Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Adapter nodig voor gasbrander? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Adapter nodig voor gasbrander?

Stijn Caubergs schreef:
vr 16 sep, 2022 20:34
Feedback is zeer welkom !
Mooi overzicht. Ik mis nog de optie die ik eerder in dit draadje heb gegeven:
Een alternatief voor een prikblik-adapter kan dan zijn een brander zie zowel op de klikblikjes als op de schroefblikjes past. Ik heb daarvoor de MSR Superfly, maar deze is uit productie. Primus maakt ze nog wel, met "Duo" in de naam
In jouw terminologie:
klikblikjes = CV
schroefblikjes = Lindal
Dank voor de aanvulling Jan.
Van die DUO wist ik niet af maar ze blijken inderdaad te bestaan.
Heeft het volgens jou voordelen tegenover het werken met adapters ?
Met MSF1a (butaan cilinders) lijkt dit brandertje me alleszins niet bruikbaar ?
Stijn Caubergs schreef:
vr 16 sep, 2022 21:35
Heeft het volgens jou voordelen tegenover het werken met adapters ?
Gewicht
Stijn Caubergs schreef:
vr 16 sep, 2022 21:35
Met MSF1a (butaan cilinders) lijkt dit brandertje me alleszins niet bruikbaar ?
Klopt
De foto op blz 3 van het Campingaz ventielblikje hoort bij de tekst op blz 2, dit kan verwarrend zijn omdat na de foto direct de tekst staat over de prikblikjes. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Verder zijn de adapters te koop bij deze Franse webshop: https://www.monrechaud.com/catalogsearc ... ea+adapter
Verzenden kost minder dan 10 euro.
Ik zie nu dat de P-adapter op het moment niet op voorraad is.

Een andere oplossing voor het probleem als je niet het blikje met de juiste aansluiting voor jouw brander kunt vinden is een tweede brander meenemen. De simpelste Campingaz brander voor op een ventielblikje koop je nieuw onder de 20 euro.
Deze is natuurlijk wel zwaarder dan een adapter.
Bedankt voor de reactie DaVinci.
Zelf verkies ik de oplossing met adapter boven een extra brandertje.
Een campingazbrandertje kan immers niet aan een Lindal blikje worden gekoppeld.
Met Lindal brandertje in combinatie met de nodige adapters kan je daarentegen alle kanten uit.
Stijn Caubergs schreef:
vr 16 sep, 2022 21:35
Dank voor de aanvulling Jan.
Van die DUO wist ik niet af maar ze blijken inderdaad te bestaan.
Heeft het volgens jou voordelen tegenover het werken met adapters ?
Met MSF1a (butaan cilinders) lijkt dit brandertje me alleszins niet bruikbaar ?
Let op. Met een duo brander kan je GEEN adapter voor doorprikblikjes gebruiken.
bert sitters schreef:
wo 24 aug, 2022 01:48
Decathlon zit overal. Helaas hadden ze deze zomer niet altijd alles op voorraad in schappen. Ik trof een keer een leeg schap en een keer hadden ze alleen de onvoordelige kleine tankjes. Ze zijn wel een stuk goedkoper dan MSR , Coleman en Primus.
goedemiddag , wij hadden een Decathlon brander met decathlon schroefblikjes , toen deze schroefblikjes op waren ,en wij ter plaatse een Coleman schroefblikje kochten paste dit niet op de Decathlon brander :evil: hij draaide er gewoon op maar hij drukte het blikje niet open , wij hebben nu dus een Vango brander gekocht waar wel de diverse merken op passen .
Dank voor het delen Thodana!

