Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleding voor meerdere seizoenen - Forum Wereldfietser

Kleding voor meerdere seizoenen

Hoihoi!

Inmiddels heb ik er twee solo fietsreizen opzitten. Vanaf april staat er een langere reis op de planning van meerdere maanden, o.a. vanaf Utrecht naar Andalusië en vervolgens via Zwitserland naar de Balkan. Mijn eerste twee tochten waren allebei hartje zomer en had ik dus niet veel speciale/dure kleding nodig. Bij de aanstaande tocht zal ik echter gedurende meerdere seizoenen onderweg zijn en moet ik m'n kleding wel even gaan upgraden (voorheen ging alles op studentenbudget). Ik weet dat het het slimst is om kleding in laagjes te dragen, maar wat zijn echt de essentials om aan te schaffen?

Ik zat te denken aan een merino wollen longsleeve, een donsjas en een hardshell als combi voor echt fris weer in de avonden. Maar bijv een donsjas of hardshell lijkt me niet echt relaxed om te dragen tijdens het fietsen, of wel? Misschien ook nog een softshell fleece mee voor op de fiets?
En is een hardshell uberhaupt nodig? Ik heb wel al een compact regenjack in m'n bezit (maar die is wellicht wat krap om over een donsjas aan te trekken)

Ik fiets altijd met fietsbroek met zeem, is het dan aan te raden om ook een lange fietsbroek aan te schaffen, of beter een soort broek om over de korte fietsbroek aan te trekken?

Ik heb in principe maar een klein budget maar wil op comfort en warmte natuurlijk niet te veel besparen, dus denk dat het wel nodig is om deze dingen aan te schaffen bij bever o.d, of denken jullie er anders over en zijn er genoeg goedkope varianten of heel andere opties?

Alle tips zijn welkom :)
(En als er iemand nog dingen heeft liggen die ik kan overkopen, graag!)
fietsmaartje schreef:
ma 31 okt, 2022 12:27
Ik fiets altijd met fietsbroek met zeem, is het dan aan te raden om ook een lange fietsbroek aan te schaffen, of beter een soort broek om over de korte fietsbroek aan te trekken?
Voor het tussenseizoen (zeg vanaf een graad of 10 ) draag ik een hardlooplegging over de bib. Werkt prima en gaat lang mee. Die van bijv. Decathlon zijn prima hiervoor.
Een donsjack om een n te fietsen zou niet mijn eerste keuze zijn omdat zo’n Jack door transpiratie vochtig wordt. Wel geschikt voor de avonden maar dat moet je afwegen in combinatie met je andere kleding. Merino onderlaag zeker een goed idee. Lang en korte mouw. Softshell en regenjack ook nuttig. Windjackje neemt nauwelijks ruimte in en kan prettig zijn bij koud (bijna) droog weer.
Zoals je zelf aal aangeeft:
fietsmaartje schreef:
ma 31 okt, 2022 12:27
Ik weet dat het het slimst is om kleding in laagjes te dragen....
Voor koudere temperaturen kan ik je een merinowollen longsleeve aanbevelen, als het écht koud is een dunne fleecetrui (een 100 fleece) of winter fietsshirt, verder evt. een softshell.

Een donsjack behoort tot mijn standaard uitrusting, ik heb er één van Rab met een capuchon. Een fijne jas om na het fietsen aan te trekken als het afkoelt en je nog geen zin hebt om in je slaapzak te gaan liggen om warm te worden/blijven.
Het donsjack gebruik ik ook als hoofdkussen, d.w.z. ik heb een opblaasbaar hoofdkussen en die doe ik in mijn donsjack. Rits dicht, opblaasbaar kussen erin, jack samenvouwen en dan in de capuchon van m'n mummyslaapzak.

Een hardshell neem ik ook vaak mee, als regenjack. Dat kan een paclite of 3-laags Gore-tex zijn.

Mijn donsjack draag ik zelden tot nooit onder mijn hardshell.

Mijn vrouw fietst eind april van huis naar Rome en heeft dezelfde soort kledingstukken als hierboven omschreven en neemt dit ook mee op haar fietstocht.

Op 1 april 2018 fietsten we in een paar dagen van huis naar Rotterdam en was het koud en guur weer en hebben we zelfs nog handschoenen aan gehad en de muts op gehad.

4AB810B3-EB61-4FF5-B786-91908C613B80.jpeg
Mijn zoontje vond het te warm om zijn softshell onder zijn hardshell aan te hebben en bond ‘m onder de snelbinders.
Leuk vooruitzicht....

