Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb: welke kiezen - Forum Wereldfietser

Ortlieb: welke kiezen

Ik ben aan het "kijken" naar twee voortassen, ik zie dat Ortlieb meerdere modellen heeft. Ik beperk me vooralsnog tot Ortlieb omdat ik al twee achtertassen en een stuurtas van dat merk heb. Er zijn de volgende vier modellen:

Sport-roller classic - 25 ltr / 1590 gram (per paar)
Sport-roller plus - 25 ltr / 1440 gram (per paar)
Sport-roller city - 25 ltr / 1210 gram (per paar)
Gravel-pack - 25 ltr / 1160 gram (per paar)

De classic en de plus hebben dezelfde wijze van sluiten. De city en de gravel-pack ook. De city heeft een QL1 rail de andere drie een QL2.1.

Ik vind die Sport-roller classic wat aan de zware kant en zou eerlijk gezegd voor de gravel-pack willen gaan. Enige nadeel wat ik op dit moment zie is dat de wijze van sluiten minder tolerantie biedt m.b.t. volproppen van de tas dan die bij de classic. Het ontbreken van een schouderband vind ik geen enkel punt.

Het geringere gewicht zal komen door dunnere stof waar de tas van gemaakt is. Is dat een issue? De achtertassen hebben toch neem ik aan meer te verduren omdat daar meer spullen in gaan.
Ik denk dat je toch naar de winkel moet om te zien welke het best op je drager bevestigd kan worden. En als je moet proppen heb je al te veel meegenomen toen je vertrok. Die paar ons verschil in gewocht ga je dan ook niet merken.
Als ik niet zonder achterdrager met bikepacking tassen onderweg ben heb ik een setje Front Roller Classic, tegenwoordig Sport Roller Classic. Helemaal volgepropt achterop de fiets. De grotere Back Roller tassen die men meestal achterop hangt blijven bij mij thuis voor de boodschappen.

Schouderbanden heb ik nog nooit meegenomen. Eentje heeft een binnenvak en de andere niet, scheelt vast ook wel een paar gram. Bij mij vooral omdat ik maar 1 van die twee binnenvakken gebruik en de andere niet.

Ook hebben mijn tassen dubbele tashaken onderop net als de Gravel Pack tassen, die kun je gewoon los kopen.

En een vrolijk kleurtje om zo misschien net een fractie eerder in het verkeer gezien te worden, in mijn geval knalgeel.
_Peter_ schreef:
vr 31 mar, 2023 23:28
Ik denk dat je toch naar de winkel moet om te zien welke het best op je drager bevestigd kan worden. En als je moet proppen heb je al te veel meegenomen toen je vertrok. Die paar ons verschil in gewocht ga je dan ook niet merken.
Het ging mij niet om het dragersysteem (dat zal wel passen) maar om de kwaliteit / sterkte van de tas. Waarom zou ik een zwaardere tas kopen als een lichter exemplaar met zelfde functionaliteit ook OK is?

Die "paar ons" is verraderlijk want als je dat elke keer opnieuw denkt zit je bij elkaar opgeteld zo aan een paar kilo. Het verschil in gewicht hierboven is al meer dan mijn Garmin 62s mèt 8 penlight batterijen! En het ene T-shirt bleek al twee keer zoveel te wegen dan de andere. Als je je paklijst onderbreng in Excel zie je snel waar de knelpunten zitten.
Jurr schreef:
vr 31 mar, 2023 23:59
En een vrolijk kleurtje om zo misschien net een fractie eerder in het verkeer gezien te worden, in mijn geval knalgeel.
Het vervelende van "knal geel" is dat deze objecten snel je foto verpesten. Signaal geel (en ook groen overigens) zorgt steevast voor overbelichting van je sensor (op die plek). Dat moet je dan achteraf weer gaan inkleuren. Maar dat terzijde :-)
Ach, ik heb de illusie dat ik kan fotograferen allang niet meer op m'n paklijst staan ;)

Meer dan een paar snapshots worden het bij mij niet. Fotograferen laat ik wel aan andere over ;)
WillemT schreef:
za 01 apr, 2023 12:54
_Peter_ schreef:
vr 31 mar, 2023 23:28
Ik denk dat je toch naar de winkel moet om te zien welke het best op je drager bevestigd kan worden. En als je moet proppen heb je al te veel meegenomen toen je vertrok. Die paar ons verschil in gewocht ga je dan ook niet merken.
Het ging mij niet om het dragersysteem (dat zal wel passen) maar om de kwaliteit / sterkte van de tas. Waarom zou ik een zwaardere tas kopen als een lichter exemplaar met zelfde functionaliteit ook OK is?

