Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cyclone 4 versus Bob Yak Ibex (fietskarren) - Forum Wereldfietser

Cyclone 4 versus Bob Yak Ibex (fietskarren)

Hallo medefietsers,

Graag even mijn ervaring delen m.b.t. mijn fietskarren.
Aangezien ik liefhebber ben om verschillende gadgets uit te proberen wil ik deze keer mijn aangeschafte 1wiel fietskar Bob Yak Ibex vergelijken met de Radical Design Cyclone 4 uit eigen ervaring.
De Cyclone is al een tijdje in mijn bezit en heb er al wat tochten mee gedaan.
Het is een geweldige kar met een lage rolweerstand waar je niet veel van merkt tijdens het fietsen op het geluid na.
Het pakvolume is echt groot tot wel 100 liter in de tas en ook nog ruimte bovenop voor bijvoorbeeld een luchtbed met meer volume.
Het nadeel is dan wel dat de bijgeleverde regenhoes te klein is bij bepakking op de tas.
Ik gebruik ten alle tijde een beschermhoes tegen de regen maar ook in de zomer tegen de stof.
Uiteindelijk heb ik een regenhoes aangeschaft van een ander merk die aanbevolen wordt voor grote rugzakken tot 130 liter.
Dit brengt me tot het 2de nadeel van de cyclone dat de wielen niet een spatbord/bescherming hebben waardoor het regenscherm snel neigt in het wiel te lopen.
Dit heb ik opgelost met 2x spin op lengte om de volledig kar heen.
Ook een nadeel van de cyclone is de korte bocht van de dissel.
Deze loopt bij rechtsom bocht vrij snel tegen het achterwiel aan en de kar is me al een keer totaal op zijn kop gevallen toen ik met mijn grote voeten de dissel raakte bij het wegfietsen.
Gelukkig geen schade op het originele regenhoes na die vol gaten zat.
Aangezien de kar 2 wielen heeft is het fietsen op smallere paden iets lastiger.
Vooral als een tegenligger moet passeren loopt het wiel wel eens dieper in de bosjes.
Het voordeel is dat bij een pauze of eindpunt de fiets altijd stabiel staat.

Dit in tegenstelling tot De Bob.
Deze 1 wieler heeft een tas van 95 liter en wat ik in de cyclone kwijt kan lukt ook in deze tas.
Alleen dan is de rolsluiting niet sluitbaar tot waterdicht.
Maar ik heb voor de cyclone een grote regenhoes aangeschaft die ook geschikt blijkt voor de Bob.
Bij de Ibex zitten 4x bidonhouders wat een gigantisch voordeel is t.o.v de Cyclone.
1x bidonhouder voorzien van een brandstoffles, 2x bidonhouder voorzien van watercontainers en 1x extra brede bidonhouder heb ik een 100mm pvc buis met schroefdop voorzien van een benzinebrander incl. pomp, accessoires, zippo aansteker en blikje Zippo vloeistof.
Alles mooi buiten de tas en beschermd tegen weersinvloeden.
De kar loopt in 1 woord geweldig.
Soms moet ik omkijken of de kar er nog wel achter zit.
De Cyclone hoor je wel maar de Bob totaal niet.
Het hele grote voordeel is dat de kar het spoor volgt van je achterwiel dus kleine paden geen enkel probleem.
Het passeren van tegenliggers ook geen enkel probleem.
Wel even wennen is de zijwaartse druk maar daar was ik al heel snel doorheen.
Het grote nadeel van een 1wieler is het stilstaan en parkeren.
De hele combinatie kun je niet zo even op je standaard van de fiets laten rusten.
Daarom heb ik een kleine aangepast standaard op de Bob gemaakt en was het probleem opgelost.
Dit zou absoluut een goede up-grade kunnen zijn voor de Bob.
De 1 wieler van Burley heeft een 2poot wat zeker ten goede komt.

Mijn conclusie is dat de 2 karren geschikt zijn welke tocht er uiteindelijk wordt gereden.
Wil je veel offtheroad rijden zou ik de Bob aanraden.
Wil je met de trein of het vliegtuig of alleen op de weg fietsen adviseer ik de Cyclone want deze kar kun je ook een rugzak van maken (los verkrijgbaar).
Maar de Bob is zeker ook zeer geschikt voor op de weg.
In eerste instantie dacht ik dat de Bob veel minder rolweestand had maar hier heb ik t.o.v de Cyclone niet veel van gemerkt.