In April is de winter al wat voorbij...
Dus zo moeilijk hoeft het niet te worden....
(in de winter zijn handen en vooral voeten warm houden een probleem....)

Heel goede regenkledij en warme kledij voor de avond/ochtend...

Gore-Tex regenkledij is duur maar zie niet direct een alternatief...

Windjack is leuk maar je regenvest doet hetzelfde....

Voor warmte is een donsvest is ideaal...
En als warme broek heb ik een fleece broek...

Merino wol als ondergoed is een droom...

Vergeet ook niet een dunne muts type windstopper (en eventueel windstopper handschoenen)

En ga je kamperen?
Verleden jaar in Zweden een fietser tegengekomen die terug aan het rijden was van de Noordkaap.... Had geen regenvest of warme kledij mee.. "savonds ga ik op restaurant en slaap ik in een hotel....overdag fiets ik, wel nog nooit zoveel gerild en koud gehad op de fiets....."
PhilipBe schreef:
ma 31 okt, 2022 13:58


En ga je kamperen?
yep! Ik ga gewoon mn lichtgewicht slaapmat van de decathlon gebruiken (met weinig isolatie) in combinatie met een reddingsdeken. Ik moet nog wel een warmere donsen slaapzak, dat wordt wel een rip uit mn lijf :shock:
Maar de aanschaf van een goede slaapzak heb je er met 2 nachten kamperen al uit! :wink: Twee hotelovernachtingen is ook een rib uit je lijf... Maar soms is comfort wel wenselijk om 'een beetje bij te komen'.

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de vorige reacties trouwens.
Donsjackie voor na het fietsen, hardshell tegen de wind en de regen.
Zelf fiets ik ook met koersbroek, mtb-shorts eroverheen en beenstukken voor als het frisser is. Maar vaak laat ik ze de hele dag aan tegen de doorns en brandnetels.
Oké, dus dan wordt het:

- Merino lange mouwen & korte mouwen (van Dilling denk ik?)
- Donsjas, ik zit te denken aan deze van decathlon (ervaringen?) https://www.decathlon.nl/p/donsjas-voor ... 76&c=BLAUW
- Misschien hard shell, tips voor een specifieke? Die van Patagonia lijken me wel wat, maar weet nog niet of m'n budget dat aankan (moet ook nog een nieuwe tent en slaapzak :') )
- hardlooplegging o.d. voor over m'n korte fietsbroek heen
- regenbroek
- Soft shell (heb ik, https://www.decathlon.nl/p/warme-en-win ... mc=8641227)
jwkeij schreef:
ma 31 okt, 2022 17:50
Maar de aanschaf van een goede slaapzak heb je er met 2 nachten kamperen al uit! :wink: Twee hotelovernachtingen is ook een rib uit je lijf...
daar heb je gelijk in!
Niet overdrijven met je kleding, wij zijn ook 15 april ooit weggefietst, veel te veel kleren mee, donsjas heb ik nog niet nodig gehad. Ik heb een fleecetrui, merino longsleeve en een regenjas voor als het echt koud is. Maar dat heb ik nog niet vaak nodig gehad buff is onmisbaar, laagjes laagjes laagjes dat is de oplossing.
Je wil niet nat zijn en ook niet koud, donsjas bijna altijd mee vooral als je bergen overgaat, daar is kan ook koud op hoogte in de zomer maar alleen op de fiets aangehad bij - 5 tot -15
Merinowol, voordeel is dat het wat minder snel ruikt, nadeel wat zwaar, houd wat teveel vocht vast en droogt minder snel dan de synthetische varianten.

Donsjas
Regenkleding inclusief overschoenen, hoeft geen gore tex maar is wel heel fijn als jas,
fleece trui die ook wat wind dicht is Polartec power stretch pro
technische shirt met korte en lange mouw
vest zonder mouwen winddicht van voor en ademend van achter, mag best heel goedkoop zijn, heb ik veel aan als t fris op de fiets.
soft shell jas gore tex infinium met capuchon , winddicht, ademt heel goed en je blijft redelijk lang droog in lichte regen, rustig een uur 2, stuk prettiger dan regenkleding.
Hard shell - zie regenkleding
Donsslaapzak en matje met een hoge R waarde [ laat weinig kou door]
bankpas of credit card voor als je toch wat nodig hebt qua kleding onderweg :wink:
egopro schreef:
ma 31 okt, 2022 18:13
Niet overdrijven met je kleding, wij zijn ook 15 april ooit weggefietst, veel te veel kleren mee, donsjas heb ik nog niet nodig gehad.
Ik kan me hierbij aansluiten. Misschien is de donsjas enkel de eerste dagen nuttig, maar dan kan je ook al je andere kleding over elkaar aandoen.
Vergeet ook niet: In de zomermaanden is je donsjas enkel ballast in je bagage.

