Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietshelm

Speeder300 schreef:
vr 09 dec, 2022 17:39
Oh, maar dát is makkelijk; het zit gewoon ingebakken in het Nederlandsch DNA. Na goed nadenken en zorgvuldig overwegen ergens van overtuigd zijn, en zich vervolgens simpelweg niet meer voor kunnen stellen dat anderen over hetzelfde onderwerp na goed nadenken en zorgvuldig overwegen tot een andere mening komen.
Jij hebt onderzoek gedaan naar het 'Nederlandsch DNA', in vergelijking met 'andere-landen-DNA'?
Goed bezig geweest met je tijd; ga zo door.

Zoals ik in dezelfde reactie stel: niks verplichten, en dan kan iedereen zelf bepalen wat ie belangrijk vind op de fiets betreffende zijn eigen veiligheid, na 'goed nadenken en zorgvuldig overwegen' -of niet zo goed nadenken; ook goed.
Dus deze poging mij iets aan te wrijven, mislukt toch een beetje. Valt me dan weer tegen van onze beroemde DNA onderzoeker.
:D
Flix schreef:
za 10 dec, 2022 01:07
Jij hebt onderzoek gedaan naar het 'Nederlandsch DNA', in vergelijking met 'andere-landen-DNA'?
Goed bezig geweest met je tijd; ga zo door.

Zoals ik in dezelfde reactie stel: niks verplichten, en dan kan iedereen zelf bepalen wat ie belangrijk vind op de fiets betreffende zijn eigen veiligheid, na 'goed nadenken en zorgvuldig overwegen' -of niet zo goed nadenken; ook goed.
Dus deze poging mij iets aan te wrijven, mislukt toch een beetje. Valt me dan weer tegen van onze beroemde DNA onderzoeker.
:D
Ach, van mijn DNA-onderzoek moet je je niet té veel voorstellen; ik heb af en toe dágen dat ik er niet mee bezig ben.

Voor wat betreft het onderwerp: ik denk zelfs dat we het in grote lijnen met elkaar eens zijn. Maar, nuances kunnen per persoon zelfs binnen een en hetzelfde onderwerp optreden. Als er bijvoorbeeld voor de motorfiets en de fiets geen helmplicht zou bestaan zou ik op de motor wel een helm op zetten en op de fiets niet. En waarom, ja, hoe gaat zoiets? Ik fiets over het algemeen doodnormale tochtjes, heel soms ga ik met mijn fitnessfiets (zoals de producent het ding noemt) een bepaalde afdaling in de buurt af waarbij het de lol (mijn lol) is om boven de 50 km/u uit te komen, op die momenten denk ik een paar seconden “een helm zou nou toch wel verstandig zijn”. Maar, glij ik een paar dagen later met 20 km door de natuur, of op weg naar de stad met een degelijke fietstas aan de bagagedrager voor een boodschap, dan weer niet. Ook vertelt een kennis van mij (verpleegkundige) wel eens verhalen over (met name) wielrenners die bij haar op de afdeling terecht komen, die zijn dan ook nogal “wat beschadigd”, dus weer pro-helm argument, maar door zelf een paar duizend kilometer per jaar zonder vallen denk je weer “met mijn petje tegen de zon is het wel goed zo”. Kortom, misschien is het wel relatief.
Alles is relatief… zo heb ik zelf tot 2016 nooit een helm opgehad, maar toen kocht ik een speedpedelec voor ww-verkeer, daar was een helm (zelfs een iets zwaardere dan een gewone fietshelm) verplicht. Toen ik een helm had gevonden die echt lekker zat, heb ik die sindsdien altijd op als ik fiets, op de SP (die inmiddels is vervangen door een gewone e-bike) maar ook op de gewone fiets. Zelfs bij het boodschappentochtje. Kleine moeite.
Hier ook sinds 2016 altijd een helm, uitgezonderd op de stads Gazelle.
Ik wil er alles aan doen om zo onbeschadigd mogelijk bij mijn vrouw thuis te komen.
Op fietsreizen als toevoeging Google locatie delen voor het geval er een ongeval plaatsvindt.
Poppink schreef:
za 10 dec, 2022 11:24
uitgezonderd op de stads Gazelle.
Wat is je afweging daarbij?
eindgebruiker schreef:
za 10 dec, 2022 20:18
Poppink schreef:
za 10 dec, 2022 11:24
uitgezonderd op de stads Gazelle.
Wat is je afweging daarbij?
Die gaat niet zo hard?
Zit ik meer rechtop?
Ik ga toch niet met zo'n helm op m'n hoofd de supermarkt in?

Wie het weet die mag het zeggen.
Wie het uit kan leggen mag het leggen.
Als je 't mij vraagt zeg ik dit.
Ik weet niet hoe het zit.

Raadvraagje: wie zong dit en in welke tv uitzending?
KoertS schreef:
wo 07 dec, 2022 20:22
De fietshelm.

Niets wat zoveel emotie oproept bij Wereldfietsers als de fietshelm; althans de eventuele verplichting tot het dragen van een helm bij door de vereniging georganiseerde fietstochten.
Zelfde bericht als in 2020 maar dan in blauw/paars in plaats van rood. Koert ipv KoertS.

Waar blauw/paars geen reactie opleverde doet rood dat wel.
DSC_0003.JPG
DSC_0004.JPG
Thomas van Luyn over geluksbeleving en het belang van het dragen van dragen van een helm.
Poppink schreef:
zo 26 mar, 2023 10:41
DSC_0003.JPG
DSC_0004.JPG
Thomas van Luyn over geluksbeleving en het belang van het dragen van dragen van een helm.
Ik krijg een heel raar gevoel bij propaganda voor dragen van fietshelm.
Ik mis een urgentie.

