Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ophangen - Forum Wereldfietser

Fiets ophangen

Dag fietsers,

Ik wil in mijn keldertje een systeem installeren om mijn fiets verticaal op te kunnen hangen, een soort van haak in de muur waar ik dan mijn voorwiel aan kan hangen.

Op internet zijn er een aantal interessante opties (zie link hieronder), maar ben ook op zoek naar ervaringen.

Heb jij je fiets thuis aan de muur hangen (verticaal) en zo ja, welk systeem gebruik jij. En hoe tevredenen je daarover en waarom?

#veelvragentegelijk

Lieven

https://www.mantel.com/blog/fiets-ophangsystemen
Geen. In mijn fietsenhok heb ik geen ruimte om de fietsen anders te plaatsen dan naast elkaar. Zoveel ruimte besparen die systemen namelijk niet. Boven fietsniveau heb ik schappen gemaakt voor allerlei andere dingen. Als ik mijn fiets rechtop zet bevindt het stuur zich zo'n beetje midden in de ruimte, precies waar ik het niet wil. Maar als je ergens een nis over hebt waar je fiets precies verticaal in zou passen dan is het natuurlijk anders.
Bedenk ook dat de systemen waarbij de fiets tegen de muur hangt niet geschikt zijn om aan de fiets te klussen omdat je niet gemakkelijk aan de andere kant kunt of omdat ze niet geschikt zjin om enige kracht op de fiets uit te oefenen; daarvoor blijft in de link dan alleen de fietslift over.
Bij de Sports Velo Wall Rack 2D - een mond vol - weet je denk ik vrij zeker dat je fiets ooit van de muur af komt vallen, tenzij je in de galerie woont.
Voor fietsen zonder spatborden is er dit - in mijn ogen handige - systeem.
IMG-20220417-WA0004.jpg
Poppink schreef:
zo 31 jul, 2022 11:25
Voor fietsen zonder spatborden is er dit - in mijn ogen handige - systeem.
En nu mogen wij allemaal raden hoe dat heet, zodat de vraagsteller erop kan googlen?

Carl
Dat mag je inderdaad.
Maar ik wil het ook wel verklappen hoor.
Het heet Steadyrack.
Als je het rekje mooi op de goede hoogte hebt gemonteerd rij je de fiets min of meer de beugel in.
Nauwelijks tillen.
Ik had een speciale fietsophanghaak van BBB, die was krom voordat ik er lang gebruik van gemaakt heb.
Daarna naar de Hornbach, aan deze haken hangen al weer jaren mijn fietsen. Ik heb er 3, verspringend in hoogte aan een bakstenen schuurmuur. Heeft nog nooit een krimp gegeven en dat voor iets meer dan 4 euro.
Nadeel: het rode stuk 'beschermplastic' was al snel stuk, vervangen door een stuk binnenband.

Afbeelding
Er hangen hier een aantal fietsen verticaal in de garage. Voorwiel omhoog. De haken zijn van het merk Mottez en zijn gekocht bij de Praxis. Per stuk wel 5,- euro. Het hangt al zeker tien jaar zonder problemen.
Bedankt voor alle reacties en ideeën alvast.
Leon schreef:
zo 31 jul, 2022 09:42
Geen. In mijn fietsenhok heb ik geen ruimte om de fietsen anders te plaatsen dan naast elkaar. Zoveel ruimte besparen die systemen namelijk niet. Boven fietsniveau heb ik schappen gemaakt voor allerlei andere dingen. Als ik mijn fiets rechtop zet bevindt het stuur zich zo'n beetje midden in de ruimte, precies waar ik het niet wil. Maar als je ergens een nis over hebt waar je fiets precies verticaal in zou passen dan is het natuurlijk anders.
Ik heb een kelderhokje waar ik mijn fiets wel verticaal moet parkeren. Goed dat je me eraan herinnert dat er idd weinig ruimte voor iets anders zal zijn, maar dat zou momenteel dus wel moeten lukken. En later wordt het creatief zijn met ruimte, indien nodig ;-)
Leon schreef:
zo 31 jul, 2022 09:42
Bedenk ook dat de systemen waarbij de fiets tegen de muur hangt niet geschikt zijn om aan de fiets te klussen omdat je niet gemakkelijk aan de andere kant kunt of omdat ze niet geschikt zjin om enige kracht op de fiets uit te oefenen; daarvoor blijft in de link dan alleen de fietslift over.
Maakt niet veel uit. Die ruimte heb ik sowieso niet in dat hokje.
Leon schreef:
zo 31 jul, 2022 09:42
Bij de Sports Velo Wall Rack 2D - een mond vol - weet je denk ik vrij zeker dat je fiets ooit van de muur af komt vallen, tenzij je in de galerie woont.
Hmmmm... iets zegt me dat ik die dan maar beter niet koop 8-)
Poppink schreef:
zo 31 jul, 2022 22:25
Het heet Steadyrack.
Bedankt voor de tip, maar mijn fiets heeft een spatbord...
DeFiets schreef:
ma 01 aug, 2022 11:19
Ik had een speciale fietsophanghaak van BBB, die was krom voordat ik er lang gebruik van gemaakt heb.
Daarna naar de Hornbach, aan deze haken hangen al weer jaren mijn fietsen. Ik heb er 3, verspringend in hoogte aan een bakstenen schuurmuur. Heeft nog nooit een krimp gegeven en dat voor iets meer dan 4 euro.
Nadeel: het rode stuk 'beschermplastic' was al snel stuk, vervangen door een stuk binnenband.

