Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat als je je telefoon kwijt raakt - Forum Wereldfietser

Wat als je je telefoon kwijt raakt

Toch maar even in het topic over paklijst. Hebben jullie bedacht wat te doen als je telefoon gestolen of zoek raakt als in het (verre) buitenland zit. Tegenwoordig ben je erg afhankelijk van alles wat op je telefoon staat en wat je er mee kunt.
Mijn conclusie voorlopig is dat je een niet geactiveerde pre-paid SIM kaart moet meenemen van dezelfde provider als waar je bij zit en verder e-dentifier of gelijkbaar moet meenemen om de betaal app opnieuw te activeren.

Ben je je telefoon kwijt dan koop je een nieuwe; doet een restore. Activeert de nieuwe SIM kaart en belt om je nummer te laten omzetten. Het is belangrijk dat je toegang hebt tot je telefoon nummer omdat tegenwoordig twee/multi factor authenticatie gekoppeld is aan je telefoon. Zo denk ik dat je pas een restore kunt doen als je je oude nummer terug hebt (indien je 2FA op Google account hebt aan staan).

Wil je find my phone gebruiken en wil je inloggen op je Google account dan kan dat enkel als je toegang hebt tot je telefoon voor 2FA dan wel toegang hebt tot een van te voren gekozen ander kanaal. Anders zit je in een loop. Indien je onderweg bent en je hebt geen toegang tot wifi zal de backup meestal je foto’s, whatsapp berichten etc niet uploaden. Die ben je dus kwijt indien je mobiel backuppen uit hebt staan (en dat hebben de meeste van ons zeker in het buitenland). Misschien is er ergens een beter uitgewerkt en vooral getest plan hoe je dit moet aanpakken. Strekking is vooral denk er van te voren over na.
Ik moet zeggen dat ik aardig geworsteld heb met dit probleem voor mijn fietsreis eerder dit jaar. Ik kwam er niet uit want uiteindelijk maakte dat ik als een kloek over mijn telefoon waakte. Maar ik ben het met je eens dat het kwetsbaar is.
Ik probeer continu in de gaten te houden dat mijn telefoon zo min mogelijk een 'single point of failure' wordt, zo kan ik met zoveel mogelijk 2FA zaken ook altijd met mijn yubikey inloggen.
Specifiek op reis werkt betalen met mijn bankpas. Van te voren zorg ik dat ik niet handmatig geld meer hoef over te boeken onderweg. Creditcard is een belangrijke backup voor betalingen onderweg.

Het is vervelend dat steeds meer banken en ook DigiD voor toegang alleen nog met een app werken en geen backup mogelijkheid bieden, yubikey ondersteunen ze niet, terwijl alle grote internationale entiteiten zoals Facebook, Google, Microsoft, Paypal enz dat wel doen.

Foto's en films backup ik onderweg naar SD kaartjes die ik elders opberg. Als ik ergens snel internet vind, kan ik ook uploaden.

Voor navigatie gebruik ik mijn Garmin, OSMAnd en Garmin zijn hier een goede backup van elkaar.
RealRedHair schreef:
za 27 aug, 2022 12:46
Hebben jullie bedacht wat te doen als je telefoon gestolen of zoek raakt als in het (verre) buitenland zit. Tegenwoordig ben je erg afhankelijk van alles wat op je telefoon {etc.}
Dit verdient wel een apart draadje vind ik. Aan mod vragen?
Ik snap er zo weinig van dat ik spontaan verlang naar een papieren kaart, filmrolletjes, bankbiljetten en travellercheques.
Apart draadje prima…de rest weegt voor mij niet op tegen het gemak van digitaal.
Ik neem tegenwoordig naast mijn standaard iPhone ook een oudere, 'afgedankte' iPhone mee als reserve. Heb mijn abbo op de eSIM staan, en neem geen reserve SIM kaart mee met mijn nummer, want zo'n SIM kaart is snel aangemaakt, denk ik (T-Mobile)

Het eco-systeem van Apple geeft wel genoeg mogelijkheden voor backup. Als je iCloud gebruikt, heb je het meeste, waaronder bestanden, contacten, agenda, instellingen, inloggegevens van allerlei zaken/sites en de foto's in de cloud. Eventueel nieuwe iPhone kopen, inloggen in je iCloud account en je hebt weer dezelfde telefoon, min of meer.

