Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets laten spuiten - Forum Wereldfietser

fiets laten spuiten

Hallo,

zoals ik al eerder schreef, ben ik mijn fiets een giant granite aan het op knappen. Ik kon dit stalen frame voor weinig geld kopen, maar omdat de laklaag niet echt goed meer is, wil ik dit frame in mijn lievelings kleur blauw op nieuw laten spuiten.

Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben, en weten waar ik dit het beste kan laten doen.

Mario

Ik weet dat het bij RIH in de westerstraat in Amsterdam kan, ook als het een ander merk frame is. Heb het voor mezelf daar een half jaar geleden eens geinformeerd en ik geloof dat er toen €200,- voor gevraagd werd. Frame kaal aanleveren.

En bij Dracat kun je geloof ik ook terecht als je zou willen laten poedercoaten. Maar ik weet niet of die ook frame's van anderen doen. Ik weet ook hun prijzen niet.

Ik werk sinds kort als werkvoorbereider bij Noorderkwartier in Schagen. Dit is een bedrijf voor mensen met een arbeidshandicap. Ofwel de vroeger zo gehete sociale werkplaats. We hebben daar een spuiterij voor poedercoating. Een voordeligere plaats om dit te laten doen zal je waarschijnlijk niet vinden. Kost je meen ik € 60,= SW bedrijven zijn er bij jou vast ook wel in de buurt, informeer er eens zou ik zo zeggen. Houd er wel rekening mee dat je frame geen onderdelen meer mag bevatten, hij gaat nl in de oven.
Tel: (0224) 215444.

Bikepaint in Noordwijkerhout spuit frames (dat doen/deden ze ook voor Santos). www.bikepaint.nl.
Robin onze fietsmonteur heeft wel eens in Vlaanderen zijn frame laten spuiten voor (schrik niet) 12 euro! En de lak blijft nog zitten ook. :lol: Maar of de lak er over anderhalf jaar nog op zit kan ik nu nog niet zeggen.

Ik heb momenteel twee frames onderweg. Ik laat ze via Van Hoeijen Tweewielers (Amersfoort) spuiten. Zij doen dat niet zelf, maar besteden het ook weer uit. Ik heb enkele frames gezien en die zien er goed uit. Een frame wordt voor 30 euro gepoedercoat. Daarvoor moet je het zelf kaal maken en je kunt kiezen uit alle kleuren als het maar zwart is (maar met enig aandringen is een andere kleur misschien ook mogelijk). De transfers verdwijnen en in plaats daarvan kun je eventueel 'Van Hoeijen' transfers krijgen. Enkele jaren terug heb ik een frame laten spuiten dat in Belgie werd gedaan en destijds kon ik ook de Transfers er weer zoals vanouds op laten zetten. Die werden eerst gescand en er later dus weer opgespoten. Dat geintje kostte iets meer (90 euro) maar het resultaat was geweldig.

Marc Dirkx schreef:Ik heb momenteel twee frames onderweg. Ik laat ze via Van Hoeijen Tweewielers (Amersfoort) spuiten. Zij doen dat niet zelf, maar besteden het ook weer uit. Ik heb enkele frames gezien en die zien er goed uit. Een frame wordt voor 30 euro gepoedercoat. Daarvoor moet je het zelf kaal maken en je kunt kiezen uit alle kleuren als het maar zwart is (maar met enig aandringen is een andere kleur misschien ook mogelijk). De transfers verdwijnen en in plaats daarvan kun je eventueel 'Van Hoeijen' transfers krijgen. Enkele jaren terug heb ik een frame laten spuiten dat in Belgie werd gedaan en destijds kon ik ook de Transfers er weer zoals vanouds op laten zetten. Die werden eerst gescand en er later dus weer opgespoten. Dat geintje kostte iets meer (90 euro) maar het resultaat was geweldig.
Kijk an, de prijzen beginnen flink te zakken :D Maar wat bedoel je met kaal maken? Onderdelen eraf, of wordt je ook geacht eerst de bestaande lak eraf te schuren voor die dertig euro?

Halo, eric ik heb je nog gehoord opde radio. Je kwam goed over. leuk om naar te luisteren.

Ik lees dat je het frame kaal moet leveren, wordt daar mee bedoeld dat je ook je trap as en je balhoofd er af moet halen. IK zat er aan te denken om santos te bellen om dat zij een speciale lak laag hebben ontwikkeld, die kras bestendig is.