Afbeelding
Bedankt voor de tip. Ik zag idd de iets duurdere haken met degelijke bescherming voor de velg en de goedkopere waar ik dan allicht zelf nog iets aan moet fabriceren om de velg te beschermen. Dan is knutselen met binnenband een goed idee.
HenkS schreef:
ma 01 aug, 2022 12:53
Er hangen hier een aantal fietsen verticaal in de garage. Voorwiel omhoog. De haken zijn van het merk Mottez en zijn gekocht bij de Praxis. Per stuk wel 5,- euro. Het hangt al zeker tien jaar zonder problemen.
Tx. Voor 5 euro gaan we niet moeilijk doen ;-)

Lieven
livino schreef:
ma 01 aug, 2022 13:31
Bedankt voor de tip. Ik zag idd de iets duurdere haken met degelijke bescherming voor de velg en de goedkopere waar ik dan allicht zelf nog iets aan moet fabriceren om de velg te beschermen. Dan is knutselen met binnenband een goed idee.
Een stukje tuinslang of wasmachineslang is misschien ook handig. Even in kokend water leggen, wat zeep erin en hij glijdt zo om de bocht.
Ik gebruik zelf al jaren de zilveren beugels van Pro. Ooit voor een paar euro uit de grabbelbak van de lokale fietsenmaker gehaald.
Net als bij DeFiets is bij één van mijn haken de beschermlaag kapot gegaan. Daar zit nu een stukje tuinslang, wat ook prima werkt.

Het enige punt om op te letten is dat niet alle band/velg combinaties passen. Mijn gravelbike met 25 mm hoge velgen en 43 mm banden wil maar net onder de haak.
Ruud-H schreef:zilveren beugels van Pro
Aan zilveren beugels zou ik geen fiets ophangen.
Ach, waarom niet? Er komt vanzelf een beschermlaagje op.

P.s. Mijn fiets is weliswaar vrijwel helemaal zwart, maar niet van zilver.
Een oplossing waarbij je de fiets achterover kantelt.
https://www.thanedirect.co.uk/products/ ... s=e&_v=1.0
bn_hero_1920x962_95b065cd0e284289b02e4773b0add444-1651664586387.jpeg
De liefde voor deze 'oplossing' duurt denk ik maximaal een dag of twee totdat je fiets met een rotklap op de kat of de designvloer terechtkomt.
Leon schreef:
za 06 aug, 2022 21:31
De liefde voor deze 'oplossing' duurt denk ik maximaal een dag of twee totdat je fiets met een rotklap op de kat of de designvloer terechtkomt.
De liefde voor deze 'oplossing' duurt denk ik maximaal een dag of twee totdat je fiets met een rotklap op de kat of <je goedkope Pvc-vloer> terechtkomt.
ik zie niet in waarom ik onze woonkamer moet ombouwen naar een witte vloer en een 'mooi' bankstel om alleen maar een fiets te parkeren... :? ik mag van mijn directrice de fiets niet eens in de woonkamer zetten :wink:
wel 'koel' met de airco: helemaal klaar voor de klimaatverandering :shock:
hoogframe schreef:
zo 07 aug, 2022 16:20
ik mag van mijn directrice de fiets niet eens in de woonkamer zetten :wink:
wel 'koel' met de airco: helemaal klaar voor de klimaatverandering :shock:
Dat is een L/L-warmtepomp.
BTW Het is nooit te laat om een andere baan te nemen.
Leon schreef:
za 06 aug, 2022 21:31
De liefde voor deze 'oplossing' duurt denk ik maximaal een dag of twee totdat je fiets met een rotklap op de kat of de designvloer terechtkomt.
Erg lelijk neergezet ook (een "toonfiets" hoort sowieso in de normale stand te staan/hangen). Zit je de hele tijd tegen de gore banden aan te kijken.
Met al dat ginnegappen hebben jullie de essentie van deze rechtopzettechniek gemist.

Je rijdt de fiets met het achterwiel naar de muur, en kantelt hem dan achterover.
Dat is een aanzienlijk geringere belasting voor je rug dan de andere oplossingen.

https://youtu.be/xQEfsTid1u0

Er is een alternatief vergelijkbaar produkt
https://probiketool.com/products/upright-floor-stand
spoorzoeker schreef:
ma 08 aug, 2022 07:56
Met al dat ginnegappen hebben jullie de essentie van deze rechtopzettechniek gemist.

Je rijdt de fiets met het achterwiel naar de muur, en kantelt hem dan achterover.
En waar laat je je achterspatbord in de tussentijd?