Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen over Ortlieb Classic tassen - Forum Wereldfietser

Vragen over Ortlieb Classic tassen

Hi,

Omdat mijn knalgele Ortieb Classic achtertassen versleten waren heb ik onlangs een nieuw setje gekocht. Nou heb ik over die nieuwe tassen enkele vrage, uit nieuwsgierigheid en omdat ik me niet te oud voel om bij te leren:

1. Waarom zitten er documentvakken in de tassen? Is dat iets wat veel gebruikers waarderen? Ik niet, heb ze eruit gehaald en bied ze gratis aan: viewtopic.php?f=11&t=37949#p430188.

2. Waarom is een tas voorzien van één onderhaak en niet standaard twee? Komen de meeste gebruikers uit met één onderhaak? Vanwege de geometrie van mijn achterdrager had en heb er zelf twee nodig en heb deze er los bijgekocht.

3. Waarom hebben de losse onderhaken die je kunt kopen een ander ontwerp en functioneel gebruik (met de hand aandraaien) dan de standaard onderhaken (inbus)? (Zie bovenste foto.) Dit was veertien jaar geleden ook al en nu dus nog steeds.

4. Waarom is de kwaliteit van de inbusboutjes om de standaard boven- en onder-haken vast te zetten zo ruk? Als je deze heel vast draait -wat nodig is want anders gaan ze schuiven- dan draai ik ze lam. Gerelateerde vraag: waarom zijn het geen torx-boutjes, zoals de rest van de bevestigingen op de tas?

5. Waarvoor is de haak onderaan de tas eigenlijk? (Zie onderste foto.) Is dat om de tassen vast te sjorren? Wordt dit vaak gebruikt? Ik kan me niet herinneren deze haken ooit zelf te hebben gebruikt. Het lijkt me omslachtig, maar misschien mis ik iets.
PXL_20221015_093252131-01.jpeg
PXL_20221015_093207749-01.jpeg
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 12:05

Waarom zitten er documentvakken in de tassen? Is dat iets wat veel gebruikers waarderen? Ik niet, en heb ze eruit gehaald. Ik zal ze gratis aanbieden in een andere rubriek.
Ik heb 1 Front Roller met, en 'm bij de andere eruit gehaald. Bij m'n back rollers ook. Soms wel handig om net even iets apart te kunnen houden van de rest van de bagage vind ik.
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 12:05

Waarom wordt er per tas één onderhaak bijgeleverd en niet standaard twee? Komen de meeste gebruikers uit met één onderhaak? vanwege de geometrie van mijn achterdrager had en heb er zelf twee nodig en heb ze er los bijgekocht.
Die dubbele tashaken krijg je wel standaard bij de gravel/bikepacking set in het grijs/oranje. Bij mijn knalgele set heb ik ze ook zelf verdubbeld.
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 12:05

Waarom hebben de losse onderhaken die je kunt kopen een ander ontwerp en functioneel gebruik (met de hand aandraaien) dan de standaard onderhaken (inbus)? Dit was veertien jaar geleden ook al en nu dus nog steeds.
Ze hebben ook tassen geleverd waarbij ze die zonder gereedschap verstelbare haken standaard al gemonteerd hadden. Ik dacht dat daar ook de bovenste tashaken zonder gereedschap te verstellen waren, maar het is een tijd geleden dat ik zo'n tas heb gezien. Wellicht bedacht voor het geval dat je wekelijks danwel dagelijks je tashaken wil verstellen voor verschillende fietsen?

willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 12:05

Waarvoor is de haak onderaan de tas eigenlijk? Is dat om de tassen vast te sjorren? wordt dit vaak gebruikt? Ik kan me niet herinneren deze haken ooit zelf te hebben gebruikt.
Die heb ik wel eens gebruikt toen ik iets tegen de zijkant van m'n tas vast wilde maken wat qua formaat niet in de tas paste. Geen idee of ze daar ook voor bedoeld zijn. In mijn geval had ik toen ergens een fietswiel van iemand gekocht op marktplaats en kon die zo toch nog fiesend meenemen aan de zijkant van de tas.
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 12:05
2. Waarom is een tas voorzien van één onderhaak en niet standaard twee? Komen de meeste gebruikers uit met één onderhaak? Vanwege de geometrie van mijn achterdrager had en heb er zelf twee nodig en heb deze er los bijgekocht.
Dan moet je altijd bijkopen wat Ortlieb erg leuk vindt ;). De graveltassen hebben wel twee haken.
3. Waarom hebben de losse onderhaken die je kunt kopen een ander ontwerp en functioneel gebruik (met de hand aandraaien) dan de standaard onderhaken (inbus)? (Zie bovenste foto.) Dit was veertien jaar geleden ook al en nu dus nog steeds.
Bij de plus-tassen zijn deze wel altijd met de hand draaibaar. En ook een grotere haak zo te zien.
5. Waarvoor is de haak onderaan de tas eigenlijk? (Zie onderste foto.) Is dat om de tassen vast te sjorren? Wordt dit vaak gebruikt? Ik kan me niet herinneren deze haken ooit zelf te hebben gebruikt. Het lijkt me omslachtig, maar misschien mis ik iets.
Dat is om de schouderriem doorheen te trekken als je deze aan de tas laat zitten. De rolsluiting wordt dan niet aan elkaar geklikt maar aan de schouderriem (zo wordt de bovenkant mooi dichtgetrokken). Zelf nooit gebruikt.
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 12:05
Hi,

Omdat mijn knalgele Ortieb Classic achtertassen versleten waren heb ik onlangs een nieuw setje gekocht. Nou heb ik over die nieuwe tassen enkele vragen, uit nieuwsgierigheid en omdat ik me niet te oud voel om bij te leren:

1. Waarom zitten er documentvakken in de tassen? Is dat iets wat veel gebruikers waarderen? Ik niet, heb ze eruit gehaald en bied ze gratis aan: viewtopic.php?f=11&t=37949#p430188.
Waarom heb je geen opvallende kleur gekozen i.v.m. verkeersveiligheid?
Knalgeel is zeker opvallend.
Dat van die documentvakken beschouw ik als een gouden tip.
Elke gram gewicht telt per slot van rekening. 400 gram?
willem.m schreef:
za 15 okt, 2022 12:05
5. Waarvoor is de haak onderaan de tas eigenlijk? (Zie onderste foto.) Is dat om de tassen vast te sjorren? Wordt dit vaak gebruikt? Ik kan me niet herinneren deze haken ooit zelf te hebben gebruikt. Het lijkt me omslachtig, maar misschien mis ik iets.
Interessant.
Ik heb gezocht naar een youtube filmpje, want op de website van Ortlieb kon ik zo snel niets vinden.
Op dit filmpje zie je in ieder geval een manier om die haken te gebruiken.

Heb je overwogen ook een roestvast stalen drager te kopen?
Of heb je die al.
Ik vind die slijtageplekken op de zwart gemoffelde dragers altijd zo lelijk.
Dank Jurr, Fedor en Poppink voor jullie reacties!
Poppink schreef:
za 15 okt, 2022 12:40
Waarom heb je geen opvallende kleur gekozen i.v.m. verkeersveiligheid?
Knalgeel is zeker opvallend.
Goede vraag. Ik draag meestal opvallende kleding en een witte helm. Dat zou voldoende moeten zijn voor mijn zichtbaarheid op de fiets.

Met de groene tassen kan ik ook nog wildkamperen. Dan resteert nog één klein probleem: mijn knalrode tent. ⛺
Dat van die documentvakken beschouw ik als een gouden tip.
Elke gram gewicht telt per slot van rekening. 400 gram?
Ik heb ze net gewogen: 86 gram per stuk. Maal twee is 172 gram, evenveel als een iPhone 14 (zonder hoesje).
Heb je overwogen ook een roestvast stalen drager te kopen?
Of heb je die al.
Ik vind die slijtageplekken op de zwart gemoffelde dragers altijd zo lelijk.
Nee, de drager is nog niet kapot. Ik koop liever geen nieuwe spullen als wat ik heb nog goed genoeg is.

Ik vind de looks niet belangrijk. En fiets is voor mij een gebruiksvoorwerp. Ik heb al vijftien jaar stukken tuinslang om de drager zitten zodat ik geen opvulstukjes voor de tassen hoef te gebruiken. Die opvulstukjes ben ik destijds meerdere keren verloren (na fietsvakanties op zeer slechte ondergronden) en heb daar sindsdien geen vertouwen meer in. Overigens zijn die stukken tuinslang geel, wat nu niet meer 'mooi' matcht met de legergroene tassen (dus toch gevoelig voor looks 😳). Ik ben dus passief op zoek naar een meter zwart of grijs gebruikte tuinslang, maar wil daar geen geld aan uitgeven.
Ik heb dezelfde tassen. Zelfde kleur ook (olijfgroen).

1. Ik gebruik de documentvakken voor mijn e-reader of de ipad die ik op korte toeren wel eens meeneem, voor reparatiepatches voor tassen, tent, luchtbed, voor papieren/documenten en dergelijke.

2. Zal wel een kwestie van geld/winst zijn. I.i.g. heb ik bij aanschaf van de tassen meteen twee extra haken gekocht. Twee ipv 1 is een wereld van verschil in de positieve zin. Met 1 haak gaat het ook op mijn tubus drager. Maar met twee rammelt het allemaal aanzienlijk minder als je een hobbelige wegdek hebt.

3. Bij mij was/is er geen verschil tussen de haken. Allemaal zijn ze zoals die rechts op jouw foto. Wel een kleurverschil - zwart versus donkergrijs. Heb je wel de juiste haken gekocht? Mbt bevestigen - ik draai ze met de hand aan en voor het laatste vast draaien gebruik ik een muntje. Daar zijn die kruiselingse gleuven in de draaidop voor.

4. Geen idee wat je bedoelt.

5. Die haak is om de draagriem door te halen en dan kan je de rolsluiting daarmee sluiten. Zo doe ik het ook, enkel heb ik later nog een 33mm stalen ring (bouwmarkt) toegevoegd die het wat makkelijker maakt (zie foto). De rolsluiting aan de bovenkant vastmaken vind ik zelf niet handig.

Wat ik zelf ondingen vindt zijn die rubberen schouder-pads aan de draagriemen. Die haal ik er meteen af.
Ortlieb Haak.jpg
@br@m:

De e-reader gaat bij mij los in de tas of in het elektronica-zakje. Ik vind de documentvakken niet bijdragen aan het strak vullen van de tassen.

Voor het dragen en sluiten van de tassen heb ik de draagriemen niet nodig, dus die neem ik niet mee. Scheelt weer gewicht.

Zo zie je maar: ieder zijn/haar gebruikerswensen en voorkeuren. En dat is alleen maar goed!

Inderdaad zijn de onderste haken die ik los heb besteld anders dan de haken die al voorgemonteerd waren. Die losse haken die je met de hand en munt kunt los-/vastdraaien vind ik fijner dan de haken met inbusbouten. Dit is geen big deal, al vind ik het raar van Ortlieb dat ze met verschillende ontwerpen voor onderste haken voor één productfamilie werken.
Tip.
Als je met de trein reist is het handig om de beide tassen niet vast te klikken aan de drager maar met behulp van de dwarse banden met elkaar te verbinden.
Je kunt ze bij het overstappen makkelijk er af tillen en er als een zadel overheen gooien, zonder allerlei gedoe.
Het setje past dan bijvoorbeeld ook over de tent heen die je onder de snelbinders boven op de drager hebt gepakt.
Poppink schreef:
za 15 okt, 2022 12:40
Heb je overwogen ook een roestvast stalen drager te kopen?
Of heb je die al.
Ik vind die slijtageplekken op de zwart gemoffelde dragers altijd zo lelijk.
Vandaag toevallig reviews gelezen van de RVS en titanium dragers van Tubus. Tassen laten daar net zo goed zichtbare beschadigingen op achter al zal het minder opvallen als het "blank staal onder zwart" van de zwarte dragers.
br@m schreef:
za 15 okt, 2022 13:42
1. Ik gebruik de documentvakken voor mijn e-reader of de ipad die ik op korte toeren wel eens meeneem, voor reparatiepatches voor tassen, tent, luchtbed, voor papieren/documenten en dergelijke.
Zijn ook prima geschikt om een flinke beugelslot in te schuiven. Zo stoort het niet met de rest van de inhoud en zit het gewicht zo dicht mogelijk naar het midden.
Zie hier: https://www.ortlieb.com/en_us/service/t ... ql-systems het verschil tussen het QL1 en QL2.1 systeem.