langer rechtvaardigt. Vredestein Fietsbanden is binnen het concern een verlieslijdende divisie. Nieuwe directeuren en de bijbehorende reorganisaties wisselen elkaar in hoog tempo af. Van de eens meer dan duizend werknemers zijn er in 1998 in Doetinchem nog 200 over.

Eind 1999 kondigt de directie de verplaatsing van de fietsbandenproductie naar een lagelonenland aan. 125 werknemers verliezen hun baan. De verkooporganisatie wordt in Vredestein Banden BV in Enschede geïntegreerd.

Eind 2001 is de verhuizing voltooid en is het productiebedrijf in Doetinchem opgeheven. De gewone binnen- en buitenbanden van Vredestein worden voortaan volgens de specificaties van Vredestein door de firma Ralson in India geproduceerd. De banden voor het duurdere marktsegment worden bij Lion Tyres in Thailand gemaakt.
Was ooit eens op een documentaire op tv te zien:
http://www.vpro.nl/programma/dokwerk/af ... n/5807422/

Spinnetje schreef: Komt Hollandsch waar en steunt elkaar!

Dus: Vredestein!
Dus die niet:, Dugast mag wel ;)

Voordat we Schwalbe aan het kruis nagelen wil ik even melden dat ze mijn achterband voor onderzoek hebben terug genomen. Ik wacht nog op een antwoord, maar tot nu toe lijken ze er voor open te staan om samen uit te zoeken waarom de band de/onze verwachting niet waar maakt.

Wouter Hagedoorn

Pathfinder_II schreef:Voordat we Schwalbe aan het kruis nagelen
Nounou, het gaat alleen om de supreme-band, niet om de vele andere modellen.
Ikzelf heb gelukkig helemaal geen last van slechte supreme-banden. Hoe dat kan? Omdat ik jullie dergelijke nieuwigheden laat uitproberen. :lol: :lol:
Leon

Ik koop ook niet zomaar een band die me 40 euro per stuk kost. Ik rij al 5000km op cheapo silento 2 banden van schwalbe. De achterste is wat versleten maar als ik ze omwissel kan ik nog zeker 3000km doen.

wauw......wij moeten wel een heeeeeeel andere Schwalbe Supreme band hebben gehad dan jullie :shock: (wat ik mij niet kan voorstellen)
Die berichten die jullie opgeven komen mij niet bekend voor en over het algemeen misbruiken wij de banden toch iets meer dan de gemiddelde fietser.

@ Wouter >> Ook ik wacht nog even het definitieve onderzoek van Schwalbe af (van Wouter) voor ik een definitief oordeel vel, Wouter.
Mischien had jij wel een zogenaamde maandagband. Of mischien is de montageband wel een slechte band en de vouwband een goede (??)

@Marco >> Hoeveel km rijden jullie gemiddeld met de Schwalbe marathon supreme? En over wat voor wegen? Wat is de druk van jullie banden?
Vouw- of montageband?

Nogmaals mijn feiten:

> Mijn reisgenoot (Wouter) op twee vakanties heeft uitzonderlijke slechte ervaringen met de band. (uitzondering?)
> Ik heb een keer een onverklaarbaar lek gehad tijdens de Engelandreis.
Deze lek (een snakebite?) ontstond al na de eerste honderd km. In de band zelf was niets te vinden.
> Vind dat mijn achterband hard gesleten is voor 5000 km. Xtra hard gesleten omdat er een snee inzat? Deze snee is onstaan door glas tijdens een vorige vakantie. Die heb ik dichtgeplakt met een buitenbandplakker en was niet zichtbaar. Vervolgens heb ik een goede 1000 km ermee verder gereden. Op dit moment is de snee zichtbaar door slijtage. Slijt het harder op zo'n plek of is de band gewoon snel gesleten?
> Voorband is trouwens nog goed. En de banden rijden ook lekker.
> De banden van mijn vriend en echtgenoot, op hetzelfde tijdsstip aangeschaft en ook Schwalbe marathon supreme, zijn nog steeds goed.
> alle bovengenoemde personen hebben gereden met de zogenaamde montageband van Santos en dus niet de vouwband. Wij rijden altijd op zo'n 4 b.

