Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tentstokelastiek vervangen - Forum Wereldfietser

Tentstokelastiek vervangen

Na tien jaar was het elastiek in de tentstok van mijn Helsport Ringstind slap geworden. Dus heb ik het vervangen door standaard vervangingselastiek (zoiets als dit https://www.bever.nl/p/bo-camp-shock-co ... 42030.html). Maar dit vervangende elastiek had sowieso al niet dezelfde rekeigenschappen, en is bovendien na een jaar al weer slap geworden. Vooral frustrerend als je de tentstok weer uit de tent wilt halen.

Heeft er iemand tips? Zijn er verschillende elastiekkwaliteiten, en zo ja waaraan kun je dat zien?
Er zijn inderdaad verschillende kwaliteiten/rekeigenschappen.
Ik had hetzelfde issue met tentstokken. Eerst vervangen door de witte Bo-camp-elastieken van Bever. Later opnieuw vervangen door stuggere elastiek die per meter wordt verkocht in een bergsportzaak.
eindgebruiker schreef:
vr 02 sep, 2022 19:15
waaraan kun je dat zien?
Niet. Je weet het naderhand. Als anderen goede ervaringen hebben is dat handig.
Breng je wel de na een jaar al kapotte elastiek terug naar Bever?
Ik gebruik elastiek uit de watersportwinkel.
Er is natuurrubber, en er is latexrubber.
Natuur is beter.
Een goede webshop vermeld dat.

Je ziet het niet altijd terug in de prijs.
Omdat de kwaliteit van de braiding (het omhulsel) ook een rol speelt

Voor beide geld dat je het elastiek ontspannen moet wegleggen, als je er lang mee wilt doen.

Trampoline koord, bungee koord. In ieder geval een zeer elastisch koord. De kern bestaat uit vele rubber draden met daaromheen een sterke polyester gevlochten mantel?
Trapezekoord herft een massieve kern
eindgebruiker schreef:
vr 02 sep, 2022 19:15
Heeft er iemand tips? Zijn er verschillende elastiekkwaliteiten, en zo ja waaraan kun je dat zien?
Geen idee hoe goed dit in de markt staat maar ik verwacht dat het goed is. Wel flink aan de prijs.

https://www.zwerfkei.nl/product/hillebe ... m-15-meter
ik verwacht dat het goed is
Omdat er Hilleberg op staat en het duur is?
Bert van Sprang schreef:
za 03 sep, 2022 11:01
ik verwacht dat het goed is
Omdat er Hilleberg op staat en het duur is?
Als Hilleberg dit in hun eigen stokken gebruikt tenminste. Daar hoor ik weinig klachten over.

Behalve van mezelf dan (uitgelubberd elastiek bij nieuwe tent) ;). elastiek is toen door deze vervangen en die doet het uitstekend.
Tip vanuit de klimwereldaan het einde een klein stukje ducttape eromheen, dat doorsnijden en dan met een vlammetje het uiteinde smelten. Daarna kan de tape eraf.
Fedor schreef:
za 03 sep, 2022 11:14
Als Hilleberg dit in hun eigen stokken gebruikt tenminste. Daar hoor ik weinig klachten over.
Ook Hilleberg heeft een aantal jaren problemen gehad met snel uitgelubbert elastiek. Het mooie is wel dat ze gratis vervanging opsturen als je ze daarover mailt.

Verder heb ik erg goede ervaring met de Vaude shockcord. Kost iets van 7/8 euro voor 10m...
Tikje off-topic maar toch:
De kwetsbaarheid van boogstokken en elastiek is voor mij reden te kiezen voor een tipi.
Ik zou even langs de Bever gaan. Zijr epareren steeds meer uir duurzaamheidsperspectief en mijn ervaring (met gebroken tentstokdeeltje) is dat het voor een zeer vriendelijk prijsje kan. Wie weet kunnen zij aangeven welk elastiek passend is en hebben ze het ook liggen voor je in het reparatiecentrum.
Dank voor alle reacties. Deze is het geworden, lijkt vergelijkbaar met die van Hilleberg:
20221106_151301.JPG
Dat witte draadje is de oude van BoCamp, 2 mm dik. De nieuwe is 3 mm.