Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Osmand en energie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Osmand en energie

Dan kom je bij bakstenen als de Montana en heb je toch "maar" 5 inch. Nee dank je.
willem.m schreef:
di 23 mei, 2023 21:32
peter de rijk schreef:
di 23 mei, 2023 21:24
...de slinkende schare garmin-gps-adepten...
Wat is je bron voor deze bewering? Heb je historische cijfers over de verkoop van Garmin GPS devices voor fietsers?
Garmin 4e kwartaal 2022:
"Fitness revenue — including bike GPS head units and accessories, power meter pedals, and Tacx stationary trainers — declined 28% year-over-year for the quarter (from $470 million to $337 million) and in the full year (from $1.53 billion to $1.10 billion)."

En verder mijn (inderdaad uiterst particuliere) ervaring dat steeds meer fietsers die ik ken "om" zijn en hun garmin verruild hebben voor hun telefoon.
Het energie argument ging erom dat het zonder de telefoon bij te voeden moeilijk gaat. Als je de telefoon aan de naafdynamo hangt gaat het natuurlijk wel, maar met een eenvoudige Garmin zoals de Etrex serie gaat het ook zonder naafdynamo. Of je dat belangrijk vindt mag iedereen zelf uitmaken, maar voor mij geeft het nog steeds de doorslag.
Het waterdichte is niet het probleem bij smartphones; die zijn allemaal wel IP67 of IP68.
Maar het laden kan idd tijdelijk verstoord worden omdat er vocht in de laadaansluiting komt.

Een groter probleem met regen (druppels) is dat het touchscreen erratic gaat werken, en niet meer goed te bedienen is.

Draadloos laden is een oplossing, maar zorgt wel weer voor meer warmte ontwikkeling; iets wat tijdens regen geen probleem is, maar als je de hele dag in de volle zon rijdt juist weer wel.

@Wim: er zijn 2 opties: òf een naaidynamo, òf een powerbank. Hiermee is mijn inziens het probleem van voeding voor iedereen afdoende te tackelen.
Het kan natuurlijk wel, maar of je het handig vindt is een ander verhaal. Ik kan een kleine vijf dagen navigeren zonder de batterijen van mijn Etrex bij te laden, en dat vindt ik nu juist erg handig. Met een paar extra oplaadbare batterijen kan ik zo weken fietsen zonder gedoe. Kortom, het is de afweging van het ene ongemak tegen het andere.
Wim schreef:
wo 24 mei, 2023 13:06
........., het is de afweging van het ene ongemak tegen het andere.
Dat geldt voor alles, zo ervaar ik het.
Zolang we elkaar maar respecteren in de keuzes en afwegingen die men maakt vind ik het allemaal prima. Het irriteert me echter als (subtiel) de suggestie wordt gewekt dat iemand suf is hij/zij een bepaald hulpmiddel voor navigatie gebruikt. Met 'subtiel' bedoel ik ook het oeverloos blijven herhalen en etaleren van eigen voorkeuren en stokpaardjes. Dan denk ik: moeten we dan ook allemaal dezelfde kleding gaan dragen, naar dezelfde muziek gaan luisteren en op dezelfde (want enige) partij gaan stemmen? Nee toch? Laten we diversiteit en dus elkaar waarderen.
Op de Zwarte Cross gezien: Wij zijn voor apartigheid.
Hier ook zowel een Samsung smartphone als een Garmin. De Garmin om de tracks op te volgen die ik vantevoren heb uitgezet, en de Samsung met ridewithgps voor het overzicht, voor als ik onderweg moet improviseren, en als back-up.

In mijn Samsung zit een accu van 19 Wh. Als ik daar continu op zou navigeren zou ik al snel 2 acculadingen per dag aan stroom verbruiken. Dat is dus 38 Wh. (Ik loop of fiets over kleine paden en ben eigenlijk vol continu de weg aan het zoeken.)

De capaciteit van de lichtste powerbanks ligt om en nabij de 20 Wh per 100 gram; bij rugged outdoor varianten is dit soms maar 12Wh per 100 gram. Voor een week navigeren zou ik dan dus minimaal 1,4 kg aan powerbank met me mee moeten zeulen. Dat kan natuurlijk wel, maar een Garmin is dan toch handiger...

