Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aanschaf brander??? - Forum Wereldfietser

aanschaf brander???

Ik ben mezelf aan het oriënteren voor de aanschaf van een benzinebrander.
Nu staan er 2 op mijn potentiele lijstje namelijk de optimus polaris en de Omnilite TI van Primus.
De prijzen liggen aardig bij elkaar maar de specificaties zijn verschillend.
De Optimus lijkt een hoger wattage te hebben en hoef je de nozle niet te verwisselen bij brandstofwissel wat me wel handig lijkt.
Zo heeft de Primus ook weer zijn voordelen maar ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die ze al in gebruik hebben.
Ook een vraag wat een handig formaat is van de brandstoffles aangezien deze in diverse formaten verkrijgbaar is.
Mocht je een andere brander geweldig vinden dan hoor ik het ook graag.

Gr. Robert
Geen ervaring met deze branders maar kwa flessen neem ik er twee mee. Kan er eentje leeg raken, nieuwe onderuit de tas vissen, de lege in de komende dagen ergens vullen.

Moet daarbij wel zeggen dat ik relatief veel verbruik (2 of 4 personen, royaal eten en potten thee).
Je schrijft dat je een benzinebrander zoekt. Maar je vindt het blijkbaar ook handig om van brandstof te wisselen naar gastankjes.
Als je dat laatste belangrijk vindt, dan is de keuze dus de Optimus Polaris?
[edit]heb ondertussen begrepen dat de Omnilite TI van Primus ook gasblikjes aan kan [/edit]

Ik heb een MSR (MSR Whisperlite Universal) die zowel op benzine als gastankjes kan. Vind ik heel handig, en maakt je flexibel (helaas moet ik wel dan de nozle verwisselen, maar dat doe ik niet vaak, per meerdaagse tocht maak ik van te voren een keuze waarop ik ga koken). Ik vind het een prettige brander maar heb geen vergelijking met andere branders. Koken op gas heeft bij deze brander wel mijn voorkeur, brandt rustiger en is beter te regelen.
Vind de brander ook vrij stil, ook op benzine. Heb wel eens op een camping gestaan waarbij andere gasten een benzine brander hadden die een behoorlijke herrie maakte. Ook misschien een punt om op te letten bij je keuze.
JanH schreef:
wo 19 okt, 2022 09:22

Vind de brander ook vrij stil, ook op benzine. Heb wel eens op een camping gestaan waarbij andere gasten een benzine brander hadden die een behoorlijke herrie maakte. Ook misschien een punt om op te letten bij je keuze.
Kan ik me bij aansluiten. Lang geleden heb ik een benzinebrander van Primus gehad. Een goeie brander, maar hij maakte zoveel lawaai dat ik hem verkocht heb. Ik werd er gek van.
Die Primus kan ook met gastankjes overweg. Ook kun je er een geluidsdemper voor kopen, maar die is nogal prijzig en niet te gebruiken met gewone benzine. Hij doet het prima op gas en Coleman fuel. Andere brandstoffen heb ik niet geprobeerd.
Volgens mij had ik enkele weken geleden al gemeld dat ik een Primus Omnilite Ti beschikbaar heb.

(Zelf gebruik ik alleen nog gasbrander(s) en vind de Kovea Spider daarvoor het prettigst.)
Die Polaris lijkt erg sterk op de optimus Nova, en die gebruik ik al jaren naar tevredenheid. Enige punt van aandacht is dat je op moet passen met het weer vastmaken van de branderkop als je hem eens helemaal uit elkaar heb gehaald om schoon te maken. De kop schroef je vast en als je te hard vastdraait kan de schroefverbinding afbreken. Het mooie is wel dat je dan alleen een nieuwe branderkop hoeft te kopen en niet een complete nieuwe brander.
De brander maakt wel wat herrie, maar daar valt prima mee te leven. Voorverwarmen met speciala pasta kan maar is niet nodig, Ook bij wat lagere temperaturen gaat die vrij snel aan, mooie eraan is ook dat de slang en branderkop schoongeblazen worden als je de fles/koppeling een halve slag draait. Je houdt dus geen brandstof over die nadruppelt of voor stank zorgt.
_Peter_ schreef:
wo 19 okt, 2022 12:40
De brander maakt wel wat herrie, maar daar valt prima mee te leven. Voorverwarmen met speciala pasta kan maar is niet nodig, Ook bij wat lagere temperaturen gaat die vrij snel aan, mooie eraan is ook dat de slang en branderkop schoongeblazen worden als je de fles/koppeling een halve slag draait. Je houdt dus geen brandstof over die nadruppelt of voor stank zorgt.
Dit geldt ook voor de Primus.
En Whisperlite.
Frank schreef:
wo 19 okt, 2022 20:10
_Peter_ schreef:
wo 19 okt, 2022 12:40
De brander maakt wel wat herrie, maar daar valt prima mee te leven. Voorverwarmen met speciala pasta kan maar is niet nodig, Ook bij wat lagere temperaturen gaat die vrij snel aan, mooie eraan is ook dat de slang en branderkop schoongeblazen worden als je de fles/koppeling een halve slag draait. Je houdt dus geen brandstof over die nadruppelt of voor stank zorgt.
Dit geldt ook voor de Primus.
Daar heb ik geen ervaring mee, de brander ervoor (vorige eeuw inmiddels) had een lekkende slang en dat verhelpen met een simpele slangklem was helaas niet de oplossing, het vervangende onderdeel koste de helft van de brander. Dus dat is zeker iets wat bij de aanschaf van deze heeft meegespeeld. Daarnaast is het meegeleverde stukje gereedschap voorzien van zo'n beetje alles om de brander en pomp te servicen onderweg. (weet ook niet of andere dat wel of niet hebben)
Zelf erg tevreden met de omnilite ti. Gebruik deze tegenwoordig in een trianga 25 en 27. Om het lawaai tegen te te gaan een sllencer van BernieDawg OmniPup https://i.materialise.com/en/shop/item ... es-omnipup

