Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie - Forum Wereldfietser

Navigatie

Hallo allemaal,
onlangs weer begonnen met fietsen. Ergens moet ik nog een oude Garmin op zolder hebben liggen maar de tijd verstrijkt en de techniek ontwikkeld, dus navigeren met je phone zou een eitje moeten zijn vandaag de dag.
Ik gebruik routeyou om trips te plannen. Onlangs met hun app oppad geweest. Dat was geen succes. Lokatie was all over the place, jumps here jumps there. Ook was de accu van de phone snel leeg (maar dat kan ook aan heel veel andere zaken gelegen hebben)
Dus ik dacht dat moeten we anders aanpakken; Google Maps; youve got to love it (wie gebruikt er nog een TomTom?). Ja zei Route you dat kan, dan moet je deze app downloaden ; https://help.routeyou.com/en/topic/view ... oid-device
Dus ik My Maps Editor app downloaden...nergens te vinden Ik kom bij Mapsgo....Ik kan mijn eigen route erinzetten maar werkte ook niet naar behoren.
In het kort : Hoe doen jullie dat?
Het scherm van een navigatie is in de zon beter leesbaar dan die van een telefoon. Mijn ervaring.
Als je met een smartphone wil navigeren, kies dan een app die off line werkt, dat spaart accu en mbtjes. Bijvoorbeeld Osmand, Deze app heeft voldoende tools om er goed mee te navigeren.
Ja het scherm leesbaar houden van de phone is een dingetje anzich;
1. Verblinding van de zon dus de juiste helderheid instellen. Echter hoe helderder en dus leesbaarder, hoe sneller de accu ontlaad. Gisteren had ik (op android) automatische aanpasbare helderheid uitgezet en het nivo van helderheid zo laag mogenlijk gezet. Dat werkte redelijk goed; na twee uur fietsen had ik nog iets van 70 % batterij volume maar ik moest wel steeds stoppen, omdat
2. Scherm gaat op standby modus/sleep mode. dan weer steeds tappen op het scherm om 'm wakker te krijgen, ontgrendelings code invoeren, was ie mijn positie weer kwijt......Dit zal wel makkelijk op te lossen zijn met de juiste instellingen (Dont Go To Sleep!!!) Maar die heb ik nog niet gevonden....

Batterij/Accu.
Heb ik een oplossingetje voor die ik nog niet heb uitgeprobeerd. Ik ben in bezit van een DJI mini 2 drone. Die heeft 3 accus in een batterij pack die je kunt opladen. Die kun je gebruiken als oplade station via een usb-c kabel. Maar die moet dan wel ergens opgeborgen zijn. Ik dacht aan een tasje aan het stuur. Ik wil tegenwoordig ook mijn foto camera meenemen. Dat is een Sony A7III met een prime dus dat wordt al een behoorlijk tasje :D
Lokatie was all over the place, jumps here jumps there
Deze opmerking wekt bij mij ook de indruk dat je GPS ontvanger in je telefoon niet helemaal goed (meer) is. Iets wat ik helaas maar al te goed herken, en wat ook 1 van de primaire redenen is waarom ik een dedicated GPS-device gebruik.

Een smartphone kan gewoon niet tippen aan een GPS-device imo, simpelweg omdat een telefoon hier niet specifiek voor ontworpen is.
Nemnissis schreef:
zo 19 mar, 2023 08:10
[...] ontgrendelings code invoeren [...]
Voordat je gaaf fietsen kun je toch gewoon uitzetten dat je telefoon daarom vraagt?
Nemnissis schreef:
zo 19 mar, 2023 08:10

Heb ik een oplossingetje voor die ik nog niet heb uitgeprobeerd. Ik ben in bezit van een DJI mini 2 drone. Die heeft 3 accus in een batterij pack die je kunt opladen. Die kun je gebruiken als oplade station via een usb-c kabel.
Ik zou er niet meteen een drone voor nemen, maar als hetgeen wat overblijft eigenlijk een powerbank is dan kan dat natuurlijk prima. Al kun je misschien beter voor 5 tot 50 euro een losse powerbank scoren. De drone variant is vast prijziger om te vervangen als je 'm laat vallen en/of ongepland zwemles geeft.
Nemnissis schreef:
zo 19 mar, 2023 08:10

Ik dacht aan een tasje aan het stuur.
Tasjes zijn er tegenwoordig in zoveel varianten, groottes, kleuren en uitvoeringen dat er vast wel wat naar wens te vinden is. En anders een eigen ontwerp met de naaimachine (laten?) maken.
Polariteit schreef:
zo 19 mar, 2023 08:10


Deze opmerking wekt bij mij ook de indruk dat je GPS ontvanger in je telefoon niet helemaal goed (meer) is. Iets wat ik helaas maar al te goed herken, en wat ook 1 van de primaire redenen is waarom ik een dedicated GPS-device gebruik.