Vwb de 2FA in het algemeen: ik raad altijd aan daar (als het kan; bij Apple iig wel), meerdere nummers op te geven, zodat als je eigen nummer om wat voor reden het niet doet/beschikbaar is, je toch altijd kan inloggen in de services/sites. Bv het nummer van je partner, of kinderen of zo.
Flix schreef:
zo 28 aug, 2022 19:33
Ik neem tegenwoordig naast mijn standaard iPhone ook een oudere, 'afgedankte' iPhone mee als reserve. Heb mijn abbo op de eSIM staan, en neem geen reserve SIM kaart mee met mijn nummer, want zo'n SIM kaart is snel aangemaakt, denk ik (T-Mobile)
Je kan met iedere SIM kaart, ook een buitenlandse, terecht, zolang je je mailadres en wachtwoord weet.
De belangrijke data worden door Apple en Google vanzelf op de andere telefoon geladen.
Bij Android (Google) is het wel van belang dat je in een eerder stadium automatische back-ups hebt geactiveerd, anders werkt het niet zoals je hoopt.
Poppink schreef:
zo 28 aug, 2022 20:10
Je kan met iedere SIM kaart, ook een buitenlandse, terecht, zolang je je mailadres en wachtwoord weet.
De belangrijke data worden door Apple en Google vanzelf op de andere telefoon geladen.
Het 'probleem' is juist 2-stapsverificatie.
Ik fiets standaard op de Garmin, met telefoon als backup. Als de telefoon dus gestolen wordt heb ik in ieder geval nog een manier om rond te kunnen fietsen en mijn weg te vinden. (andersom dus ook)

Ik gebruik 1Password als wachtwoordenbeheerder, password manager. Daar staan ook van de meeste diensten de MFA-koppelingen in (als een dienst gebruik maakt van een TOTP-code, timebased one time password, oftewel een code die elke 30 sec ververst). Gecombineerd met een lijstje back-upcodes die bij al die diensten geleverd worden voor als je niet bij die code kan komen. 1Password kan ik in, ook al heb ik mijn mobiele telefoon niet meer. Via de website van 1Password. Dus ik kan nog inloggen in de meeste belangrijke websites en diensten, zoals mail, dropbox, telefoonprovideraccount, etc.

Mijn iPhone maakt, wanneer verbonden met WiFi, automatisch een back-up naar de cloud van al mijn foto's en belangrijke data. Restoren zal dus niet zo'n groot probleem zijn als ik eenmaal een nieuwe telefoon heb aangeschaft (en het vinden van de oude opgegeven heb).

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Via het Find My onderdeel in iCloud kan ik de iPhone als vermist opgeven en zodra een ander iOS device in de buurt komt (óók wanneer de iPhone uitgeschakeld is of leeg is!) zal ie herkend worden en de locatie doorgegeven. Hiermee kan er hopelijk nog iets bereikt worden om het toestel terug te krijgen (in geval van verlies dan wel diefstal). Hiervoor heb ik wel toegang nodig tot een computer of tablet of zo. Dus even een hostel, hotel, pension, vriendelijke local opzoeken en die lief aankijken.

Enige vervelende is inderdaad diensten als DigiD. Meerdere telefoonnummers opgeven wil daar niet. Meerdere apparaten wel. Dus als je partner thuis blijft en je hebt nog ergens een oude telefoon of tablet liggen die je in noodgevallen kunt laten inloggen, is dat wellicht een idee tot je dat zelf weer kunt met je nieuwe telefoon.

Voor een verloren sim-kaart kan gemakkelijk een nieuwe e-sim worden geregeld via de klantenservice van je telefoonprovider. Daarvoor dien je wel een aantal controlevragen te kunnen beantwoorden. Mogelijk ook een E-mail te beantwoorden. Zie daarvoor oplossing in de tweede alinea. Uiteraard bel je dan even met iemand anders zijn telefoon of die van eerder genoemde plek voor hulp.

Voor je bank-app heb je vaak de e-dentifier nodig om na restore weer erin te kunnen. Evenals een creditcard app. Als je die niet bij je hebt, is internetbankieren er even niet bij. Wellicht dat je via de klantenservice nog eea geregeld krijgt via andere controles en als je de situatie uitlegt.

