Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggestie voor zadel voor dagelijkse woon/werk ritje. - Forum Wereldfietser

Suggestie voor zadel voor dagelijkse woon/werk ritje.

Op mijn 2e hands Koga is door de vorige eigenaar een Selle Royal Torx zadel gezet. Dit is een wijd en zacht zadel en het zit in het begin prima maar na een minuut of 10 begin ik te veel druk te voelen aan de buitenkant van mijn billen. Ik zak er té veel in weg. Dit zadel heeft ook een dip in het midden waardoor ik ook meer druk dan wenselijk op mijn perineum voel. Ik heb dus denk ik een smaller, rechter en harder zadel nodig waarbij ik echt op mijn zitbotjes zit. Mijn stuur (recht) staat ongeveer 3cm hoger dan mijn zadel. Ik zit dus niet recht maar ook niet ver voorover gebogen, een beetje er tussenin. Als ik mijn inner bar ends gebruik dan zit ik iets verder voorover. Heeft iemand een suggestie voor een zadel voor deze zit positie met goede ondersteuning? En ik weet natuurlijk dat een zadel heel persoonlijk is maar iets van een startpunt zou wel fijn zijn.
Lemwise schreef:Heeft iemand een suggestie voor een zadel voor deze zit positie met goede ondersteuning?
Nee, niet direct.
Lemwise schreef:En ik weet natuurlijk dat een zadel heel persoonlijk is.
Daarom.

Je zult het zelf moeten proberen. In mijn beleving heb je - heel grof - mensen die een smal zadel nodig hebben en mensen die een breed zadel nodig hebben. Elk worden ze doodongelukkig op het verkeerde zadel. Verder hebben zadels uiteraard nog veel meer kenmerken, maar die zijn niet zo belangrijk als de breedte. Zachte zadels (gel!) zijn niet populair bij mensen die veel fietsen, maar dat heb je dus gemerkt. Ik heb er ook wel eens een gehad en dat gaf hetzelfde effect al bij jou, en erger.
Goede fietsenmakers kunnen wel de afstand tussen je zitbotjes opmeten, wat een indruk geeft.
Ik heb inderdaad gemerkt dat dit gel zadel echt niet goed is voor langere afstanden. Ik moet regelmatig even naar achteren verschuiven zodat ik meer op de rand van het zadel zit en niet in het zadel. Dat doet mij denken dat een harder zadel beter geschikt is voor mij. Ik moet denk ik zoals je zegt even naar een goede fietszaak gaan voor een zadelmeting.
Selle Royal Respiro er zijn twee types, sportief lichaam voorover en iets meer rechtop. Van invloed bij een zadel is wat voor een fietser ben je. De snelheid van het fietsen bepaalt dat. Hoe hoger de snelheid hoe lager de druk van je lichaam op het zadel.
De bijna horizontale stand van het zadel zal je zelf met een waterpas moeten uitvinden.
Oké een suggestie dan. Zoek een harder en ronder zadel zonder dat ie gelijk heel smal hoeft te zijn. Werkt voor mij, en van oudsher zijn deze zadels gekend om comfort.

Turbo, Regal, rolls, c17, aliante, turbomatic, etc.

Zoek ze vooral bij medefietsers in de grabbelbak of op MP voor weinig en probeer eens wat uit voordat je zelf een nieuwe bestelt voor de hoofdprijs :)
Grandonneur schreef:
za 19 nov, 2022 12:15

Zoek ze vooral bij medefietsers in de grabbelbak of op MP voor weinig en probeer eens wat uit voordat je zelf een nieuwe bestelt voor de hoofdprijs :)
Of juist bij je fietsenmaker in de buurt waarbij je 'm een tijdje uit mag proberen en als'ie niet bevalt mag ruilen voor een ander zadel. Met een leren zadel die uiteindelijk zich naar je zitpositie vormt natuurlijk wat lastiger.

Wel van tevoren er zeker van zijn dat dit inderdaad kan bij de desbetreffende fietsenwinkel ;)
Ik ben naar Tweewielercentrum Joure gegaan en heb om suggesties gevraagd. Een zadelmeting kunnen ze niet doen dus daar bleef het bij. Afijn, ze hebben me de Selle Bassano Volare XL aangeraden voor mijn zithouding en ik mag 'm ruilen als ie niet bevalt. Wat gelijk opvalt is dat het zadel vrijwel recht is en een stuk harder. De dip in het midden van de Selle Royal Torx heeft ie niet. Thuis op de fiets gemonteerd, waterpas gezet op hun aanraden, ik ga zitten en ik voelde direct dat ik precies op mijn zitbotjes zit. Geen druk aan de zijkant van mijn billen en ook niet op mijn perineum. Nu weet ik dat een zadel ingereden moet worden maar als het nu al zo goed aanvoelt dan moet dat goed komen lijkt mij. En het leuke is dat het niet eens een heel duur zadel is.
20221119_134523.jpg
Lemwise schreef:
za 19 nov, 2022 13:46
[...] Nu weet ik dat een zadel ingereden moet worden [...]
Alleen een lederen zadel, verder is het vooral een kwestie van wennen. En op tijd afschrijven als het 'm echt niet wordt ;) Al kan hetzelfde zadel wat je op de ene fiets afschrijft misschien op een fiets met een andere zitpositie zoals bijvoorbeeld je mountainbike of racefiets dan weer wel werken. Ook met/zonder fietsbroek kan nog een hoop schelen.
.
Lemwise schreef:
za 19 nov, 2022 13:46
[...] maar als het nu al zo goed aanvoelt dan moet dat goed komen lijkt mij. [...]
Klinkt goed! Veel fijne kilometers ermee (-:
Lemwise schreef: Nu weet ik dat een zadel ingereden moet worden maar als het nu al zo goed aanvoelt dan moet dat goed komen lijkt mij. En het leuke is dat het niet eens een heel duur zadel is.
20221119_134523.jpg
Gelukkig is het niet nodig om deze zadels in te rijden. Althans niets van gemerkt. Voor mij is dit het prettigste zadel voor mijn stadsfiets. Een paar maanden geleden moest mijn eerste Respiro vervangen worden. Het nieuwe zadel zat als het oude.
@ WimB: Jij hebt hetzelfde zadel?
Jurr schreef:
za 19 nov, 2022 13:39
Of juist bij je fietsenmaker in de buurt waarbij je 'm een tijdje uit mag proberen en als'ie niet bevalt mag ruilen voor een ander zadel. Met een leren zadel die uiteindelijk zich naar je zitpositie vormt natuurlijk wat lastiger.