Een smartphone kan gewoon niet tippen aan een GPS-device imo, simpelweg omdat een telefoon hier niet specifiek voor ontworpen is.

Ja ik zal de telefoon eens calibreren en kijken of dat verbetering oplevert..
Echter Google Maps in de auto werkt perfect en brengt mij overal waar ik zijn wil. Ik begrijp echter ook wel dat de software, begrijpt dat ik in een auto zit en hun route volgt. De software zal daar rekening mee houden (hij weet ook hoe snel je rijdt) een je een mooi, gelijkmatig positie beeld laten zien (terwijl je GPS knudde is)....
Mijn ervaring met de Garmin (ik moet 'm nog zoeken), was niet opperbest. Gedoe met kaarten (open street maps) en geheugen kaarten (ik had er drie nodig voor een trip die ik plande). Gebruiks vriendelijkheid was zeer laag, zo niet afwezig. Het uploaden van de routes was een nachtmerie....
Maar ik had wel een tweedehandse toen gekocht (via deze site, al 10 jaar geleden, haha) dus de techniek zal zich toch ook wel in deze (zelfs bij Garmin) verder in positieve zin ontwikkeld hebben. :roll:
Ik gebruik MapOut op mijn iPhone. Kostte geloof ik 6 euro en dan heb je een offline app waar je ook routes op kunt tekenen. Je kunt na aankoop van de app gratis kaarten downloaden.

Ik heb een powerbank van 20000mh. Nog nooit zonder stroom gezeten.
Polariteit schreef:
zo 19 mar, 2023 08:10
Lokatie was all over the place, jumps here jumps there
Deze opmerking wekt bij mij ook de indruk dat je GPS ontvanger in je telefoon niet helemaal goed (meer) is. Iets wat ik helaas maar al te goed herken, en wat ook 1 van de primaire redenen is waarom ik een dedicated GPS-device gebruik.

Een smartphone kan gewoon niet tippen aan een GPS-device imo, simpelweg omdat een telefoon hier niet specifiek voor ontworpen is.
Is de nieuwste generatie telefoons qua locatiebepalingsnauwkeurigheid niet ongeveer net zo goed als de nieuwste generatie dedicated gps apparaten? Ze gebruiken beiden multiband-technologie. Zie ook deze huis-tuin-en-keuken-test (https://youtu.be/GuDkjCqiag4) in een gebied met hoogbouw, waar de iPhone 14 als vergelijkingsmateriaal dient voor de nieuwste Garmin GPSMAP 67. Conclusie: ongeveer even nauwkeurig.

De afweging tussen telefoon vs gps device kan denk ik beter op andere factoren, zoals gebruiksgemak, gewicht, robuustheid ('ruggedness'), afleesbaarheid scherm en batterijduur. Daarover hebben op dit forum al vele draadjes vol gestaan. Conclusie: geen (want persoonlijke voorkeur).
Nemnissis schreef:
zo 19 mar, 2023 08:38
Echter Google Maps in de auto werkt perfect

dus de techniek zal zich toch ook wel in deze (zelfs bij Garmin) verder in positieve zin ontwikkeld hebben. :roll:
De fietskaarten van Google zijn helaas bar slecht. Fietspaden leiden op veel plaatsen door het park waar het niet mag, over voetpaadjes in de woonwijk, onbreken of leiden je langs de grote wegen. Toen je fouten op google kaarten nog kon doorgeven zonder inloggen heb ik eens een stuk of 50 fout ingetekende paden gemeld binnen 1 km (!) afstand van mijn huis. OSM-kaarten zijn veel beter om te gebruiken voor fietstochten.
Voor in de auto is Google inderdaad geweldig.

