Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin edge opladen met hub dynamo (via usb-lader) - Forum Wereldfietser

Garmin edge opladen met hub dynamo (via usb-lader)

Ik gebruik telefoon navigatie en tot nu toe kon ik deze via de dynamo opgeladen houden, Met nieuwere telefoons - die meer stroom verbruiken - wordt dat steeds lastiger. Overweeg terug te gaan naar een aparte navigatie, bijv Garmin Edge. Wat zijn de oplaad ervaringen tijdens fietsen van de Garmin Edge? Of weet iemand een navigatie die weinig stroom kost om opgeladen te blijven?
Misschien staat het antwoord wel in het uitgebreide gebruikersverslag van willem.m:
viewtopic.php?f=21&t=36030
Of je leest andere onderwerpen op dit forum met Edge in de titel:
search.php?keywords=edge&terms=all&auth ... ubmit=Zoek
Ik heb inderdaad dezelfde ervaringen, ik moet de telefoon in de allerzuinigste stand zetten, scherm niet vaak aanzetten, en doorfietsen (min 15-20km/u) en dan nog laadt ie nog maar heel langzaam op. Ik doe dit overigens met de axa lamp met usb aansluiting. Kan zijn dat het met een andere adapter beter gaat, dat weet ik niet. Met eerdere (vooral kleinere) telefoons ging opladen in ieder geval wel sneller.

Ik vind zelf een telefoon als navigatie wel grote voordelen hebben tov een dedicated gps zoals een garmin. Je hebt met telefoon ook internet en daarmee google, vind ik toch wel bijna onmisbaar. Daarom laad ik tegenwoordig alleen een powerbank op via de dynamo en daar hang ik dan de telefoon aan als ie leeg is. Dat werkt beter. Powerbank kun je ook in het hotel of op de camping opladen en dan kun je er sowieso al paar dagen mee vooruit.
paulw schreef:
wo 31 aug, 2022 12:28
Ik gebruik telefoon navigatie en tot nu toe kon ik deze via de dynamo opgeladen houden, Met nieuwere telefoons - die meer stroom verbruiken - wordt dat steeds lastiger. Overweeg terug te gaan naar een aparte navigatie, bijv Garmin Edge. Wat zijn de oplaad ervaringen tijdens fietsen van de Garmin Edge? Of weet iemand een navigatie die weinig stroom kost om opgeladen te blijven?
Opladen was met een Edge 830 prima te doen, moet er wel bijzeggen dat de buffer van mijn Forumslader groter is dan standaard en vaak al vol bij aanvang van de tocht. Genoeg ook om de telefoon-accu nog op peil te houden.
Een Edge 830 gebruikt zo weinig stroom dat je 2 tot 3 dagen kan navigeren op de ingebouwde mini-accu (3,7V/600mAh). Eenmaal leeg is het accuutje in een uur weer opgeladen met een powerbank (of bufferaccu/naafdynamo).

Ik vraag me ook af of er nog smartphones zijn die niet zoveel stroom gebruiken. Of 'gewoon' een week meegaan met een acculading. Zoveel handiger op reis (niet alleen fietsreizen)
En ook met de Edge 530 kan je drie dagen doen, en die is in een uur weer opgeladen, bijvoorbeeld met een powerbank of aan het stopcontact tijdens een appeltaartmoment.
willem.m schreef:appeltaartmoment
Beetje Nederlands voor de Wereldfietser.
bast1aan schreef:
wo 31 aug, 2022 15:54
Ik vraag me ook af of er nog smartphones zijn die niet zoveel stroom gebruiken. Of 'gewoon' een week meegaan met een acculading. Zoveel handiger op reis (niet alleen fietsreizen)
Je hebt tegenwoordig vrijwel geen telefoons met kleine schermen meer, en het scherm is de grootste stroomvreter. Kleinste scherm dat je kan vinden is alsnog bijna 5.5 inch (iphone 13 mini) en daar haal je ook geen dagen accutijd mee. Voor android zijn de schermen nog groter, minder dan 6 inch is nauwelijks te vinden.
opladen van de edge gaat prima, zolang je maar boven de 14km/u fietst.
ik heb zelf een edge 1000, met een zelf gemaakte usb lader, deze laadt ongeveer 2% per kilometer tijdens het navigeren. ( gemiddelde snelheid 19km/u)
Heb de Edge 1030 plus, die gaat 4 fietsdagen mee op vakantie, laden gaat vrij traag zoals alle Gamins.
Je hebt nu ook de Edge 1040 die een uitvoering heeft die zelf bij laad in de zon, niet genoeg om vol te blijven maar genoeg om het nog langer uit te houden.

