Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zweet billen - Forum Wereldfietser

zweet billen

wat kan je tegen erge zweet billen doen tijdens het fietsen?
Heb een goede fietsbroek met zeem
Zadel met uitsparing is geen oplossing
Heb je een leren zadel of een kunststoffen? Leer is voor mij qua vocht veel comfortabeler.
Zemen van fietsbroeken verschillen ook qua vochtigheid. Ik heb er wel eens een gehad die snel nat aanvoelde.
carmenopdefiets schreef:
di 26 jul, 2022 16:25
.....Heb een goede fietsbroek met zeem.....
Ik vind die strakke (zwarte) lycra broeken een ramp.
Als de zon er op schijnt, worden ze loeiheet.

Ik draag nu een (peperdure) gebreide broek met zeem.
Maar je kan ook een baggy (loose fit) MTB-broek met ingeplakte zeem overwegen.
Vooral de versie met bretels zit veel luchtiger.
https://outdooronly.nl/beste-mtb-broek/
Leon schreef:
di 26 jul, 2022 16:34
Heb je een leren zadel of een kunststoffen? Leer is voor mij qua vocht veel comfortabeler.
Zemen van fietsbroeken verschillen ook qua vochtigheid. Ik heb er wel eens een gehad die snel nat aanvoelde.
kunststof.
ben nog opzoek naar een lekker zittend zadel en dat is best pittig.

Heb nu 3 zadels gehad en allemaal zweten ze.
liefhebber schreef:
di 26 jul, 2022 16:42
carmenopdefiets schreef:
di 26 jul, 2022 16:25
.....Heb een goede fietsbroek met zeem.....
Ik vind die strakke (zwarte) lycra broeken een ramp.
Als de zon er op schijnt, worden ze loeiheet.

Ik draag nu een (peperdure) gebreide broek met zeem.
Maar je kan ook een baggy (loose fit) MTB-broek met ingeplakte zeem overwegen.
Vooral de versie met bretels zit veel luchtiger.
https://outdooronly.nl/beste-mtb-broek/
ja dat zou eventueel ook nog een goede optie kunnen zijn
liefhebber schreef:
di 26 jul, 2022 16:42
Ik draag nu een (peperdure) gebreide broek met zeem.
Ik zie die alleen van Vaude / SQLab maar daar vallen de prijzen wel van mee. Wat voor merk heb jij?
Selle Royal Respiro zijn er in verschillende uitvoeringen. Zit je wat recht op of meer gebogen. Wel met een gleuf, stevig en toch een prettig deel voor de zitbotjes en de toplaag laat het vocht door. Voor mij een van de zadels die een blijvertje is.
Misschien als je een indicatie geeft van wat je uit hebt gegeven. Een kunststof ontwikkelen die een bepaalde hoeveelheid vocht kan doorlaten, sterk genoeg en UV bestendig is kost geld. De hoeveelheid die ze nodig hebben is ook niet zo groot. Tenzij dat vel voor heel veel andere toepassingen gebruikt zou kunnen worden.
Fedor schreef:
di 26 jul, 2022 17:31
.... Wat voor merk heb jij?
Ik draag
https://www.x-bionic.com/en?gclid=EAIaI ... gKdNfD_BwE
Voor een goede analyse moet je de enigszins ongemakkelijke vraag stellen waar dat zweet vandaan komt.
Bij mij stroomt het vooral langs mijn rug naar beneden en zonder maatregelen zou het dan rechtstreek de bilspleet in lopen.

Als remedie heb ik een Gonso fietsonderbroek met zeem aan en daar overheen een Fjalraven broek in de MT uitvoering. De broekband van de Fjalraven vangt alle van boven komend zweet op en houdt het in de stof van de eigen broek aan de buitenkant van de fietsonderbroek. Daar verdampt het voor een groot deel. De Gonso is aan het einde van de dag ook wel vochtig maar dat beoordeel ik als onvermijdelijk. Het leren Brooks zadel helpt volgens mij ook tegen een klef gevoel.
Arnoudt schreef: enigszins ongemakkelijke vraag stellen waar dat zweet vandaan komt.
Wat is hier ongemakkelijk aan?

De titel van dit draadje:
zweet billen

Maakt me veel ongemakkelijker.
Staat hier:
zweetbillen?
zweet tussen de billen?

A dirty mind...

Oeps?
Wat zweterigheid betreft, bestaat er in mijn ervaring een groot verschil tussen fietsbroeken. Ik heb iets gehad van Castelli dat zelfs bij 30+ °C tijdens lange inspannende ritten heel luchtig bleef. Andere broeken, zoals de Vermarc fietsbroek die ik vandaag gedragen heb, zijn dan weer aan de warme kant.
Het heeft te maken met de constructie van het zeem maar ook met de omvang. In die Vermarc zit een soort reusachtige luier en dat helpt niet. Het zeem in mijn Etxeondo fietsbroeken (op dit moment mijn favoriete merk) is smaller en alleen al daardoor minder zweterig.
Het gaat in al deze gevallen om klassieke, zwarte racebroeken. Intrinsiek zijn die niet warmer dan andere modellen, het hangt allemaal af van het zeem en de stoffen die gebruikt zijn. Als het warm is, verdraag ik overigens geen broeken met pijpen die bewegen op mijn dijen. Het moet strak en bewegingsloos zitten.

