Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleding voor meerdere seizoenen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kleding voor meerdere seizoenen

PhilipBe schreef:
ma 31 okt, 2022 23:56

Is het deze?
Opblaasbare slaapmat voor trekking MT500 Air L 180x52 cm 1 persoon

Gewicht 510 gram, 1,7 liter pack volume...?

Bij deze mat gaat ook krantenpapier helpen, ;)

Hou de slaapzak die je hebt en ga voor een betere slaapmat
Ja het is die, en dan ook nog eens de vorige editie ervan :lol:
Ik heb er zo heerlijk comfortabel op geslapen van de zomer, ik heb m'n eigen bed geen seconde gemist. Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk veel te koud.. Toch maar eens gaan kijken naar een thermorest.
Ik neem ook een aluminium drinkfles mee (geen thermo), deze kan als kruik in de slaapzak.

Mijn matje zit in de middenmoot qua isolatiewaarde, maar ik leg zo'n isolatiescherm voor de voorruit van de auto eronder voor extra warmte. En een grondzeil onder de tent scheelt ook weer.
https://www.decathlon.nl/p/opvouwbare-s ... R-p-174619

Vind dit eigenlijk ook geen slechte optie, voor onder m'n mat :)
Scheelt een hoop geld en heb toch ruimte zat in m'n tassen
Opgevouwen 15 x 14 x 55 cm. Dat past niet in je tas denk ik?

Wij zijn ooit begin april vertrokken vanuit NL..Berekoud gehad, soms zelfs zo erg dat we moesten wachten tot de zon onze tent had ontdooit. Maar dat was wel ruim voordat er sprake was van enige opwarming van de aarde :lol:
Idem. Half mei ijs op de tent in Florac, Zuid Frankrijk, op 500 m hoogte. Inderdaad ook ruim voor de opwarming.
Gewoon uit interesse, een vraag aan gebruikers van een donsjas.
Is een donsjas een isolerende laag? Doe je dan nog een windbreaker over de isolerende laag? En druk je dan donslaag samen en verlies je iso waarde?
Is een donsjas dan ook een windstoppende laag? Dan kan je toch niet meer variëren met windstopper en/of isoleren?

Ik probeer uit interesse de toegevoegde waarde te vinden van een donsjas.
Een donsjas is extreem isolerend, zeker voor het gewicht en de pakmaat. Het is ook tamelijk winddicht en niet erg ademend. Dat laatste vooral als het nauwsluitend is natuurlijk.
De meesten nemen het mee om na het fietsen iets warms aan te kunnen trekken voor bij de tent. Als je het samendrukt verlies je vast isolatie, maar als je een windbreaker over een donsjas aantrekt heb je wel een heel warme combi, die snel benauwd zal worden.

Wat mij altijd opvalt is dat het voor mij niet zo veel zin heeft om mijn body extreem te isoleren als ik handen, hoofd, voeten en benen niet ook isoleer. Ik zit dan al gauwe met een bezwete rug en ijskoude handen en voeten. Als ik de genoemde delen wel isoleer blijk ik zelfs in de vrieskou niet heel veel isolatie op de body nodig te hebben.
Bedankt voor de verduidelijking.

Herkenbaar Leon, met fietsen zijn het vooral mijn handen die koud worden. Een paar lange en korte handschoenen zijn voor mij onmisbaar. Mijn voeten hebben niet zoveel last van de kou want de spieren zijn veel in beweging denk ik.
Met schaatsen heb ik ooit geleerd dat je de meeste warmte via je hoofd verliest, vandaar altijd een pet en een buff.