Mario

mario schreef:Halo, eric ik heb je nog gehoord opde radio. Je kwam goed over. leuk om naar te luisteren.

Ik lees dat je het frame kaal moet leveren, wordt daar mee bedoeld dat je ook je trap as en je balhoofd er af moet halen. IK zat er aan te denken om santos te bellen om dat zij een speciale lak laag hebben ontwikkeld, die kras bestendig is.

Mario
Als je een frame wil spuiten moet het helemaal kaal gehaald worden. Trapas er uit, alle boutjes eruit, balhoofdcups er uit persen enz.
Vervolgens moet de oude lak er af (bv stralen) en dan kan het weer geverfd worden.

Een framespuiter zal doorgaans wat beter zijn in het afplakken van alle schroefdraad en cantilevernokken, en in het spuiten van alle hoeken en gaatjes. (een buizenframe is heel wat anders als een vlak paneel). Ook daarna heb je nog een hele serie tappen en frezen nodig om alles weer te kunnen monteren.

Poedercoat van de op een vaste snelheid door de oven lopende kantoorkastenproductielijn is naar mijn ervaring niet vreselijk duurzaam

Santos gebruikt naar mijn weten natlak, schabloon gespoten graphics en blanke poedercoat. Daarmee zijn ze niet exclusief.

Hoi Mario,

Santos rekent op hun fietsen daar een meerprijs voor van 199 euro. Wellicht dat ze jou willen laten weten waar ze dat laten doen. Let wel op dat het dus een speciale kleur wordt, een soort van champagne-kleur.

En dank je wel voor het compliment voor het interview op Radio 1. Het zwaarst was het er naar toe fietsen; we hadden een stevig briesje tegen. :lol: Oh ja, ook wel grappig; wij mochten de reiskosten declareren, maar ze vonden het vreemd dat wij op de fiets 'helemaal' vanuit Amsterdam waren gekomen. En die reiskosten heb ik maar laten zitten. Vonden ze ook vreemd. :lol:
Dinsdagavond geef ik in de winkel een lezing over het boek Dumela. Als je zin hebt ben je van harte welkom. Maar ik geef hem ook op de Fiets- en Wandelbeurs begin februari.

Eric,

Ik heb inderdaad op jouw advies gebeld naar Bikepaint. Zij vertelden mij het volgende:
alleen het frame stralen is 50 euro en er nieuwe verf op spuiten is 144 euro. Het duurd tussen de 2 a 3 weken voor dat alles klaar is. Ik vroeg hun ook naar die speciale Santos, kras bestendige platina laklaag, maar dit wordt volgens hun alleen gemaakt door een speciaal bedrijf. Hun spuiten wel andere frame vootr santos.

IK tegensteling wat Marten zegt, moet ik inderdaad mijn frame kaal opleveren, maar kan mijn balhoofd blijven zitten.

Mario

Misschien dat ik kom.

Hoi Mario,
Klopt inderdaad. De krasbestendige lak is geen lak.
De platina laag wordt zowel aan de binnenzijde van het frame als aan de buitenzijde opgebracht. Hiermee heb je een volledig beschermd frame.
We hebben deze laag op 2 frames gehad (alu en staal) en waren daar erg positief over. De laag is bijzonder goed krasbestendig. Dat is niet te vergelijken met normale lak.
Lisette rijdt nog steeds met deze laag en heeft op dit moment nog geen krasje (de fiets dus...)
Je kan de laag in alle kleuren krijgen als het maar platina is :lol: en dat kan een nadeel zijn wanneer je een lekkere felle fiets wilt hebben. De belettering kan niet worden meegespoten.
Groet,
Marco

Hallo, Marco

Bedankt voor je reactie. IK wil je trouwens iets vragen. Ik zie veel foto's van je op de voor blad van het blad de wereld fietser. Dit geeft een aardig beeld waar je allemaal fiets. Wat mij wel opvalt is dat je dan meestal op een 28 inch fietst.

Misschien een gemene vraag, maar dat ik je op een beurs tegen kwam met een santos fietst, is dat voor de marketing of gaat je voorkeur toch liever uit naar een 26 inch.

Wat is naar jouw professinele mening het belangrijkste verschil. Ik weet wel dat 26 inch beter verkrijgbaar is dan 28 inch, maar bv Frank van Rijn fietst al zijn leven lang met 28 inch over de meest vreselijke wegen. In zijn boeken heb ik hem nooit horen klagen over zijn fietst. Ik ben wel benieuwd wat hij gaat vinden van zijn vaude tassen. Ik heb via dit forum begrepen dat hij zich ook laat sponseren door vaude.