Als dit nou geldt als waarschuwing voor al diegenen die menen dat fietsen gevaarlijk is, ken ik nog wel een aantal relevante gevaarlijke gedragingen van de mens die ons bedreigt in veiligheid. Urgentie schijnt pas gevoeld te worden op moment dat het te laat is?
Scherm dus met 'feitjes' als wanneer het mis ging en propageer dit als ultieme reden om kracht bij te zetten aan zogenoemde "veiligheid".

Als je al negatieve gevolgen van je gedrag preventief wilt voorkomen; stop met fietsen.
@joukon: Ik heb je bericht tweemaal gelezen, maar heb moeite je punt en redenering te volgen.
joukon schreef:
zo 26 mar, 2023 11:08
Ik krijg een heel raar gevoel bij propaganda voor dragen van fietshelm.
Ik mis een urgentie.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind het slecht geformuleerd.

De vraag is uiteindelijk wanneer een risico aanvaardbaar is.
Je kunt het streven wel zetten op nul ongelukken, maar dan kun je inderdaad niet meer leven.
Maar waar ligt een grens? Bij welke activiteiten neem je welk risico? Bij fietsen en hardlopen aanvaard je een hoger risico op lichamelijk letsel dan bij dammen en midgetgolf. Voor welke categorieën aanvaard je een hoger risico? Voor oudere fietsers én voir kinderen aanvaard je meer risico op een ongeval dan voor dertigers, anders kunnen ouderen en kinderen wel ophouden met fietsen. Wanneer is er sprake van een onaanvaardbaar risico? Dronken autorijden is een voorbeeld van wat we collectief niet aanvaarden, terwijl misschien wel 99,9999%* van alle dronken autoritten zonder dodelijke ongelukken verloopt.

*: Grootte-ordeschatting: 10mln auto's in NL, rijden elk 15000km/jaar, 15 km per rit, 1000 doden per jaar. Uitkomst: 1 dode per 10 mln ritten. Dronken rijden is 10x gevaarlijker, dus 1 dode per miljoen ritten.
@Joukon, ik wil wel even uitleggen waarom ik het geplaatst heb.
Ik vind dat Thomas van Luyn leuk kan schrijven.
In dit geval val ik voor hoe hij hartkloppingen interpreteert als opwinding en opluchting als genot.
Ik herken dat op de fiets bij een enge afdaling, de hartkloppingen en tegelijkertijd de vreugde van het avontuur, het genot van de omgeving, van mijn eigen 'stuurmanskunst', om maar niet niet te zwijgen over de opluchting als ik er zonder kleerscheuren van af gekomen ben.

Daarnaast dat verhaal van de helm.
Ik heb een aantal jaren in 't Roesingh in Enschede mogen werken en zie ze nog voor me, die stoere motorrijders die zonder motorpak hun huid gebruikten om de val te breken, de fietser en skiërs die of door overmoed of door gewoon pech voor de rest van hun leven gehandicapt zijn.

Risicos nemen vind ik leuk, roekeloosheid probeer ik te vermijden.
Wat ik van het dragen van een helm vind laat zich raden.
Leon schreef:
zo 26 mar, 2023 11:22
Bij fietsen en hardlopen aanvaard je een hoger risico op lichamelijk letsel dan bij dammen en midgetgolf.
Dat weet ik nog zo net niet. Toen mijn dochter nog jong was heb ik vaak genoeg met haar gemidgedgolft, maar voor mijn gevoel liep ik daarbij toch een beduidend groter risico op hersenletsel dan bij de gemiddelde fietsrit :wink:
Het is nog veel erger met die sport!
Precies, dat bedoel ik! :lol:
Leon schreef:
zo 26 mar, 2023 11:22
Bij fietsen en hardlopen aanvaard je een hoger risico op lichamelijk letsel dan bij dammen en midgetgolf.
En bij structureel langdurig zitten aanvaard je een hoger risico op diverse ziekten en vroegtijdig overlijden dan bij fietsen en hardlopen.
Er zijn genoeg tussenwegen.
joukon schreef:
zo 26 mar, 2023 11:08

Als je al negatieve gevolgen van je gedrag preventief wilt voorkomen; stop met fietsen.
Volgens jou zijn er dus 2 opties:
1) fietsen zonder helm
2) niet fietsen

Oké…is een mening.
LHTJoost schreef:
zo 26 mar, 2023 15:51
joukon schreef:
zo 26 mar, 2023 11:08

Als je al negatieve gevolgen van je gedrag preventief wilt voorkomen; stop met fietsen.
Volgens jou zijn er dus 2 opties:
1) fietsen zonder helm
2) niet fietsen

Oké…is een mening.
Die conclusie laat ik aan jou.

@LHTJoosten het staat je vrij een mening te verkondigen maar wrijf mij die niet aan.
Ik ga echt niet in mijn berichtjes telkens eraan toevoegen dat er nog andere opties zijn :wink:

Misschien was ik niet op mijn best toen ik dit neer schreef :D
Vakantiefietsen altijd met helm, mede voor die vakanties, vorig jaar tweede helm aangeschaft. Bewust een witte, alhoewel ik dat geen porem vind. De helm is lichter dan de mtb helm, ook een voordeeltje.

In de stad, Utrecht, rijdt ik altijd zonder helm, ondanks dat Utrecht nogal een verkeersjungle is.
Overige sportieve ritten rijdt ik altijd met helm.