Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsschoenen met spd waar je ook goed in kan wandelen - Forum Wereldfietser

fietsschoenen met spd waar je ook goed in kan wandelen

Hallo,
Ik gebruik shimano mtb schoenen met spd click systeem, maar ik gebruik ze hoofdzakelijk om trek tochten te maken, als ik erop wandel in de stad dan glij ik regelmatig uit op de spd plaatjes die toch teveel uitstekeken.
natuurlijk ik kan die spd plaatjes verwijderen maar ik rij heel graag met click pedalen omdat dat mij een zeker gevoel en meer controle geeft zowel berg op als af.

Bestaan er schoenen waarmee je wel kunt wandelen zonder uit te glijden?
hoor graag.
robgru schreef:
di 21 feb, 2023 19:17

natuurlijk ik kan die spd plaatjes verwijderen maar ik rij heel graag met click pedalen omdat dat mij een zeker gevoel en meer controle geeft zowel berg op als af.

Al eens overwogen om ze eraf te schroeven als je een dag niet fietst en na die dag weer terug te monteren?

Dan wel een setje reserve inbusboutjes meenemen, want zeker met lopen op SPD plaatjes willen die best wel slijten. Ook goed schoonmaken die inbusboutjes voor je ze gaat demonteren, er wil best wat vuil in blijven zitten zodat je inbussleutel daar slecht in past.
Jurr schreef:
di 21 feb, 2023 19:22
robgru schreef:
di 21 feb, 2023 19:17

natuurlijk ik kan die spd plaatjes verwijderen maar ik rij heel graag met click pedalen omdat dat mij een zeker gevoel en meer controle geeft zowel berg op als af.

Al eens overwogen om ze eraf te schroeven als je een dag niet fietst en na die dag weer terug te monteren? Wel een setje reserve inbusboutjes meenemen, want zeker met lopen op SPD plaatjes willen die best wel slijten.
dank voor je reactie, ben een paar keer uitgegleden, in de stad, op onverhard is het geen issue natuurlijk jouw oplossing is wel bewerkelijk als je een middag of ochtend gaat wandelen dan zou het de moeite kunnen zijn maar het is wel lastig om ze precies goed terug te monteren. Ik heb shimano pedalen half half maar gek genoeg gebruik ik niet spd kant bijna nooit, ingeclickt zitten geeft mij een gevoel van zekerheid, flatpedals met puntjes zie ik niet zitten, geen behoefte aan geperforeerde kuiten.

ik vroeg mij af of er schoenen bestaan waar de zool zoveel hoger ligt of dat de plaatjes de grond niet raken, kan zijn dat die niet bestaan.
Ik heb al meer dan 10 jaar de SHIMANO MT71, Gore-Tex, en met een Vibram zool. Kan ik goed op wandelen. Probleem die jij schetst heb ik niet met deze schoen.
Deze schoen viel bij mij toentertijd klein uit. Normaal heb ik maat 45-46, ik kwam uit op maat 48.
Volgens een vrij recente post op het forum zou Shimano nu de standaard maatvoering hanteren.

Heb even rond gekeken op internet en deze is volgens mij niet meer te krijgen. Ik vermoed dat de SHIMANO SH-XM7 de vervanger is.
JanH schreef:
di 21 feb, 2023 20:22
Ik heb al meer dan 10 jaar de SHIMANO MT71, Gore-Tex, en met een Vibram zool. Kan ik goed op wandelen. Probleem die jij schetst heb ik niet met deze schoen.
Deze schoen viel bij mij toentertijd klein uit. Normaal heb ik maat 45-46, ik kwam uit op maat 48.
Volgens een vrij recente post op het forum zou Shimano nu de standaard maatvoering hanteren.

Heb even rond gekeken op internet en deze is volgens mij niet meer te krijgen. Ik vermoed dat de SHIMANO SH-XM7 de vervanger is.
Heel erg bedankt inderdaad. is goed om mee te wandelen zegt de test!

https://www.bike-components.de/blog/tes ... no-sh-xm7/

enige minpuntje bij boven de 25 graden zou ie te warm zijn....wil naar Rome fietsen
JanH schreef:
di 21 feb, 2023 20:22
Ik heb al meer dan 10 jaar de SHIMANO MT71, Gore-Tex, en met een Vibram zool. Kan ik goed op wandelen. Probleem die jij schetst heb ik niet met deze schoen.
Precies die schoenen heb ik ook als winterschoenen, en ik snap wel dat het probleem bij TopicStarter voorkomt. Lopen blijft vaak het geluid van een tapdanser maken, en vooral bij lopen op ongelijk wegdek zoals bijvoorbeeld kasseien kan het best wel eens glad zijn.