Ik hoop dat fietsers een kleine indruk krijgen van mijn eigen ervaring.

gr. Robert
Mooi vergelijk.

Er zijn twee dissels voor de Cyclone. Kan het zijn dat je de dissel voor kleinere wielen hebt op een fiets met grotere wielen? Ik herken je punt op zich wel, maar kom er normaal niet met het achterwiel tegenaan.

Het gerammel is ook een herkenbaar punt. Komt van de wielassen die snel los moeten kunnen, die assen gaat met wat speling door het de bus in het frame. Het is me ook nog nooit gelukt om ze dusdanig passend te krijgen dat ze niet rammelen in het frame, maar desondanks wel goed vastzitten. Tips zijn welkom :wink:
Weer een half jaartje verder en de Bob-Yak een upgrade gegeven.
Ik vond namelijk dat de bevestiging op de Robert axle as veel speling had waardoor de kar een beetje rammelde.
Aangezien mijn Nieuwe fiets (Spezialized Terox) een bagagedrager heeft en de onderbevestiging bij de as gewoon in de weg zit ben ik eens gaan kijken naar mogelijkheden bij Robert Axle.
Nu kan ik meer tussenstukjes er tussen maken maar toen zag ik dat Robert Axle ook speciale bolds heeft.
Dus een soort extender die je over de bestaande as schuift en met een inbus vastzet.
Aangezien deze het asje iets dikker maakt paste de beugel van de Bob perfect over de extender waardoor het weggedrag veel beter wordt.
Omdat ik er nog een ring bij achter kon doen viel deze mooi langs de bevestiging van de bagagedrager.
Pluimpje voor Robert Axle want vanuit de US had ik het onderdeel binnen 5 dagen thuis.

De hele Bob heb ik uit elkaar gehaald, opnieuw poedercoating erop, ander wiel met industrielagers en een spatbord vlak over het wiel wat bij de Ibex niet het geval was.
Het begint er een beetje op te lijken dat de Bob iets meer een streepje voor de Cyclone krijgt.
20230420_155847.jpg
Ik zie dat jij een e-bike hebt. Is het bereik van de e-bike met de bob trailer minder dan als je met fietstassen fietst? Ik las ergens dat het bereik minder is als je met een trailer fiets.
Het is dus nog te snel om te vermelden wat mijn bereik is.
Mijn eerste ervaring met de tocht van Pasen was minder dan ik verwacht had.
Bij de laatste dag (veel wind tegen) heb ik nog niet eens de 70 km gehaald bij een ondersteuning van 20%.
Op enkele stukken heb ik de 30% gebruikt.
Dit was wel met de Cyclone kar.
Afgelopen zondag een lusje gedaan van 74 km met de Bob erachter.
Met 20% ondersteuning had ik bij aankomst 41% over dus zou ruim over de 100 km kunnen halen.
Donderdag ga ik het weer eens proberen met mijn eerste accu op 20%.
Nog een vraagje. Ik zie dat de fiets volledig geveerd is. Welke bagage drager heb je en hoeveel kilo mag je hierop zetten. Ben ook op zoek naar een nieuwe e-bike en een volledige geveerde lijkt me ook leuk. Zit alleen met de bagage drager. Heb meestal ongeveer 13 kilo bij me. Zou dat lukken met de achter drager die jij hebt? Ik neem ook een stuurtas mee dus totaal zal er dus maar zo'n 10/11 kilo op de bagage drager komen.
De bagagedrager kan 20 kg hebben
20230610_124445.jpg
Graag wil ik mijn ervaring met de nieuwe aanwinst ook even delen.
Kreeg een tip van iemand op Facebook dat de Tout Terrain Mule ook een leuke kar is om mee te reizen.
Laat ik nu net een splinternieuwe op de kop kunnen tikken dus gelijk een weekend uitgeprobeerd.
Eerst moest ik wel een andere koppeling bestellen van rond 35 omdat ik een dropper gebruik.
Allemaal gewoon te krijgen en gekocht bij de kleine spaak in Ermelo.
Mijn eerste indruk is een geweldige wegligging met zijn 20 inch. wiel.
Het betreft een lefty wiel dus van 1 zijde de as er indrukken.
Voor vervoer naar je startpunt geweldig want alles kun je heel makkelijk inklappen en maken tot een klein pakketje.
De kar heeft een Suntour luchtgeveerde demper die voor 100% het comfort op de weg bevorderd.
Elk hobbeltje en offtheroad paadje wordt goed opgevangen.
En de demper kun je ook nog heel makkelijk verstellen in 2 standen.
Wat mij zeer aansprak is de bevestiging op de zadelpen dus geen belasting op de as.
Hierdoor krijg je wel een grotere draaicirkel die nadelig is met hekjes en paaltjes maar voordelig is met parkeren want door hem in 90 graden te zetten krijg je tegendruk op je fiets.
Ook een nadeel is dat deze kar vrij hoog op zijn wiel staat wat je zijwaartse druk wel iets groter maakt met name bij steeds zachter rijden.
1maal op snelheid ervaar ik het niet echt storend.
Voordeel van deze hoge kar is dat je geen last hebt van uitstekende delen in het landschap, daarom is deze kar zeer geschikt voor offtheroad ritjes en bij het uitladen op locatie is een hoge kar ook heel prettig heb ik ervaren als man van 1.96 lang.
Kwaliteit van de kar is echt subliem, met industriegelagerde koppeling en wiel, goede luchtgeveerde demper en snelspan bij het wiel,spatbord,koppeling.
En de kar kan worden voorzien van een inklapbare standaard.
De kar heeft maar liefs 4x bevestiging voor bidonhouders dus genoeg voor voorraad water.

