Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vering: in het zadel en/of de zadelpen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

vering: in het zadel en/of de zadelpen?

Wel, ik heb een geveerd brooks zadel gekocht en die veert behoorlijk stijf. Mogelijk koop ik nog een geveerde pen ook. Een Conqueste dan wsch, want als het niet bevalt, dan hoef ik ook geen dure te hebben ;o)
Heb nu ca 500 km in het zadel zitten en ben er aardig over te spreken. Leren zadels worden pas vrienden na *veel* rijden is mijn ervaring ;o)

De combi van het stijve, hoger stande zadel en cleats is wel heel erg fjin. Dat roelt zwaar. Rijdt lekker strak :o)
Naar aanleiding van de advertentie van woef haal ik dit oude draadje maar weer naar boven.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de zit op de fiets met het klimmen der jaren wat minder wordt.
Leon zegt er dit over: Toen was jij denk ik ook nog van elastiek gemaakt en zaten er geen slijtagesporen op je scharnieren en steunpunten.

Daarom voor de oudere mannen en vrouwen onder ons het volgende.
Bij mij houdt het zitten niet echt over in vergelijking met 40-50 jaar geleden.
Mijn oude Brooks voldeed niet meer (waarschijnlijk gewoon te oud), nieuwe kunststof zadels voldeden ook niet en sinds 3 jaar heb ik een Brooks Flyer (net zoals Martin) en ik ben er top tevreden over.
Op het internet zie ik onder anderen: diverse types Monte Grappa, Brooks Flyer, Contec Classic Exclusief Touring, Lepper Primus.

Aan jullie de vraag (de slimste mens), wat weet je van geveerde zadels?
Ik heb altijd B66/67 gereden, soms ook in de damesuitvoering. Ik weet dat vanaf een gegeven moment ergens rond de eeuwwisseling de gebruikte veren achteraan het zadel flink stijver zijn geworden. Dat heeft zowel voordelen als nadelen; comfort versus controle/trapefficiëncy. In de praktijd viel het verschil wel mee vond ik; ik heb lang meerdere fietsen gehad met verschillende verings-uitvoeringen B66/67-zadels. Ik heb ook een tijd B66 gereden samen met een thusbuster ST. Dat was toch wat veel vering. Bovendien viel toen op dat het zadel weliswaar fijn geveerd was maar de klappen via het stuur daar niet minder van werden. Daarna heb ik een tijd met B66 zonder zadelpenvering gereden in combi met een flexstem verende stuurpen. Dat beviel wel goed. Later heb ik die flexstem er af moeten halen omdat het verstelbereik niet meer toereikend was om een zit te bereiken die iets rechterop was.
Een aantal jaren met een Brooks Conquest gereden met vering. Later overgestapt naar een ongeveerde Brooks Cambium. Een overstap naar bredere banden ging min of meer gelijk bij mij, ik mis het comfort verder niet. Vering voorop vind ik wel fijn, een Fox34 verende voorvork in mijn geval voor de momenten dat de vaste vork er niet in zit.

Op de tandem wel een verende zadelpen achterop, een Thudbuster LT. Als stoker kun je toch vaak wat minder goed anticiperen en dan is de vering wel een fijne extra.
Leon schreef:
zo 28 aug, 2022 12:59
Daarna heb ik een tijd met B66 zonder zadelpenvering gereden in combi met een flexstem verende stuurpen. Dat beviel wel goed.
Hoe verhoudt, Leon, een verende stuurpen zich tot het gebruik van een stuurtas (bijvoorbeeld Ortlieb Ultimate Six Classic)? In zo'n tas mag circa 5 kg aan bagage wat op een verende stuurpen een bias geeft. Misschien valt de veerkracht bij te stellen maar als je een keer zonder stuurtas rijdt, moet je opnieuw bijstellen.
In geval van due Flexstem kwam het stuur met tas wat lager uit en was de vering nog aangenamer. In de praktijk fietste ik evenwel meestal met de stuurtas aan het zadel. Ik had idd ook een extra of dikker rubber in het ding kunnen stoppen. N.b. zo'n Flexstem is wel een archaïsch en lomp sterk ding, naar niet heel licht.
Uit de verschillende bijdrages wordt me niet duidelijk wat een ieder nastreeft met de vering.
Comfort in het algemeen. Ontlasting van de ruggegraat.??

Ik heb eigenlijk alleen behoefte aan een beetje vering op de echte kasseien, of een echt wasbord..
Niet om mijn ruggegraat of billen of polsen te ontzien.
Maar om te kunnen blijven zien.

Op een alles door elkaar schuddende weg trillen mijn ogen zo hard in de oogkassen dat ik niets meer zie.
Ik heb nooit een goede oplossing gevonden.
Full suspension is geen optie.
De combo van dikke banden (50 mm) en vering onder de handen werkt een beetje.
Moet ik het dan zoeken in vering onder het zitvlak?
Ik weet meer bezwaren te noemen tegen een verende zadelpen dan argumenten pro.

Bandenspanning terugbrengen tot 1 bar, werkt het beste.
Maar om na elke kasseistrook de bandenspanning weer op peil te brengen, is ook zo wat.
tndmbkr schreef:
di 20 sep, 2022 09:48
Ik heb eigenlijk alleen behoefte aan een beetje vering op de echte kasseien, of een echt wasbord..
Niet om mijn ruggegraat of billen of polsen te ontzien.
Maar om te kunnen blijven zien.
Omdat mijn lijf het gerammel niet meer leuk vindt.
tndmbkr schreef:
di 20 sep, 2022 09:48
Uit de verschillende bijdrages wordt me niet duidelijk wat een ieder nastreeft met de vering.
Comfort in het algemeen. Ontlasting van de ruggegraat.??
Comfort.
Heel veel kleine oneffenheden worden ongemerkt gladjes weggewerkt.
Resultaat is o.a. minder zadelpijn.
Enige nadeel van vering is als je in hoog beentempo (>95) fietst, het zadel achter je aan gaat wippen.
Niet echt vervelend, maar onprettig genoeg om te wensen dat het niet zo was.
Ik ga zeker niet meer terug naar een vast zadel.

EDIT
Ik heb een Brooks B17 op een Suntour SP12-NCX zadelpen en een Brooks Flyer op een gewone zadelpen.
tndmbkr schreef:
di 20 sep, 2022 09:48
Full suspension is geen optie.
Fair enough, een nette geveerde voorvork wel? Bij uitstek geschikt om aan te zetten eenmaal bij de kasseien en uit als je weer op asfalt rijdt. Voordeel: alles boven de vork is in één klap afgeveerd.
tndmbkr schreef:
di 20 sep, 2022 09:48
..
Ik zou in ieder geval onderscheid maken tussen parallelogram geveerde zadelpennen (zoals de Thudbuster en de Suntour) en zadelpennen die alleen in de richting van de zitbuis veren. Het verschil tussen deze twee typen vering is spectaculair, en parallelogram is de superieure vering, IMHO.

Ik heb ervaring met Thudbuster ST, Suntour, en een Contec pen. Voor mij voldoen ze allen. De Suntour veert beter dan andere modellen met metalen veren denk ik, omdat de veer gewoon groter is. Nadeel is dat de zadelhoek niet traploos instelbaar is (en een B17 past opmerkelijk genoeg gewoon niet). De Contec gebruikt twee bouten voor de zadelhoek, dat zou altijd mijn voorkeur hebben tenzij je WEET dat je je kunt veroorloven het stuur 2 cm hoger of lager te zetten, wat nodig kan zijn voor de Suntour om het perineum te ontzien.
Wat mij opvalt in de loop der tijd is dat er doorgaans enkele typen pennen in de handel zijn, waarvan er 1 of 2 onder meerdere merknamen worden aangeboden. De Contec ziet er eender uit als de BBB van die tijd en 6 andere namen, er zijn ook meerdere Suntour klonen geweest.

Nadeel van parellelogram pennen is vaak ook dat je een flinke setback krijgt, het zadel komt meer naar achter te staan, en dat kun eigenlijk officieel niet oplossen door het zadel helemaal naar voren te schuiven, dan wordt de hefboom te groot als je even
op de punt zit. Ik deed het wel, en bij mij gaat het al heel lang goed, maar ik let erop niet op de punt te zitten (en men zou kunnen vermoeden dat de vering de belasting van de zadelrail vermindert). Thudbuster heeft de setback weten te reduceren bij hun laatste modellen (G4), maar heeft de traploze hoek weer opgeofferd.

Suntour is zwaar, Thudbuster valt mee. Rose voert ook de ByShultz, bij deze pennen is volgens mij de zadelhoek niet traploos instelbaar.