Daarom schroef ik ze eraf als ik er een dag veel op loop en niet fiets tijdens een fietsvakantie. Als iemand het demonteren ook overweegt, goed markeren hoe de plaatjes precies gezeten hebben, al laten de plaatjes zelf ook best wat markering op de schoen achter na montage.
Jurr schreef:
di 21 feb, 2023 20:33
JanH schreef:
di 21 feb, 2023 20:22
Ik heb al meer dan 10 jaar de SHIMANO MT71, Gore-Tex, en met een Vibram zool. Kan ik goed op wandelen. Probleem die jij schetst heb ik niet met deze schoen.
Precies die schoenen heb ik ook als winterschoenen, en ik snap wel dat het probleem bij TopicStarter voorkomt. Lopen blijft vaak het geluid van een tapdanser maken, en vooral bij lopen op ongelijk wegdek zoals bijvoorbeeld kasseien kan het best wel eens glad zijn.

Daarom schroef ik ze eraf als ik er een dag veel op loop en niet fiets tijdens een fietsvakantie. Als iemand het demonteren ook overweegt, goed markeren hoe de plaatjes precies gezeten hebben, al laten de plaatjes zelf ook best wat markering op de schoen achter na montage.
ja precies dat bedoel ik, ben paar keer onderuit gegaan op asfalt, hellingtje en in de stad en sinds ik op de gewone stadsfiets in een bochtje onderuit gegaan ben en mijn heup gebroken heb :shock: ben ik wat voorzichtiger geworden...... :lol:
robgru schreef:
di 21 feb, 2023 20:32
enige minpuntje bij boven de 25 graden zou ie te warm zijn....wil naar Rome fietsen
Heb in 40 graden plus mee gefietst. Had daar geen last van, maar ik denk dat dat erg persoonsgebonden is.
Het nadeel van Goretexschoenen is (vind ik) dat het water er langs de bovenkant wel inloopt, maar door de zijkant er niet weer uit. Het duurt vevolgens dagen voordat de schoenen aan de binnenkant weer droog zijn.
De perfecte fiets-/wandelschoen bestaat dan ook niet.
robgru schreef:
di 21 feb, 2023 20:32
enige minpuntje bij boven de 25 graden zou ie te warm zijn....wil naar Rome fietsen
Dan zouden Keen sandalen, die met SPD-plaatje leverbaar zijn, misschien iets zijn?
Bij Bol zijn ze kennelijk niet te krijgen, maar elders misschien wel.

