Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom is mijn kaartbeeld onvolledig op mijn Etrex? - Forum Wereldfietser

Waarom is mijn kaartbeeld onvolledig op mijn Etrex?

Hoi,
Misschien dat een van jullie dit weet.
Op mijn Etrex 30x heb ik al een aantal maanden last van een kaartbeeld dat in een aantal (eesentiële) zoomstanden onvolledig is. Ik zie dan wel de vlakken die landbouwland, bewouwing, bos en dergelijke weergeven maar niet de wegen. Die zijn weggevallen. Als ik stevig uitzoom komen de wgeen terug, maar in die zoomstand is de kaart erg grof.
Gelukkig fiets ik meestal uitslutiend het roze lijntje achterna dus mijn apparaat is nog prima bruikbaar. Maar soms wil ik even op de kaart kijken hoe de wegen in de buurt ook alweer lopen. Dat lukt dus nauwelijks meer. Zie het voorbeeld. Weet iemand een remedie of wordt het een fabrieksreset?
Afbeelding
Vreemd, misschien ligt het aan kaarttegels die elkaar in de weg zitten? Dit kan je checken met Javawa Device Manager https://www.javawa.nl/jdm.html
Ik zou eerst met BaseCamp kijken of er een software update is.
Je zou ook een SD kaartje met een gedownloade kaart in je Etrex kunnen gebruiken.
Wij hadden ook een Etrex 30x maar sinds deze zomer zijn we over naar een GPSMAP 65. omdat er om de haverklap problemen mee waren (beeld viel uit). Heb toch het idee dat de Etrex niet voor de eeuwigheid is gemaakt.
Succes!
Is dit de standaard kaart voor de Etrex of de OFM? Bij die laatste anders een update doorvoeren?
Zo te zien de OFM, maar dan zonder wegen. Ik zie wel een aantal veldwegen (tracks) en de grens? :|
Aan Basecamp ligt het denk ik niet. Staan er nog andere kaarten op jouw Etrex en zien die er ook raar uit?
Hmm misschien ligt het toch aan Basecamp: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=50044
De OFM is zichtbaar in de gps en die kaart kan ik in- en uitschakelen. Echter worden de wegen ervan niet zichtbaar op de kaart. Ik heb de basiskaart en de OFM aanstaan, de rest van de kaarten uit.
Hoe heb je de OFM op je Etrex gezet? Zelf de gedownloade img gekopieerd of via Basecamp/mapinstall?
Ik ga er morgen eens goed naar kijken. Het gekke is dat ik al meer dan een jaar niks veranderd heb. Het enig wat ik doe is tracks op de micro-sd-kaart zetten en verwijderen en de current uit het interne van het apparaat kopiëren en wissen.
Het apparaat komt verder niet in aanraking met Baasecamp ... hoop ik. Ik heb het ding wel eens aangeloten met Bawsecamp aan; dan begint hij als een dolle dingen te kopiëren en ik heb geen idee waarvoor dat dient.
Wat zou kunnen, heb ik bij mijn Etrex 30 namelijk ook wel, is dat het SD kaartje los zit. De batterijen er even uit, kaartje goed zetten en vast klikken (dit laatste gaat bij mijn Etrex loszitten) en hij doet het weer. Hopelijk lukt dit voor jou ook.

Gr. Anno
Wat zou kunnen, heb ik bij mijn Etrex 30 namelijk ook wel, is dat het SD kaartje los zit. De batterijen er even uit, kaartje goed zetten en vast klikken (dit laatste gaat bij mijn Etrex loszitten) en hij doet het weer. Ik heb de kaarten op het SD kaartje staan, jij mogelijk ook, en dan laat hij alleen de hoofdwegen zien.
Hopelijk lukt dit voor jou ook.

Gr. Anno
Helaas Anno, niet gelukt, hoewel ook bij mij de kaarten op het sd-kaartje staan.
Vanmiddag heb ik een paar dingen geprobeerd. Ik heb toevallig 2 ofm-kaarten er op staan die Nederland omvatten. Een uit 2019 en een uit 2021. Die vertonen hetzelfde probleem.
Met het javawa-programna vindt ik niet direct iets, of het moet de opmerking zijn dat sommige tegels niet doorzichtig zijn. ???

Verder ben ik 3,5 jaar na de start wel vergeten hoe de steile leercurve van het apparaat ook alweer liep, dus daar loop ik weer tegenaan. Heel veel helptekst om uiteindelijk heel weinig te doen, maar wel steeds het gevoel dat je het bijna op de foute manier doet "waardoor het apparaat onbruikbaar kan worden", en dat soort formuleringen die me vooral aanzetten om er vanaf te blijven.
Ik heb basecamp ook alle kaartbestanden laten besnuffelen, omdat basecamp dat kennelijk wil. Dat duurde 4 uur en leverde niks op.
Met Javawa Device Manager kan je ook een online rapport aanmaken, die zou je kunnen delen, mag ook per pm als je dat liever niet wilt.
Aha, ik wist niet dat ik dat kon, want ik had dat nog niet gelezen. Ik zal morgen eens kijken.
De tovenaar schreef:
ma 14 nov, 2022 22:13
Met Javawa Device Manager kan je ook een online rapport aanmaken, die zou je kunnen delen, mag ook per pm als je dat liever niet wilt.
Je hebt een pb. :D
Zo, hij doet het weer als nieuw. :D
De laatste tip werkte: de reset.
Wat niet werkte was het verwijderen van ongebruikte kaarten, verwijderen van een kaart met zelfgemaakte sporen, het verwijderen van ongebruikte mappen die een Androiddevice er op had geknoeid, het formatteren van de geheugenkaart, het er opzetten van een nieuw gedownloade Openfietsmap en een vers (nou ja, een ander) micro-SD-kaartje gebruiken.
Wat restte was een harde reset: apparaat uit, tegelijk Menu en Enter vasthouden en dan Light kort indrukken en Menu en Enter vast blijven houden (auw!) totdat er een melding komt of je dit echt wilt. Ja dus.
Daarna het micro-sd-kaartje er weer in en opnieuw de instellingen regelen. Gelukkig had ik ze 'even' opgeschreven.
Met dank aan De Tovenaar, al had ik gewenst dat het probleem minder diep zat.
Ook dank aan de andere meedenkers.
Leon schreef:
di 15 nov, 2022 15:59
Zo, hij doet het weer als nieuw. :D
De laatste tip werkte: de reset.
Wat niet werkte was het verwijderen van ongebruikte kaarten, verwijderen van een kaart met zelfgemaakte sporen, het verwijderen van ongebruikte mappen die een Androiddevice er op had geknoeid, het formatteren van de geheugenkaart, het er opzetten van een nieuw gedownloade Openfietsmap en een vers (nou ja, een ander) micro-SD-kaartje gebruiken.
Wat restte was een harde reset: apparaat uit, tegelijk Menu en Enter vasthouden en dan Light kort indrukken en Menu en Enter vast blijven houden (auw!) totdat er een melding komt of je dit echt wilt. Ja dus.
Daarna het micro-sd-kaartje er weer in en opnieuw de instellingen regelen. Gelukkig had ik ze 'even' opgeschreven.
Met dank aan De Tovenaar, al had ik gewenst dat het probleem minder diep zat.
Ook dank aan de andere meedenkers.
Welkom in de wereld van Garmin met de onbegrijpelijke menustructuren en gebruikersinterfaces. Gelukkig is het opgelost.