Die "paar ons" is verraderlijk want als je dat elke keer opnieuw denkt zit je bij elkaar opgeteld zo aan een paar kilo. Het verschil in gewicht hierboven is al meer dan mijn Garmin 62s mèt 8 penlight batterijen! En het ene T-shirt bleek al twee keer zoveel te wegen dan de andere. Als je je paklijst onderbreng in Excel zie je snel waar de knelpunten zitten.
Als het je om de sterkte van de tas gaat neem dan de zwaarste stof die ze hebben, van de sport roller plus weet ik dat die stof redelijk dun is en ook erg verkleurd in de zon. Op de plekken die regelmatig vouwen heb ik hier het laminaat ook al los zien laten, dat komt de waterdichtheid niet ten goede, maar wie weet hebben ze dat inmiddels opgelost.
_Peter_ schreef:
za 01 apr, 2023 15:53
van de sport roller plus weet ik dat die stof redelijk dun is en ook erg verkleurd in de zon. Op de plekken die regelmatig vouwen heb ik hier het laminaat ook al los zien laten, dat komt de waterdichtheid niet ten goede
Dat is inderdaad een punt! Dat zou je van Ortlieb niet verwachten.
WillemT schreef:
zo 02 apr, 2023 11:35
_Peter_ schreef:
za 01 apr, 2023 15:53
van de sport roller plus weet ik dat die stof redelijk dun is en ook erg verkleurd in de zon. Op de plekken die regelmatig vouwen heb ik hier het laminaat ook al los zien laten, dat komt de waterdichtheid niet ten goede
Dat is inderdaad een punt! Dat zou je van Ortlieb niet verwachten.
Vroeger kon je de eigenschappen van de diverse materialen zien, ik kan dat nu niet meer vinden. Het dikke PD620 is bijna onverwoestbaar. De tassen die je bij ze kon laten maken toen ze 25 jaar bestonden doen nog bijna dagelijks dienst. (wel met hier een daar een gaatje maar dat kan makkelijk gemaakt worden)
_Peter_ schreef:
zo 02 apr, 2023 15:03
Vroeger kon je de eigenschappen van de diverse materialen zien, ik kan dat nu niet meer vinden.
Op de "PDF-jes" staat het nog wel:

Sport-roller classic - 25 ltr / 1590 gram (per paar)
Sides of PS490 nylon material, front and back of PD620
QL2.1 system for racks up to 16 mm

Sport-roller plus - 25 ltr / 1440 gram (per paar)
Abrasion restistant Cordura fabric
QL2.1 system for racks up to 16 mm

Sport-roller city - 25 ltr / 1210 gram (per paar)
Sides of PS490 nylon material, front and back of PD620
QL1 mounting system for racks up to 16 mm

Gravel-pack - 25 ltr / 1160 gram (per paar)
Light weight, sturdy PU laminated rip stop nylon fabric
QL2.1 system for racks up to 16 mm

In een test van het Duitse Bikepacking-adventures lees ik dat dat materiaal van de Gravel-pack de naam PSR21 draagt.
Als gewicht van belang is zou ik allereerst proberen de voortassen helemaal weg te laten. Mij lukt dat probleemloos op tochten in Europa. Als er toch voortassen moeten komen zou ik altijd gaan voor de degelijke City Line, want al die extra banden en vakjes zijn bij voortassen overbodig.
Wim schreef:
ma 03 apr, 2023 14:00
Als gewicht van belang is zou ik allereerst proberen de voortassen helemaal weg te laten. Mij lukt dat probleemloos op tochten in Europa.
Of juist de achtertassen thuislaten en de voortassen achterop hangen ;)

viewtopic.php?f=23&t=26905&start=3580#p432077
Wim schreef:
ma 03 apr, 2023 14:00
Als er toch voortassen moeten komen zou ik altijd gaan voor de degelijke City Line, want al die extra banden en vakjes zijn bij voortassen overbodig.
Wel jammer dat je die City's specifiek op die ene manier moet sluiten aan de zwarte zijkant boven de reflector, bij een non-City ben je daarin wat flexibeler.