Ik vraag me af hoe het is gesteld met de kwaliteit van gasbranders van Decathlon. Als het dezelfde meuk is als Campingaz, die Decathlon ook verkocht/verkoopt, dan houd ik mijn hart vast. Bij ons is bij zo'n prikblik al eens een vlam bij het ventiel ontstaan, met als gevolg een deels gesmolten branderfitting. Levensgevaarlijk! Ook andere aankopen van Campingaz bleken soms rommel. Klachten over de bouwkwaliteit lees je trouwens ook in de reviews. Het lijkt me daarnaast ook heel onhandig dat je met een Decathlonbrander tot een Decathlon (en Campingaz?) blikje bent veroordeeld. Mijn advies: koop een goede brander en laat je daarbij niet alleen (ver)leiden door de lage prijs.
willem.m schreef:
za 18 feb, 2023 14:20
Dank voor het delen Thodana!

Ik vraag me af hoe het is gesteld met de kwaliteit van gasbranders van Decathlon.
Als je de beoordelingen van de gebruikers leest op de website van Decathlon, dan lijkt het wel mee te vallen.
Er zijn wat klachten over de piezo-ontsteker, die blijkbaar niet altijd werkt. Er zijn ook mensen klagen dat de branders niet compatibel zijn met gaspatronen van CampingGaz. Maar dat laatste weet je toch wanneer je een brander koopt?
Het probleem is helaas dat het juist in fietsvakantieland Frankrijk lastiger is ventielblikjes met schroefdraad te kopen. En zoals al gememoreerd werd zijn prikblikjes soms wat gevaarlijker.
Zelf heb ik al een tijd geleden besloten dat ik geen zin heb om te moeten zoeken naar blikjes, en ben dus overgestapt op een Trangia spiritusbrander. Dat kookt niet alleen fijn(er), maar spiritus is bijna overal heel makkelijk te krijgen. En het is beter voor het milieu.
Wim schreef:
wo 22 feb, 2023 10:37

Zelf heb ik al een tijd geleden besloten dat ik geen zin heb om te moeten zoeken naar blikjes, en ben dus overgestapt op een Trangia spiritusbrander.
Die gebruik ik ook al jaren, maar intussen heb ik voor mijn Trangia een gasbrander gekocht.
Brandspiritus is inderdaad gemakkelijk te vinden in Frankrijk maar de kwaliteit varieert nogal. In de afgelopen jaren hebben we een paar keer moeten koken met brandspiritus die heel erg veel roet produceerde. Ik was het een beetje zat om na een kookbeurt een kwartier op een pannetje te schuren. En iets bakken in een walm van roet leek ons ook niet zo'n goed idee.

(Ik weet dat er trucjes bestaan om die roet te verminderen, water toevoegen etc. Dat helpt, maar veel helpt het niet.)
Niet alle spiritus is hetzelfde, maar echte problemen heb ik nog nooit gehad. En van gasblikjes wordt het milieu zeker niet blij.
Wim schreef:
wo 22 feb, 2023 10:37
Het probleem is helaas dat het juist in fietsvakantieland Frankrijk lastiger is ventielblikjes met schroefdraad te kopen. En zoals al gememoreerd werd zijn prikblikjes soms wat gevaarlijker.
Zelf heb ik al een tijd geleden besloten dat ik geen zin heb om te moeten zoeken naar blikjes, en ben dus overgestapt op een Trangia spiritusbrander. Dat kookt niet alleen fijn(er), maar spiritus is bijna overal heel makkelijk te krijgen. En het is beter voor het milieu.
Ventieltankjes zijn te koop bij Decathlon. Hun eigen merk is een stuk goedkoper en past op alle schroefbranders. Decathlon is een Frans bedrijf en zit tegenwoordig overal. Ook handig voor allerlei andere spullen die je onderweg nodig mocht hebben. Zo zijn hun binnenbandjes prima, maar stukken voordeliger.
Kijk vooraf op jouw geplande route waar je Decathlon kunt vinden
Ben je op weg op de Veloroute du Soleil, dan kun je in Lyon terecht bij https://www.auvieuxcampeur.fr/
Een leuke winkel dichtbij de route. Het filiaal in Lyon bestaat uit een rits boetieks aan weerszijde van de Cours de la Liberté met elk hun eigen thema, watersport, wandelen, fietsen, kamperen..........