Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Koga Chela fietskar? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Koga Chela fietskar?

Hoi, ik ben aan het rondkijken naar een fietskar. Kan helaas nog erg weinig ervaringen van gebruikers vinden van de Chela fietskar van Koga. Op het oog lijkt me een praktische kar, maar vanwege de hoeveelheid riempjes en ritsen, de aparte vorm tassen en de prijs ben ik erg benieuwd hoe hij in de praktijk bevalt. Groet Judith
heuves schreef:Hoi, ik ben aan het rondkijken naar een fietskar. Kan helaas nog erg weinig ervaringen van gebruikers vinden van de Chela fietskar van Koga. Op het oog lijkt me een praktische kar, maar vanwege de hoeveelheid riempjes en ritsen, de aparte vorm tassen en de prijs ben ik erg benieuwd hoe hij in de praktijk bevalt. Groet Judith
12.7 kg, oftewel meer dan een complete kampeeruitusting. Weet je zeker dat je dat allemaal mee wil nemen?

En dan nog maar een laadvermogen van 30 kg. Bovendien lijken me de ritsen van de tassen niet eens waterdicht. Ik weet niet waarvoor je een aanhanger wilt gebruiken, maar voor deze zie ik weinig emplooy. Voor het echte mtb werk is de veel lichtere Bob denk ik nog steeds onovertroffen, en voor wie beter een tweewieler kan nemen (vanwege het draagvermogen, of omdat zoals bij een raceframe of een tandem het frame van de trekfiets al genoeg te doen heeft), dan zou ik eens kijken naar de Radical Cyclone. Ik heb zelf een eerdere door Challenge voor Bever gebouwde versie daarvan, en die weegt niet meer dan 6kg, en rijdt echt prima, zowel achter mijn racefiets, als achter de tandem.
Wim

Het leuke is dat de ontwerper van de Chela een fietstocht van bijna 2 jaar heeft gemaakt met een BOB en dat hij heeft geprobeerd alle tekortkomingen aan de BOB in de Chela te verwerken.

Goed van Koga dat ze zo'n kar durven ontwikkelen en ook durven te investeren. Ik heb het idee dat tegenwoordig alleen Duitse bedrijven dat nog maar durven.

En tja, de Chela is wat aan de zware kant en erg luxe. Ik ben zelf ook wel benieuwd of er iemand al ervaring mee heeft. :lol:

Niet zelf, maar ik heb er wel een stel over gesproken die er een had, en die waren er heel erg tevreden over... Maar verder niet diep op ingegaan. Beviel hen goed iig!
Groet,
Maurits
Ik heb de chela van koga. Het is een bijzondere kar en daardoor zeker niet de beste keuze voor iedereen.

Zelf vond ik het volgende handig:
Standaard: kar (evt met fiets) blijft prima staan
Stoeltje: prettig om niet op de grond te hoeven zitten
Statief: eigenlijk vooral gebruikt om benzinelamp aan op te hangen (kun je 's avonds nog wat lezen)
Mogelijkheid om hem als reiskoffer met de hand te rollen
Zonnecel: accu's opladen (je kunt overigens beter geen autolader gebruiken, maar zelf iets in elkaar knutselen zonder allerlei laadelectronica)
Rugzak voor dagtrips: tamelijk oncomfortabele rugzak, maar een dagje de stad in kan prima.
Tafeltje: prima, maar ik had ook goed zonder gekund. Je moet wel met wat beleid op het stoeltje gaan zitten, want anders zakt de vering van de kar in en valt alles op tafel om.

Het volgende vond ik minder handig:
Kwaliteit ophanging aan fiets: een van de nokjes van de nieuwe as/snelspanner brak af onderweg. Bleek een structureel probleem van de onderdelen leverancier te zijn. Uiteindelijk via via een nieuwe laten draaien. Heel vervelend. Het koppelen werkt verder prima.
Sommige schroefjes rammelden los, een veerringetje loste dat op, maar je verwacht dat koga die zelf al monteert.
Gewicht van de kar: Het is een zware kar, maar als je op een bob een tas, stoel, tafel en statief laad (wie doet dan nou niet ? :roll: ) is het verschil niet meer zo groot...
Tassen zijn niet waterdicht: er zit wel een regenhoes bij, maar water heeft de neiging om tussen de de tassen en de bodem van de kar te blijven zitten en dan door de naden naar binnen te sijpelen.
De tassen zitten met een soort clips vast aan de kar. Ik heb dat vervangen door kliksluitingen (van het type waarmee je heupbanden van rugzakken sluit).
De losse tas om het achterwiel in te doen kan niet handig mee. Opgelost door daar ook een kliksluiting aan te maken.
Prijs: het is zeker niet het voordeligste karretje.
De kar doet, zoals alle een-wielers een aanslag op de stabiliteit van de combinatie. Proefritje met een gevulde kar is aan te raden.

