Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: opblaasbaar hoofd/nek-kussen - Forum Wereldfietser

Gezocht: opblaasbaar hoofd/nek-kussen

Dag reizigers,

ik ben gek op fietsen en kamperen, heb prima uitrusting en af en toe een nek die moeilijk doet als ik weer eens een paar dagen op de harde grond slaap.

Meestal probeer ik mijn hoofd/nek te ondersteunen met een trui, maar ik ben nu eens op zoek gegaan naar opblaasbare hoofdkussen/nekondersteuningskussens.

Ik vond onder andere dit ding op de website van AS Adventure.

Wie gebruikt er zo'n opblaasbaar hoofd/nek-kussen? Welk model? Wat zijn je ervaringen?

Lieven

p.s. Lijkt me sowieso ook handig voor lange treinreizen...
Zo'n U-vormig kussen vindt je bij de Action.
Ik zit steeds in dubio.

- Een kussensloop met daarin een stapeltje kleren werkt prima, maar is soms wat hard.
- Een opblaasbaar kussen is ook niet alles. (één fietsvakantie geprobeerd en beviel me niet echt goed)

Ik denk nu over een soort envelop om het opblaasbare kussen met daarin ook wat kleren.
Ik heb er een van Exped en een van Cocoon. De Exped is compacter en de Cocoon heeft een zachte kant en vind ik daarom comfortabeler. Overigens heeft Cocoon tegenwoordig ook een ultralight versie.
De Cocoon Air Core Ultralight weegt iets meer dan 100 gram en is zo groot als een klein limonadeglas.

Ik stapel wat kleren onder mijn mat, aan het hoofdeinde. Daarop slaapzak en dan het kussentje. Het kussen is voor mij als 3D slaper te dun, maar met die stapel kleren als basis slaap ik lekker. De hele handel schuift dan ook niet weg als ik mijn ogen dicht heb.
Hier de Exped Air Pillow UL M, 50-55 gram.
Bevalt goed. Heb er geen kleren bij nodig.
Ik kan deze aanbevelen, bevalt mij uitstekend. Fijne stof en genoeg volume voor mij - zijslaper.

Moet enkel nog iets verzinnen om te voorkomen dat het kussen wegschuift op mijn thermarest matje. Maar dat gold ook voor de andere opblaaskussens die ik had, niet specifiek voor deze.

https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-ae ... olour=2999
Ik heb deze
https://www.decathlon.nl/p/opblaasbaar- ... mc=8557111

Niet super licht, 170 gram.. Er zit een soort van sloop omheen wat op zich lekker aanvoelt. Heb wel gemerkt dat ik heb niet te hard moet opblazen anders glijdt hij van mijn matje af. Komende fietsvakantie gaat hij wel weer mee in elk geval

Ik heb geen vergelijk met andere kussentjes.
Wellicht uit te proberen bij buitensport winkels?

Ik doe mijn fleece achtig jasje in een T-shirt en dat is dan mijn kussen, niet geheel ideaal maar sliep prima! Zeker na een dag fietsen, dan slaap ik sowieso wel goed haha

Ej
Ik heb net zoals @fietsAr een Cocoon Air-Core maar niet de travellight en die bevalt.
br@m schreef:Moet enkel nog iets verzinnen om te voorkomen dat het kussen wegschuift op mijn thermarest matje.
Ook de Cocoon heeft dat probleem, ik heb er een kussenomtrek bijgemaakt van "stroeve" stof en daarmee is het probleem opgelost.
JanH schreef:
zo 24 jul, 2022 14:52
Hier de Exped Air Pillow UL M, 50-55 gram.
Bevalt goed. Heb er geen kleren bij nodig.
Die heb ik ook, en ik ben er ook erg tevreden mee. Ik gooi er wel een t-shirt oid over. Lekker licht.
derdekeer schreef:
zo 24 jul, 2022 20:59
JanH schreef:
zo 24 jul, 2022 14:52
Hier de Exped Air Pillow UL M, 50-55 gram.
Bevalt goed. Heb er geen kleren bij nodig.
Die heb ik ook, en ik ben er ook erg tevreden mee. Ik gooi er wel een t-shirt oid over. Lekker licht.
Ik heb het bijbehorende fleecehoesje er bij: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... air-pillow

Past samen met het kussen, de slaapmat en de pompzak in het hoesje van de slaapmat (mits je de mat netjes oprolt ;))
Ook ik gebruik dit opblaaskussentje van Exped al enkele jaren. In vol opgeblazen toestand gleed mijn hoofd er steeds vanaf. Nu blaas ik het maar half op en wikkel er vervolgens een zacht donsjack omheen. Tenslotte doe ik er een kussensloop omheen. (Vanwege huisstofmijtallergie neem ik altijd een speciaal kussensloop mee, zodat ik zonder problemen ook in ho(s)tels en B&B's kan overnachten.)
keesswart schreef:
ma 25 jul, 2022 11:07
.... blaas ik het maar half op ............
Idem voor mij. Ik doe de fleecetrui er altijd omheen en neem daar dus niet speciaal een kussensloop voor mee. Eerder had ik een ander kussen (merk mij onbekend) die niet beviel. De Exped UL bevalt prima en is super klein om mee te nemen.

Anno
Ik gebruik al jaren dit kussen dat je naar binnen kan vouwen en er een vest ofzo in kan stoppen.
26AFAD36-B422-4359-9475-6CFB0A7E7A89.jpeg
F6115104-929E-47CE-836B-B8AEF4337EE4.jpeg
Voor mijn langere reis wilde ik een beter kussen en heb ik bovenstaand kussentje gecombineerd met onderstaand opblaaskussen. Samen in een sloop. Werkte perfect.
223711B2-2A46-40B0-94A8-2DA8EEEE6A9A.jpeg
Bedankt allemaal voor de info. Hier kan ik weer wat verder mee.
ej groningen schreef:
zo 24 jul, 2022 20:06
Wellicht uit te proberen bij buitensport winkels?
Ja, dat dacht ik ook. Maar in elk geval niet in de winkel (AS Adventure in Brussel) waar ik gaan kijken ben.

Lieven
Wij proberen zoveel mogelijk lichtgewicht te fietsen. (We kamperen, maar hebben p.p. alleen twee achtertassen en een stuurtas mee.) Toch zijn we vanwege het enorme comfort een paar jaar geleden overgestapt van de Sea to Summit naar deze: https://www.bever.nl/p/nemo-fillo-kusse ... 80003.html
Een Exped opblaasbaar kussentje is ultra klein en licht. Wikkel het opgeblazen kussen in een t shirt en je hebt een comfortabel hoofdkussen.