Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koekenpan waarvan bodem niet snel bol wordt? - Forum Wereldfietser

Koekenpan waarvan bodem niet snel bol wordt?

Hi,

Ik doe nu een jaar of tien met een koekenpan met een doorsnede van ca. 20 cm. Ik gebruik 'm op fietsvakanties maar ook als we met de auto gaan kamperen. Inmiddels is de bodem erg bol geworden. Misschien moet ik maar eens op zoek naar een vervangende pan.

Wie heeft zelf een positieve ervaring met een koekenpannetje met afneembare greep waarvan de bodem (redelijk) goed plat blijft als je met een gasbrander kookt?

N.B.
Ik vind het niet erg als deze functionele spec wat gewicht toevoegt.
Goede betaalbare koekenpannen te over.
Maar die afneembare steel beperkt de keuze tot twee merken.
Die niet door de erkende kookvakhandel worden geleverd.
Ik heb me derhalve neergelegd bij een vaste steel.
willem.m schreef:
do 18 aug, 2022 13:08
Ik vind het niet erg als deze functionele spec wat gewicht toevoegt.
850 gram weegt onze aluminium fullsize dikbodemige Hema-koekepan. De steel kan er met een kruisschroevendraaier af.
Mogelijkheid 2: aluminium laat zich ook wel een beetje koud vervormen.
Leon schreef:
do 18 aug, 2022 15:48
willem.m schreef:
do 18 aug, 2022 13:08
Ik vind het niet erg als deze functionele spec wat gewicht toevoegt.
850 gram weegt onze aluminium fullsize dikbodemige Hema-koekepan. De steel kan er met een kruisschroevendraaier af...
Beetje sneue poging om lollig te doen, Leon. Reageer alsjeblieft alleen als je iets te melden hebt.
willem.m schreef:lollig
Humor is vaak een moeizame zaak op dit forum.
willem.m schreef:
do 18 aug, 2022 16:39
Leon schreef:
do 18 aug, 2022 15:48
willem.m schreef:
do 18 aug, 2022 13:08
Ik vind het niet erg als deze functionele spec wat gewicht toevoegt.
850 gram weegt onze aluminium fullsize dikbodemige Hema-koekepan. De steel kan er met een kruisschroevendraaier af...
Beetje sneue poging om lollig te doen, Leon. Reageer alsjeblieft alleen als je iets te melden hebt.
Wil het helemaal niet opnemen voor iemand, maar de koekenpan die al ruim 30 jaar meegaat op vakantie schroef ik het handvat eraf. Gewoon omdat het zoveel gemakkelijker inpakt.
willem.m schreef:
do 18 aug, 2022 16:39
Leon schreef:
do 18 aug, 2022 15:48
willem.m schreef:
do 18 aug, 2022 13:08
Ik vind het niet erg als deze functionele spec wat gewicht toevoegt.
850 gram weegt onze aluminium fullsize dikbodemige Hema-koekepan. De steel kan er met een kruisschroevendraaier af...
Beetje sneue poging om lollig te doen, Leon. Reageer alsjeblieft alleen als je iets te melden hebt.
ik vind het wel een goeie, waarom moet iets in 1 stuk mee, mijn stoeltje die ik altijd meeneem moet ik ook in elkaar zetten. De tent gaat ook in stukken mee, dus waarom een koekenpan niet?
achtergrond: crux qua plat blijven van de bodem is de zogenaamde 'anti distortion disk'. dit is een soort stijve schijf, die in de bodem van de koekenpan wordt opgenomen en zo vervorming van de bodem tegengaat. bij de productie wordt bijvoorbeeld het aluminium om deze schijf (ik denk van staal) heen gegoten. zo maak je een pan met een een vormvaste bodem.
(tot zo ver het serieuze gedeelte.)

is misschien een vouw-pan een gat in de markt? of een leuk voor mensen met een vouw-fiets? :wink:
Voor sommige wél serieuze lezers is het blijkbaar lastig te begrijpen wat ik bedoel. Ik bedoel dus een greep zoals op deze pan (en NIET een met kruiskop schroevendraaier -humor!- afschroefbare greep):
poele-primus-campfire-frying-pan-stainless-steel-21-cm.jpg
primus-primus-litech-koekenpan-large-anti-aanbakla.jpg
je kunt ook de pan van Leon meenemen zonder kruiskop schroevendraaier maar met het item wat je waarschijnlijk al hebt.
23531E04-FD81-4040-878E-26B0578B0808.jpeg
Dat werkt niet als er geen goede flensrand aan de pan zit.
Ik heb goede ervaringen met een Primus Li-tech 21 cm zoals op de eerdere (2e) foto staat. Heb er vanaf 2019 een in gebruik. Het ding heeft een stevige bodem die niet krom trekt en een keramische anti aanbak laag. Heb hem via Bergfreunde gekocht, prijs lag toen wel op de helft van de huidige prijzen.
@jeroen206: Dank voor je reactie! Ik heb die zelfde pan -misschien een eerdere versie- momenteel ook. Ik kook er op dit moment op en de bodem is bol. Misschien ligt het wel aan mijn gasbrander.
Al jaren erg tevreden met de MSR Alpine fry pan. RVS pan met sandwich bodem. Bijna 20 cm, 320 gram, afneembare steel. Lekker hoge rand en geen kwetsbare coatings. Niet de lichtste, vast niet de goedkoopste, maar wel mijn laatste… Probleemloos.
7B2A5B5C-28FF-48DE-AFD2-63D64ABF6642.jpeg
https://www.msrgear.com/ie/cookware/sta ... 21611.html
Dank Jan-Joost! Ik denk dat het de rvs-pan van MSR of Primus wordt. Weer eens wat anders dan een pan met anti-aanbaklaag.
willem.m schreef:
ma 22 aug, 2022 19:14
Misschien ligt het wel aan mijn gasbrander.
Welke gasbrander? Ik bak al 4 jaar (voorzichtig op laag vuur) met een Optimus Crux op mijn ultralichte Trangia pannetje (iedereen verklaart met voor gek omdat ie zo kwetsbaar zou zijn), maar het ding is nog helemaal vlak.
bast1aan schreef:
ma 22 aug, 2022 22:45
willem.m schreef:
ma 22 aug, 2022 19:14
Misschien ligt het wel aan mijn gasbrander.
Welke gasbrander?...
Een Kovea Spider. Ik ben er zo tevreden over dat ik een tweede heb gekocht voor als we gaan kamperen met de auto.
PXL_20220823_062227199.jpg
Hij staat uit...
Interessant is de vlamverdeling. Als de vlam slecht verdeeld is over de panbodem zoals een steekvlam in het midden of een grote cirkel met een koude plek in het midden is dat denk ik een recept voor een kromme bodem.
Dat denk ik ook. En recht omhoog ook voor CO ontwikkeling, omdat de vlam 'halverwege' het verbrandingsproces tegen een koude pan aan botst. Maar kan niet beoordelen of dat hier het geval is.
Leon schreef:
di 23 aug, 2022 09:03
Hij staat uit...
Interessant is de vlamverdeling. Als de vlam slecht verdeeld is over de panbodem zoals een steekvlam in het midden of een grote cirkel met een koude plek in het midden is dat denk ik een recept voor een kromme bodem.
Én een recept voor aangebrande gerechten… :shock:

Maar de gesandwichede aluminium schijf in mijn MSR pan lijkt op mijn benzinebranders voor een gelijkmatige warnteverdeling te zorgen, zowel op de whisperlite (brede kop) als de Dragonfly (minder brede kop)…
Zuiver RVS is daaarin minder vergevingsgezind.