Zelf was ik onder de indruk van de kar om zijn kwaliteit maar hier hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan.
Kaal kost de kar 750 euro en daar ziet wel een baskettas bij maar een afsluitbare roller moet je er nog bijkopen.
De Bob tassen passen er perfect in.
Ook optioneel zijn het spatbord, standaard en de koppeling aan de fiets.
Wil je hem compleet ben je zo een slordige 1000 euro kwijt.

Ik stel al mijn karren tegen vergoeding beschikbaar om eens uit te proberen.
Op dit moment heb ik:
Bob Yak standaard
Bob Yak Ibex
Burley travoy
Radical Design Cyclone
Tout Terrain Mule

Gr. Robert Winkelhuis
De twee voordelen van een tweewieler zijn dat je er nog meer gewicht op kunt vervoeren dan op een eenwieler, en dat de kar zichzelf overeind houdt. Het eerste is van belang bij fietsen met kinderen, en het tweede is van belang bij tandems en heel lichte frames. Stel, je wilt een brevet tocht maken en je wilt naar het begin fietsen met wat kampeerbagage, dan kan dat prima met een tweewieler kar achter je lichte brevet fiets. Zelf hebben wij de ooit door Challenge voor Bever gemaakte voorganger van de Radical Cyclone, en met alle gezinsbagage beviel dat prima achter de tandem, ook in snelle afdalingen.
Als ik plaatjes zie van volbeladen karren met ook nog tassen op de solofiets begin ik wel achter mijn oren te krabben. Voor dat gebruik kun je denk ik beter de bagage op dieet zetten. Nu de kinderen het huis uit zijn fietsen wij niet alleen zonder de kar, maar ook zonder voortassen, totaal 12-15 kg per (solo)fiets. Met het geld dat een goede kar kost kun je heel veel uitgeven aan lichte kampeeruitrusting.
De bob yak adviseert een gewicht tot 32 kilo.
De radical tot 40 kilo.
De Tout ook tot 40 kilo.
De Burley Travoy tot 28 kilo.

In mijn tas zit ongeveer een gewicht van 25 kilo.
Het voordeel van achter en voortassen is dat ik de voortassen nooit extreem ga beladen.
Bijvoorbeeld 1 voortas gebruik ik alleen maar voor de broodjes die dan niet in een tas geplet worden.
In de achtertassen zitten de (directe) benodigdheden zoals onderweg koffie zetten, regenkleding, kookspulletjes.
Het minimaliseren van het bepakken van de voor en achtertassen kun je doen omdat je het meeste gewicht in de kar hebt.
Maar je houd de ruimte wel voor eventuele noodgevallen maar ook bijvoorbeeld voor een bezoek aan de supermarkt aan het eind van de dag.

voordeel van een 2 wieler is dat deze zelfdragend is dus minder druk op je fiets maar wel meer rolweerstand en niet prettig bij het rijden op paden waar altijd 1 wiel in de berm rijd.
Voordeel van de 1 wieler is minder rolweerstand en volgt altijd je achterwiel met uitzondering van de Tout.
Nadeel van de 1 wieler is toch de zijwaarste druk en afkoppelen van de fiets.

