Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vering: in het zadel en/of de zadelpen? - Forum Wereldfietser

vering: in het zadel en/of de zadelpen?

Op de paastocht zag ik veel fietsers rijden met een geveerd zadel. Daar kan ik in komen: alle vering is - zeker op lange ritten - meegneomen. Sommigen hebben ook een verende zadelpen. En ik vraag me af wat de ervaringen zijn. Met die verende zadelpennen: hoe hard veren ze, veren ze prettiger (waarom?) dan een verend zadel? Gebruik je het alleen met een ongeveerd zadel?
Hoewel ze nog niet lang in de belangstselling staan zijn ze er al wel een tijdje. Dan rijst de vraag: die geen verende pen geburuiken, zijn die gewoon tevrededn? Of hebben ze andere redenen om bij een verend zadel te blijven?

Judith

Hoi Judith,

Wij waren wel niet op het paasweekend, maar rijden sinds korte tijd ook "geveerd" rond! En wel op de Cane Creek Thudbuster LT in combinatie met een Brooks zadel met veren.. en? Het rijdt super!

Geen gewiebel, maar vering wanneer het nodig is!

El & El

In het tijdschrift van de fietsersbond (dec 2005) hebben ze dit heel uitgebreid getest (doel: tegengaan vermoeiende trillingen).
Ten eerste kun je alleen een geveerde pen gebruiken als je nog voldoende ruimte tussen het zadel en het frame hebt.
Het meest effectief zijn Big apples tot 2mb oppompen.
Maar het bleek geen zin te hebben om een brooks zadel te nemen met grote veren; ook al wordt dat vaak aangeraden.
Heel zinvol bleek de scharnierende pen van suntour; veert in richting van ruggewervels en geen deining. Dure verende zadelpennen kan ook; goedkope pennen (minder dan 80 euro...) gaan na verloop van tijd schranken en wiebelen. Een beetje deinen doen ze denk ik allemaal.

Marco de wit, bike4travel, heeft een hele mooie testmachine in de winkel staan waar je vele soorten veringen kunt testen. Wellicht hebben andere winkels dat ook.

succes met je keuze! alexander

Hoi,

Op mijn fiets zat standaard een verende zadelpen. Op lucht. Leuk bedacht maar voor mij werkt het niet, ik heb 'm altijd uit (dus helemaal volgepompt) staan.

Ik denk dat je met dit soort dingen goed uit moet kijken wat voor soort je koopt; ik heb het idee dat die van mij (net iets) te goedkoop was en dus niet 100% goed werkt.

Fiets trouwens nu volledig ongeveerd (zadel, zadelpen, voorvork etc.), ook over onverharde/minder goede wegen en heb er zelf niet echt problemen mee maar ik denk dat de meeste mensen hier het niet met me eens zullen zijn wat dit betreft :wink:.

Gudrun

Zelf geef ik op mijn vakantiefiets (tandem met licht gebogen stuur) de voorkeur aan de combinatie van dikke (50 mm) banden (dat lijkt nog het meest te schelen) en een geveerd Brooks zadel (Champion Flyer, dwz de geveerde B17). Op mijn oude racefiets/snelle randonneur rij ik met ook voor die fiets tamelijk brede banden (32 mm), en een Brooks Conquest. Op beide fietsen heb ik eerst een ongeveerd Brooks zadel gehad, en het geveerde zadel helpt nu duidelijk de allerergste schokken op te vangen - ik zou niet meer terug willen. De wat slappere Champion Flyer doet dat meer dan de Conquest (die ik overigens wel het prettigste van de twee zadels vind, maar dat komt mischien ook wel door het racestuur op die fiets).
Hoe het kan dat er in de test van de Fietsersbond niets van een effect te meten viel bij het geveerde Lepper zadel weet ik niet, maar ik verwacht dat het op de een of andere manier aan de meetmethode ligt. Wel is het inderdaad zo dat een geveerd Brooks zadel niet zoveel veert als een verende zadelpen (daar rijd ik ook wel eens mee), maar of ik dat nu lekker vind weet ik nog niet zo. Ik heb laatst bij Marco op de test opstelling gezeten, en het was duidelijk dat iedere vering hielp. Welke vering het prettigst was werd mij nog niet zo direct duidelijk, al had ik een lichte voorkeur voor de Airwings boven de Thudbuster. Eerlijk gezegd leek het allemaal toch heel erg op het efffect van een geveerd Brooks zadel. Ik ben er dus niet uit of verende pennen nu bruikbaar beter veren dan een geveerd zadel. Ik heb de afgelopen tijd rugklachten gehad, en dan ga je ondanks alle aarzelingen en eventuele nadelen (en ik vind het geen gezicht) toch aan zulke vering denken. De combinatie van een geveerde zadelpen en een geveerd Brooks zadel lijkt me overigens overdreven, en potentieel zelfs contraproductief (zwabberen).
Zoals gezegd, de geveerde Brooks Conquest op een fiets met racestuur is voorlopig mijn favoriet.
Wim

