Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat als je je telefoon kwijt raakt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat als je je telefoon kwijt raakt

cdj schreef:
zo 28 aug, 2022 22:26

Ik neem aan dat jij nog geen vorm van 2 factor authenticatie hebt aangezet bij je E-mailaccount dus?
Ach, als ik m'n email niet meer in kom omdat ik een smsje niet kan krijgen dan maak ik wel online een nieuw mailadres aan en gaat de vakantiegerelateerde communicatie daarheen tot ik thuis weer m'n email in kom. Al de emails van de afgelopen jaren lees ik dan thuis wel weer. ;)

En als ik een eerder verstuurd mailtje toch nodig blijk te hebben voor de terugreis oid dan kan ik met dat nieuwe emailadres vast ook wel de afzender bereiken om het opnieuw te versturen naar m'n tijdelijke mailadres. Gaat vast wel goedkomen (-:
Ik vind DigiD op een oude telefoon of tablet eigenlijk geen veilig idee. Niet omdat ik mijn partner niet vertrouw, wel omdat het onveilige apparaten zijn (geen schermvergrendeling, en/of oud OS is zonder security updates), en ik het ws snel vergeet en niet snel zal merken als ie kwijt raakt of gestolen wordt. En met DigiD kan je heel veel.
Of ik moet in mijn agenda zetten dat ik het na thuiskomst er weer af haal.
Al met al erg omslachtig. Misschien is je SIM recoveren en dan met telefoonnr je DigiD heractiveren wel gewoon voldoende.
Tweede simkaart van te voren aanvragen (T mobile 5 euro), meenemen op vakantie/reis.. niet ook kwijtraken.. nieuwe telefoon kopen... kaart erin... google account activeren.. en dan ben je vast wel wat kwijt (spreekt uit ervaring) maar de schade is best te overzien. Of, zoals genoemd, ander sim er in en dan google account inloggen etc.. dan heb je wel een probleempje met sommige verificaties...( ik kan dan niet meer in mijn werkomgeving ha,ha)

FF niet in digi id lijkt mij te overzien (anders bij langer weg.. maar 2 3 weken vakantie) De corona app.. hoop ik nooit meer nodig te hebben:).

Telefoon is al meerdere keren gecrasht.. (water, val etc) waardoor ie niks meer deed ... dat is toch een vergelijkbare situatie? Of zie ik iets over het hoofd?

Ben benieuwd naar de reacties
Prima dat TS dit onderwerp ter sprake heeft gebracht.
Ik wil niet terug naar de tijd dat je alleen in een telefooncel met lokale muntjes kon bellen. Of dat je alleen in een bankgebouw geld kon krijgen.
Maar uit de discussie hierboven heb ik wel overgenomen dat ik nog meer back to basics moet worden dan ik al dacht te zijn.
De vele mogelijkheden van de moderne telefoon maken hem te kwetsbaar.

Ik ben me nu meer bewust dat ik het telefoonnummer dat ik en gebruik voor telefoneren, en voor tweestapsauthenticatie, beter moet waarborgen.
Maar dat ik minder kwetsbaar ben met een complete backup in de cloud, begrijp ik nog niet.
spoorzoeker schreef:
di 30 aug, 2022 12:32
[...]

Maar dat ik minder kwetsbaar ben met een complete backup in de cloud, begrijp ik nog niet.
Met die backup staat de data die op je smartphone staat niet alleen daar, maar ook in de cloud als backup.

Zo kun je dus, mocht die telefoon inclusief data op wat voor manier dan ook niet meer beschikbaar zijn, toch nog bij de data. En zo zijn het dan alleen nog de fysieke smartphone zelf en de eventueel aanwezige simkaart waar het dan nog om gaat. En niet je eventuele foto's en andere documenten, die staan dan namelijk naast op je smartphone ook veilig in je backup.
Het valt me op dat dit ook eigenlijk algemene tips zijn hoe met je telefoon en al die apps/ data / authenticatie om te gaan. Niet specifiek alleen voor op vakantie.
Ik heb voor reizen wel eens overwogen een hele aparte telefoon te nemen. Lichter, goedkoper, minder belangrijke spullen erop, specifiek ingericht voor onderweg, misschien minder gedoe met voorbereiden, enz