Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke bevestiging voor smartphone op het stuur - Forum Wereldfietser

Welke bevestiging voor smartphone op het stuur

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met verschillende bevestigingen voor een smartphone op het stuur.
Het gaat even niet over navigatie als Garmins, Wahoo of Mio, maar de telefoon.

Mijn persoonlijke ervaring is deze:
Ik had een Mio. Die heb ik verkocht omdat bij dat apparaat het overzicht ontbrak. Vooral frustrerend als ik ontdekte dat ik om een dorp heen geleid was terwijl door het dorp net zo makkelijk zou zijn. Bovendien had mijn Mio problemen als ik afweek van de route om een aangepaste route te berekenen. Het apparaat wilde alleen maar terug naar de oorspronkelijke route. [frustratie] Stom ding! [/frustratie] Bovendien piepte het ding steeds en dat kon ik bij die Mio niet uitzetten.
Daarom navigeer ik nu met de telefoon.

Probleem bij de telefoon is dat deze in de zon oververhit kan raken. Oplossing zou kunnen zijn onder het deksel van de voortas.
Het probleem van oververhitting kennen de echte navigatie apparaten niet.
Dat terzijde.
DSC_8934.JPG
Vandaag stond ik bij de ANWB en dacht een telefoonhouder te kopen.
Welke telefoonhouders zijn goed? Welke merken, ook andere dan die van de ANWB.

Waar moet ik op letten?
Wat bevalt goed.
Wat moet je beslist niet kopen.
Kijk eens naar Quadlock of SP Connect. Van die laatste heb ik een losse plakker gekocht en die achterop mijn waterdichte telefoonhoesje geplakt, die dan vervolgens weer op het stuur kan.

Destijds nog met een SP Connect topcap voor bovenop een Ahead balhoofd gemonteerd op een Topeak mount, maar tegenwoordig maakt SP Connect zo'n zelfde bevestigingsmogelijkheid zelf ook zodat het zonder Topeak ook kan om je telefoon in hoek te verstellen.
Ik gebruik de laatste tijd een GUB G85. Zit nu zo'n 1500 km op mijn stuur. De telefoon zit daarmee stevig vast.
gub-g85-stevige-telefoonhouder-voor-de-fiets-racefiets-zwart_1.jpg
gub-g85-stevige-telefoonhouder-voor-de-fiets-racefiets-zwart_1.jpg (16.2 KiB) 1010 keer bekeken
Enige minpuntje vind ik dat hij rammelt als er geen telefoon in zit. Of je moet hem dan helemaal dicht draaien. Er zijn ook andere varianten van verkrijgbaar zie ik nu.
Zo'n gub houder had ik ook, maar dan met draaibare arm. Was geen succes, zo'n draaibare arm. De schroeven trilden los en het ding viel uit elkaar. Ik gebruik nu een plakadapter op een telefoonhoesje dat past op een Garmin Edge houder. Die houders zijn goedkoop en heb ik op al mijn fietsen. Er is wel veel kwaliteitsverschil op Aliexpress wb die adapters. De goedkopere zijn vaak slecht met veel speling en dat wil je natuurlijk niet, maar er zitten ook goede tussen, bv die van het merk Fouriers.
Los trillen heb ik nog niet ondervonden
Die van jou is vast. Dat lostrillen gebeurde bij een mount met een draaibaar scharnier (zwarte draaiknop in het midden):
Afbeelding
Hier zeer goede ervaringen met quadlock (gemonteerd op bovenbuis). Zowel met hoesklever (komt niet los) als met speciale quadlockhoes voor mijn specifiek smartphonemodel. Kasseien? Nooit een probleem geweest. Is compact en weegt bijna niks. Zelf zou ik niet beginnen aan schuivende/articulerende houders - dat is vragen om problemen bij trillingen.

Nadelen quadlock:
1) niet goedkoop voor zo'n klein stukje plastic.
2) ik heb twee handen nodig om de telefoon uit de houder te klikken. Inklikken kan makkelijk met 1 hand.
3) houder niet installeren met bijgeleverde elastiekjes, maar gebruik de bijgeleverde spanbandjes.

Oververhitting van de smartphone? Bedoel je dat hij uitvalt? Vorige maand een tocht in Thailand afgewerkt en zowat alles in de tropische zon gereden met temperaturen tussen 25-35 graden - scherm op maximum intensiteit. Nooit last gehad van oververhitting. Mogelijk ligt het aan het model smartphone?
Aniphys schreef:
do 02 feb, 2023 09:51
Zelf zou ik niet beginnen aan schuivende/articulerende houders - dat is vragen om problemen bij trillingen.

Hoe bedoel je? Quadlock is toch ook een starre verbinding met het stuur en trilt daarmee toch ook?
Aniphys schreef:
do 02 feb, 2023 09:51
Zelf zou ik niet beginnen aan schuivende/articulerende houders - dat is vragen om problemen bij trillingen.