Een tip: Als je op een moment echt bijkomende kleding nodig hebt, koop het dan ter plaatse (in lokale kledingzaak of markt). Deze kleding beschermt je ook tegen de koude/regen. Indien niet meer nodig, kan je het kledingstuk ergens achter laten of per post naar huis sturen.
Ik heb dit zelf gedaan bij een reis van 10 maanden over verschillende seizoenen en klimaattypes (van -5 tot +30 graden, was wel in Zuid-Amerika en niet per fiets). Veel minder ballast onderweg.
Ik zou me vooral concentreren op goed tentmateriaal, een goede/lichte regenjas + regenfietsbroek (beiden ook beschermend tegen wind) en vooral ook 1 paar goede schoenen (met daarbij slippers) !

Tweede tip: Een (dure) donzen slaapzak is goed bij lage temperaturen, maar bij hoge temperaturen heb je er minder plezier aan. Koop een dunnere, lichtere, goedkopere slaapzak die ook bruikbaar is bij warmer weer en koop eventueel een bijkomende warme lakenzak voor de koude nachten (die kan je ook weer achterlaten of terugsturen). Extra kleding en een lichte muts 's nachts brengt je ook al heel ver.
frank12 schreef:
ma 31 okt, 2022 19:02
Tweede tip: Een (dure) donzen slaapzak is goed bij lage temperaturen, maar bij hoge temperaturen heb je er minder plezier aan. Koop een dunnere, lichtere, goedkopere slaapzak die ook bruikbaar is bij warmer weer en koop eventueel een bijkomende warme lakenzak voor de koude nachten (die kan je ook weer achterlaten of terugsturen). Extra kleding en een lichte muts 's nachts brengt je ook al heel ver.
Vergeet daarbij niet het 'gouden dekbed'.
Een reddingsdeken met de gouden kant naar buiten houdt je heerlijk warm.
Niet te dicht instoppen. Heel luchtig over je slaapzak spreiden ivm mogelijke condensvorming.
Probeer het thuis maar eens uit.
fietsmaartje schreef:
ma 31 okt, 2022 17:30
PhilipBe schreef:
ma 31 okt, 2022 13:58


En ga je kamperen?
yep! Ik ga gewoon mn lichtgewicht slaapmat van de decathlon gebruiken (met weinig isolatie) in combinatie met een reddingsdeken. Ik moet nog wel een warmere donsen slaapzak, dat wordt wel een rip uit mn lijf :shock:
@fietsmaartje

Goede slaapmat met dunne slaapzak is veel beter dan een dunne slaapmat met dikke slaapzak....

Zoals al een paar maal gezegd, dunne slaapzak kun je verbeteren met wat kledij als het eens wat kouder is maar een weinig isolerende slaapmat kun je moeilijk verbeteren....

Zou dus eerder gaan voor een betere mat dan een warmere slaapzak....

Reddingsdeken? Ga je zonder tent? ;)
Eens wat betreft slaapzak. neem gerust een wat lichtere icm lakenzak (en daarnaast naar wens kleding). Slaap in je slaapzak, of lakenzak erin, of alleen lakenzak, of helemaal niks, lekker flexibel. Daarnaast wast een lakenzak heel wat makkelijker uit dan je slaapzak, ik vind het wel zo fris om hem in mijn slaapzak te gebruiken.

Juist in het voor- en naseizoen kunnen de nachten best koud zijn en dat trekt dan vochtig van onder op. Goede mat (en daarmee nachtrust) zou ik niet op bezuinigen..

Kleding; ik zweer bij diverse thermo shirts (vaak in een sale, kost weinig, weegt weinig). lange mouwen, korte mouwen of hemd, windbreker, etc. Onder fietskleding of casual of als slaapshirt. en ik ben fan van bodywarmers. dons is dan heerlijk. Strak over je body blijf je lekker warm, sluit desgewenst strak aan op hals/schouders. Kan over truitjes, onder jassen, fietsend, 's avonds, alweer lekker flexibel.
Bedankt voor alle tips over de slaapzak, daar zit idd wat in. Van de zomer was m'n dunne slaapzak (€5 van de kringloop haha) in combi met lakenzak al te warm, dus dan moet dat met wat kouder weer prima zijn met merino kleding.