Ik rijdt op een Brooks Conquest op een Thudbuster ST rond. En ik vind het geweldig. Rete-strak :D en toch comfortabel. Geen enkele last van enige zwabberigheid. Ik vergeet het ding totdat ik over hobbels fiets. Ik vind het een stuk ontspannener rijden, het ontlast mijn rug voelbaar, en bovendien het achterwiel ook nog eens.

Hoi,
Tests, ook die van de Fietsersbond, moet je altijd kritisch lezen en zo nodig met een korrel zout nemen.
Er zijn trouwens flinke verschillen in vering van verschillende bouwjaren van Brookszadels. Tot een jaar of 5 à 10 geleden waren de veren (ik heb alleen ervaqring met de B66) veel slapper, wat comfortabeler veert.
Groeten,
Leon

Mijn Campion Flyer is een paar jaar jonger dan mijn Conquest, en toch slapper... Maar goed, het leer is ook dunner, en bij zo'n breder zadel zit je ook meer rechtop, zodat meer van je gewicht op het zadel rust.
Spironski: doet de vering van je Brooks zadel nog iets? Ik kan me voorstellen dat je met zo'n goede verende pen eigenlijk net zo goed een ongeveerd Brooks zadel had kunnen gebruiken (en dat is veel lichter, en ook nog wat goedkoper). Mijn aarzeling over twee veersystemen boven elkaar gold een mogelijk pogo-effect, maar dat valt dus blijkbaar mee.
Wim

@Willem: ik gebruik zelfs de LT in combinatie met een countess en ik heb geen last van gewiebel!

Of het beter is om een zadel zonder vering te nemen, geen idee, ik heb gewoon m'n oude brooks zadel meegenomen naar m'n nieuwe fiets.

Als je een verende zadelpen koopt, doe het dan gelijk goed (=helaas duur). Eerst had ik een goedkope verende pen. Dat werkte niet goed en gaf al snel irritante speling. Nu de Thudbuster ST (LT paste niet) en dat fietst heerlijk. Als je toch niet veel geld wilt uitgeven is de Suntour-pen misschien wel wat.

Met verende zadels heb ik geen ervaring. Het lijkt me dat de veerweg van een geveerd zadel toch altijd een stuk kleiner is dan van een verende zadelpen.

Lisette

OK, als ik je goed begrijp voegde die Thudbuster dus nog heel wat comfort toe aan de vering van je zadel?
Wim

@eliz: mee eens, die thudbuster is echt heel goed... ben zelf altijd wel van de "goedkoop is duurkoop", wat uiteraard niet overal voor geldt! :roll:

@Willem: ik kan niet zeggen hoe het zonder verend zadel fietst, maar ik heb er nu in ieder geval een goed gevoel bij. Ik merk niet dat die thudbuster erop zit, behalve wanneer het nodig is... merk stiekem wel dat ik de kleine kuiltjes juist niet meer uit de weg ga... vind het wel een grappig effect namelijk die pen! :lol:

Hallo Willem,

Eén van de El's zegt het eigenlijkal: de combi Thudbuster + verende Brooks werkt prima, zonder pogo-effect.
Zoals je zelf al hebt geschreven zijn die Conquests behoorlijk stijf, maar als ik rijdt en ik voel aan de veren van het zadel, dan merk ik toch dat ze daadwerkelijk enigszins inveren. Het is niet veel, maar het is er wel. Die Thudbuster vangt naast trilling ook de grotere klappen op (denk aan boomwortels enzo).
Als ik met een hand, met mijn hele gewicht (dat wel), op mijn zadel druk, zie ik de veren daarvan èn de Thudbuster beide inveren. De beide veersystemen werken blijkbaar naadloos naast elkaar.
Je hebt gelijk dat het wel een zware oplossing is, maar ik heb dat extra gewicht wel over voor de ontlasting van mijn ruggengraat. Ik stap werkelijk minder vermoeid van mijn fiets.

Klopt: de Champion Flyer is 10 mm breder (en 10 mm langer) dan de Conquest. Verder heeft de Conquest wat dikker leer, en is dus wat stugger. Mijn Conquest heeft geen ogen voor een zadeltas (mijn Flyer wel), maar nieuwere exemplaren schijnen dat wel te krijgen. De Flyer is ook flink wat goedkoper. Kortom: de Flyer is voor als je meer rechtop zit (zoals ik op onze tandem met licht gebogen stuur), terwijl de Conquest meer is voor als je iets meer voorover zit (zoals ik op mijn snelle randonneur met racebocht). Wat je zelf het lekkerst vindt, kun je natuurlijk alleen zelf uitmaken.
Wim

Hoe verwijder je wat nu?

bericht is verwijderd.

Ik fiets nu ruim een jaar met een verende zadelpen en voorvork en het bevalt mij uitstekend.

Ben zowel vakantiefietser, als (zoveel mogelijk) woon-werk fietser (34 km per dag).

Hi, nog een beetje late reactie.

Zelf rijd ik met een erg goedkoop model verende zadelpen (yep zo een met veer die je kunt instellen) en een Conquest. heb deze combi nu reeds 2 jaar erop sitten en het werkt super. Heel erg comfi en van enig gezwabber of slijtage heb ik nog nix gemerkt. Heb wel eens gekeken naar een cane creek maar die prijs... voor een 1/4 a 1/3 heb ik de mijne.

Ja duurkoop/ goedkoop verhouding, blijft een lastig iets, soms bevalt iets goejekoops wel goe maar een andere keer weer minder... toch al wel een aantal maal met bepakking een stukkje mtb pad gevolgt wat goe ging.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er uit dit draadje naar boven is gekomen voor de initiele poster..

Bas

- zweeft met met fietsje zo over een boel oneffenheden... -
Wel, ik heb een geveerd brooks zadel gekocht en die veert behoorlijk stijf. Mogelijk koop ik nog een geveerde pen ook. Een Conqueste dan wsch, want als het niet bevalt, dan hoef ik ook geen dure te hebben ;o)
Heb nu ca 500 km in het zadel zitten en ben er aardig over te spreken. Leren zadels worden pas vrienden na *veel* rijden is mijn ervaring ;o)

De combi van het stijve, hoger stande zadel en cleats is wel heel erg fjin. Dat roelt zwaar. Rijdt lekker strak :o)
Naar aanleiding van de advertentie van woef haal ik dit oude draadje maar weer naar boven.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de zit op de fiets met het klimmen der jaren wat minder wordt.
Leon zegt er dit over: Toen was jij denk ik ook nog van elastiek gemaakt en zaten er geen slijtagesporen op je scharnieren en steunpunten.

Daarom voor de oudere mannen en vrouwen onder ons het volgende.
Bij mij houdt het zitten niet echt over in vergelijking met 40-50 jaar geleden.
Mijn oude Brooks voldeed niet meer (waarschijnlijk gewoon te oud), nieuwe kunststof zadels voldeden ook niet en sinds 3 jaar heb ik een Brooks Flyer (net zoals Martin) en ik ben er top tevreden over.
Op het internet zie ik onder anderen: diverse types Monte Grappa, Brooks Flyer, Contec Classic Exclusief Touring, Lepper Primus.

Aan jullie de vraag (de slimste mens), wat weet je van geveerde zadels?