Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar bewaren jullie je eten in en organiseer je het? - Forum Wereldfietser

Waar bewaren jullie je eten in en organiseer je het?

Waar bewaren jullie je eten in op fietsreis en (bonusvraag) hoe organiseren jullie het? 1 of meerdere tassen/zakken?
Tot nu toe heb ik altijd één gewone plastic zak (met alles door elkaar, paar bars in de stuurtas voor easy access) van welke supermarkt dan ook (vaak de blauwe) gebruikt, maar na een week van vrij heftig gebruik komen daar allemaal gaten in en moet ie vervangen worden. Niet heel erg duurzaam. In dat kader, zijn er mensen die oplossingen gebruiken die steviger zijn maar niet te veel wegen en flexibel blijven? Waterdicht ivm lekken zou natuurlijk ook een mooie toevoeging zijn.

In Amerikaanse winkels heb je hele mooie tasjes van bvb Dyneema waar ze ook tenten van maken. Maar die zijn veelal niet in Europa te koop, volgens mij. Zie afbeelding bij deze post.

Hoe dan ook, ben benieuwd naar wat iedereen gebruikt.

Afbeelding
Bikepackend in elke tas een beetje, net waar er plek is. Het meeste vaak bij de tent aan het stuur in de stuurrol. Wat ik onderweg zonder te stoppen wil eten vaak in de achterzak van m'n fietsshirt of in 1 van de 'honey pots' aan m'n stuur:
viewtopic.php?f=8&t=38013&p=432141&p432141#p432141

Maar bij boodschappen doen vlak voor het overnachten wil er ook wel eens een deel in zo'n compact op te bergen rugzak belanden voor een paar kilometer, dan ben je toch vaak het snelste weer onderweg. Lekker makkelijk bij de kassa van de supermarkt al inladen en dan gelijk je rug op. Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.decathlon.nl/p/opvouwbare-r ... 03&c=ZWART

Met zijtassen achterop zit m'n tent onder een netje bovenop de achterdrager en gaat een deel daar onder en een deel verdeeld over de linker en rechtertas.
cdj schreef:
di 17 jan, 2023 20:01

In Amerikaanse winkels heb je hele mooie tasjes van bvb Dyneema waar ze ook tenten van maken. Maar die zijn veelal niet in Europa te koop, volgens mij. Zie afbeelding bij deze post.
Als je iemand bent/kent die vaardig is met een naaimachine dan kun je zo'n tasje als die op de foto uiteraard ook (laten?) maken.

Kijk voor het materiaal bijvoorbeeld eens bij https://www.extremtextil.de
Hier ook gewoon in een van de fietstassen en in een rugzakje dat ook meegaat (niet op de rug tijdens het fietsen).
Geen tassen in tassen in tassen, of althans zo weinig mogelijk. De meeste etenswaren zitten ook al in zakjes en potjes.
Gewoon, los in tassen. Kun je mooi de kleine gaatjes rondom andere spullen zoals pan/bord mee opvullen.
In principe in de rechter voortas ontbijt en snacks voor onderweg, en in de rechter achtertas voor avondeten. Dan hoef ik per maaltijd maar één tas te gebruiken.
Bepaald eten zoals pasta, havermout, noodles (als die kapot maakt vraagt dat weer minder ruimte), doe ik in ziplocks.
Gewoon waar nog plek is.
Bij mij vergelijkbaar met de posters hierboven, als het enigszins kan zoveel mogelijk in 1 van de zijtassen.

Aan het stuur heb ik 2 speciale food bags die ik helemaal vol prop met snacks. Ideaal, want kan er dan snel bij.

Mijn ontbijtsul (havermout oid) zit in een sea2summit droogzak van silnylon (oid). Is er ooit eens bij toeval in beland en dat beviel prima.

Pasta/couscous doe ik in ziplock zakken van de ikea.

En ook ik heb een klein rugzakje voor boodschappen als miik weer eens teveel heb ingeslagen :D
Al mijn etenswaren gaan in een van mijn voortassen. En heel veel opgeborgen in zipperzakjes. Wat een uitkomst die dingen! Wel wat snacks in mijn stuurtas. Ik neem van huis uit voor minstens twee dagen droogvoer mee, zodat ik ‘s avonds niet persé boodschappen hoef te doen, voorzover dat al mogelijk is in dun bevolkte gebieden. Ik merk soms wel dat het gewicht van die tas aan de hoge kant is als ik (weer eens) teveel heb gekocht bij de supermarkt :roll:
tasjes van bvb Dyneema
Lijkt leuk, maar erg kwetsbaar en daarom veel te duur. Als ik een zakje nodig heb pak ik gewoon een ziplocvrieszakje van thuis en onderweg alles wat ik tegenkom.
cdj schreef:
di 17 jan, 2023 20:01
In Amerikaanse winkels heb je hele mooie tasjes van bvb Dyneema waar ze ook tenten van maken. Maar die zijn veelal niet in Europa te koop, volgens mij. Zie afbeelding bij deze post.
Dit lijkt wel wat op een schoenentas. Eagle Creek heeft van alles op dat gebied. Zelf gebruik ik een paar tasjes van de Xenos en Sea2Summit om in ieder geval ontbijt en avondeten apart in op te bergen. Dan zwerft het niet teveel door mijn tassen, en heb ik alles meteen paraat.
Bij mij gaat ook alles 'gewoon' los in de (meestal) voortassen. Als ik meer mee moet nemen gebruik ik ook de achtertassen wel. Kleine dingen, zoals een mars of zo, in de stuurtas. Dus niet in aparte zakjes.

Als ik een yoghurtje koop of zo (meer kwetsbaar) meestal ook los bovenin de tas. Beetje klem zetten. En omdat de ortliebtassen strak op te rollen zijn zorg ik ervoor dat het niet op en neer schud. Bijna nooit wat kapot gehad. Bananen meenemen is wel lastig, die eet ik meestal direct op. Een appeltje kan ook gewoon los in de tas.

Anno
Alles voor het eten. De eetvoorraad, koffie, thee, kruiden, pannen, brander, gasblikje etc. In 1 achtertas.
Net als enkele vorige reacties maak ik ook gebruik van ziplockzakjes voor havermout en pasta’s e.d. Dat zit meestal in harde plastic zakkenndie alle kanten uitscheuren. Voor kwetsbare zaken zoals een yoghurtje, bananen en druiven vind ik een snackpack aan het stuur ideaal. Heb er twee die ik niet meer wil missen.
Dingen die bij elkaar horen( ontbijt of lunch ) in een groente netje of zip zakje.
Diverse kruiden bij elkaar in zakje, groenten in netje, pasta etc zit al in verpakking. En dan alles bij elkaar in zo’n superdun draagtasje.
In één handbeweging heb je de tas uit de fietstas.
Fietstassen en frametassen laten we in principe achterop zitten.

Ook alle ‘losse kledingzakjes’ stoppen we bij aankomst in zo’n dun tasje en slingeren het de binnentent in.

Anja
Los in de tas, hier ook geen tas in een tas. Voor de boodschappen hebben we zo'n klein nylon tasje en verdelen we nadien gekochte waar over de 4 achtertassen of 2 als we alleen op pad zijn.
Gedurende de nacht gaan alle boodschappen die niet verpakt zijn ( groente, fruit, brood) in een achtertas aan de fiets. ( ivm evt muizen of anderszins)
Er gaat nooit eten mee de binnentent in. Ook geen kruimels.
Mijn rechter achtertas is mijn kooktas. Dus hier zit de brander, pannen, eetgerij, koffie en voedsel, evt waterfilter, etc. Een aangebroken zak muësli of pasta gaat in een ziplock zakje. Aangebroken wraps hou ik dagenlang goed in een vierkante kaartentas van Ortlieb, past precies. Ik heb geen standaard, dus de fiets ligt altijd op de linkerkant. Dan is het handig de tas rechts te hebben, voor lunch onderweg. Ik heb alleen een transparant mapje met rits voor het kleine grut, bijv. de sporks, aansteker, de Vargo Woodstove en windscherm. Anders moet je dat overal tussenuit peuteren. Dingen nemen minder ruimte in als je ze los meeneemt dan dat je ze bundelt in een zak.
Bert van Sprang schreef:
di 17 jan, 2023 22:24
tasjes van bvb Dyneema
Lijkt leuk, maar erg kwetsbaar en daarom veel te duur. Als ik een zakje nodig heb pak ik gewoon een ziplocvrieszakje van thuis en onderweg alles wat ik tegenkom.
Onzin, DCF heeft een heen hoge tear strength, hoger of vergelijkbaar met nylon.
tear strength = scheurweerstand