Wel van tevoren er zeker van zijn dat dit inderdaad kan bij de desbetreffende fietsenwinkel ;)
Bij Futurumshop kan je alle en bij Mantel de meeste zadels enkele weken uitproberen.
Een mooi lederen zadel (lepper in mijn geval / of brooks) en het nodige geduld ... mijn bescheiden mening.
Selle Royal is, in tegenspraak tot de naam, een dubieuze kwaliteit fabrikant. Bij BBB vind je zeker een comfortabel èn hard zadel. Idee (eigen ervaring): BBB BSD-12 of de "damesvariant": BSD-13.
Dit is geen Selle Royal maar een Selle Bassano, een heel ander merk :wink: Ik ben het wel met je eens dat Selle Royal niet echt goede zadels maakt. Leuk feitje, Selle Royal is sinds 2002 eigenaar van Brooks. En Fizik is ook van hun.

Maar goed, vandaag een rondje van drie kwartier gedaan op het nieuwe zadel en het bevalt heel goed. Het is redelijk hard maar geeft wel goede steun. Ik zak er maar een klein beetje in weg waardoor ik goed op mijn zitbotjes zit en niet op de zijkant van mijn billen en ik heb bijna geen druk op mijn perineum. Soms is het de eerste keer gelijk raak en de prijs van €40 is echt niks voor zo'n fijn zadel.
Lemwise schreef:@ WimB: Jij hebt hetzelfde zadel?
Bedoel je of ik weer een Selle Royaal Respiro heb gekocht, Ja dus. Dit is op mijn stadsfiets de tweede
Respiro.
Nog even goed met de afstelling van het zadel bezig geweest. Het moest toch nog een flink stuk omhoog omdat het oude zadel zo ontzettend dik is, ook een cm naar achteren gezet en de neus een paar millimeter naar beneden. Nog een korte rit gemaakt en het is nu perfect. Nergens op mijn zitvlak ongewenste druk en met de neus iets meer naar beneden voelt het ook veel beter voor mijn rug. Het is wel duidelijk, een hard zadel is beter voor mij.
Het was vandaag droog weer dus lekker op de fiets naar het werk. Ik kom aan, stap af en gelijk een stekende pijn in mijn onderrug. Ik had het zadel zaterdag waterpas gezet want dat zat het lekkerste. Dus hup, even een waterpas er op en bleek dat de punt ongemerkt een stukje was gezakt, 6 mm op precies te zijn. Ik had dus de zadelstrop niet vast genoeg gezet. Voordat ik weer naar huis ging het zadel weer waterpas gezet en de zadelstrop nu echt goed vastgezet. Ik kom thuis aan, stap af en nergens last van. En dat vanwege 6mm.
De stand van je zadel met een waterpas verbeteren, zet je fiets wel op de zelfde plek je weet nooit of de ondergrond dezelfde horizontale ligging heeft. 1 mm is niet veel hoor.
WimB schreef:
ma 21 nov, 2022 23:20
De stand van je zadel met een waterpas verbeteren, zet je fiets wel op de zelfde plek je weet nooit of de ondergrond dezelfde horizontale ligging heeft. 1 mm is niet veel hoor.
En dan moet je eigenlijk ook nog rekening houden met de kromming van de aarde. 😉
Lemwise schreef:
ma 21 nov, 2022 22:52
...gelijk een stekende pijn in mijn onderrug ... En dat vanwege 6mm.
Met zulke klachten na een stukje fietsen lijkt het alsof er meer aan de hand is dan alleen de stand van het zadel. Zijn bijvoorbeeld de buik- en rugspieren een beetje getraind?
Beter dan een waterpas is een stift om streepjes te zetten op de zadelconstructie om aan te geven wat de stand is. Dan kun je je daarop richten. Veel zadels gaan met klikjes vanwege de ribbels. Zorg dat de ribbels netjes in elkaar grijpen, anders vernaggel je het zachte aluminium snel.

Eventjes tien minuten proberen met een zadelstand vis prima als je de fiets net koopt, maar voor de fijnafstelling is echt meer tijd nodig.