Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Robuuste compact camera - Forum Wereldfietser

Robuuste compact camera

Ik weet dat al veel geschreven is over camera's en fietstochten, toch zit ik nog met een keuze dilemma.

Ik fotografeer nu met een Lumix DMC-TZ95. Was in het begin erg tevreden met de foto kwaliteit, zoomen, formaat en gewicht. Maar toen bleek hoe kwetsbaar deze camera is.
Eerst tijdens een fietstocht in Tsjechië, ging het beschermkapje voor de lens niet volledig open en vaak ook niet dicht. Reparatie bleek erg duur en maar gedeeltelijk onder garantie te vallen (zichtbare val schade volgens Tech Repair). Toch maar gedaan. Een half jaar probleemloos foto's gemaakt. Toen begon de lens te kraken bij uit en in zomen en kon ik alleen nog scherpstellen bij volledig ingezoomde of uitgezoomde lens. Vraag me nu af of deze kleine superzoons niet te kwetsbaar zijn voor fietsen, kamperen, strand etc.

Ik wil toch een nieuwe camera aanschaffen want mijn telefoon zet ik het liefst uit tijdens fietstochten. Ik twijfel tussen compact en bridge, bijvoorbeeld tussen Canon Powershot SX740 HS en SX70 HS.

Ik vind echt dat een camera minstens 5 jaar mee moet kunnen en niet zoals nu 2 jaar.

Iemand soortgelijke ervaringen of advies, of was mijn toestel een maandag ochtend exemplaar?

Groet Jaap
Ik ben heel blij met m’n Olympus TG-4.
Echt sterke camera die ik ook onderwater (zoet en zout) en tijdens m’n werk gebruik.
Bij het fietsen in een tasje met klittenband aan het stuur, altijd bij de hand. Regen, water, modder, sneeuw, olie en vet maakt allemaal niet uit.
Lichtgevoeligheid is uitstekend, kwaliteit van de foto’s is goed (maar dat laatste is slechts mijn mening 8) )

Inmiddels is er al een TG-6.


Groet,
Tom.
@JaapN
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad dat er iets als een zandkorrel op de verkeerde plek is gekomen.
Verreweg de meeste camera's zijn niet stofdicht, of althans er wordt geen garantie op gegeven. Uiteraard heb je de water/weather/shock-proof camera' maar die vallen meestal tegen op andere aspecten.

Zelf heb ik een Canon S120 en SX60. Die zijn best -proof gebleken op een zandkorrel in de S120 na, na een strandvakantie. Het scherpstellen ging een tijdje minder goed, maar later weer beter. Strand is sowieso iets afgrijselijks voor camera's. Helemaal als het waait is het gewoon één massale aanval van zandkorrels en zout op een camera.
Verder heb ik deze camera's al vele kilometers in mijn stuurtas in een fleecemuts, in de hoop dat de fleecestof graag stof opvangt voor de camera. Het werkt. Ook qua schokken zijn deze camera's best stevig gebleken.
Camera's....
Dat is een hele lastige.
Ik ben een 'handeltje' begonnen in camera's.
Ik koop, probeer, verkoop en probeer. Marktplaats is mijn vriend.
Mijn reactie is in de eerste plaats ingegeven omdat ik een Lumix TZ90 had en die voelde fragiel.
Gekocht en binnen een paar weken weer verkocht.
Ik test de camera door deze op de lens te plaatsen en dan aan te doen.
De lens gaat naar buiten en tilt de camera op.
Gebeurt dat zonder bijgeluiden?
Ik heb een Canon S110 gehad en die gaf het na 2 of 3 jaar op. De lens wilde niet meer terug.
Eens met @Leon, gewoon pech gehad.
Canon wilde korting geven bij de aanschaf van een ander type.
De 1/1.7 sensor beviel me achteraf wel goed.
Op dit moment heb ik een Sony HX99 en een Lumix TZ80.
De Lumix levert een iets scherper beeld maar is zooo traag met scherp stellen.
Dan wint de HX99 op alle fronten.
Bovendien blijk ik te hechten aan een opklapbaar scherm.
De mooiste camera die ik in handen heb gehad is de Sony RX10 IV.
Prachtige beelden en vooral snel. Snel met opstarten en snel met scherp stellen.
Maar ja, dat is weer zo'n bakbeest.
Daarmee zit het hele Ortlieb stuurtasje vol met camera.

Ik fotografeer graag vogels en gebruik de camera als verrekijker. Dan zijn die kleintjes echt winnaars.
Maar zie ik dan weer wat bijvoorbeeld Alma klaarspeelt met zijn Lumix LX100 (grote lensopening en 4:3 sensor, dan begin ik te watertanden.
Ik zie die S120 van Leon en dat is een mooi compromis, lijkt mij vanwege de sensor.
Ik heb ook een Sony RX100 VI gehad. Mooi beeld maar met 200 mm komt die weer tekort voor vogels schieten.

Uiteindelijk val ik het meest op een kleine camera die in het rugzakje van mijn wielershirt past.
Links de mobiel, rechts de camera, in het midden de pasjes en het stuurtasje vol met eten.

Ondertussen blijf ik op Marktplaats zoeken.
Kan het zomaar zijn dat er over een week een S120 of een LX100 wordt bezorgd bij Poppink thuis.

Om terug te komen op je vraag:
De SX70 vind ik een groot joekel en de SX740 heeft een gigantische tele, mist een zoeker en heeft een 1/2.3 sensor.
Een grotere sensor en een grotere lensopening levert echt veel mooiere beelden op.
De Olympus Tough TG-6 heb ik ook al eens in handen gehad.
De lensopening valt wel mee voor een kleine camera (1:2.0-4.9), kleine sensor maar wel onder alle omstandigheden te gebruiken.
JaapN schreef:
wo 28 dec, 2022 12:39
Ik wil toch een nieuwe camera aanschaffen want mijn telefoon zet ik het liefst uit tijdens fietstochten.
Er zit nog wel wat ruimte tussen 'telefoon uit' en 'niet gestoord worden' tijdens fietstochten en vakanties.

Ik gebruik die ruimte graag, want het scheelt een dedicated fototoestel meenemen. En omdat ik ook graag al rijdend foto's maak, is een Motorola-telefoon al jaren mijn vaste maatje. Rits-rats-klik op z'n eenentwintigste-eeuws. 8)
Poppink schreef:
wo 28 dec, 2022 14:12
De SX70 vind ik een groot joekel en de SX740 heeft een gigantische tele, mist een zoeker en heeft een 1/2.3 sensor.
De SX70 (en mijn SX60) heeft ook zo'n kleine 1/2.3" sensor. Het is weliswaar een erg goede, maar het beperkt de fotokwaliteit behoorlijk. Wel maakt het de geweldige tele van deze camera mogelijk.
Dank voor alle reacties en tips.

Wat ik nog niet benoemd heb is de superzoom mogelijkheden van TZ95. Door de 30x zoom functie in combinatie met de digitale stabilisatie kun je dit toestel als verrekijker gebruiken, en dat werkte. Aan de andere kant is zo'n enorme zoom toeter toch kwetsbaar. Ik zie dat de toestellen die jullie noemen allemaal minder zoom hebben.
Iemand ervaring met superzoom onderweg?

Groet Jaap
JaapN schreef:
do 29 dec, 2022 15:32
Ik zie dat de toestellen die jullie noemen allemaal minder zoom hebben.
Ik heb kennelijk wat gemist maar volgens mij heeft mijn SX60 best een aardige zoom van 65x.
En de genoemde SX70, SX740, HX99, TZ80, TZ90, HX99 en RX10 hebben ook aardige zooms.
De toeter van mijn SX60 is in ingeklapte toestand trouwens niet erg kwetsbaar omdat het deel wat dan nog uit de camera steekt tamelijk massief en sterk is.
Je TZ95 heeft ook optische stabilisatie. Gelukkig maar, want anders zou er met zo'n tele vrijwel niet te werken zijn. Digitale stabilisatie gebruik je meestal (additioneel) bij filmen. Dat zal je camera ook wel hebben.
Hetzelfde geldt denk ik voor alle andere genoemde camera's. De ene zal een wat beter systeem hebben dan de ander. Alleen de RX10 heeft in dit rijtje een grotere sensor, wat veel uitmaakt; helaas ook in afmeting en prijs.
Dank je Leon, volgens mij heb ik wat gemist.

Groet Jaap
Even een update met rond robuust cq duurzaam.

Twee fotozaken bezocht (live) in alle twee werd verteld dat compact en bridge camera's tegenwoordig worden gemaakt met een verwachte levensduur van 3 jaar! Zeker als ze je in je op een fiets gebruikt, de mechanica van de lenzen is niet gemaakt voor hobbelig vervoer. Een advies was koop een onderwater camara, ander advies was koop goedkoop en vervang als hij kapot gaat.

Nogal schokkend en strijdig met mijn wens duurzaam door het leven te gaan. Tijd voor een fair-camera opgezet zoals de fairphone.

Ik heb mijn oude camara een DMC-FZ38 weer uit de kast gehaald. Hij is uitgebracht in 2009 en hij doet het nog. Knopjes gaan hier een daar wat stroef maar de lens zoomt probleemloos. Ik vond zelfs een servicehandleiding. Ik ga hier mee verder zolang hij het doet.

Groet Jaap
JaapN schreef:
di 17 jan, 2023 20:30
Even een update met rond robuust cq duurzaam.
Twee fotozaken bezocht (live) in alle twee werd verteld dat compact en bridge camera's tegenwoordig worden gemaakt met een verwachte levensduur van 3 jaar!
Er worden al jaren nauwelijks nieuwe modellen compactcamera's op de markt gebracht.
Naast smartphones en corona speelt het onderdelentekort een rol.

Waar de onbekende in de onbekende winkel het op baseert weet ik overigens niet. Ik zou daar niet zo zwaar aan tillen. In mijn fietstas is gebleken dat mijn camera's wel een stootje kunnen hebben. Het zijn geen bijzondere camera's.
De twee winkels baseren zich op het aantal toestellen ter reparatie aangeboden binnen 3 jaar.

Een medewerker voelde voor mij erg betrouwbaar, ze adviseerde niet bepaald commercieel maar uit frustratie over de kwaliteit op dit moment.

Ik wil geen winkels/medewerkers in problemen brengen, vandaar geen namen.

Groet Jaap
JaapN schreef:
di 17 jan, 2023 21:31
ze adviseerde niet bepaald commercieel
Dan zou ik, ware ik de bedrijfsleider daar, haar zo snel mogelijk vervangen door een andere medewerker!
I understand your concerns about the durability of compact cameras, especially for outdoor activities like biking and camping. It's unfortunate that your Lumix DMC-TZ95 didn't meet your expectations in terms of durability.

If you're looking for a robust and durable compact camera, you might want to consider models that are known for their sturdiness and resilience to outdoor conditions. Canon is generally a reliable brand, and both the Powershot SX740 HS and SX70 HS are good options.

Before making a decision, consider the following:

Weather Sealing: Check if the camera has any degree of weather sealing to protect it from dust and moisture.

Build Quality: Look for cameras with a robust build quality, preferably with a metal body, as it tends to be more durable than plastic.

Zoom Range: Since you seem to value zoom capabilities, make sure the camera you choose meets your zoom requirements.

User Reviews: Look for reviews from users who have taken the camera on outdoor adventures This can provide insights into real-world durability and performance.

Warranty and Support: Check the warranty terms and the availability of repair services. It's good to have a manufacturer that stands behind its products.

As for the choice between compact and bridge cameras, it depends on your preferences. Bridge cameras generally offer more advanced features and higher zoom ranges but can be bulkier.

It's unfortunate that your previous camera had issues, and it's possible that it was an isolated case. However, considering your intended usage, investing in a camera known for its durability and reliability could be a wise choice.
Naar mijn ervaring gaan compactcamera's inderdaad snel stuk op het uitschuifmechanisme. Tezamen dat er weinig ontwikkeling meer in zit heb ik me er voor nu even bij neergelegd dat ik toch maar foto's maak met mijn telefoon. Een goede telefooncamera kan ook veel tegenwoordig. En op vliegtuigstand is bijna hetzelfde als uit behalve dat je dan nog wel foto's kan maken. En met een gesture instellen op je lockscreen dat je snel de foto app kan openen en een foto kan maken met de volumeknop, is snel een foto maken ook met 1 hand te doen.

Ik heb een Canon S95 gehad, die was wel de fijnste qua bediening en zaken als instelbare sluitertijd. Mijn Nikon S9500 is wat dat betreft een stuk minder (ik wilde snel een foto maken maar bleek dat het Nikon, badoemtish..)