De vraag op dit forum heb ik uitgezet om te kijken wat de ervaring van anderen is alvorens ik een heraankoop overweeg.



Blanche

Met interesse heb ik de berichten over de verschillende ervaringen met de Schwalbe Supreme banden gelezen.

Bij Santos willen we de beste banden monteren.

Daarom heb ik een vraag:
Kunnen de Supreme gebruikers mij doorgeven welke ervaring zij hebben en met welke versie zij rijden, de vouw of de draad (niet vouwbare).

Je kunt je reactie op dit forum zetten of mij mailen. Ik zal de reacties gebruiken bij het maken van de bandenkeuze en eventueel het assortiment aanpassen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hallo Robbert, van Santos!

Dat is heel goed, Informatie uitwisselen met de fabrikant!
Want het enige dat we willen is goed fietsmateriaal. Ik hoop dat den ervaringen uit dit topic daartoe bijdragen. Bedankt.

Mijn ervaringen vind je boven jouw bericht. Hou je ons dan ook op de hoogte via dit forum?


Blanche

Zal ik doen.
Overigens, op welk type banden rij jij, draad of vouw?

Robbert Rutgrink schreef:Zal ik doen.
Overigens, op welk type banden rij jij, draad of vouw?

Hoe meer reacties hoe beter beeld ik krijg van de betreffende band.
Mochten jullie iemand in je omgeving kennen die ook Supreme's gebruikt vraag hun dan ook te reageren.
Ik ben geinteresseerd in hun ervaring en het bandentype waar ze op rijden.
> Wij rijden op de banden die jullie omstreeks april 2007 zelf op de Santos monteren. Draad dus.
> Wat verstaat Santos onder een lekvrije band van Schwalbe? Mag glas door een band heen snijden?> Wat is het gemiddelde maximum aantal km volgens jullie voor de (achter-) en voorband bij 4 b. en 90% asfalt?

> Het verbaasd me eigenlijk dat Santos een andere type band er op zet dan in de reguliere verkoop verkrijgbaar is. En daar vervolgens niet duidelijk over communiceert naar de consument. Bestaat er echt kwaliteitsverschil tussen de draad- en de vouwband?

Bedankt voor het delen van de ervaringen alvast!

Ben erg benieuwd naar de uitkomsten

Blanche

Robbert Rutgrink schreef:

Hoe meer reacties hoe beter beeld ik krijg van de betreffende band.
Mochten jullie iemand in je omgeving kennen die ook Supreme's gebruikt vraag hun dan ook te reageren.
Ik ben geinteresseerd in hun ervaring en het bandentype waar ze op rijden.

Robbert, leuk dat je het interesseert maar waarom bied je mensen met klachten, zoals Blanche, niet gewoon gratis vervanging aan?!
Het is een vet dure fiets, je wilt de best banden monteren, zeg je, nou dan mag je ook wel wat after-service bieden!!

Ik vind dit een beetje goedkope actie van Santos (goedkoop in de negatieve zin). Wat maakt het uit welke banden slecht zijn, jullie hebben gewoon 'gefaald' bij het leveren van een product waar je kwaliteit van mag verwachten of niet??

En nou moeten 'gedupeerden' jullie ook nog gratis van info over die band voorzien??

Met stijgende verbazing.. :twisted:

Nee ik rij geen Santos.

Groet Marieke

ik doe dit wel in een pb

Santos heeft mij en Douwe (mijn partner) aangeboden om de beide banden te testen. (De vouwband én de draadband). Ook zij willen namelijk graag weten of er verschil zit in de banden. Wij gaan in op dit aanbod en zullen de testresultaten delen in dit forum.

Spinnetje,

Sorry spinnentje maar je lijkt tot doel te hebben om alle deuren dicht te gooien. Mijn doel was juist om in een dialoog met de leveranciers (Santos en Schwalbe) tot een beter product te komen. Natuurlijk hebben zij daarbij een commercieel belang ...

