Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donzen slaapzak wassen - Forum Wereldfietser

Donzen slaapzak wassen

Wereldfietsers,

Ik wil graag mijn donzen slaapzak laten wassen. Ik heb dit een aantal jaar geleden eens laten doen door Bever, resultaat was toen prima. Nu vraag ik mij af: Kan ik erop vertrouwen dat de lokale stomerij dit ook net zo goed doet? (scheelt weer reizen)? Wat is jullie ervaring?

Zelf wassen heb ik ook overwogen, maar het is een vrij dik slaapzak en daar is de trommel eigenlijk te klein voor. Zeker als hij de droger in gaat en weer lekker opgeklopt wordt...
Bespaar je het gepieker en de frustratie en laat het doen waar je weet dat ze het vaker doen.
Ik heb mijn slaapzak de vorige keer voor het wassen opgestuurd naar Tatteljee.
Bij veel tankstations zie je tegenwoordig zo’n Revolution Laundry. Wassen en drogen tot 18 kg.
Optie?
Ja, goeie Kees toevallig laatst eens naar staan kijken. Maar die kon niet op standje koud.

Eigenlijk heeft Leon ook wel gelijk...
Ook ik deed eerst bij Bever echter de wachttijd destijds ( ergens in de jaren 2010/2011) duurde me te lang ( lees zo lang kon ik mijn slaapzak niet missen ). heb toen bij de stomerij laten doen, eerst gevraagd of ze ervaring ermee hadden. Ze wassen ook donzen dekbedden.

Kortom: goede ervaring met de lokale stomerij. ( destijds was dat Haarlem)
Belangrijk is het drogen met een tennisbal in de droger voor het opnieuw luchtig maken van de veren in de zak.
->Lowland Outdoor in Maarsbergen (producent slaapzakken) bieden ook het wassen van slaapzakken aan.

-> In Haarlem zit stomerij Sassen, zij adverteren specifiek met het wassen van donzen dekbedden. (evt opsturen)
Uit de openingspost maak ik op dat TS een locatie zoekt die niet ver reizen is, en minder ver dan Bever. TS woont in Geleen. De meest dichtbij zijnde locatie van Bever is dan in Eindhoven. Maarsbergen en Haarlem zijn verder weg.

Alternatief voor opsturen is er een leuk fietstochtje naar Bever van maken. Heen en terug in 140km, of deels met de trein.
In Maastricht heb je ook een Bever. Is vanuit Geleen toch dichterbij dan Eindhoven.
Aha, die verscheen bij mij niet op het scherm. Nou, dan is het dus makkelijk: naar Bever in Maastricht of een zaak dichtbij die donzen dekbedden reinigt.
Laatst 1 van mijn slaapzakken zelf gewassen met donswasmiddel van Nikwax. Koud wasprogramma, en erna in de droger met een stel tennisballen.

Als 'ie groter zou zijn zou ik zo'n tankstation machine proberen of misschien een wasserette.
Als je slaapzak in de trommel past wordt die wat volume betreft tijdens het wassen kleiner niet groter, de dons gaat een beetje aan elkaar plakken, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Na het wassen en tijdens het drogen moet je dus wel regelmatig de boel opschudden om ervoor te zorgen dat het dons ook weer los komt. De komende dagen mooi droogweer, het vocht verdampt waar je bij staat.
Het probleem is niet het wassen maar het drogen. De droogtrommel moet zo ruim zijn dat de halfdroge slaapzak in de trommel continu opgeschud wordt, en dat is zeker bij een warme grote slaapzak niet altijd het geval.
Aan de lijn drogen is geen geweldig idee. Zelfs in de zon in een hittegolf én na centrifugeren duurde het bij mij eens twee volle dagen. Daarbij moest ik zo'n beetje elke paar uur proberen de klonten dons uit elkaar te halen.
(Om precies deze redenen gebruik ik in een donzen slaapzak altijd en consequent een lakenzak. Dan hoef je de slaapzak niet te wassen en te drogen. Maar goed, preventie is niet het topic.)
keesm54 schreef:
di 09 aug, 2022 17:59
Bij veel tankstations zie je tegenwoordig zo’n Revolution Laundry. Wassen en drogen tot 18 kg.
Optie?
Die wasmachines zijn ook populair om paardendekens te wassen, dus los van het wasprogramma zou ik het daarom ook niet doen.
Leon schreef:
wo 10 aug, 2022 08:48
Het probleem is niet het wassen maar het drogen. De droogtrommel moet zo ruim zijn dat de halfdroge slaapzak in de trommel continu opgeschud wordt, en dat is zeker bij een warme grote slaapzak niet altijd het geval.
Aan de lijn drogen is geen geweldig idee. Zelfs in de zon in een hittegolf én na centrifugeren duurde het bij mij eens twee volle dagen. Daarbij moest ik zo'n beetje elke paar uur proberen de klonten dons uit elkaar te halen.
Zon en hittegolf maken nog niet dat de lucht ook droog is. Dat is ze nu toevallig wel omdat de wind uit het oosten aan het waaien is, en ja je moet er zelf wel even wat moeite voor doen, maar die drie dagen is korter dan de tijd die Bever er over doet.
willem.m schreef:
wo 10 aug, 2022 08:54
(Om precies deze redenen gebruik ik in een donzen slaapzak altijd en consequent een lakenzak. Dan hoef je de slaapzak niet te wassen en te drogen. Maar goed, preventie is niet het topic.)
Preventie bespaart veel kosten.
Preventie in de gezondheidszorg, preventie in de klimaat verandering, noem maar op.
Achteraf herstellen kost altijd meer.
willem.m schreef:
wo 10 aug, 2022 08:54
Om precies deze redenen gebruik ik in een donzen slaapzak altijd en consequent een lakenzak.
Stomerij? Ik ril bij het idee! Ik gebruik inderdaad ook altijd een lakenzak in mijn donzen slaapzak. Als ik op het totaalgewicht moet letten (voettocht) een zijden lakenzak, anders gewoon een katoenen lakenzak. Ik heb mijn slaapzak (10 jaar oud) twee keer bij Bever laten wassen en hij is nog steeds in uitstekende conditie. Bij elke tocht gaat hij mee. 's Zomers slaap ik er onder, in de andere seizoen er in. Thuis bewaar ik hem uitgerold onder een lakentje zodat het dons niet geplet wordt.
Toch doet een goede stomerij niks vreemds met dons. Wij hebbel laatst ons thuisdekbed laten wassen en dat is weer als nieuw. Het meet 200x240 cm in 2 lagen. Dat is dus een joekel van een ding.
Waar denk je dat Bever de slaapzakken heen stuurt. Zou dat ook niet gewoon een wasserij zijn.
Tuurlijk. Het punt is dat dat dus een wasserij is met ervaring. Wat je niet wilt is een wasserij zonder ervaring met lichtgewicht slaapzakken met dons.