Misschien dat ik toch maar gewoon een Santos frame koopt. Met een Kris King balhoofd ben ik dan 599 euro kwijt, maar dan heb je ook wat. Twijfel alleen tussen een stalen of een alu frame. Er zijn zoveel keuzes dat je soms niet meer weet waar je goed aan doet. Dit maakt het leven soms zo ingewikkeld.

Mario

Hoi Mario,

Nee hoor, je vraag moet wel heeeeeel gemeen zijn wil ik het als zodanig opvatten :lol:

Vanaf 1984 t/m 2001 heb ik op een Snel Explorer 28" gefietst.
Daarna ben ik over gestapt op 26" fietsen. Begonnen met het santos frame scc01 en opgebouwd als vakantiefiets. Daarna ism Santos de fiets verder aangepast totdat uiteindelijk de Travelmasterlijn is ontstaan.
Wist overigens niet dat ik zo vaak op de voorzijde van de wf sta met mijn fiets.

Vroeger was ik een voorstander van een Reisfietslijn met 29" wielen. dat zijn 28" velgen met een frame geschikt om met moutainbikebanden te rijden en een frame geschikt om mee te moutainbiken. Die frames zijn een tijdje bij een klein gezelschap populair geweest. Door de enorme populariteit van de mtb is de 29" variant nooit een grote markt geweest. De 29" mtb werden/worden vooral gebruikt bij grote marathons. Daar zijn de condities minder technisch als bij het technische mtb en lijken veel op de condities die een wereldfietser in bv Afrika tegen komt.

De reden dat ik met Santos samen werk komt uit een periode waarin er maar een paar spelers op de markt waren die goede vakantiefietsen bouwen. Ik had/heb toen eigen ideeen hoe een fiets eruit moest zien en ergerde me mateloos aan de matte opstelling van de Nederlandse fietsenbouwers. Op zich natuurlijk niet zo gek omdat de markt van vakantie(wereld)fietsen in NL ook niet bijzonder groot is én omdat vakantiefietsers soms nogal panisch terug grijpen op het verleden.
Dat stond nieuwe ontwikkelingen in de weg en zorgt ervoor dat alles een beetje bij het oude bleef. Vanuit Duitsland kwamen er wel allerlei berichten van nieuwe ontwikkelingen (de een beter dan de ander). Santos maakte toen voor mij een hele goede mix tussen "oud" en "nieuw". Oftewel: wat goed is moet je houden maar wat beter kan moet je toelaten.
Mijn doel is en blijft: de markt van vakantiefietsen in NL puchen om na te blijven denken over de beste oplossingen voor vakantiefietsen.
Mijn afspraak met Santos is heel simpel: ik geef mijn mening door over wat ik vind wat goed en wat slecht is. Santos beslist zelf wat ze met die mening doen.
En dat vind ik een hele goede ontwikkeling. Zo zijn er meer leden van de wf die samen werken met een merk. En dat is natuurlijk schitterend. Het merk hoort gelijk van haar klanten wat wel en niet goed is en kan dan gelijk daarop inspelen.
Als Santos een slecht produkt aflevert zal ik de eerste zijn die dat zal aangeven...ook naar buiten toe. Anders haal ik mijn uiteindelijke doel absoluut niet. Ik doe voor Santos geen marketing en wil dat ook niet doen. Zo zal ik nooit op een beurs staan met een fiets waarop ik niet zelf heb gereden.

Uiteindelijk is de NL markt nu wel iets meer open gebroken dan 10 jaar geleden. Veel positieve invloeden vanuit Duitsland zijn erbij gekomen maar ook goede Nederlandse (nieuwe) merken. Daarnaast zijn er meer fietsenzaken bij gekomen die zich richten op de vakantiefietser.

Om terug te komen op je vraag. Ik kies voor 26" wielen omdat dat mijn fiets meer een allrouder maakt.
Daarnaast heb ik meer mogelijkheden bij de keuze van onderdelen.
26" is absoluut niet noodzakelijk om over de wereld te fietsen. Dat kan ook met goede 28" wielen.

Groet,
Marco

Hallo Marco.

bedankt voot het uitgeberiedde antwoord. Het mooiste zou zijn, althans dat denk ik, dat je een frame laat bouwen waar je zowel met 26 als met 28 inch mee kunt fietsen.