Ik heb nog niks van Santos en Schwalbe gehoord maar verwacht eigenlijk elk moment een uitslag van het onderzoek ... laten we het tot die tijd vriendelijk houden ....

Wouter Hagedoorn

Op mijn vraag of er verschil is tussen de Schwalbe Marathon Supreme vouw- en de draad banden (zoals Eric Schuijt aan het begin vandit topic suggereert), kreeg ik het volgende antwoord van Santos:

'Het verschil bij de banden zou hem alleen in de draad of vouw
versie moeten liggen. Volgens de fabrikant zijn de rest van de
specificaties gelijk (maar dat gaan we nu dus testen).'



Blanche

Fietsvrienden en Santos,

Ik ben na 13000+ kilometer ervaring verder na het posten van;
Alternatief voor de Schwalbe marathon XR;? Marathon Supreme?
in iedergeval niet de enige die wat te zeggen cq te vragen heeft over banden;)

Mijn ervaring over de Supreme vouwbanden 26'' zijn:

De Supremes zijn redelijk snel (lek)

Ze rijden heerlijk vooral het Balloon-systeem werkt perfect tegen alle oneffenheden die het comfort echt verhogen.

De banden zijn niet geschikt voor tubelesskits. Na 4000 kilometer waren alle vier de tubelesskits uitgewerkt.
http://www.mtbr.com/reviews/tubeless_ti ... 3872.shtml

Na 2300 kilometer was de eerste Evolution na een klapband afgeschreven.
http://i197.photobucket.com/albums/aa31 ... G_0400.jpg

Na 9000 kilometer klapband door ongelijke slijtage veroorzaakt door een te groot gaatje in de achterband. En nog 1 op de andere fiets dus vanaf hier maar verder op Indiaanse banden.

Na 2300 kilometer is er voor een Big Apple gemonteerd, en die was (op 11300) na 9000 kilometer verder de enige Schwalbe die nog goed was! Hij was slechts 1 keer lek gegaan in deze 9000 kilometer, en had denk ik nog goed geweest voor 6000 kilometer gezien de minimale slijtage!
De Big Apples heb ik eerder in 28'' gereden en waren toen al zeer snel.

Met ons tweeën 25 lekkebanden dus 12,5 per persoon valt eigenlijk nog wel mee vergeleken met de andere verhalen.

Nu rijden we inmiddels meer dan 2500 kilometer op de Xr's. De gemiddelde kruissnelheid is nu 22 km/u
deze banden zijn een stuk langzamer dan de Supremes 25 km/u. Maar na 1000 kilometer beginnen ze een beetje meer ingelopen aan te voelen. De Xr's zijn een stuk minder comfortabel dan de Balloon-banden. Met Xr's hebben we nu 2 lekke banden gehad.

Ik vind dat Santos niet te verwijten is dat de draadbanden van mindere kwaliteit zijn. Natuurlijk wil Santos het beste leverenen. Ik denk niet dat zij konden voorzien dat de nieuwe band van Schwalbe zo'n misser zou zijn. Immers ben ik er zelf ook op de mindere manier achter gekomen.

De volgende banden voor mijn fiets worden misschien een Big Apple voor en een Marathon.. achter.

Voor de rest onderbouw ik het verhaal van Willem;
Willem Jongman schreef:De ideale band heeft een lage rolweerstand, weegt weinig, is stil, heel comfortabel, en heeft heel goed grip op (nat) asfalt, maar ook op losse ondergrond, of zelfs in de modder. Verder is die band extreem lekbestendig (tegen glas, maar ook tegen punaises, spijkers, en doornen), en heeft een lange levensduur. Tot slot is hij ook nog eens goedkoop.
Dat kan dus niet. ...........
Wim
Trouwens zit er nog iemand in Noord Vietnam? We rijden morgen de grens van China over.

Groetjes

Tjeerd

oeps

oeps