Ik weet dat kunststof de reputatie heeft zweteriger te zijn dan leder. Maar - nog steeds in mijn ervaring - is een goed zadel van kunststof niet zweterig, ook niet na urenlange ritten bij hoge temperaturen (ik rijd op de racefiets met Fizik Arione).

Mijn tip dus: een fietsbroek van Etxeondo en een Fizik Arione. Daar moet ik meteen bij zeggen dat een groot deel van de mensheid dat zadel wellicht te smal en te hard vindt. Als je meer rechtop zit, is een breder zadel comfortabeler. Maar breder = warmer in mijn ervaring. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Brooks op mijn trekkingfiets.

Nog een kleine opmerking: nu rijd ik met broeken met bretels, vroeger zonder. Op de plaats waar de elastiek dan rond mijn buik zat, transpireerde ik merkelijk meer dan nu, zonder elastiek.
carmenopdefiets schreef:
di 26 jul, 2022 16:25
wat kan je tegen erge zweet billen doen tijdens het fietsen?
Heb een goede fietsbroek met zeem
Zadel met uitsparing is geen oplossing
Goed dat we weten wat in elk geval geen oplossing is. Wat is het probleem?

Groetjes,

Carl
Ik zweet best veel tijdens warmte maar ook tijdens/na bewegen/sporten, hoort erbij toch?
Soms vervelend tijdens het werk dat ik ergens bezweet aankom, geurtjes moeten voorkomen worden maar verder ? Het hoort erbij..

Wat is inderdaad het probleem met zweetbillen dan? Krijg je er schuurplekken van? Of vind je het vervelend dat alles dan gaat plakken?

En ik bedoel deze post niet cynisch hoor!
Gr ej
ej groningen schreef:
wo 27 jul, 2022 07:38
Het hoort erbij... Krijg je er schuurplekken van?
Schuurplekken kunnen je vakantie ruineren.
Dan is het einde verhaal.

Tijdens een rustpauze helpt het mij om niet te gaan zitten, en een beetje te wandelen. Zodat de huid op de drukpunten wat kan drogen.
Al die verhalen over zemen die het vocht naar buiten transporteren, zijn natuurlijk onzin.
Want op de drukpunten kan het vocht nergens heen.

Iemand al eens een biefstuk geprobeerd?
tja her is dat als je zo ontzettend in de broek zweet het dan gaat plakken en schuren.

mijn broeken zijn zwart en of blauw maar in de kleur merk ik geen verschil

broeken van pearl izumi/vermarc/maap

Allemaal mer bretels

ps;zweten op andere plekken op lichaam geen bijzonderheid.
liefhebber schreef:
wo 27 jul, 2022 09:03
Al die verhalen over zemen die het vocht naar buiten transporteren, zijn natuurlijk onzin.
Want op de drukpunten kan het vocht nergens heen.
Als je op een warme dag een plastic zakje in je broek tussen de zeem en je billen stopt krijg je denk ik toch wel heel snel natte billen.

Ik kon het ook goed merken toen ik eens op een dag dat het dreigde te regenen een plastic zak over mijn zadel had. Ondanks fietsbroek met zeem.
Moderne ‘technische stoffen’ (ik heb de term niet bedacht) werken allemaal het zweet naar buiten.

Wie nog met katoenen shirts en wollen fietsbroeken met een natuurzeem heeft gereden kan dat bevestigen.
Dat materiaal hing als een natte dweil op je rug en aan je kont.
Warmte gaat van warm naar koud ook het zweet uit je lichaam. De temperatuur van het zadel zal een lagere temperatuur hebben dan het zweet uit je lichaam. Omdat goed te kunnen afvoeren moet de zeem en de stof van de broek voldoende dampopen zijn. De toplaag, het dek van je zadel, speelt denk ik een belangrijke rol daar zal het vocht ook door moeten trekken. Het schuim wat onder de toplaag is aangebracht zal het vocht moeten opnemen maar ook moeten afvoeren anders zou het een natte spons worden. Daarbij moeten alle toegepaste materialen bestand zijn tegen tegen zweet. Het is geen gedistilleerd water.
Het is bijna net zo ingewikkeld als niet zweten in je waterdichte regenkleding. Ja wat mag zoiets kosten.

Buiten dat een gleuf bij mij het bekende dode gevoel heeft verbeterd, heb ik ook ontdekt dat die zone door de rijwind beter geventileerd dus gekoeld wordt.
carmenopdefiets schreef:
wo 27 jul, 2022 09:13
tja her is dat als je zo ontzettend in de broek zweet het dan gaat plakken en schuren.
Na drie uur, aan het eind van de dag, na twee dagen? De oplossing kan variëren van elke dag wassen in plaats van dezelfde broek twee dagen dragen (misschien voor jou vanzelfsprekend, maar er zijn mensen die hun fietsbroek dagen achtereen dragen en wij kunnen niet weten tot welke categorie jij behoort) tot de afstelling van je zadel verbeteren om schuifkrachten te verminderen. Wellicht helpt het om in een pauze van broek te wisselen. Bij huidklachten kan het nooit kwaad om tijdens het fietsen af en toe te liften (een paar seconden uit je zadel komen).

Hoe meer informatie je geeft, hoe gerichter er meegedacht kan worden.

Groetjes,

Carl
Hoewel geen oplossing tegen het zweten werkt een Chamois crème erg goed tegen het ontstaan van schuurplekken. Ik heb het nodig bij extreem warm weer in combinatie met lang in het zadel, maar wellicht dat het ook soelaas biedt als je gewoon sneller zweet.