Ik heb ergens gelezen dat een reddingsdeken onder de slaapmat ook prima werkt als isolatie, of zou dat dan juist weer niet genoeg zijn?

Ik heb die opblaasbare lichtgewicht van de decathlon, ligt echt heerlijk dus wil eigenlijk niet perse een nieuwe (maar dus wel R waarde van 1,5)
fietsmaartje schreef:
ma 31 okt, 2022 17:52
- hardlooplegging o.d. voor over m'n korte fietsbroek heen
In fietssnit heet zo'n broek een collant. Zoekt misschien handiger. Verder zag ik ergens fleece langskomen in de reacties. Mijn ervaring met fleece is dat het erg volumineus is en ontzettend doorwaait. Maar misschien zijn er inmiddels wel verschillende kwaliteiten in waar ik allemaal geen weet van heb.

Groetjes,

Carl
fietsmaartje schreef:
ma 31 okt, 2022 22:40
Bedankt voor alle tips over de slaapzak, daar zit idd wat in. Van de zomer was m'n dunne slaapzak (€5 van de kringloop haha) in combi met lakenzak al te warm, dus dan moet dat met wat kouder weer prima zijn met merino kleding.

Ik heb ergens gelezen dat een reddingsdeken onder de slaapmat ook prima werkt als isolatie, of zou dat dan juist weer niet genoeg zijn?

Ik heb die opblaasbare lichtgewicht van de decathlon, ligt echt heerlijk dus wil eigenlijk niet perse een nieuwe (maar dus wel R waarde van 1,5)
Is het deze?
Opblaasbare slaapmat voor trekking MT500 Air L 180x52 cm 1 persoon

Gewicht 510 gram, 1,7 liter pack volume...?

Bij deze mat gaat ook krantenpapier helpen, ;)

Hou de slaapzak die je hebt en ga voor een betere mat.....

(Als je extra ondergoed meedoet is de lakenzak ook niet nodig. Extra ondergoed is onderweg eenvoudiger te wassen)

PS: Bedenk ook dat de meeste fietskledij "langer" is op de rug... Als je wat bijkoopt zou ik daar toch aan denken.
(voor de donsvest maakt het niet uit, daar fiets je normaal gezien toch niet mee)
Al wat bruikbare tips tegen gekomen?

Het bijkopen en na het niet meer nodig hebben terug sturen of achterlaten van spullen zou ik proberen te vermijden in het kader van consuminderen.

In plaats daarvan is het misschien handig om voorafgaand aan je reis eens een paar daagjes te gaan proef fietskamperen. Zo ervaar je wat voor jou werkt en wat niet en weet je wat je mee moet nemen en wat je thuis kunt laten.

April en mei kunnen nog wel eens koude nachten hebben. Ikzelf houd van warmte en comfort ten goede van mijn nachtrust en herstel en ben daardoor misschien bereid iets meer mee te nemen dan anderen, hoewel ik het idee heb dat het wat warme kleding betreft niet meer dan een kilo hoeft te zijn wat je extra meeneemt.
(Die extra kilo moet ik dan maar aan lichaamsgewicht kwijt zien te raken ter compensatie :wink: )
Edwin* schreef:
di 01 nov, 2022 00:09
Al wat bruikbare tips tegen gekomen?

..

In plaats daarvan is het misschien handig om voorafgaand aan je reis eens een paar daagjes te gaan proef fietskamperen. Zo ervaar je wat voor jou werkt en wat niet en weet je wat je mee moet nemen en wat je thuis kunt laten.
Heb al behoorlijk wat ervaring dus oefen fietskamperen is niet meer zo aan de orde ;) het gaat puur om een upgrade van m'n gear met wat warmere spullen.

En idd, ik heb ook liever wat meer comfort ook al moet ik dan meer kilo's meesjouwen.

Hoe het er nu voor staat wordt het:
- nieuwe slaapmat met hoge iso (en oude dunne slaapzak gewoon houden)
- donsjack voor op de camping
- hardshell
- merino t-shirt + lange mouwen + legging
- beenstukken
(- nieuwe tent)

En nu maar gaan sparen :lol: