Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank die zichzelf snel op kan laden - Forum Wereldfietser

Powerbank die zichzelf snel op kan laden

Beetje cryptisch. Maar ik zoek een powerbank die snel op te laden is. Als ik daarop Google vind ik powerbanks die bijv. de telefoon snel op kunnen laden, maar het gaat me om de powerbank zelf. Die je dus een paar uurtjes aan de stroom hangt en klaar. Die je bij een koffiepauze al even bij kunt tanken zeg maar.

Hebben jullie daar ervaring mee? Welke merken moet ik dan om zoeken en wat is jullie ervaring ermee?

Anno
Ik heb 2 Hama PA-12 powerbanks die inderdaad snel opgeladen kunnen worden tijdens een korte pauze. Hier schreef ik er al over:

viewtopic.php?f=23&t=30712&p=410889#p410889

Let niet alleen op de specificaties van de powerbank daarin, maar ook van je oplader en je laadkabel. Pas zodra lader, powerbank én laadkabel daarin vriendjes worden zul je daadwerkelijk kunnen snelladen.
Ik heb een aantal jaar geleden dezelfde zoektocht gemaakt en ben toen uitgekomen bij deze powerbank, die zelf ook via quick charge geladen wordt: https://www.techgearlab.com/reviews/ele ... -ace-22000

Ik heb hem toen op Amazon gekocht, maar intussen lijkt deze niet meer verkocht te worden. Misschien helpt dit wel als startpunt voor je zoektocht, als er een opvolger van bestaat.
Zie bijvoorbeeld deze test:
https://tweakers.net/reviews/9200/8/pow ... laden.html

Even omdenken:
Kijk ook of de powerbank een modus heeft om jouw telefoon langzaam op te laden. Daarmee haal je meer uit de capaciteit van je powerbank (dan met snelladen). En dat kan vervolgens betekenen dat je met een kleinere powerbank toe kunt, die je dan sneller kunt opladen. Dit klinkt misschien wat suf, maar je telefoon opladen doe je vaak 's nachts en dan mag het langer duren.

Meer leesvoer hierover: [vet/onderstreept door mij]
https://www.ultralightdandy.com/hiking-power-banks/

"Output mAh

((Advertised capacity in mAh * 3,7) / 5) * Efficiency

This is one of the most important metrics that are usually not visible when you look for a new power bank: how much of the advertised capacity can actually be transferred to my phone. First we want to know the theoretical number. So we take the advertised mAh and multiply it by the voltage for which this actually is the mAh. With Li-ion batteries this is 3.7V. Then we divide it by the voltage that is used for the output, and that is 5V for USB ports. That means a 5.000mAh power bank can theoretically put 3700mAh in your phone. A 10.000mAh has 7400mAh, and a 20.000mAh power bank 14800mAh so we are left with Theoretical output * Efficiency.

But that is just theoretical output. The circuit that converts the electricity from 3.7V to 5V isn’t 100% effective and you will lose some power along the way. That is why we need to know the efficiency of a power bank. I don’t own all these power banks myself and don’t have the measuring equipment, so I rely on external data from Powerbank20.com, Hardware.info, Techtest.org and PCWorld.com. To get consistent data these sites test the efficiency at a certain output. For years the standard has been 5V at 1A. That means a discharge speed of 5W. But these days barely anyone uses these very slow speeds anymore so testing the efficiency of a power bank at these speeds don’t represent real world usage. So I’ve only included power banks that have been tested at 5V at 2A, so 10W, double the speed. And the differences are quite big. For example the famous Anker PowerCore 20100 has an efficiency of 91,6% at 5W, which is great, but drops down to 70% at 10W! A lot of the circuits in older power banks were designed to be efficient at lower speeds and lose a lot of efficiency when you use Quick charge or a similar technology. That also means that some of these power banks that are able to discharge at much higher speeds, like 30W, might be more or less efficient at those speeds."

P.S.
Ik heb vorig jaar enkele powerbanks met en zonder langzaam laadmodus (d.w.z. niet van de powerbank zelf, maar van de apparatuur die je met de powerbank oplaadt) getest en dat bleek nogal uit te maken in netto capaciteit.
Beagle Bikes heeft er ook een stukje over op hun site staan.
https://beaglebikes.nl/xtorm-powerbank- ... n-sneller/
Ik gebruik een aantal Xiaomi 10 Ah powerbanks. Twee 10 Ah powerbanks werkt handiger dan één 20 Ah exemplaar, alleen al omdat je die tegelijkertijd kunt laden en daarmee de laadtijd halveert.
Maar interessanter: sommige versies van een powerbank hebben alleen een USB-C laadaansluiting en andere zowel een USB-C als een micro-USB laadaansluiting. De eerste versie laadt dan aanzienlijk sneller dan de tweede, vermoedelijk omdat bij de laatste de maximaal toelaatbare laadstroom door de USB-C aansluiting afgeknepen wordt tot het (lagere) maximum van de ook aanwezige micro-USB aansluiting.
Dat leidt tot de conclusie dat, als je een snelladende powerbank zoekt, je er een moet hebben met uitsluitend een USB-C laadaansluiting én je moet overwegen twee kleinere in plaats van één grote aan te schaffen. In gram per Ah verschillen grote en kleine powerbanks niet veel. Opgeladen powerbanks zijn ook niet zwaarder dan lege. Vaak zijn powerbanks in werkelijkheid wel zwaarder dan het opgegeven gewicht :)
Voor wat het waard is.
Dankzij jullie opmerkingen ben ik maar eens aan het meten geslagen.
Ik gebruik op vakantie een WakaWaka lamp die ook mijn telefoon (gedeeltelijk) en sporthorloge kan opladen.
Capture.JPG
Het laden op zonlicht stelt niet veel voor en ik maak er hoegenaamd geen gebruik van.

Voor de test heb ik de WakaWaka aangesloten op een lader van de Hema 5V - 2.5 mA op een wandcontactdoos die aangestuurd wordt door een Shelly schakelaar.
DSC_8341.JPG
Met de Shelly schakelaar kan ik meten hoeveel stroom de lader neemt.
Shelly-wakawaka.jpg
Zoals je ziet is dat 8 Watt
De Shelly meet vrij nauwkeurig, want als de groene lampjes 's avonds branden geeft de Shelly 4,6 Watt aan.

Ik heb zo geen idee hoe lang het opladen van mijn WakWaka duurt.
Ik ga het volgen en misschien kan een slimmerik stoeien met de cijfers en het berekenen.

EDIT
De snellader van mijn telefoon neemt 14 Watt
Daar zijn ook leuke digitale multimeters voor, zoals onderstaande:
Capture.JPG
Dank allemaal. Ik ga aan de slag met het bekijken van jullie tips en opmerkingenen dan komt er vast iets goeds uit.

Anno
Fytsreizger schreef:
wo 12 okt, 2022 20:28
Dank allemaal. Ik ga aan de slag met het bekijken van jullie tips en opmerkingenen dan komt er vast iets goeds uit.
Hoor graag wat het is geworden. Bedankt.
Xtorm heeft geode powerbanks die snel opladen, daar voor heb je natuurlijk een goede lader nodig maar eigenlijk nog belangrijker en vaak niet genoemd, een goede kabel die veel stroom doorlaat, heb je een matige kabel dan gaat het laden nog steeds langzaam .
Ik denk dat ik voor de Xstorm ga met een goede lader.
willem.m schreef:
wo 12 okt, 2022 08:50
Zie bijvoorbeeld deze test:
https://tweakers.net/reviews/9200/8/pow ... laden.html

Even omdenken:
Kijk ook of de powerbank een modus heeft om jouw telefoon langzaam op te laden. Daarmee haal je meer uit de capaciteit van je powerbank (dan met snelladen). En dat kan vervolgens betekenen dat je met een kleinere powerbank toe kunt, die je dan sneller kunt opladen. Dit klinkt misschien wat suf, maar je telefoon opladen doe je vaak 's nachts en dan mag het langer duren.
Ik laad mijn telefoon met een powerbank vaak overdag ('s-nachts laad ik de powerbank) maar alsnog gaat dit op. Prima als dat met langzaam laden gaat. Ik laad thuis ook altijd mijn telefoon op met een langzame 1A lader. Beter voor de accu van de telefoon ook.
Vraag me wel af, zijn er powerbanks die een stand hebben "langzaam laden" en "snel laden"? Of 2 aparte USB poorten hiervoor.
Ik heb daar nooit echt iets over kunnen vinden in specs.