Daar hoor ik eigenlijk maar weing van/over. Ik meen te weten dat Koga een fiets heeft/had ontwikkeld die voor beide gebruikt konden worden, maar of zij die nog maken weet ik niet.

Lijkt mij wel ideaal. ga je veel verhard rijden, gewoon andere wielen er in, ga je een asfalt vakantie nemen, hub, 28 inch wielen er in.

IK vind die alu svan Santos er wel stoer uit zien, ja, het oog wilt ook wat. Persoonlijk denk ik dat de kwaliteit, door de huidige materiaal ontwikkelen, zo is toe genomen, dat er nog maar weinig verschil tussen staal en alu is.

Mario

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen... als ik die prijzen zo zie voor het spuiten dan lijkt me dat niet de moeite: voor die prijs plus al het sleutelwerk koop je een nieuw stalen frame! En het ging nog wel over een frame dat je voor "een prijsje" gekocht hebt.

Als je hem per sé blauw wil hebben, zou ik gewoon een spuitbus met blauwe lak kopen, of een potje met een penseel!

Groetjes,

Astrid

Avanher schreef:Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen... als ik die prijzen zo zie voor het spuiten dan lijkt me dat niet de moeite: voor die prijs plus al het sleutelwerk koop je een nieuw stalen frame! En het ging nog wel over een frame dat je voor "een prijsje" gekocht hebt.

Als je hem per sé blauw wil hebben, zou ik gewoon een spuitbus met blauwe lak kopen, of een potje met een penseel!

Groetjes,

Astrid
Dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe duur een frame is. Ik heb voor mijn frame waar nog geen boutje of moertje aan zat €850,- betaalt. Daar ga ik echt niet met een pot verf aan lopen kliederen. En blauw is-ie al :wink:

Juist ja Haike... maar als je naar de oorspronkelijke vraag kijkt, zie je dat het om een Giant Granite gaat met lakschade, en daarom voordelig gekocht. Voor 850 euro heb je bijna een complete nieuwe stalen T400 met fatsoenlijke Deore/LX en Tubus afwerking!!

Groetjes,

Astrid

Het lijkt me dat het antwoord van Harry dan nog het meest in de buurt komt. Je moet dan wel rekening houden met de tijd en energie die je er zelf in moet steken en je moet natuurlijk de technische kennis hebben.
Maar eerlijk gezegd vind ik het bedrag wat Harry noemt heel erg goed passen bij een gebruikte fiets. Even een avondje demonteren en even een avondje monteren. Maar dan ziet je fiets er wel weer mooi uit.
Een nieuw frame is in ieder geval een stuk duurder en kost ook veel tijd om zelf op te bouwen.
Een hele nieuwe fiets kopen omdat een fiets lakschade heeft kan natuurlijk ook.....je koopt tenslotte niet altijd iets omdat het nodig is want anders zouden heel veel leden op totaal andere fietsen rond rijden :lol:

(excuses voor het verschrikkelijke lange antwoord hiervoor :oops: )

Heb nog even het een en ander nagevraagd, ben zelf ook wel nieuwsgierig. Wat poedercoat betreft, er zijn twee varianten waarvan polyester weerbestendiger is dan epoxy wat op een gegeven moment dof kan worden. Oude laklagen kun je zelf verwijderen met zoutzuur (lijkt mij nogal een gedoe). Mocht er al poedercoat op zitten dat is verwijderen niet persé noodzakelijk (geen idee hoe je het herkent.) En let er ook op, zoals Marten al zei, dat je naar een spuiterij gaat die bekend is met spuiten van fietsen. Niet alleen de snelheid van de lijn is van belang (de tijd waarin het frame in de oven verblijft) maar men heeft ook materiaal om balhoofd en crankschroefdraad e.d. af te dichten.

hallo, harry,

Ik heb gebeld naar jouw zaak. Ik sprak een vrouw die mij na informatie zou terug bellen.
Ik weet niet of jouw werkgever ook een vestiging heeft in den haag. Ik denk dat ik toch maar naar bikepaint ga. Ik weet zeker dat zij heel professioneel werken, omdat zij ook de fietsen van santos spuiten.

Voor die 200 euro heb ik dan weer een nieuwe fiets. Ik koop ook mijn nieuwe onderdelen via het web. Als je kijkt bij forunshop, kan je een volledig XT pakket kopen voor maar 375 euro. Toen ik daarna in de winkel ging kijken was de prijs 575 euro.

Snel terug verdiend dus.

mario