Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralight kamperen - Forum Wereldfietser

ultralight kamperen

210 berichten
Ik vond een inspirerende site (met nog weer heel veel links) over ultra lichtgewicht kamperen: http://www.ultralightbackpacker.com/index.html
Veel plezier, al gebruik je misschien maar een fractie van de ideeen.
Wim

Interessante site Willem!

Ik neem aan dat je volgende jaar, met de WF buitenlandreis, een uitrusting meeneem dat minder weegt dan dat van Jim dus!

:D

Ik ga meteen gaten in mijn tandenborstel boren!

James

Of het minder wordt dan Jim dat weet ik niet, en dat hoeft van mij ook niet. Op de tocht naar Xanten had ik zonder dure speciale spullen te kopen minder dan de helft bij me van wat ik in Engeland bij me had, en dat fietste heel wat lekkerder. Dat zette me aan het denken.
Wim

Willem Jongman schreef:Of het minder wordt dan Jim dat weet ik niet, en dat hoeft van mij ook niet. Op de tocht naar Xanten had ik zonder dure speciale spullen te kopen minder dan de helft bij me van wat ik in Engeland bij me had, en dat fietste heel wat lekkerder. Dat zette me aan het denken.
Wim
Jippie! Wim heeft het licht gezien (eindelijk!! :wink: ) :D

Ik zal eens de paklijst van een maat van me vragen.

die is met een 25(of 30) liter tasje achter op z'n ligfiets naar de middelandse zee geraced.

De harde kern van de ultralites zit op deze groep>>>

http://groups.yahoo.com/group/BackpackingLight/

Gelukkig kan een fiets meer dragen dan een rug.

Hi Wim,

ga je nu ook voor een tentje van net 800 gr of kies je voor een tarpje?

Voor het wandelen kies ik ook voor erg minimalistische items, maar juist op de fiets gaat er ietsje meer mee, maar ja als je eerst nix mee neemt is een klein beetje extra gelijk al veel luxer...

Bas

Ik had tijdens mijn 3-weekse tocht in Utah zo'n 13kg bagage bij me, incl. brood/beleg. Daar komt nog wel het water bij plus het eten dat ik koop voor die dag.
Op onderstaande foto het resultaat. Ik probeer alles in 2 tassen te stoppen, en dat lukt eigenlijk altijd wel. In dit geval fietste ik door de woestijn en had meer water bij me dan normaal het geval is (7 liter bij de start), daarom zijn de fietstassen erg vol geladen.
Onder de foto tref je mijn bagagelijst aan. Je ziet bijv. mijn piepkleine Terra Nova Laserlite-tentje, die weegt samen met tentluier en echt goeie haringen 1370 gram, volgens mij de lichtste tent die te koop is (ik kan me niet voorstellen dat er een dubbeldaks tentje van 800 gram bestaat).
Kan ik nog winst boeken? Ongetwijfeld, maar ik ben ook gesteld op comfort en heb nu de voor mij juiste balans gevonden van lichtgewicht en toch comfortabel kamperen. Bijv. neem ik een dikke comfortabele mat mee, een donzen Exped-7. Plus een kussentje van 88gram. Verder is deze paklijst geschikt voor tochten met temperaturen tot maximaal min 5 graden.
Ik neem daarvoor thermisch ondergoed mee plus handschoenen en muts. De slaapzak reikt tot ongeveer 0 graden. Voor een zomerse tocht kan je hierop dus nog wat gewicht besparen.
Ik kan verder de tentluier van 220 gram thuislaten, bijv. als je in Nederland op zachte grasveldjes kan kamperen.
Tenslotte keuken: ik neem een plastic bord mee (154 gram), die kan je ook thuislaten, evenals een reisboek (plm. 150 gram).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jim

een heel erg uitgebalanceerd lijstje!

zelf zit ik met de rugzak zo rond de 6 a 8 kilo voor een langweekeind.

Afbeelding

Das dus met wandelstokken.

Met de fiets kijk ik eigenlijk niet op een kilo meer of minder...