Bij de tent heb ik het niet vaak koud moet ik zeggen, daar kan ik altijd alles aantrekken wat ik bij me heb, En maakt bewegingsvrijheid ook niet uit. Tijdens koude avonden heb ik een legging en een wandelbroek voor de benen. Een vochtafdrijvend ondershirt, fleecevest en eventueel regenjas aan. Gecomplementeerd met een buff en mijn pet, en meestal een glaasje wijn maar dat houd je eigenlijk helemaal niet warm. ;)

Verder merk ik met fietsen als ik teveel kleding aan heb ga ik zweten en dit vocht gaat verdampen waardoor het koud wordt vocht afvoeren is belangrijk dus.
Leon schreef:
di 01 nov, 2022 10:52
Wat mij altijd opvalt is dat het voor mij niet zo veel zin heeft om mijn body extreem te isoleren als ik handen, hoofd, voeten en benen niet ook isoleer. Ik zit dan al gauwe met een bezwete rug en ijskoude handen en voeten. Als ik de genoemde delen wel isoleer blijk ik zelfs in de vrieskou niet heel veel isolatie op de body nodig te hebben.
Dat laat mij denken aan een filmpje dat een aantal jaren geleden op Discovery Chanel (of een ander vergelijkbaar kanaal...) te zien was.
Een proef met twee testpersonen. De een in zwembroek, warme handschoenen, dikke sokken en een muts. De ander met broek en jas.
Daar had de persoon met warme handen, voeten en hoofd ook minder last van de kou.
egopro schreef:
di 01 nov, 2022 10:22
Gewoon uit interesse, een vraag aan gebruikers van een donsjas.
Is een donsjas een isolerende laag? Doe je dan nog een windbreaker over de isolerende laag? En druk je dan donslaag samen en verlies je iso waarde?
Is een donsjas dan ook een windstoppende laag? Dan kan je toch niet meer variëren met windstopper en/of isoleren?

Ik probeer uit interesse de toegevoegde waarde te vinden van een donsjas.
De toegevoegde waarde van een donsjas voor mij is vooral voor en na het fietsen.

Voor het fietsen als ik in de ochtendkou uit de tent kom en het te fris vind om in een t-shirtje o.i.d. buiten te staan, te ontbijten, naar de wc, wasgelegenheid lopen, etc. en 's avonds idem dito (behalve het ontbijt dan).

Verder gebruik ik 'm als hoofdkussen en als backup voor als het echt heel, heel koud is voor onder de hardshell.

Het donsjack wat ik gebruik is goed en \aardig klein op te bergen in een bijgeleverd zakje en weegt 452 gram. De rest van de eigenschappen vind je op hun website.

Mocht het 's nachts extreem koud zijn, dan kan ik 'm altijd nog aantrekken in mijn slaapzak.
Zo heb ik ook een paar fleece tights bij me voor de kou, voor, tijdens en na het fietsen.

Ook tijdens mijn bergsport-/klimsportactiviteiten zijn dit wel mijn twee favoriete kledingstukken tijdens de koudere dagen.
Misschien is het daarom wel een soort van gewenning om mijn donsjack en fleecetights altijd bij me te hebben en/of te dragen. Ze behoren tot mijn psu.
Sluit me aan bij de vorige commentaren...

De donsjas (type 250-300 gram met kap... Veronderstel dat niemand hier denkt aan een soort lange dikke parka die tot je knieën rijkt) is in feite niet voor op de fiets.
Moet je toch eerder zien als ochtend/avond/rust kedij. En de extra laag in een dunne slaapzak. (want s'nachts werkt het laagjes principe ook, waar je wel de waterdichte laag moet vermijden.... (reddingsdeken lijkt me echt een noodgreep, zoals slapen in je regenjas en regenbroek... Als het moet maar niet als gewoonte)

Kortom als je veel je donsjas nodig hebt bij het fietsen ontbreekt je toch een specifiek stuk fietskledij......
ik gebruik een dons body warmer inplaats van een jas
is licht en compact en als het echt koude nacht is kun je hem in je slaapzak aan houden
zodat je geen hele warme slaapzak hoeft te kopen
ook een dunne muts is erg handig en wellicht ook dunne handschoenen
verder zijn er in Frankrijk genoeg decatlons onderweg als je iets mist
zo kun je altijd iets bij kopen dan nu te veel aanschaffen en meeslepen voor niks