Tot slot val je met deze kar absoluut op. Bekijks en commentaar (positief en negatief) is je deel in bevolkte gebieden. Voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel. :D

Al met al ben ik nog steeds blij met mijn keuze, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever iets anders hebben. Als je er nog een wil, moet je er volgens mij wel betrekkelijk snel bij zijn, want ik zag hem niet meer in de 2007 collectie. (Edit: inmiddels staat er wel weer bij)

Succes met de overweging (als het nog relevant is...)

Groet Wouter

Hoi!

Dit is een aanhanger (gewicht met tas 9kg):
Afbeelding

Dit is een sleurhut (gewicht met tassen 13kg)
Afbeelding

En DIT is gewoon over the top :D (gewicht 45kg)
Afbeelding
Voor de doe het zelverts: http://www.w44.de

Is maar net wat je wilt.


Fiets de wereld (zonder aanhangers, huifkarren en sleurhutten),
Whisky

Kan me niet voorstellen dat mensen lachend 800 euro betalen voor dit ding.
Voor het zelfde geld kun je een toch superieure BOB voor 500 eur aan spulletjes vullen.

@ Whisky: Die onderste foto is wel gaaf. Had ik geweten dat zoiets bestond... :D
Wel knap overigens dat de bestuurder op de plek van de foto is aangekomen; het lijkt net niet helemaal vlak daar.

@ Zuiz: Tja, als je dan nog voor 500 euro aan spullen in je bob moet stoppen, kan hij toch wel erg zwaar worden... :wink:
Overigens kun je met een bob in de problemen komen als je een bagagedrager op de fiets hebt (en desondanks nog behoefte hebt aan een kar).

wouterrensen schreef:@ Whisky:
Wel knap overigens dat de bestuurder op de plek van de foto is aangekomen; het lijkt net niet helemaal vlak daar.
Als je goed kijkt kun je aan de sporen zien dat de combinatie achteruit deze onverharde zijweg ingeduwd is ;)

hoi heuves ,
weet niet of het nog relevant is . heb zelf een bob yak , zeer tevreden van , licht , volgt super op alle soorten ondergrond .
nadelen : het gewicht van de fiets liefst ietsje zwaarder dan aanhanger (veiliger rijden)
remmen van de fiets (niet bij droog weer ) zeker aanpassen
achtertassen van de fiets open monteren , zodat vork van kar kan scharnieren
zorgen voor een zeer stijf fietskader en 26" rijden (lager zwaartepunt)
bij afhaken kar (geladen ) is wat oefening vereist

verder is deze kar (voor het vervoer van materiaal) ideaal , de aankoppeling is oersimmpel en heeft geen ingewikkelde onderdelen . de zak is wetedicht en zeer sterk ( zelf getest ) . voor technische tochten , als je niet geoefend bent met aanhanger , niet aan te raden . net als bij een auto met aan hanger , "de kar volgt wel" , ja maar heeft toch een eigen leven . dus voor de tocht aan te vangen veel oefenen !
grtz ....
Hoi wouter,

Ik heb net hetzelfde voorgehad, namelijk dat de pin afbrak van de as, hoewel er slechts 12 kilo bagage inzat... Gewoon spijtig dat ik Portugal zat en niet direct geholpen kon worden. KOGA reageert niet onmiddellijk op mijn klachten, hoewel ik nu op zoek ben naar een GOEDE as. Laat je die zelf maken of hoe geraak je eraan?

Bedankt

yannic.vanacker@gmail.com[/b]

Ik heb begrepen dat Koga onderkend heeft dat er problemen waren met de Chela. Er zijn 'verbeter-' oftel ombouw-sets. Ik weet niet precies wat daarbij zit. Maar ga naar je Koga dealer en vraag of hij naar Koga belt . . . :lol:

@Wisky

Dit kwam ik nog tegen, een kar: 8kg / €199,-

http://www.fietsenwinkel.nl/library/mod ... 82&CID=207
Juandc,
Ik heb geluk gehad, op mijn werk is een werkplaats waar het in de zomer rustig is...
De snelspanner is gedraaid van een stuk chroomstaal waarbij het gat waar de as ingetrokken wordt iets minder diep geboord is dan bij de versie van koga.
Ik heb (een jaar later!) bij de dealer gevraagd of er een nieuwe versie was. Ze hebben bij Koga besteld, maar dat bleek nog steeds het oude model. Nadat ze wederom met Koga gebeld hadden, is me nu een nieuwe versie beloofd die deze maand beschikbaar zou komen. Al met al een teleurstellende gang van zaken van de kant van Koga.
Het laten draaien van een snelspanner van chroomstaal zal vrij duur zijn als je geen connecties hebt. Ik vind dat Koga dit moet oplossen en ik hoop dat de nieuwe versie inderdaad beter is.
Kortom, ik raad je aan om bij de dealer/koga aan te dringen op een betere snelspan as.

Groet (en sterkte!), Wouter