Ondertussen een meer beruchte foto, maar eerlijk is eerlijk das voor 2 personen voor 2 1/2 week

Afbeelding

Bas

-moest ook maar eens gaan wegen -

Hoi Jim, Welke maat heb jij? Ik denk een 48 en M. Hoe verhoud zich dat met mijn 54 en xxl mbt de gewichtsfactor? Mijn beste gewichtsbesparing zal een extra boek zijn. Van Sonja Bakker :P Maatje kleiner en dus minder gewicht in de tas en op het zadel. :wink:
Eric

Eric op de Fiets schreef:Hoi Jim, Welke maat heb jij? Ik denk een 48 en M. Hoe verhoud zich dat met mijn 54 en xxl mbt de gewichtsfactor? Mijn beste gewichtsbesparing zal een extra boek zijn. Van Sonja Bakker :P Maatje kleiner en dus minder gewicht in de tas en op het zadel. :wink:
Eric,
XXL-kleding zal allicht wat meer wegen dan M-kleding, misschien is ook de slaapzak iets zwaarder. Afslanken helpt sowieso, want dan is je eigen gewicht veel lager :D . Alleen lange mensen hebben een probleem, die kunnen er niet veel aan doen dat ze nu eenmaal lang zijn, of toch wel?
Belangrijker is uit welk materiaal je kleding bestaat. Een katoenen t-shirt is aanzienlijk zwaarder dan een plastic-polyester shirtje. Bij mij is dus alles van plastic.
seeya
jim

B@se schreef:een heel erg uitgebalanceerd lijstje!
zelf zit ik met de rugzak zo rond de 6 a 8 kilo voor een langweekeind.
Das dus met wandelstokken.
Met de fiets kijk ik eigenlijk niet op een kilo meer of minder...
Ondertussen een meer beruchte foto, maar eerlijk is eerlijk das voor 2 personen voor 2 1/2 week.
Bas
-moest ook maar eens gaan wegen -
Hey Bas, je moet eens een keer een weekend meefietsen met deze uitrusting, dan kunnen we eens zien, je kan immers een hoop van elkaar leren, ja toch.
jim

jimvdberg schreef:Onder de foto tref je mijn bagagelijst aan.
Dat is een hele mooie lijst, Jim. De besparing ligt voor een groot deel bij de kleding, zonder dat je op comfort hoeft in te leveren. Vaak zie ik onderweg fietsers met vier fietsbroeken, vier overhemden (aan de waslijn), spijkerbroeken, drie fleecetruien etc. Dat is allemaal heel veel gewicht.
Zelf neem ik wel iets meer (reis)boeken mee dan jij, maar dat is een afwijking.
Ook vind ik een stuurtas onmisbaar; daarin zitten fototoetsel, verrekijker, mp3-speler, portemonnee en mijn papieren (meestal; in gevaarlijker landen in moneybelt). Als ik dan even van de fiets weg ben, heb ik alle waardevolle spullen meteen bij me. Dat gemak wil ik niet opofferen voor gewichtsbesparing en grotere stuurstabiliteit.

Ik ben echt een voorstander voor super-lichtgewicht uitrusting!

Door alle nodige spullen zo klein en licht mogelijk te maken houd ik ruimte over voor een 2e fles whisky!

Als ik een Islay malt mee kan nemen is mijn vakantie top maar als er ook een felsje Arran malt erbij kan dan wordt het fantastisch!
Afbeelding :D
Afbeelding :D :D :D

Jimbo

P.S. Hetzelfde principe kan ook toegepast worden voor vodka, port, of brandy! He he

Je kan mijn bagagelijst als excel-bestand hier downloaden.

James: helemaal met jou eens, ook al heb ik maar twee fietstassen, ik heb altijd nog genoeg plek voor een fles wijn.

jim

Ik ben ook altijd op zoek naar een lichtere bepakking. Mijn lijstje komt redelijk over een, met dat van Jim. Maar helaas nog steeds met een paar extra's. Zo heb ik bijvoorbeeld, een Digitale spiegel reflex als camera (+/- 500gr extra), een paar trainer in plaats van flipflops (, +/-500gr) meer gereedschap waarmee ik bij vorbeeld ook mijn trapas kan ontmantelen, een donsjack (+/-400gr), en een zwaarder slot (+/-600gr), en voortassen (+/-1400gr), Ipod'tje etc. . Mijn slaapzak, regenjas en slaapmatje zijn weer lichter.