Peter
(die bij voorkeur helemaal geen schoenen draagt, maar goede ervaringen heeft met SPD-loze Keen-sandalen, ook op de fiets)
PeterVanRijn schreef:
di 21 feb, 2023 21:55
...Dan zouden Keen sandalen, die met SPD-plaatje leverbaar zijn, misschien iets zijn? ...
Ik heb goede ervaringen met de Shimano's die JanH noemt en met de Keen Commuter sandalen. De Shimano's zitten steviger om je wreef en lopen daarom beter. De Keens zijn een stuk luchtiger en vind ik daarom prettiger op de fiets. Ze zijn bovendien ideaal bij nat weer (i.c.m. Sealskin-sokken en regenbroek) en rivierdoorsteken. We hadden de Keens ook aan tijdens de fietsvakanties over slechte wegen in Verweggistan en op de mtb-tocht in Noord-Spanje, dus af en toe lopen gaat echt wel.
https://www.zwerfkei.nl/product/uitverk ... muter-iv-w.
Veel merken hebben schoenen met Vibramzolen in het assortiment, die lossen allemaal je probleem op. Ik kan die van Lake met boasluiting aanbevelen. Vaude heeft ook een schoen met ahw gebreid buitenmateriaal dat heel luchtig is en dus aangenamer dan vele andere in de hitte. Wel een vreemde pasvorm, moet je uitproberen.
willem.m schreef:
di 21 feb, 2023 21:21
De perfecte fiets-/wandelschoen bestaat dan ook niet.
Nog even in aanvulling op bovenstaande:
Als je voor spd gaat en van plan bent om tijdens de fietsvakantie af en toe een wandeldag in te plannen, bijvoorbeeld een stad vol kinderkopjes of de natuur in, ga voor goede spd-fietsschoenen/-sandalen en neem daarnaast gympen of sandalen mee waarop je fijn kan wandelen. Het is een beetje extra gewicht, maar draagt bij aan je vakantiepret.
CarlW schreef:
wo 22 feb, 2023 08:49
Veel merken hebben schoenen met Vibramzolen in het assortiment, die lossen allemaal je probleem op.
Kun je dat eens uitleggen? Ik heb Vaude-schoenen met een Vibramzool, maar ik glijd ook weleens over een kinderkopje. Ik weet mijn evenwicht altijd snel genoeg te hervinden om niet te vallen, en op gladde ondergrond let ik een beetje op dat ik mijn hiel stevig neerzet. Zolang een plaatje uitsteekt buiten de zool, maakt het toch weinig uit van welk materiaal de zool is? Risico op glijden bestaat er dan altijd, volgens mij.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
wo 22 feb, 2023 10:08
Zolang een plaatje uitsteekt buiten de zool, maakt het toch weinig uit van welk materiaal de zool is? Risico op glijden bestaat er dan altijd, volgens mij.
In goede fiets/wandelschoenen steekt het plaatje niet uit maar valt het terug.
Maar ook dan kun je er over uitglijden als je op iets diks trapt. Juist in de natuur doe je dat en het plaatje zit helaas precies op de plek waar je normaalgesproken op gaat staan.
Na verloop van tijd gingen kwamen de plaatjes bij mijn schoenen trouwens altijd 'naar buiten'. Hetzij door slijtage, hetzij door vervorming van de zool.
Ik vond het altijd toch maar behelpen. Inmiddels heb ik klikschoenen opzij gelegd.
Leon schreef:
wo 22 feb, 2023 10:24
In goede fiets/wandelschoenen steekt het plaatje niet uit maar valt het terug.
Ik doe héél lang met fietsschoenen en heb dus niet heel veel vergelijkingsmateriaal, kocht mijn eerste paar in 1997 of zo en ben nu aan de paren twee en drie. Shimano, Vaude en Pearl Izumi. Bij alle drie steekt het plaatje net uit.

Groetjes,

Carl
willem.m schreef:
wo 22 feb, 2023 09:50
willem.m schreef:
di 21 feb, 2023 21:21
De perfecte fiets-/wandelschoen bestaat dan ook niet.
Nog even in aanvulling op bovenstaande:
Als je voor spd gaat en van plan bent om tijdens de fietsvakantie af en toe een wandeldag in te plannen, bijvoorbeeld een stad vol kinderkopjes of de natuur in, ga voor goede spd-fietsschoenen/-sandalen en neem daarnaast gympen of sandalen mee waarop je fijn kan wandelen. Het is een beetje extra gewicht, maar draagt bij aan je vakantiepret.
Je hebt gelijk maar ik probeer het gewicht zo laag mogelijk te houden. Ik heb nog een paar rode crocs niet erg elegant .....
Is dit iets voor jou? 😅
https://cyclingtips.com/2021/10/spd-cro ... xists-now/

Zonder gekheid: een paar kwalitatief goede gympen weegt nou ook weer niet zoveel (ca. 600 gram ofzo). Verder zijn er heel veel mensen die slippers meenemen op fietsvakantie. Stel dat je dat al wel van plan was, dan zijn gympen of lichtgewicht wandelsandalen misschien een betere keuze. (N.B. Zelf neem ik geen extra gympen, sandalen of slippers mee.)

Hoe dan ook, goed dat je er vooraf over nadenkt.
Carl schreef:
wo 22 feb, 2023 10:08
Zolang een plaatje uitsteekt buiten de zool, maakt het toch weinig uit van welk materiaal de zool is? Risico op glijden bestaat er dan altijd, volgens mij.
Bij de vibramschoenen van Lake en Giro die ik heb is de zool dikker dan andere modellen en ligt het plaatje iets dieper. Die zool slijt wel tamelijk snel en dan neemt de kans op uitglijden toe.