Die van mij is ook te verstellen in hoek. Maar geen problemen met trillingen.

download/file.php?id=16792&mode=view
Wij hebben deze, vergelijkbaar met die GUB:

https://www.decathlon.be/nl/p/metalen-s ... 62&c=ZWART

Goed, stevig.
Bronsky schreef:
do 02 feb, 2023 10:20
Aniphys schreef:
do 02 feb, 2023 09:51
Zelf zou ik niet beginnen aan schuivende/articulerende houders - dat is vragen om problemen bij trillingen.

Hoe bedoel je? Quadlock is toch ook een starre verbinding met het stuur en trilt daarmee toch ook?
Was een beetje onduidelijk geformuleerd. Wat ik bedoelde is mogelijke problemen met lostrillende articulaties van de houder (zeker bij gebruik van een zware telefoon in combinatie met Vlaamse kasseien - hefboomwerking). Quadlock is inderdaad star en trilt zonder probleem mee. Ik had het ook niet over de trillingen van de telefoon.
Nog een voordeel van zo'n kwartslag Garmin adapter, ik heb er ook een op zo'n ring adapter geschroefd zodat ik die als tafelstandaard kan gebruiken voor m'n smartphone.
IMG_20230202_123303.jpg
Aniphys schreef:
do 02 feb, 2023 09:51
✺ Hier zeer goede ervaringen met quadlock (gemonteerd op bovenbuis). Zowel met hoesklever (komt niet los) als met speciale quadlockhoes voor mijn specifiek smartphonemodel.

✺ 2) ik heb twee handen nodig om de telefoon uit de houder te klikken. Inklikken kan makkelijk met 1 hand.
3) houder niet installeren met bijgeleverde elastiekjes, maar gebruik de bijgeleverde spanbandjes.

✺ Oververhitting van de smartphone?
Ik gebruik ook al jaren een Quad Lock, met heel veel plezier.
Zowel een eigen QL hoesje, als ook een 'opplak-connector'. Toevallig kwam deze van de week los van z'n hoesje, na 7500 km gebruik (wel op vnl. gaf asfalt).

Je kunt dan beter ook niet de 'goedkoopste' houder gebruiken, maar een betere 'mount' erbij komen; steviger en wel met één hand van de houder af te halen. Zie plaatje hieronder: linksonder is het ding met elastiekjes; de andere zitten geklemd om de buis, en door de blauwe handel kun je 'm met één hand eruit nemen.

Oververhitting? Ja, ook wel eens last van. Maar wel bij 40°C en continue in de volle zon. Dan gaat eerst de helderheid automatisch, ter bescherming, lager. Lastig, want dan is de route moeilijk te zien. En het laden zal dan ook stoppen, ook ter bescherming. Ik heb 'm tijdens het fietsen altijd aan de lader zitten (Forumslader). Maar bij minder heftige omstandigheden ook geen last.
Je moet hem lig nóóit is zo'n waterdicht, plastic hoesje stoppen, want dan kan ie zeker z'n warmte niet kwijt.


QL.jpg
QL.jpg (43.23 KiB) 847 keer bekeken
Flix schreef:
do 02 feb, 2023 14:28

Je moet hem lig nóóit is zo'n waterdicht, plastic hoesje stoppen, want dan kan ie zeker z'n warmte niet kwijt.
In zo'n volledig gesloten waterdicht plastic Lifeproof hoesje zit dezelfde S9 bij mij al 5 jaar lang. Zowel fietsend als niet fietsend. En inderdaad bij langdurig 30+ celsius in de volle zon wil 'ie ook bij mij wel eens klagen dat het warm is, maar verder werkt het prima.

Ik zou 'm offroad ook niet zonder zo'n hoesje willen gebruiken. Als de telefoon onder welke omstandigheden dan ook besluit de fiets en/of houder te verlaten dan heb ik er graag zo'n degelijk hoesje omheen.
Nadeel van die quadlock met hoesje is dat die vaak alleen voor de wat duurdere telefoons gemaakt worden, Dan kun je natuurlijk zelf een hoesje kopen en daar die stikker op plakken, dat is natuurlijk niet hetzelfde. Ik ben dan toch wel benieuwd hoe goed dat blijft zitten en waar bijvoorbeeld niet op, en hoe goed de bescherming nog is mocht je telefoon toch losraken en op de grond vallen.
Die plakmounts blijven goed zitten. Hoe goed zo'n hoesje beschermt tegen vallen hangt af van het hoesje natuurlijk, dat verschilt per merk.

Heeft iemand ervaring met de Mous IntraLock? Schijnt een "quadlock killer" te zijn.
Wat is een plakmount?
Denk dat er een plakker wordt bedoeld die je achterop je telefoon, een hoesje, of iets anders kunt plakken om zo compatible te zijn met een bepaald bevestigingssysteem. Deze bijvoorbeeld van SP Connect bij Bike4Travel:

https://www.bike4travel.nl/cockpit-stuu ... rface.html
Die van Peak Design ziet er ook mooi uit (maar daar betaal je dan ook voor)
SP Connect bevalt mij al een paar jaar prima. Case op maat voor de meeste Samsung, Apple en Google, anders het universele houdertje met plakker of klem. Van oververhitting van de telefoon heb ik met diverse Motorola's, Samsungs en Huaweis nog nooit last gehad, ook niet in de tropen of de bloedhitte van Spanje.