Garmin-devices zijn op een aantal punten wel verbeterd maar op gebied van gebruiksvriendelijkheid zijn die verbeteringen helaas niet heel erg groot.
Ik weet al jaren precies hoe ik met mijn Etrex moet omgaan om te doen wat ik wil en hou het daar voorlopig bij: track maken op de pc, op de extrex zetten, paars lijntje volgen, gefietste track van Etrex afhalen en opnieuw.
Navigatie zoals in de auto kost veel stroom omdat het apparaat de hele tijd aan het rekenen is. Dat kan dus niet echt op de fiets. De normale manier van fietsnavigatie is dus met een offline topo kaart zoals de Openfietsmap op de achtergrond en tracks die je download (en niet met routes), waarbij je al fietsend een pointer met je huidige locatie op dat spoor houdt. Als je fout rijdt zie je dat die pointer niet meer op de track staat.
Dit kun je doen met een telefoon met speciale app of met een Garmin. In beide gevallen gebruik je dan offline kaarten en de tracks die je er tevoren op hebt gezet. Het voordeel van de telefoon is dat je die al hebt en dat de interface moderner is. Het voordeel van de Garmin is dat die echt waterdicht is, en bij de kleinere modellen ook vooral heel veel minder stroom gebruikt. Bij een telefoon heb je echt een permanente stroombron nodig zoals een naafdynamo (met omvormer met bufferaccu zoals de Forumslader) of een powerbank. Bij een Garmin moet je opletten dat je je niet laat verleiden een van de duurdere modellen met groot touchscreen scherm te kopen, want dan moet je toch in elk geval elke dag weer opladen. Uiteindelijk ben ik erg blij met mijn kleine goedkope Garmin Etrex 30 met knoppenbediening. Het is een zowat voorhistorisch apparaat, maar ik kan een dag of 4-5 fietsen op een setje oplaadbare AA batterijen. Als mijn tocht niet al te lang is hoef ik alleen maar wat extra AA's in mijn stuurtas te gooien, en dat is al. En ja, als je zo'n Garmin veel wilt laten doen is het allemaal niet erg gebruiksvriendelijk. Als je zoals ik niets anders doet dan langs tracks rijden moet je alleen even leren hoe je die tracks naar de Garmin kunt kopiëren en in welke map dat dan moet.
@Wim: ik krijg je indruk dat je af en toe generaliseert op basis van ervaring met een Etrex 30.
Wim schreef:
zo 19 mar, 2023 09:51
...Het voordeel van de Garmin is dat die echt waterdicht is...
Zelfs een gps device is niet echt waterdicht. Zie de oplaadingang. Een moderne telefoon is best wel waterbestendig.
...Bij een Garmin moet je opletten dat je je niet laat verleiden een van de duurdere modellen met groot touchscreen scherm te kopen, want dan moet je toch in elk geval elke dag weer opladen...
Een Edge 530 (230 euro) doet het drie dagen op een lading. Het opladen gaat snel. Je hoeft geen extra batterijen mee te nemen.
...als je zo'n Garmin veel wilt laten doen is het allemaal niet erg gebruiksvriendelijk...
Met de moderne Edges valt dat wel mee. Het is even wennen, maar laten we niet overdrijven.
Als je zoals ik niets anders doet dan langs tracks rijden moet je alleen even leren hoe je die tracks naar de Garmin kunt kopiëren en in welke map dat dan moet.
Met een Edge 530 (of andere modern gps device) gaat dat vrij eenvoudig draadloos vanaf je laptop of telefoon. Tracks kan je desgewenst netjes gesorteerd in de cloud bewaren. Zo kan je er altijd en overal bij, ook onderweg. Wil je onderweg je track aanpassen, dan doe je dat in een handomdraai in een app en stuur je de aangepaste track naar het device.
Wim schreef:
zo 19 mar, 2023 09:51
En ja, als je zo'n Garmin veel wilt laten doen is het allemaal niet erg gebruiksvriendelijk. Als je zoals ik niets anders doet dan langs tracks rijden moet je alleen even leren hoe je die tracks naar de Garmin kunt kopiëren en in welke map dat dan moet.
Dat is geredeneerd vanuit een persoon die al weet hoe het moet, zoals jij en ik. Ik herinner me echter nog wel de tijd dat ik het ding net had. Toen had ik te maken met de menu's en de vele knopjes en talloze instellingen die je tegenkomt die je nooit of naderhand nooit meer nodig hebt. Op dat moment valt het toch echt niet mee zonder directe hulp in de buurt. Gelukkig was er dit forum. Zie hier bijvoorbeeld mijn eerste ervaringen: viewtopic.php?f=21&t=31521&start=20#p309018
Inderdaad, ik ben blij dat ik een half jaar voor een grote tocht de GPS gekocht had.