Jammer, want ik vind het wel heerlijk navigeren met ridewithgps op smartphone.

(Een naafdynamo met lader is voor mij sowieso geen optie, daarvoor ligt mijn gemiddelde snelheid veel te laag...)
willem.m schreef:
wo 24 mei, 2023 15:04
Zolang we elkaar maar respecteren in de keuzes en afwegingen die men maakt vind ik het allemaal prima. Het irriteert me echter als (subtiel) de suggestie wordt gewekt dat iemand suf is hij/zij een bepaald hulpmiddel voor navigatie gebruikt. Met 'subtiel' bedoel ik ook het oeverloos blijven herhalen en etaleren van eigen voorkeuren en stokpaardjes. Dan denk ik: moeten we dan ook allemaal dezelfde kleding gaan dragen, naar dezelfde muziek gaan luisteren en op dezelfde (want enige) partij gaan stemmen? Nee toch? Laten we diversiteit en dus elkaar waarderen.
Wat irritant is (nou ja, vooral vermoeiend eigenlijk), is dat de voorkeur nogal eens verdedigd wordt met achterhaalde of onbewezen veronderstellingen. Zoals dat je met een telefoon niet de hele dag kunt navigeren, dat een telefoon te heet wordt als de zon schijnt, dat een telefoonscherm niet goed af te lezen is... allemaal argumenten uit het jaar 2010 of eerder.
En kun je eigenlijk met een Garmin ter plekke over de hele wereld (mits internetverbinding) al even een fiets- of wandelroute in elkaar flansen als je toevallig op een mooie plek bent beland? Of heb je dan een laptop of telefoon nodig? Van deze mogelijkheid heb ik met mijn telefoon in combinatie met apps als Locus Map en Komoot in elk geval ongelooflijk veel plezier.
Ik had nog vergeten te melden dat ondanks alle beperkingen ik het scherm voor zeker 70% van de tijd heb aan gehad. Dus dat valt wel mee, vind ik privé.
Het is natuurlijk fijn als je gewoon met je telefoon kan navigeren, want dat scheelt weer een apart apparaat, en een telefoonscherm is om eerlijk te zijn ook wel handiger voor het overzicht, en de specifieke Garmin systemen zijn minder flexibel.

Maar voor mij werkt het niet helaas. Het voorbeeld van TS krijg ik met mijn telefoon (Fairphone 4, daarvoor een Motorola) absoluut niet voor elkaar. Mogelijk komt het omdat er apps op de achtergrond draaien die ook actief blijven als het scherm aan staat, of bepaalde energie-instellingen in mijn telefoon, of de in de telefoon aanwezig chipsets, maar ik heb geen zin en tijd om dat allemaal uit te zoeken, de kans is ook dat als ik hiermee ga klooien de apps die ik in het dagelijks leven gebruik niet goed meer werken.

Ook vind ik het niet handig als het scherm om te navigeren steeds uit gaat. Ik navigeer het prettigst door continu een kaart met de track en waar ik ben in beeld te hebben. Dan zie ik zonder interactie met het apparaat in 1 oogopslag waar ik heen moet of kan. Dat kan met de Garmin probleemloos omdat het reflecterende scherm zonder led/backlight amper stroom gebruikt en ook prima zichtbaar is in volle zon, net als een stuk papier.
Flix schreef:
di 23 mei, 2023 18:54
Als je lader, zoals C2C of een Forumslader, genoeg stroom levert, waarom zou je dan moeite doen met stroombesparende instellingen?
Omdat energie leveren voor je telefoon met een dynamo ten koste gaat van vooruit komen, wat je merkt op een hele dag fietsen. Ik heb tijdje terug hier al wat rekenvoorbeelden voor gegeven.
Overigens kun je de vliegtuigstand ook achterwege laten, want moderne hardware en vooral software (OS-en) gaan zuinig om met de energie, en daardoor levert de vliegtuigstand weinig besparing op.
Naar mijn ervaring niet, ik vermoed omdat in veel (voor mij) populaire fietsgebieden de mobiele dekking slecht is en je telefoon veel zendvermogen nodig heeft om contact te houden met de masten. Alsin, ik merk dat mijn telefoon veel sneller leeg is als ik de hele dag buiten in de natuur ben in vergelijking met de hele dag thuis of op het werk of in de stad.

