Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maar als je een wat grotere tent zoekt (niet op de fiets) - Forum Wereldfietser

Maar als je een wat grotere tent zoekt (niet op de fiets)

Mijn vrouw en ik (55+) hebben bedacht dat we ipv hotels en dat soort in het vervolg samen willen gaan kamperen en van daaruit fietsen. Een beetje de omgekeerde weg geloof ik waar mensen met kindertjes volgens mij vaak kiezen voor kamperen en oudere jongeren als wij voor hotels, huisjes enzo.

Dit is natuurlijk een net wat andere manier van een fietsvakantie houden maar wèl een manier waarop mijn meisje ook mee wil. En dat vind ik ook gezellig. En aangezien er naast de èchte wereldfietsers ongetwijfeld ook vakantiefietsrecreanten als wij op dit forum zitten durf ik onderstaande vraag/vragen hier toch gewoon te stellen.

Anyway.. We zoeken nu dus een fijne tent om zo nu en dan long-weekends of midweekjes mee op stap te gaan, voornamelijk in Nederland of directe buurlanden. We zijn er wel uit dat het geen polyester moet worden maar iets van technisch katoen. Ademend in iedergeval. Zelf heb ik de afgelopen jaren regelmatig fietsvakanties gedaan met een polyester tent. Maar voor vakanties waar de tent een centrum is waarnaar we dagelijks terugkeren en overdag ook langer verblijven is die (Nordisk Oppland 3) niet geschikt. Beetje makkelijk opbouwen is wel fijn maar hoeft denk ik niet persé stokken òf luchtbuizen te zijn. Tent gaat mee in de auto. We zij met z'n tweetjes. Nageslacht heeft het ouderlijk nest ruimschoots verlaten.

Karsten of De Waard geld willen we er niet aan spenderen. We denken aan tenten als
Tunneltenten zoals:

bardani spitfire 300 rstc
safarica pacific reef 310 tc
obelink familia 4

Mij komt voor dat deze modellen best wel uitwisselbaar zijn. Ook al zit er tussen de duurste en goedkoopste een paar honderd euro. Qua functionaliteit vind ik die obelink erg interessant (groot net voor voorluifel, heel (te?) grote leefruimte van 2,7m diep ipv ca 1,6m bij de anderen. Maar ook een donkere slaaptent. Niet alleen binnentent maar ook buitentent dat [hopelijk] het licht goed buiten houdt). Is dat überhaupt wat, zo'n donkere slaaptent of is dat vooral marketing buzz?

Verder zijn we ook gecharmeerd van de Kampa Hayling 4 air Tc. Maar die is wel weer heel basic vergeleken met de anderen.

Mijn vraag: zijn die modelletjes idd uitwisselbaar, zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten als ik deze met elkaar vergelijk en natuurlijk... Zie ik nog modellen over het hoofd die ik zeker mee moet nemen inde overweging? Ik wil niet meer dan € 1500,- uitgeven. € 1000,-- is ook prima. Niet persé fan om een ander z'n ellende over te nemen en daarmee een bloeiende kampeercarriere in de knop te laten sterven. Dus richten we ons vooralsnog op nieuw.
Een donkere binnentent. Absoluut niet mijn ding. Zelfs op zonnige dagen met een zaklamp op zoek naar je spullen in de tas.
Een beetje kort door de bocht in mijn ogen "andermans ellende overnemen." Ik zou denken, juist 2e hands, goed beslagen ten ijs komen en dan voor een leuke prijs een tent overkopen. Mocht het model je niet bevallen verkoop je het vaak voor de zelfde prijs weer door en koop je iets wat wel bij je past/ meer bij je past.
Er is genoeg aanbod van mensen die in de coronaperiode een tent hebben gekocht omdat ze niet naar het buitenland konden. Dat waren vaak al niet kampeerders, en zijn dat ook niet gebleken. Kan uit ervaring zeggen dat er niet alleen goedkope wapper-klapper tenten werden aangeschaft in die periode.
Eerste wat in mij opkomt: Een mooie tipi-tent.
Nigor, Nordisk of Robens hebben mooie modellen in hun assortiment.
Véél ruimte als het de standplaats op jullie vakantie is.
Ik heb twee Nigor tipi’s waaronder een katoenen wickiup 5. Meen tarp erbij een fijne tent als je niet gaat trekken.
Bach maakte dit type tent overigens nu. Of Nigor nog bestaat weet ik niet.
https://www.kampeermeneer.nl/wickiup-review/

"De Bach Wickiup, is precies in dezelfde versies Bach Wickiup 3, 4 en 5 beschikbaar is, deze gaat de Nigor vervangen omdat het merk de rechten van Nigor heeft overgenomen en dus ook de productie".
Ik vind de kleinere katoenen tenten van Esvo wel leuk en zit er ook wel eens aan te denken voor erbij. Maar dan denk ik weer aan het gemak van onze moderne tenten. Voor de zomer zijn dan onze MSR Zoic 1 en 3 toch ook heel luchtig. Het enige wat we dan in de tent doen is slapen en spullen opbergen. Maar met de auto neem je meer zooi meen en heb je dus ook meer ruimte nodig.
Haha, dat doet mij denken aan vorig jaar. Sprak een aleenstaande moeder met dochter. Auto en 6p falmilietent mee. Ze wilde persé een grotere lease-bak. Kon er meer mee op vakantie..... :roll:

OT: Een mooie bell-tent word ik wel heeul blij van. https://www.obelink.nl/tenten/bell-tenten/
(gaat natuurlijk niet mee op de fiets)
Wij hebben de Bell tent 300, een superfijne tent voor een standplaats. Ik was het zat om alsmaar op te breken en verder te trekken, soms vind ik het fijn ( en rustig) om ergens wat langer te aarden, toen deze tent aangeschaft. We vinden de Hilleberg te kostbaar en doek te kwetsbaar om dagen achtereen in de zon te zetten.

Voordeel: koel bij warme dagen, vast grondzeil, eenvoudig op te zetten, staat als een huis bij wind, betaalbaar.
Nadeel: geen luifel bij regen, dit lossen we op met een losse tarp.
Dankjulliewel. Ik heb idd al een twee (3) persoons tent en een een (2) persoonstent die meegaan op fietsreizen. Dit is idd een beetje een special. Idd een grotere tent, meer spullen naar wel fijn met z'n tweeën. Ook leuk!

En daar zoek ik nu dus een tent bij. En die mag dus groter zijn, en zwaarder. Iets waarin we kunnen staan dus.
MSR Habitude 4 of 6.
Zelf fiets ik met de Habitude 4 en heeft een afmeting van 240x240 en 180cm stahoogte.
Het betreft wel een Polyester uitvoering en dat zocht je niet.
Wellicht is er ook een katoenen variant.
Hoi Andre,

Ik weet niet of je ondertussen geslaagd bent, maar ik kwam bij toeval je post tegen.
Zelf zijn we begin/half Vijftigers met een levenslange kampeerervaring.
Daarbij hebben we vele soorten tentjes gehad, van de klassieke katoenen tweestoks varianten, tot kleine en grotere tentjens met aluminium of glasvezel stokken. Ook op verschillende manieren: te voet met rugzak, op de fiets met bepakking achterop, maar ook met de auto, waaronder een kleine tweezits cabrio waar de kampeeruitrusting ook een uitdaging was.

De laatste jaren gaan we meestal met de auto op pad en nemen we de mountainbikes mee. Net als jullie is de tent dan de uitvalsbasis voor wandel- en fietstochten en andere uitjes.
We doen in de langere vakanties meerdere bestemmingen aan, dus pakken meerdere keren per zomervakantie de tent in en uit.
Eerst namen we altijd een extra paraplu-boltentje mee, welke binnen een minuut staat en die we gebruikten als we voor een tussenstop een keer ergens één nachtje wilden overnachten.
Daarnaast hadden we een grote tent van het merk Eureka! We hebben meerdere Eureka! tenten gehad. Geweldig fijne tenten wat ons betreft met mooie, slimme details. Ze waren wat betreft de afmetingen redelijk vergelijkbaar met de Bardani Spitfire 280 en 300. De Eureka!'s waren degelijk en we hebben er in de Alpen en Skandinavie ook flink noodweer zonder problemen mee doorstaan.

Uiteindelijk kostte het opzetten van de grote, 2 meter hoge driestoks tent maar zo weinig extra tijd ten opzichte van het kleine paraplu-boltentje, dat we de grote tent ook net zo makkelijk voor 1 of 2 nachtjes opzetten.

Helaas is Eureka! failliet en vorig jaar moesten we op zoek naar een opvolger.
Helaas was er niet echt iets vergelijkbaars te vinden. De meeste tenten die vergelijkbaar waren wat betreft afmetingen en vorm, hadden opblaasstokken en/of grote plastic raampjes.
Zoals gezegd heb ik levenslange ervaring met vele type tentjes, maar ik had nog geen ervaring met opblaasstokken. En met plastic raampjes was mijn ervaring niet zo goed omdat deze steeds snel vergeelden en uiteindelijk knapten omdat het materiaal bros was geworden.

Uiteindelijk viel de keuze op de Bardani Airwave 300 Deluxe TC, onze eerste ervaring met opblaasstokken.
We hebben daarmee sinds vorig jaar totaal ongeveer 5 a 6 weken gekampeerd. Op zich zijn we heel tevreden met de tent. Mooi gemaakt, goed tochtdicht door mooi ingenaaid kuip grondzeil en mooie praktische voortent. En het oppompen gaat vlot en makkelijk.

Helaas kregen we afgelopen vakantie week te maken met wind en de tent sloeg steeds plat en was niet goed uit te spannen. Ik heb met mijn lange kampeer ervaring aardige kennis hoe je een tent uit moet spannen en hoe je slecht weer trotseert, maar kreeg het niet voor elkaar. Ik vroeg me af of het mijn gebrek aan ervaring met opblaastenten was.... We zijn een paar keer van plek veranderd zodat we meer uit de wind stonden. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat we een specifiek plekje moeten uitzoeken omdat onze tent niet blij wordt van wind.

We zijn er deze week mee terug gegaan naar de leverancier die het gelijk serieus aanpakte voor een oplossing. Ze hebben onze tent opgezet en merkten ook dat ze hem niet zo netjes opgezet kregen als bij deze tenten gebruikelijk is, dus het lijkt erop dat wij een maandagochtend tent hadden. Wellicht te kort of te ruim gestikt. Mogelijk veroorzaakte dit ook de instabiliteit tijdens wind.

Echter omdat dit onze eerste ervaring was met een opblaastent, en we met andere tenten nooit problemen hebben gehad tijdens noodweer, was dit natuurlijk niet goed voor ons vertrouwen in de tent.
De leverancier merkte dat aan ons. Hij gaf aan nog steeds volledig achter het type tent te staan en concludeerde dat we een pechmodel hadden gehad.
De oplossing werd zonder problemen geboden: we konden een nieuw exemplaar van dezelfde tent krijgen, een andere vergelijkbare tent uitzoeken of ons geld terug krijgen. Echt alle lof voor de hulpbereidheid! Zo hoort het!

We hebben uiteindelijk gekozen om de tent om te ruilen tegen de Bardani Spitfire 300 RSTC.
Deze uitvoering was er vorig jaar nog niet. Ondanks dat de opblaasstokken erg fijn werken, gaf het stevige gevoel van de dikke aluminium stokken van de Spitfire ons een vertrouwder gevoel en ik weet dat ik deze tijdens storm en noodweer perfect kan uitspannen. Deze tent heeft ook meer weg van de ons zo geliefde Eureka!

We gaan hem één dezer dagen nog gauw een keer opzetten en over 4 weken breekt dan de zomervakantie aan....

Nu heb ik een heel enthousiast verhaal opgeschreven, ook omdat ik wat dingen in je verhaal herkende.... Maar nog geen advies.
Met een grotere tent als uitvalsbasis voor o.a. fietstochten kan ik me goed vinden, omdat wij onze vakanties eigenlijk ook zo doorbrengen.

Wat betreft adviezen en tips voor welke tent, vind ik lastig. Iedereen heeft zo zijn voorkeur en voor ieder zijn verschillende punten belangrijk.

Zaken waar wij altijd op letten:
  • Genoeg ruimte in de voortent om bij slecht weer comfortabel binnen te kunnen zitten.
  • genoeg gaas en stukken die je open kunt zetten om te luchten en dat het liefst aan alle kanten.
  • Meerdere ingangen kan praktisch zijn, omdat niet elke Kamping hetzelfde ingedeeld is en een ingang tijdens wat langer slechter weer kapot gelopen kan worden en je dus een alternatief hebt.
  • Ingenaaid of ingeritst grondzeil in de voortent zodat je de koude tochtwind buiten houdt.
  • Genoeg spanpunten voor stormlijnen.
  • Vakken binnen om kleine spulletjes op te hangen zijn altijd handig, evenals diverse haakjes/oogjes voor bijvoorbeeld het ophangen van een lamp.
  • Zelf vinden we een ingang in "deurmodel", zoals de voordeur van de Spitfire makkelijker dan twee vertikale parallel lopende ritsen (zeg maar een hangende deur). Die kun je open ritsen en los laten hangen, zonder dat die de opening blijft blokkeren.
  • Kijk ook wat voor haringen erbij zitten en of je die fijn vindt voor de gebieden waar je heen gaat. Zelf heb ik meestal voorkeur voor spijkerharingen maar die zitten er meestal niet bij.
  • Een luifel of stukje open voortent kan handig zijn bij regenachtig weer, zodat je niet gelijk met natte kleren en schoenen in de voortent of zelfs slaaptent staat.
  • Beoordeel ook de pakmaten en het gewicht; is het eventueel deelbaar?
  • Een grotere tent is praktisch en ruim, maar neemt ook meer plek op de Kamping in, kan een grotere uitdaging zijn met pakken in de auto, is zwaarder om te tillen en kan onhandig zijn om thuis uit te hangen of te laten drogen (hangt natuurlijk af van de thuis situatie)
Oh ja, de donkere slaaptent, die was ook nieuw voor ons en ook daar was vorig jaar bijna elke nieuwe tent mee uitgerust.
De Airwave had een zwarte binnentent en ook nog eens donkergrijze atof aan de buitenkant ter hoogte van de slaaptent. De voortent was dan weer licht doek.
Ik weet nog niet helemaal wat ik er van moet vinden. Het blijft inderdaad lang donker in de binnentent en als je dan opstaat en de tent uit gaat, heb je eerst een paar minuten nodig om aan het felle zonlicht te wennen! :D
Nadeel vind ik, zoals hierboven al door iemand genoemd is, dat je zelfs overdag daadwerkelijk bijna een zaklamp nodig hebt om iets in je slaaptent te vinden/zien....

De Spitfire heeft wel een zwarte binnentent maar gecombineerd met een lichte buitentent, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Geen technisch katoen, wel heel tevreden over:

de quick and quiet modellen van outwell. We hebben zowel een stokken variant als opblaas, beiden top.
LHTJoost schreef:
ma 20 mar, 2023 22:08
Ik heb twee Nigor tipi’s waaronder een katoenen wickiup 5. Meen tarp erbij een fijne tent als je niet gaat trekken.
Bach maakte dit type tent overigens nu. Of Nigor nog bestaat weet ik niet.
Hoi, een vraagje over het gebruik van een tarp in combinatie met de Wickiup 5; bevestig je dan 1 punt aan de lus bovenaan de tent? Zo ja, blijft dit heel? Ik heb deze vraag ook ooit gesteld aan Bach/ Spatz, maar ik heb er nooit een antwoord op gekregen.
In 2022 deze tent met vrouw en kind gebruikt voor een rondje autopapieren in Denemarken en Zweden, en hij is toen goed bevallen; lekker snel op te zetten, licht van gewicht, ruim, en een fijn binnenklimaat door het katoenen doek.
Hoi MauritsB,

Als ik met de motor ga kamperen neem ik vaak mijn Wickiup 4 met een Nordisk tarp mee (fietsvakanties met een Nordisk Telemark 2.2 zonder tarp, of alleen maar de tarp).
P6270011.jpeg
Tarp met een musketonhaak aan de lus die op de tent zit. De tarp wel afspannen met scheerlijnen om niet overdreven veel spanning op de punt te krijgen.
Nog geen problemen mee ondervonden, en ik voorzie die ook niet.
Mijn tent is trouwens niet van katoen...

Groet,
Tom.
e38b3533-77d6-4494-b54c-8f2797d24226.jpeg
MauritsB schreef:
di 21 nov, 2023 16:01
LHTJoost schreef:
ma 20 mar, 2023 22:08
Ik heb twee Nigor tipi’s waaronder een katoenen wickiup 5. Meen tarp erbij een fijne tent als je niet gaat trekken.
Bach maakte dit type tent overigens nu. Of Nigor nog bestaat weet ik niet.
Hoi, een vraagje over het gebruik van een tarp in combinatie met de Wickiup 5; bevestig je dan 1 punt aan de lus bovenaan de tent? Zo ja, blijft dit heel? Ik heb deze vraag ook ooit gesteld aan Bach/ Spatz, maar ik heb er nooit een antwoord op gekregen.
In 2022 deze tent met vrouw en kind gebruikt voor een rondje autopapieren in Denemarken en Zweden, en hij is toen goed bevallen; lekker snel op te zetten, licht van gewicht, ruim, en een fijn binnenklimaat door het katoenen doek.
Inderdaad. Bevestiging aan de lus en dat gaat al een tijd goed. Als je het niet vertrouwt kan je overwegen de tarp over de top te spannen en aan meerdere lussen die lager aan de tent zitten te spannen.