Binnenkort ga ik ook de Travoy proberen.
Dit is een soort steekwagentje achter je fiets met 2 wielen.
Hierbij heb ik een grote 130 liter ortlieb rugzak bij.
Volledig inklapbaar en vastmaken op je rugzak en gewoon de trein inlopen.
Deze gebruik ik vaak voor boodschappen in het dorp maar ben heel benieuwd hoe de ervaring is bij een langere tocht.
Wim schreef:
do 15 jun, 2023 10:35
Als ik plaatjes zie van volbeladen karren met ook nog tassen op de solofiets begin ik wel achter mijn oren te krabben. Voor dat gebruik kun je denk ik beter de bagage op dieet zetten.
Het gaat vermoedelijk om achter een E-bike Wim, dan is de hoeveelheid bagage niet echt een punt. Dat zou er bij vermeld moeten worden vind ik.
Ondertussen Bretagne afgefietst met de tout-terrain en is me in 1 woord "geweldig" bevallen.
Het is een kostbare kar maar het is wel het neusje van de zalm.
Gepatenteerde koppeling met industrielagers rijd echt geweldig.
Het is absoluut wel even wennen maar als je alles door hebt gaat het helemaal goed komen.
Als optie kun je aan standaard en een spatbord bestellen.
Eigenlijk belachelijk dat deze bij een degelijke dure kar niet standaard bij zit.
Hier kwam dus even 140 euro extra bij maar is het comfort zeker waard.
Ook de bevestiging van de koppeling is een asje met een gat erin en borgen met een ring standaard,\
Super onhandig tot ik er achter kwam dat er ook een Quick-Relaise bestaat wat echt een suoer verbetering is met het (ont)koppelen. Weer 32 euro kwijt.

Het rijden is echt geweldig.
Je merkt bijna niet dat deze hoger op de wielen staat want er zit een 20 inch. wiel in t.o.v. een Bob die 16 inch. heeft.
De vering t.o.v de Bob Ibex is zeker meermalen beter.
De luchtgeveerde demper pakt echt elk oneffenheid perfect op.
Ben er zelfs door een bedding met water gereden zonder problemen.
Ik heb hem dus echt met een tot de nok volle Bob Yak tas gereden dus wel wat gewicht.
Bij een stop of aankomst bij de overnachtplaats zet je de kar op zijn standaard waarna je hem makkelijk ontkoppeld van de fiets.
De standaard mis ik dus echt aan de Bob wat best wel een ding is bij het ontkoppelen.
De draaicirkel van de Tout is wel stukken groter dus uitkijken bij paaltjes en andere objecten waar je omheen moet.
Het is gewoon net iets anders rijden omdat de koppeling aan de zadelpen zit en niet aan de as bij de Bob.
De Bob zal meer je achterwiel gaan volgen maar is met draaien ook goed uitkijken.

Let op!!
Mijn ervaring is met een E-bike waarmee ik voor 90% een ondersteuning gebruik van 20%.
Ik heb 1 dag 75 km gefietst zonder ondersteuning en dat is met een e-bike wel pittig fietsen.

M.vr.gr.

Robert
20230706_100107.jpg
Hoi Robert,

Hoe hoog staat de tout terrain op de wielen?
Want, hoe hoger hoe instabieler zou je haast denken.

Heb je ook nog andere éénwielige fietskarren geprobeerd die aan de zadelpen bevestigd moeten worden?

Groeten, Susan
Hallo Suzan,

De tout staat hoog op de wielen maar heeft een gelagerde kruiskoppeling.
Ik dacht ook dat deze instabiel zou zijn maar vindt het meevallen t.o.v. een Bob.
Beide zijn 1 wielers dus altijd zijwaartse druk.
Het is gewoon een feit dat je er wel mee moet leren fietsen.

Ik heb gekozen voor de Tout omdat het parkeren makkelijker is en juist omdat deze zo hoog is het uitpakken van de kar ook veel makkelijker. Er kan ook een standaard op gekocht worden wat ik bij de Bob wel mis.
Persoonlijk vind ik de Tout fijner rijden dan de Bob.
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar zoveel bagage vind ik echt bizar.
Ik vind het bizar wat mensen soms maar meenemen om maar zo licht mogelijk te fietsen.
Het is maar net wat je leuk vind.
Zelf heb ik een lang lichaam dus een grotere tent, slaapmat en slaapzak nodig wat gelijk al een grotere volume geeft.
Elke manier van uitrusting is een keuze van iedereen die denkt hoe het beste voor hem of haar is.