Nog een voordeel van de Edge is dat het scherm bijna niet reageert op regen wat bij een telefoon wel anders is.
Farenji schreef:
wo 31 aug, 2022 19:09
Je hebt tegenwoordig vrijwel geen telefoons met kleine schermen meer, en het scherm is de grootste stroomvreter. Kleinste scherm dat je kan vinden is alsnog bijna 5.5 inch (iphone 13 mini) en daar haal je ook geen dagen accutijd mee.
Toch hebben juist smartphones met een groter scherm een betere accuduur, om de simpele reden dat blijkbaar de winst van een grotere accu die daar bij past, groter is dan het hogere verbruik door het grotere scherm.
Neem de iPhone 13 mini/std/Pro/Pro Max met een 5,4"/6,1"/6,1"/6,7" scherm en een accuduur bij bv video afspelen tot 17/19/22/28 uur. Groter is hier dus beter, kwa accuduur.

www.apple.com/nl/iphone-13/specs/
www.apple.com/nl/iphone-13-pro/specs/
Mr. Z schreef:
wo 31 aug, 2022 21:43
Heb de Edge 1030 plus, die gaat 4 fietsdagen mee op vakantie, laden gaat vrij traag zoals alle Gamins.
Je hebt nu ook de Edge 1040 die een uitvoering heeft die zelf bij laad in de zon, niet genoeg om vol te blijven maar genoeg om het nog langer uit te houden.

Nog een voordeel van de Edge is dat het scherm bijna niet reageert op regen wat bij een telefoon wel anders is.
Als ik zie wat die 1040 kost (zelfs in de aanbieding) dan denk ik van laat maar.
Flix schreef:
wo 31 aug, 2022 22:51
Farenji schreef:
wo 31 aug, 2022 19:09
Je hebt tegenwoordig vrijwel geen telefoons met kleine schermen meer, en het scherm is de grootste stroomvreter. Kleinste scherm dat je kan vinden is alsnog bijna 5.5 inch (iphone 13 mini) en daar haal je ook geen dagen accutijd mee.
Toch hebben juist smartphones met een groter scherm een betere accuduur, om de simpele reden dat blijkbaar de winst van een grotere accu die daar bij past, groter is dan het hogere verbruik door het grotere scherm.
Neem de iPhone 13 mini/std/Pro/Pro Max met een 5,4"/6,1"/6,1"/6,7" scherm en een accuduur bij bv video afspelen tot 17/19/22/28 uur. Groter is hier dus beter, kwa accuduur.
Zelf enkel ervaring met Android telefoons, maar ik heb niet het gevoel dat de accuduur van smartphones er beter op is geworden de laatste 10 jaar, eerder slechter. Ik heb bovendien ook de ervaring dat de telefoon nog steeds relatief snel leegloopt ook als je het scherm weinig gebruikt. Wat suggereert dat het vooral een processor/software probleem is.
Dat de accu's groter worden heeft tot gevolg dat de telefoon zwaarder en lomper wordt (vind ik in dagelijks gebruik geen vooruitgang, en met mij velen), en dat ie moeilijker is op te laden met een naafdynamo en ook zwaardere powerbanks nodig hebt om dezelfde mate weer te kunnen terugladen.