Ook vind ik die haken van de non-City aan de gekleurde voorkant wel handig als ik niet op vakantie ben om bijvoorbeeld een spin aan vast te maken van iets wat op mijn bagagedrager ligt van idioot formaat. Of iets naast de tas te binden zoals bijvoorbeeld een tweedehands op marktplaats gescoord fietswiel ;)
specifiek op die ene manier moet sluiten
Ik heb het riempje verstelbaar gemaakt, zodat het wat flexibeler wordt. Maar id jammer dat Ortlieb niet zelf de tassen flexibeler maakt door te zorgen dat de schakel links past in de schakel rechts. Het lijkt er op dat ze dat expres niet doen, zodat mensen sneller kiezen voor een luxere variant.
Alleen met voortassen op de achterdrager is mij slechts een keer gelukt, op een minimalistisch lang weekend. Zolang het te verwachten weer een beetje redelijk is kom ik gelukkig uit met mijn Altura tassen van 33 liter per stel (1050 gram). Als ik koud en nat weer verwacht en dus een warmere slaapzak moet meenemen en warmere kleding, dan is 33 liter voor mij niet genoeg en moeten helaas mijn Ortlieb Backrollers mee. Die van mijn zijn ouder en dus zonder veel toeters en bellen, en bijgevolg maar 1700 gram. Ik ben nog steeds op zoek naar een lichtere vervanging met iets van 40 liter inhoud. Ik heb er op de laatste Fiets en Wandelbeurs de Ortlieb importeur maar weer eens op aangesproken maar het leek wel of ik een onbetamelijk voorstel deed.
Voor de vergelijking: de lichtgewicht Vaude tassen (Aqua Light) zijn achter 38 liter/1080g en voor 22 liter/1000g. In fel geel en zwart, met rolsluiting. Ze zijn van gerecycled nylon, dus waarschijnlijk ook niet enorm kleurvast.
Er zijn over die tassen veel berichten van mensen waarbij ze snel kapot waren, helaas. Het lijkt erop dat de gewichtsbesparing vooral voortkomt uit lichter materiaal in plaats een slimmere constructie.
Indien mogelijk een set van begin jaren 2000 :wink: . Dat is een totaal ander product dan wat je tegenwoordig nog kan kopen. Helaas een stuk degelijker, niet van die adaptors voor de haken die je kwijtspeelt, echt stevige haken verstelbaar m.b.h. een inbussleutel i.p.v. dat klik-klik-krak...
Bij Ortlieb is innovatie helaas niet altijd in het belang van de eindgebruiker of de duurzaamheid.
ErikB81 schreef:
ma 03 apr, 2023 15:49
Voor de vergelijking: de lichtgewicht Vaude tassen (Aqua Light) zijn achter 38 liter/1080g en voor 22 liter/1000g. In fel geel en zwart, met rolsluiting. Ze zijn van gerecycled nylon, dus waarschijnlijk ook niet enorm kleurvast.
Dat ziet er inderdaad beter uit, hoewel het qua voortassen niet veel uit maakt. De Vaude Aqua Light (22 ltr) weegt 1000 gram, de Ortlieb Gravel-pack (25 ltr) komt op 1160 gram (beide per paar). Die van Ortlieb zijn iets groter en "mogen" dus wat meer wegen. Aan de Vaude zit een bagagelimiet van 10 kg, aan die van Ortlieb 18kg. Het is de vraag of je 18 kg aan je voorvork wil hebben, maar de Ortlieb zou dus wat sterker van constructie kunnen zijn.

Op zich is het begrip lichtgewicht niet een definitie voor snel verschieten of snel kapot zijn. Wat dat betreft zou er nog wel innovatie mogen plaatsvinden. Op het moment is het zo dat je fiets 20% in gewicht toeneemt door er alleen maar een paar lege tassen aan te hangen. In verhouding tot de mee te nemen bagage kan het nog ongunstiger uitpakken. Een behoorlijke overhead moet ik zeggen!
Het klopt dat dragers en lege tassen samen al heel wat wegen in vergelijking met de inhoud, zeker bij voortassen. De enige uitweg is dus zoveel volume besparen dat je geen voortassen nodig hebt. Dat scheelt zo'n 150-200 euro voor tassen en drager, en als je dat geld steekt in duurdere compactere slaapspullen kun je voor een zelfde bedrag veel lichter uitkomen.
Wim schreef:
di 04 apr, 2023 13:00
Het klopt dat dragers en lege tassen samen al heel wat wegen in vergelijking met de inhoud, zeker bij voortassen. De enige uitweg is dus zoveel volume besparen dat je geen voortassen nodig hebt. Dat scheelt zo'n 150-200 euro voor tassen en drager, en als je dat geld steekt in duurdere compactere slaapspullen kun je voor een zelfde bedrag veel lichter uitkomen.
Bij de meeste tochten ga ik inderdaad zonder voortassen op pad. Maar soms ontkom ik er denk ik niet aan :-)