Verder heel interessant topic dit.
bast1aan schreef:
vr 14 okt, 2022 17:24
... Vraag me wel af, zijn er powerbanks die een stand hebben "langzaam laden" en "snel laden"? ...
Die powerbanks zijn er bijna niet. Best wel vreemd, wat mij betreft. Ik heb de indruk dat consumenten zich blindstaren op bruto capaciteit en snel opladen van de powerbank, en niet stil staan bij efficiënt gebruik van die powerbank. Met als gevolg dat ze een te grote en zware powerbank kopen en meezeulen.

P.S.
Ik heb er dus wel een gevonden.
Poppink schreef:
wo 12 okt, 2022 16:23
Het laden op zonlicht stelt niet veel voor en ik maak er hoegenaamd geen gebruik van.
Het zonnepaneel geintegreerd in een powerbank is altijd te klein, maar 1W lees ik in die datasheet. Ik heb daarom nooit de meerwaarde van die wakawaka powerbank begrepen. (of andere powerbanks met geïntegreerd zonnepaneel)
Poppink schreef:
wo 12 okt, 2022 16:23
Voor de test heb ik de WakaWaka aangesloten op een lader van de Hema 5V - 2.5 mA op een wandcontactdoos die aangestuurd wordt door een Shelly schakelaar.
Waarschuwing: dit soort meetsystemen zijn vaak erg onnauwkeurig in deze situatie, omdat 1. ze vaak slecht lage vermogens kunnen meten, 2. ze vaak slecht vermogens kunnen meten met een slechte powerfactor zoals van een telefoonlader en 3. het rendement van de telefoonlader hier verstorend werkt, die bovendien varieert met het opgenomen vermogen.
Ik zou dan echt voor die meter die op USB niveau werkt gaan.
willem.m schreef:
vr 14 okt, 2022 17:28
Die powerbanks zijn er bijna niet. Best wel vreemd, wat mij betreft. Ik heb de indruk dat consumenten zich blindstaren op bruto capaciteit en snel opladen van de powerbank, en niet stil staan bij efficiënt gebruik van die powerbank. Met als gevolg dat ze een te grote en zware powerbank kopen en meezeulen.
Ja. Beetje zelfde verhaal als de wapenwedloop van smartphones die altijd een zwaardere en snellere CPU en groter/hogere resolutie scherm moeten hebben, etc. Terwijl heel veel consumenten meer geïnteresseerd zijn in een langere batterijduur van de telefoon.
willem.m schreef:
vr 14 okt, 2022 17:28
P.S.
Ik heb er dus wel een gevonden.
En welke is het geworden?
PS [foeijanh]heb niet gezocht op het forum[/foeijanh]
JanH schreef:
vr 14 okt, 2022 18:14
En welke is het geworden? ...
Dat was deze:
Charmast 23800mAh https://amzn.eu/d/8viqT2G

Deze kwam ik tegen in een test met heel veel powerbanks waar die langzame oplaadmodus werd toegelicht. En dat werkt ook door de aanknop enkele seconden ingedrukt te houden. Maar in de productomschrijving lees ik het hier niet terug. Toch wel apart. Blijkbaar verkoop je met andere USP's beter.

Het staat wel in de handleiding:
https://manuals.plus/charmast/23800mah8 ... ging_notes
Ik heb zelf laatst een goedkope ISY powerbank van 10Ah bij de Mediamarkt gekocht. Ik vind het een topding, want:
+ heel goedkoop, geen geavanceerde functies
+ 10Ah is klein genoeg om nog enigszins vlot op te laden met standaard 2A laadstroom (6 uur dus voor 0-100%)
+ kan toch geen hoge stroom aan mijn apparaten leveren, dus ook geen nadelen daarvan
+ laadt vanaf 100mA/0,5W op met mijn aparte 5Wp zonnepaneel. Nuttig bij wisselend bewolkt weer.

minpunt: laadt toch iets te traag als je onderweg even in een restaurantje stopt, use case van dit topic. met een dual port 20W USB adapter kan je wel zowel powerbank als telefoon tegelijk opladen.
bast1aan schreef:
vr 14 okt, 2022 17:24
Vraag me wel af, zijn er powerbanks die een stand hebben "langzaam laden" en "snel laden"? Of 2 aparte USB poorten hiervoor.
De meeste Xiaomi powerbank kunnen ook langzaam laden, door de aan-knop langer ingedrukt te houden.