Mijn voorkeur gaat uit naar koken op benzine vanwege het constante vermogen in tegenstelling tot gas.
Een paar Youtube filmpjes van fietsreizigers

Optimus:



Primus:
Thx allemaal voor de informatie.

Heb zelf al een MSR gasbrander die ook goed bevalt maar aangezien ik toekomstplannen heb voor locaties waar dit een probleem kan zijn, en ik een gadget freak ben zoek ik altijd naar alternatieven.
Willem ik heb een PB gestuurd.

gr. Robert
MTB fietser schreef:
wo 19 okt, 2022 08:58
Ik ben mezelf aan het oriënteren voor de aanschaf van een benzinebrander.
Nu staan er 2 op mijn potentiele lijstje namelijk de optimus polaris en de Omnilite TI van Primus.
De prijzen liggen aardig bij elkaar maar de specificaties zijn verschillend.
De Optimus lijkt een hoger wattage te hebben en hoef je de nozle niet te verwisselen bij brandstofwissel wat me wel handig lijkt.
Zo heeft de Primus ook weer zijn voordelen maar ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die ze al in gebruik hebben.
Ook een vraag wat een handig formaat is van de brandstoffles aangezien deze in diverse formaten verkrijgbaar is.
Mocht je een andere brander geweldig vinden dan hoor ik het ook graag.

Gr. Robert
Ik heb een msr met Dragonfly voor je Inc. fles. En geloof het of niet met een silencer aangezien de Dragonfly nog al veel herrie maakt. Geluidsreductie zeker 50%. Interesse?stuur een pb.
Frank schreef:
wo 19 okt, 2022 11:07
Die Primus kan ook met gastankjes overweg.
Ook met gas maakt de Primus Multi/Omni nog een hele bak herrie.

Er zijn geluiddempers maar die kosten (en wegen!) behoorlijk wat.
Die Primus Omni TI brander wordt 19 gram zwaarder en je portemonnee lichter :wink:.
De oude branderkop (39 gram) schroef je eraf en de nieuwe met silencer (58 gram) erop.
Frank schreef:
do 27 okt, 2022 21:35
Die Primus Omni TI brander wordt 19 gram zwaarder en je portemonnee lichter :wink:.
De oude branderkop (39 gram) schroef je eraf en de nieuwe met silencer (58 gram) erop.
Had niet verwacht dat de oude kop al zoveel zou wegen. Dat scheelt dan wel qua gewichtsverschil.
@MTB fietser: Ik heb de branderset uit de schuur gehaald. Deze wil ik je gratis aanbieden, exclusief verzendkosten. Gratis, want de laatste keer dat ik 'm gebruikte waren er problemen als gevolg van slechte brandstof, evt. in combinatie met een slecht stukje rubber/afdichting. Ik kon destijds het probleem niet achterhalen, en ga dat nu niet meer proberen. Dus als jij wél een Handige Harrie bent, dan kan je een poging wagen om 'm weer aan de praat te krijgen.

De hele set is inclusief brander, pomp, twee brandstofflessen, nozzles voor drie typen brandstof, een reparatiekit en een bike buddy (incl. extra stelringen), waarmee je de grote fles handig van de fiets kunt halen en terugzetten.

De brander is vier vakanties (2014, 2015, 2016, 2017) gebruikt. Daarna ben ik op gas overgeschakeld. De brander staat dus te verstoffen.
PXL_20221028_074207981-01.jpeg
MTB fietser schreef:
vr 28 okt, 2022 18:33
Hallo Willem,

ik wil hem heel graag.
Eventueel verzenden naar

[...]

Compleet adres en telefoonnummer...

[/...]

bedankt
Misschien handig om ook nog even je BSN, geboortedatum en -plaats erbij te zetten?

Kortom... Stuur 'm een pb'tje misschien?
MTB fietser schreef:
vr 28 okt, 2022 18:33
initialen
straat
plaats
06
Misschien kun je beter even je bericht aanpassen?