Ik heb liever een Garmin op mijn stuur, niet alleen vanwege het lagere energie gebruik, maar als die gestolen wordt dan is het nog niet het eind van de wereld. Het is me diverse keren gebeurt dat ik de GPS op het stuur had laten zitten terwijl ik even van mijn fiets weg was. Mijn telefoon daarentegen wil ik niet missen, niet alleen vanwege de communicatie mogelijkheden, maar ook vanwege de informatie die ik ermee kan opvragen via de browser of apps, de banking apps, foto's, muziek etc etc. die erop staan en indien nodig kan ik er ook mee navigeren.
Ik gebruik al jaren mijn mobiel, ontzettend handig, gewoon aan een powerbankje in mijn stuurtas en met zo’n lockding rotsvast aan mijn stuur. Geen extra apparaat nodig. Ook handig als je opeens toch de route wilt verleggen of een andere route wil binnenhalen of meteen wilt doorklikken naar de website van de camping en de route naar die camping. Ik zou niet weten hoe dat eenvoudiger kan dan gewoon met je mobiel.
Ik gebruik ook alleen mijn telefoon met Osmand. Die software is bijzonder uitgebreid en is daardoor ook niet altijd even makkelijk in gebruik, vooral als je net wat meer wil dan alleen een track volgen. Het duurt soms een minuutje voordat de GPS genoeg gegevens heeft om mijn positie echt nauwkeurig te kunnen bepalen, maar daarna werkt het vlekkeloos.
Ik koos in de eerste instantie voor Osmand vanwege de audio-navigatie, zodat ik niet steeds naar mijn scherm hoef te kijken (ik kreeg de neiging om elke 10 seconden even naar mijn scherm te kijken, dat ging ten koste van mijn ontspanning). In de loop van de tijd kreeg de software ook de optie om alleen het scherm aan te zetten bij een kruising, dus ik kreeg de voordelen van schermnavigatie zonder de nadelen. Tegenwoordig waardeer ik de software vooral voor de mogelijkheid om supermarkten, uitzichtpunten en campings (of wat voor POI dan ook) op de kaart te laten zien en daarheen te navigeren.

Het probleem met de GPS heb ik ook wel eens gehad met een oude telefoon, die had gewoon een slechte GPS-ontvanger, als het een beetje begon te regenen verloor hij het signaal volledig. Mijn latere telefoons hebben daar nooit last van gehad, maar er zijn vast nog telefoons in de omloop met hetzelfde probleem.

De discussie over GPS of telefoon zal de komende tijd nog wel blijven, maar de technologie gaat vooruit en ik denk dat er in die discussie soms wat oude argumenten worden aangedragen. Batterijen worden groter, de chipsets van de telefoons worden zuiniger en ze zijn tegenwoordig ook bijna allemaal waterdicht. Je kan tegenwoordig prima twee tot drie dagen navigeren op een enkele lading als je het scherm niet altijd aan hebt. En dan binnen een half uur weer opladen voor nog een dag, een powerbank is overbodig als je af en toe kan opladen. Als je een naafdynamo hebt is een bufferaccu ook overbodig, omdat de telefoons zelf zo'n grote accu hebben. Ook de zichtbaarheid van het scherm in ze zon is erg afhankelijk van de fabrikant. Je kan redeneren dat een GPS eigenlijk redundant is, mits je een een redelijke telefoon hebt. Het grootste nadeel is de kwetsbaarheid van een telefoon, dat zou voor mij de enige reden zijn om een losse unit te gebruiken, vooral bij een echte wereldreis door weer en wind.
Kortom, je moet een telefoon voor navigatie wel een beetje uitzoeken, maar je bespaart daarmee weer geld/gewicht/batterijen/snoertjes/opladers voor een losse GPS-unit.
Nemnissis schreef:
zo 19 mar, 2023 08:10
2. Scherm gaat op standby modus/sleep mode. dan weer steeds tappen op het scherm om 'm wakker te krijgen, ontgrendelings code invoeren, was ie mijn positie weer kwijt......Dit zal wel makkelijk op te lossen zijn met de juiste instellingen (Dont Go To Sleep!!!) Maar die heb ik nog niet gevonden.
Kom ik met mijn stokpaardje.
Gebruik Organic Maps. Volgens mij werkt Organic maps intuïtieve dan OSMand.

Het scherm gaat automatisch op zwart en met even tikken op het scherm opent het zich weer.
Ook als je normaalgesproken een code nodig hebt om je smartphone te openen.
Je opent dan alleen Organic maps zonder code of patroon.
Het "nadeel" van Organic maps is dat het werkt met KML bestanden ipv GPX.
Je kunt de bestanden omzetten met kml2gpx.
bikerouter.de en de routeplanner van de Fietsersbond genereren zelf al KML bestanden.
Organic maps is open source en toont zelfs de kleinste voetpaadjes.
Wij van Poppink adviseren Organic maps.

O ja:
Voordeel van navigatie op de telefoon is dat wanneer je afwijkt van je route, dat je dan altijd overzicht hebt van waar je je bevindt ten opzichte van de route en met de app navigeer je even gemakkelijk naar een zelfgekozen punt op de route om er weer op terug te komen.
Ik ben dan weer van de school dat ik de mensen niet snap die nog met een Garmin o.i.d. navigeren, en niet met een (goede) smartphone.

Het mooiste van navigeren met de smartphone (en idd, niet met Google Maps, maar met offline OSM), is de zee aan informatie die je continue ter beschikking hebt. Net als een kaart, maar door in-en uitzoomen heb je a.h.w. verschillende soorten kaarten tegelijk in beeld. Voor mij, als kaarten-freak, is een belangrijk onderdeel van mijn fietsreis, de context van het landschap waarin ik fiets, en met deze kaartinfo kun je zoveel zien en begrijpen. En omdat je zoveel detail hebt, zit er veel meer avontuur in mijn reizen, omdat ik nu wel weggetjes/tracks neem, die ik vroeger links liet liggen. Toen wist ik niet of ik niet wederom zou verdwalen, of dood zou lopen, en nu kom ik er altijd wel weer uit, en kan ook inschatten of ik niet vast kom te zitten.

Kan nog wel even doorgaan met de lofzang, maar laat het hier even bij.

Ik neem ook altijd een reserve smartphone mee. Een ouder model, wat iedereen vast wel thuis heeft liggen, van jezelf of een familielid. Deze configureer ik precies als de gebruikte (ik kopieer 'm), met alle kaarten en al. Zodat ik bij verlies, schade of diefstal enkel het ding vanonder mijn pannier hoef te vissen en kan direct doorgaan met navigeren. Alleen mogelijkerwijs even een nieuwe simkaart regelen.

Nadelen zijn er ook:
- Stroomgebruik: ik heb het scherm always-on, en max. helderheid, dus is de accu na een paar uur plat. Maar de oplossingen zijn simpel, en hierboven genoemd.
- Felle zon icm grote hitte (30+°C): er ontstaat dan een hitteprobleem, ook al omdat ie meestal aan het laden is. Het scherm wordt dan door de software gedimd, als remedie. Dan wordt het scherm lastig afleesbaar.
- Regen: de bediening van het aanraakscherm wordt dan lastig. Soms stopt het laden want er wordt water in de connectie gesensed door het systeem. Sec waterdichtheid is geen probleem.
Voor beide laatste problemen nog geen goede oplossing gevonden, maar een soort wegklapbaar 'afdakje' zou kunnen werken...
Flix schreef:
zo 19 mar, 2023 14:07
Ik ben dan weer van de school dat ik de mensen niet snap die nog met een Garmin o.i.d. navigeren, en niet met een (goede) smartphone. ...
Ik ben dan weer van de school die mensen van beide kampen snapt, en mensen die hun betoog gelijk met een oordeel beginnen niet snapt.
Dat ik iets niet snap, betekent juist dat ik niet goed kan oordelen, beste Willem. De omissie ligt geheel aan mijn kant.

Wel jammer dat je gelijk iets persoonlijks uit mijn verhandeling meent te moeten halen, terwijl ik toch een vrij lang, concreet verhaal over smartphone navigatie heb opgezet, en daar ga je dan –wel on-topic– niet op in.