Jim,

Vanwaar dat jouw slaapmatje ruim 1Kg weegt, (een termarest Pro light, of Karrimor matje weegt maar +/- 400gr)?

Ik sta er versteld van dat je all deze bagage in twee achter tassen krijgt, en blijkbaar heb je nog ruimte om extra water mee te nemen. Welk type tassen gebruik je?

Mijn tips (voor een ieder die wat wil afvallen, :wink: ):

1. Ga je hele bagage na en vervang all ritssluiting hangertje door een lusje van 1mm touw, verwijder (voorzichtig) alle merk labels. (Weeg na afloop al het afval en sta versteld!)
2. Weeg met een digitaal keuken weegschaaltje elk onderdeel van je bagage, zodat je beter inzicht krijgt in de afweging van functie versus gewicht.
3. Bekijk elk onderdeel van je bagage en vraag je af of het door iets lichters vervangen kan worden, of dat er iets van af kan zonder dat de functie achter uit gaat.
4. Na thuis komst van een reis, vraag je af wat je niet gebruikt hebt, en neem het de volgende keer niet meer mee. Maak hier desnoots een lijstje van als een geheugen steuntje.


Om pure medicinale redenen. Koop een flesje rum en een half liter plastic flesje water. Drink het water op en decanteer de rum in het lege waterflesje. Elke avond een scheutje rum in de thee voor na het eten, enkel om de spijsvertering te bevorderen natuurlijk. :wink:


Licht gewicht reizen is veel comfortabeler, dus minder is meer :D

Groet,

Stijn

Jim, waarom neemt een grammenjager als jij Aftershave mee? Je kan ook de baard laten staan of zonder aftershave?!?


Froggy>ik stel het volgende voor; alleen drank,koffie/thee en een slof sigaretten dan kan de rest van de bagage eigenlijk wel thuis blijven. Of nog een zakje wiet erbij?

Groet Marieke

En alleen de Engelandvaarders weten natuurlijk het allergrootste geheim van Jim's tassen................ :lol:

stijn de klerk schreef:Zo heb ik bijvoorbeeld een paar trainer in plaats van flipflops (, +/-500gr), een donsjack (+/-400gr), en een zwaarder slot (+/-600gr), en voortassen (+/-1400gr).
Vanwaar dat jouw slaapmatje ruim 1Kg weegt, (een termarest Pro light, of Karrimor matje weegt maar +/- 400gr)?
Ik sta er versteld van dat je all deze bagage in twee achter tassen krijgt, en blijkbaar heb je nog ruimte om extra water mee te nemen. Welk type tassen gebruik je?
Hoi Stijn:
- waarom neem je schoenen mee, die zijn echt zwaar? ik heb genoeg aan mijn fietsschoenen en slippers (die laatste kunnen evt. thuisblijven)
- heb je dat donsjack echt nodig? die kan je gewoon thuislaten; als het koud is trek je een thermoshirt met lange mouw aan
- zwaarder slot: dat is persoonlijk, maar die zou ik thuislaten
- voortassen kunnen echt weg, je kan je camera en iPod nog makkelijk kwijt in de achtertassen
- slaapmatje: ik heb een Exped7 van 1000gram, een donzen luchtmat, superdik, confortabel en zeer warm; een thermarest Prolight (gewone lengte) weegt rond 600 gram, ik heb dus ruim 400 gram meer bij me en dat verschil heb ik er in dit geval wel voor over
- fietstassen: ik gebruik Vaude World Tramp 42 liter
- aftershave: ik heb zo'n klein plastic miniflesje van nivea, maar die kan ook thuisblijven

jim

Ach Jim van mij mag je de aftershave mee hoor! Je weet nooit wie je tegenkomt....

Wanneer komt je boek uit:

Sonja-Bakkeren in de fietstas

Door Jim