Als je pinpas gestolen wordt, kun je vaak nog met creditcard uit de voeten (apart plekje geven los van je gebruikelijke bankpas en portemonnee). Is die ook weg, dan kun je via diensten als revolut en wise vaak wel een creditcard aanvragen en die op laten sturen naar het adres waar je dan bent. Je laadt de prepaid creditcard op via hun apps. Moet je bank-app het wel weer doen.

Hier ook: voorkomen is beter dan genezen. Daarom zit er in mijn portemonnee een Apple AirTag, een kleine, ronde "puck" die een signaal uitstuurt en opgepikt kan worden door alle Apple en Android telefoons en weer via internet wordt gerapporteerd. Vervolgens weer te traceren via de Find My-app. Dit werkt fantastisch met meer dan 1 miljard apparaten van Apple in omloop wereldwijd. Uiteraard alleen echt goed te gebruiken in geval van verlies, niet zozeer diefstal, want de AirTag is zo verwijderd.
cdj schreef:
zo 28 aug, 2022 21:46
1Password kan ik in, ook al heb ik mijn mobiele telefoon niet meer. Via de website van 1Password.
Neem aan dat 2Fa aan staat op je 1Password dus hoe log je op een onbekende werkplek in op 1Password site als je telefoon met je OTP app weg is en ook je telefoon nummer niet bereikbaar is?
Daarvoor heb ik dus die Yubikey aangeschaft. Ook veiliger dan de MultiFactorAuth-token opslaan in je password manager denk ik.
En makkelijker in het dagelijks gebruik dan steeds TOTP codes overtikken van je telefoon.
RealRedHair schreef:
zo 28 aug, 2022 21:53
cdj schreef:
zo 28 aug, 2022 21:46
1Password kan ik in, ook al heb ik mijn mobiele telefoon niet meer. Via de website van 1Password.
Neem aan dat 2Fa aan staat op je 1Password dus hoe log je op een onbekende werkplek in op 1Password site als je telefoon met je OTP app weg is en ook je telefoon nummer niet bereikbaar is?
1Password werkt met een Master Password en een Secret Key. Mocht je bekend zijn in de IT-wereld, zie het als een SSH-key die je gebruikt in combinatie met een gebruikersnaam/wachtwoord om in te loggen bij een server op afstand.

Die Secret Key weet ik te bemachtigen zonder telefoon en zonder die fysiek bij mij te hebben. Mocht ik die niet meer kunnen bereiken op die manier, dan zijn er nog dierbaren die deze code hebben, in geval van overlijden. Dat is drastisch natuurlijk, dus die wil ik liever niet inschakelen, maar het zou kunnen.
Ben ik de enige die zich hier niet zo druk om maakt?

Ik gebruik een Garmin voor navigatie, heb een pinpas en creditcard mee die ik op een aparte plek bewaar. Als mijn telefoon gestolen word, koop ik gewoon zo snel mogelijk een nieuwe of doe het even zonder. De rest los ik later wel op. Of ben ik dan te naief?
Goed punt. Maar denk bv aan:
- ineens een corona bewijs nodig. hiervoor DigiD nodig
- door diefstal van mijn rugzak ben ik eens een hoop vakantiefoto's kwijt geraakt. dat is toch wel zonde.
- als je langere tijd weg bent, is toegang tot je mail soms toch wel belangrijk
bast1aan schreef:
zo 28 aug, 2022 21:59
Daarvoor heb ik dus die Yubikey aangeschaft. Ook veiliger dan de MultiFactorAuth-token opslaan in je password manager denk ik.
En makkelijker in het dagelijks gebruik dan steeds TOTP codes overtikken van je telefoon.
1Password kopieert automatisch de 2FA codes wanneer ik probeer in te loggen naar klembord, hoef alleen maar te plakken. Geen overtypen dus.

Of het veiliger is? Als mijn 1Password account gehackt wordt is het hek sowieso al wel van de dam. Ik vertrouw daarbij op de kundigheid van 1Password om dit te voorkomen en ik zorg er zelf voor dat er een sterk Master Password op zit en verander die elke x periode volledig.

Ik denk dat het daarmee wel voldoende is afgedekt. Persoonlijk acht ik het veel waarschijnlijker dat IK niet te vertrouwen ben om mijn data veilig achter slot en grendel te houden met een zelfgebouwd systeem van wachtwoorden opslaan en bedenken, dan dat 1Password er niet in slaagt om een systeem op te tuigen die hackers buiten de deur houdt.