Ook zijn mijn inziens moderne standaard telefoon-hardware en software niet ontworpen op zuinig omgaan met energie, maar meer op prestaties en snelheid, omdat verreweg de meeste mensen toch altijd wel een stopcontact in de buurt hebben. Het moet altijd sneller en meer en groter, de enige manier waarmee ze accuduur verlengen is met een steeds grotere accu.

Het Android OS is ook niet ontworpen voor typische low-power 'embedded' toepassingen, het is Linux multitasking OS met een Java VM (ART, voorheen Dalvik) waarin de applicaties draaien, met een GUI en applicatie management die weinig controle geeft op welke processen er allemaal precies lopen en hoeveel resources er gebruikt worden.

Om deze reden heb ik een apart navigatietoestel van Garmin die hiervoor zowel qua hardware als software wel voor ontworpen is. Overigens, eerdere pogingen van Garmin om toestellen te baseren op Android zijn ook allemaal hopeloos mislukt.
Ik fiets al jaren met mijn samsung galaxy s20.

Is waterdicht. Kabel aangesloten op mijn axa koplamp, kan ik de hele dag fietsen.

Heb ook altijd een xtorm powerbank 20.000mh
bij me. Wel over kill, maar kon deze met veel korting kopen.

Mijn mobielel batterij is 4000mh. Net nieuw.

Mario
Nat worden van je telefoon is eenvoudig op te lossen door er een condoom overheen te trekken. Dan kan die aan de onderkant ook gewoon aan de oplader (bij mij heel gewoon aan een powerbankje die in de stuurtas zit en die ik eens per paar dagen oplaadt). Als je hem met die hoeheethetookalweerkliksysteem op je stuurbuis bevestigt, kun je hem er heel makkelijk afhalen om een foto te maken.
Vandaag tochtje gereden.
66,66 kilometer.
Scherm altijd aan, behalve bij langere stops, plas, foto, terrasgenoegens, winkel in.
Start 85%, einde 82%
Schermverlichting altijd op leesbaar. Dus bos, lager. In de zon, hoger.
Hier een plaatje van C2C, daarmee kan iedereen zelf inschatten of de opbrengst hoog genoeg is om een dag of langer op te kunnen navigeren:
Leistungsvergleich-eng_V3.jpeg
Voor mij in ieder geval niet, aangezien mijn snelheid hooguit een uurtje per dag boven de 10 km per uur uitkomt
Het is een duidelijk plaatje.
Echter ik heb geen flauw idee wat mijn telefoon vraagt. En ik schat in dat ik niet de enige ben.
Ik kan aflezen dat bij hogere snelheid er meer stroom wordt geproduceerd, maar dat wist ik al.

En mijn HBS-tijd licht echt te ver achter me om Volt nog in Watt te kunnen omrekenen.
Dat was juist de reden dat ik gewoon resultaten vanuit de praktijk meld.

Het biedt natuurlijk geen garantie, want dit grafiekje gaat over een 26" wiel, en ik rijd 27,5".
Iedereen heeft een andere rijstijl. Of wil onderweg de telefoon in full-swing hebben.
Waar het mij omgaat is een poging te doen te laten zien, dat er, wellicht onder voor sommigen beperkende voorwaarden, prima te navigeren valt met een telefoon. En energietekort niet een barrière hoeft te zijn.
Je punt was duidelijk
Uit een forumslader-topic, cijfers over het energieverbruik van een smartphone met Osmand:
Het opgenomen vermogen was tussen de 2,5 en 3 W in de zon. In het bos in de schaduw liep dat terug tot 1,5 W. In Fahrradzukunft las ik dat navigeren op een telefoon met het scherm continu aan zo'n 2,5 W (0,5 A bij 5 V) vergt. Dat blijkt dus wel zo'n beetje te kloppen.
viewtopic.php?f=8&t=31342&p=402956#p402956
2,5W is ook mijn ervaring, en best veel voor navigatie vind ik. Van de Garmin is dat dus 0,1 a 0,2W. Ik heb ook geen naafdynamo, dus 2,5W gaat sowieso nooit voor mij werken. Wat dat betreft vind ik de stelling dat het allemaal meevalt niet terecht.