Additionally, paste this code immediately after the opening tag: roesten van fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

roesten van fiets?

fillemon schreef:maar als je om de maand die zaak moet gaan smeren omdat je na 14 dagen al met moeite kan remmen dan is dat toch heeeel erg.
Tsja, ontdekken dat je een fiets met velgremmen niet zomaar altijd buiten kunt laten staan is voor veel mensen nog steeds een eyeopener.
Leon

idd leon, dat is het zeker, als fietsliefhebber zet je eigenlijk nooit je fiets buiten of toch niet zonder afdekking erboven; dus wist ik veel dat het zo snel gaat. dommage.
dan moet er maar een andere oplossing komen.

Niet zo somber. Ik heb hier nog een oudere Giant hybride (24 v derailleur, alu frame en Shimano deore v brakes) buiten staan (al zeker vijf jaar), en het onderhoud valt heus mee. Je moet niet zuinig zijn met de oliekan op de ketting, en goedkope buitenbanden gaan minder lang mee (de Vredesteins van 10 euro waren na een jaar al verteerd, terwijl Schwalbe Marathons jaren buiten staan verdragen zonder een kik te geven). Als het gaat vriezen vriezen de kabels vast, dat is nog het grootste probleem. Laatst was er een koplamp vol water gelopen, dus dat was einde verhaal voor die goedkope lamp. Maar een ronde lumotec kost ookniet meer dan 10 euri, en gaat vast weer jaren mee. Ik zou dit nooit een mooie fiets aandoen, maar puur praktisch gesproken wil het best wel. Zelf heb ik voor dagelijks gebruik een hekel aan deraileur fietsen met velgremmen omdat het toch wel werk is, en niet heel goedkoop (geef mij maar en terugtraprem) maar het buiten staan maakt dit niet heel veel erger. Jouw fiets zou wel eens heel oud kunnen zijn, en fietsen waren toen toch heus in een aantal opzichten veel minder goed.
Wim

is een voldoende-lichtgewicht en voldoende compacte fiets geen oplossing ?
makkelijk(-er) (naar boven) te dragen
de cyclocrosser loopt met z'n fiets

is een draaibaar stuur geen oplossing ?

ook een vouwfiets vouwen en transporteren blijft een "gedoe"

wat denkt u van een 26" vouwfiets

ik zal er eens wat vet opsmeren, redelijk dik tussen de scharnierpunten,

ik heb ook gedacht aan een vouwfiets die wat groter is, eerste effe smeren je weet maar nooit dat het allemaal goed komt.