Maar die Yubikey's zijn ook mooie apparaatjes, zeker :)
Als m'n telefoon kwijt zou raken dan zorg ik dat ik het thuisfront via een mailtje daarvan op de hoogte breng zodat ze weten dat het alleen de telefoon is die kwijt is.

Verder geen foto's maken en navigeren door de weg te vragen tot ik ergens weer een GPS of een smartphone gekocht heb om daar weer mee te kunnen navigeren en eventueel fotograferen. Ik denk dat dat wel goed gaat komen.
Alpineflower schreef:
zo 28 aug, 2022 22:07
Ben ik de enige die zich hier niet zo druk om maakt?

Ik gebruik een Garmin voor navigatie, heb een pinpas en creditcard mee die ik op een aparte plek bewaar. Als mijn telefoon gestolen word, koop ik gewoon zo snel mogelijk een nieuwe of doe het even zonder. De rest los ik later wel op. Of ben ik dan te naief?
Het gaat hier dan dus ook voornamelijk om het geval dat je je telefoon nodig hebt bij steeds meer diensten waar je (deels) afhankelijk van bent. Velen van ons navigeren uitsluitend op de telefoon, dus die zijn zonder backup waarschijnlijk wel even "verdwaald". Het afhankelijke van de telefoon zit hem daarnaast voornamelijk in het nodig hebben om in te loggen bij zaken als iDeal, DigiD, mail-accounts, belangrijke bestanden in dropbox of google drive zoals treinkaartjes terug naar huis, visumdocumenten, etc. Uiteraard kun je je daartegen wapenen door ze uitgeprint mee te nemen.
Jurr schreef:
zo 28 aug, 2022 22:18
Als m'n telefoon kwijt zou raken dan zorg ik dat ik het thuisfront via een mailtje daarvan op de hoogte breng zodat ze weten dat het alleen de telefoon is die kwijt is.

Verder geen foto's maken en navigeren door de weg te vragen tot ik ergens weer een GPS of een smartphone gekocht heb om daar weer mee te kunnen navigeren en eventueel fotograferen. Ik denk dat dat wel goed gaat komen.
Ik neem aan dat jij nog geen vorm van 2 factor authenticatie hebt aangezet bij je E-mailaccount dus? Vaak gaat dat namelijk via sms of een authenticator-app. En dat wil nou net effe niet... ;)

Overigens wel slim om 2FA aan te zetten op een aantal van die cruciale zaken, want als een kwaadwillend persoon toegang heeft tot je mail, kun je nog zulke sterke wachtwoorden overal hebben, maar is zinloos geworden; alle wachtwoord-reset-mailtjes komen op dezelfde, gecompromitteerde, plek uit.
Ik telefoneer met een oude Nokia. En heb daarnaast een smartphone voor data. Betalen kan met een bankpas of een creditcard. Daarmee kan ik ook cash uit de muur halen. Navigeren doe ik met een Garmin die op batterijen werkt.

Verder maak ik me niet al te veel zorgen over wat er mis kan gaan. Je frame kan ook nog in tweeën breken. Ik kan ook nog kaartlezen.
Misschien kunnen we samen proberen wat adviezen voor iedereen samen te vatten. Ik heb kort lijstje gemaakt. Voel je vrij om te kopiëren en aan te vullen.

Tips - verlies telefoon
  • Neem reserve niet geactiveerde prepaid SIM-kaart zelfde provider als waar telefoon abonnement loopt (indien gebruik wordt gemaakt van e-SIM is dit niet nodig - vervangend toestel moet dan ook e-SIM ondersteunen!)
  • Gebruik een wachtwoord kluis zoals LastPass of 1Password met 2FA - bewaar daarin wachtwoorden maar ook belangrijke documenten
  • Stel in dat familie/vrienden na bepaalde periode toegang kunnen krijgen tot de kluis
  • Neem e-dentifier of vergelijkbaar mee om bank-app te activeren
  • Backup je gegevens op je telefoon regelmatig door telefoon op wifi aan te sluiten (dan wel activeer back-up via mobiele data)
  • Zorg dat je voor paar belangrijke accounts zoals je primaire email adres (maar zeker ook Gmail) met 2FA een alternatieve inlogmethode hebt (via ander telefoon nummer, ander email adres van familie/vrienden dan wel uitgeprinte codes)
  • DigID zorg dat je op ander apparaat bent ingelogd